Net las ik dat er alweer een pedofiel is opgepakt op een middelbare school in Hoofddorp. Afgelopen week werd er ook al iemand veroordeeld tot vier jaar cel na meerdere verkrachtingen van jonge meisjes, gepleegd in zijn rol als teamleider en docent. Het lijkt wel alsof er maandelijks weer een nieuwe zaak naar boven komt.
Toen ik zelf op school zat, heb ik best vaak creepy vibes gehad bij mannelijke docenten. Niet per se omdat ze iets concreets deden, maar omdat ik me bij sommige mannen gewoon afvroeg: waarom werkt deze man met jongeren? Dat gevoel heb ik meerdere keren gehad.
Persoonlijk ben ik iemand die absoluut niet dicht in de buurt van een jongere gaat staan en in het algemeen niet lichamelijk is. Ik vind het belangrijk om afstand te houden. Je kunt warm zijn zonder aanraking, zonder knuffels, zonder handen. Ik vind dat soort lichamelijkheid gewoon vreemd in een docent-leerlingrelatie.
Daarnaast heb ik stevige bedenkingen bij mannen die werken in een crèche of in de onderbouw van de basisschool. Ik begrijp het gewoon niet. Dat wantrouwen heb ik bij vrouwen veel minder. Natuurlijk is niet elke man een pedofiel, dat zeg ik nadrukkelijk niet. Maar het gebeurt wel vaak, en het zijn opvallend vaak mannen. Ik heb sterk het idee dat er simpelweg minder vrouwelijke pedofielen zijn dan mannelijke.
Het feit dat de Week van de Lentekriebels met dat specifieke boek zoveel ophef veroorzaakte, zegt ook iets. Veel ouders voelen zich daar duidelijk ongemakkelijk bij.
Op de basisschool had ik voor het eerst een meester in groep 5. Die man had al lang met pensioen gemoeten, want hij schreeuwde tegen kinderen. Maar hij was nooit seksueel ongepast. Hij hield afstand en maakte geen vieze opmerkingen.
De eerste seksuele opmerkingen van docenten kwamen pas in de brugklas, en die kwamen van een mannelijke gymdocent. Niet tegen mij, maar tegen een klasgenoot die al verder ontwikkeld was. Daar is uiteindelijk ook een klacht over ingediend en volgens mij is hij ontslagen.
Later had ik een klasgenoot die een relatie kreeg met de tekenleraar. Ze zijn zelfs getrouwd. Ik vind het onbegrijpelijk dat hij nooit ontslagen is en dat hij nog steeds in het onderwijs werkt. Zij liep later zelfs stage op mijn oude school, waar hij nog steeds docent was. Als dat mijn kind was geweest, had ik ervoor gezorgd dat hij nooit meer een VOG zou krijgen.
Natuurlijk bestaan er ook vrouwelijke pedofielen. Zie de vrouw van Macron. Maar over het algemeen is het toch vaker een man.