abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219887747
https://www.hln.be/bizar/(...)-geworden~a6bd5a9cc/

quote:
Opstand in het Nederlandse Zeeland: bewoners van een zorgcentrum daar krijgen geen appelmoes meer, omdat de instelling het niet gezond genoeg vindt. Mensen uit de omgeving zamelen nu massaal potjes appelmoes in voor de hoogbejaarden.

Bij de lokale Spar in Wissenkerke begrijpen ze niets van het ‘appelmoesverbod’ in zorginstelling Cleijenborch in Colijnsplaat. “Het is toch van de zotte”, zegt de uitbaatster. “Ben je zo oud, krijg je geen appelmoes meer.” De supermarkt neemt deel aan een opvallende ‘appelmoesactie’.

Niet gezond en niet duurzaam

Rian Krijger zette die in gang nadat ze ontdekte dat haar bonusoma haar zo gesmaakte appelmoes niet meer kreeg in het zorgcentrum. Rian kreeg te horen dat er ‘van hogerop’ was beslist dat die niet meer besteld werd. De instelling vindt appelmoes te ongezond en plastic potjes niet duurzaam. Er wordt verwezen naar een ‘voedingsconcept’, waarbij “kritisch wordt gekeken naar producten die verspilling veroorzaken en ingaan tegen de richtlijnen voor gezonde voeding”.

Die betutteling laten ze in Zeeland niet zomaar passeren. In geen tijd regelde Rian vier “appelmoesinzamelpunten”, onder meer bij de Spar in Wissenkerke en bij een bouwmarkt in Kamperland. Daar kan iedereen nu potjes appelmoes doneren voor de bewoners van Cleijenborch, in welke vorm ook. En dat doen mensen duidelijk met plezier.

De instelling heeft gereageerd op de heisa met de belofte een ‘smaaktest’ te zullen doen bij de bewoners en “bijvoorbeeld ook zelf appelmoes te koken”.

Rian zegt niet te begrijpen waarom de instelling niet gewoon suikervrije appelmoes kan bestellen, pakweg in glazen potten. En dan nog: waarom net deze doelgroep hun lekkernijen afpakken? “Mijn bonusoma is 101 geworden met elke dag appelmoes. Doe zoiets bij jongeren, van wie een groot deel kampt met obesitas”, klaagt ze.

De Nederlandse brengt alle ingezamelde potjes vrijdag naar het zorgcentrum. “Misschien heb ik daar nog wel hulp bij nodig. Zoveel is het inmiddels.”
niet gezond, ze zijn bijna dood, gun ze gewoon drank, drugs en appelmoes
  dinsdag 20 januari 2026 @ 23:14:24 #2
511688 Funeste
Une clarté cruelle
pi_219887758
Iedereen maakt zich druk om de andere kant van de oceaan maar in ons eigen land speelt zich pas echt een DRAMA af.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 23:14:46 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219887759
Inderdaad belachelijk. Alsof het kinderen zijn.
pi_219887775
Je zult maar de laatste jaren van je leventje geen appelmoes meer mogen van die kampbeulen daar.. wat kinderachtig. Gvd.
pi_219887783
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:11 schreef Moonversion het volgende:
Rian kreeg te horen dat er ‘van hogerop’ was beslist dat die niet meer besteld werd.
Laat 'hogerop' maar eens een halfjaartje verplicht meeëten.
Zónder thuis nog eens een luxe maaltijd te nuttigen. En niet meer met de eigen kinderen naar de Mac; nooit meer!
quote:
De instelling vindt appelmoes te ongezond en plastic potjes niet duurzaam.
8)7
HAK zit gewoon in glas, ook die met 0% suiker.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219887802
Van dat wereldvreemde gemicromanage bedacht door lui die waarschijnlijk zelf niet de handen op de werkvloer zijn.

quote:
En dan nog: waarom net deze doelgroep hun lekkernijen afpakken? “Mijn bonusoma is 101 geworden met elke dag appelmoes. Doe zoiets bij jongeren, van wie een groot deel kampt met obesitas”, klaagt ze.
Dit is dan ook weer een beetje jammer hoor. Schandalig dat ze het snoepgoed van deze doelgroep afpakken! Hier, pak maar het snoepgoed van deze andere doelgroep af! Laat iedereen gewoon met rust.
pi_219887805
Totaal gehersenspoeld door de klimaathysterie dus.
Die oranje gek in de VS stapt op dag 1 van zijn tweede termijn uit het Parijsakkoord, maar bij zorginstelling Cleijenborch hebben ze de appelmoes in de ban gedaan. Dat zal hem leren!
pi_219887817
Ex-manager van Seniorenwelzijn?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219887833
Het spreekt uiteraard voor zich wat ik van het appelmoesverbod vind.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 23:36:34 #10
511688 Funeste
Une clarté cruelle
pi_219887844
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:25 schreef Regilio_ het volgende:
Die oranje gek in de VS stapt op dag 1 van zijn tweede termijn uit het Parijsakkoord, maar bij zorginstelling Cleijenborch hebben ze de appelmoes in de ban gedaan. Dat zal hem leren!
Wat heeft klimaathysterie hiermee te maken, dit is gewoon een geldkwestie.
  dinsdag 20 januari 2026 @ 23:38:51 #11
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_219887852
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:25 schreef Regilio_ het volgende:
no offence gelijk heeft ie en zouden wij ook moeten doen, wij moeten extra betalen voor andere bekers flesjes etc, terwijl aan de andere kant van de planeet ze vanalles in de plomp gooien.

of zie dit
Bekijk deze YouTube-video
what a year!, and its only Januari!
pi_219887869
Inplaats van verzamelen had ze daar die gek die het besloten had moeten aanpakken.
Uit zijn kantoor trekken en schop moeten verkopen .

Dus gewoon bezuinigingen meer niet .
pi_219887883
pi_219887896
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:36 schreef Funeste het volgende:

[..]
Wat heeft klimaathysterie hiermee te maken, dit is gewoon een geldkwestie.
Niet alleen:
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:11 schreef Moonversion het volgende:
en plastic potjes niet duurzaam
:{w
.
pi_219887899
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:20 schreef r_one het volgende:

[..]
Zónder thuis nog eens een luxe maaltijd te nuttigen. En niet meer met de eigen kinderen naar de Mac; nooit meer!
[..]
8)7
Ze krijgen van die een persoonscupjes.
pi_219887906
Wat is er mis om die appelmoes groot in te kopen en te verdelen over schaaltjes? Of eten ze niet meer van echt servies?
pi_219887907
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:02 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ze krijgen van die een persoonscupjes.
Ja dat snap ik (dat geldt toch ook voor boter, jam en pindakaas?) maar dat is nog geen reden om appelmoes in de ban te doen.
.
pi_219887916
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:05 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja dat snap ik maar dat is geen reden om appelmoes in de ban te doen.
Compleet mee eens.

Waarom eten die mensen niet vers? Ze hebben toch een kok in dat tehuis?
pi_219887927
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:07 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Compleet mee eens.

Waarom eten die mensen niet vers? Ze hebben toch een kok in dat tehuis?
Weet niet hoe het daar zit maar veel verpleeghuizen krijgen de maaltijden prefab aangeleverd.

Maar dan nog, als je je cliënten nou hier blij mee kunt maken:
.
pi_219887940
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:11 schreef r_one het volgende:

[..]
Weet niet hoe het daar zit maar veel verpleeghuizen krijgen de maaltijden prefab aangeleverd.

Maar dan nog, als je je cliënten nou hier blij mee kunt maken:
[ afbeelding ]
Inderdaad, alsof ze op die leeftijd nog veel extraatjes willen/kunnen.

Wissenkerke is ook een dorp van niks. Hoe groot en industrieel kan die zorginstelling zijn?
Barst er trouwens van de appelboeren daar, ik denk dat ze in het management gaan schrikken van alle lokale biologisch verantwoorde appelmoes die ze gaan ontvangen.
pi_219887944
Misschien gaat het om een ander probleem, dat ze die oudjes niet een suikershot willen geven voor bedtijd.
Maar dan geven ze ze maar warm eten bij de lunch, zijn die boertjes van vroeger ook gewend.
pi_219887950
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:18 schreef ootjekatootje het volgende:
Misschien gaat het om een ander probleem, dat ze die oudjes niet een suikershot willen geven voor bedtijd.
Maar dan geven ze ze maar warm eten bij de lunch, zijn die boertjes van vroeger ook gewend.
Wordt vaak om 12:00 warm gegeten en van een bakje appelmoes gaan ze echt niet stuiteren hoor.

Nee, 't is meer dit
Bekijk deze YouTube-video
.
  woensdag 21 januari 2026 @ 00:23:31 #24
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_219887955
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:29 schreef r_one het volgende:
Ex-manager van Seniorenwelzijn?
Moest ik ook aan denken. Eerst mogen ze hier geen borrel meer, en dan mogen ze daar geen appelmoes meer. Appelmoes ook echt :') Wie is er niet groot mee geworden. Welke wereldvreemde machtsgeile engnek verzint het nou om dat te gaan verbieden. Iemand uit het middenmanagement die even zijn plekje veilig wilde stellen bij de aankomende reorganisatie?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_219887957
We hebben veel teveel wereld verbeterende linkse huppelkutjes die 6 jaar doen over een niets toevoegende pretstudie van 4 jaar die hele dagen niets anders doen dan fors geld vangen voor doelloos verzonnen werk. Waarschijnlijk hoog managementlevel ook, en ziekmakend veel uren aan nutteloos onderzoek aan vooraf gegaan terwijl op voorhand de gekocht bij een activistisch 'onderzoeksbureau'.

Alles zodat ze zelf snachts zelfgenoegzaam het bed in duiken. Dezelfde zelfgenoegzaamheid die ze hadden toen ze hun missie en visie aan het uittikken waren. Om er maar eens iets uit te grijpen

https://www.cleijenborch.nl/organisatie/missie-en-visie.htm
quote:
(Gast)Vrijheid;
Iedere cliënt heeft het recht zelf keuzes te maken. Gastvrijheid staat in alle zorg- en dienstverlening voorop. De cliënt voelt zich thuis en wordt op hartelijke en respectvolle wijze benaderd.
quote:
De vraag van de cliënt is het uitgangspunt voor ons werk.
Behalve appelmoes, want dat strookt niet met hun wereldbeeld.

Voor die wereld heb je dan gewerkt als bejaarde. Zum kotsen dat soort mensen.
pi_219887959
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Wat voor wereldvreemde machtsgeile engnek verzint er nou zoiets.
9/10 keer een manager met scoringsdrang
.
  woensdag 21 januari 2026 @ 00:26:48 #27
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_219887961
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:25 schreef r_one het volgende:

[..]
9/10 keer een manager met scoringsdrang
Inderdaad, zie edit. Werd er nou maar eens goed gesaneerd in die laag, maar daar weten ze zich veel te goed tegen in te graven.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_219887976
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:20 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]
8)7
Huismerk kost maar de helft en kan ook zonder toegevoegde suiker.
Bij de Jumbo dan toch.
pi_219887983
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:34 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Huismerk kost maar de helft en kan ook zonder toegevoegde suiker.
Bij de Jumbo dan toch.
Koop voor mijn part grote emmers bij de Hanos. Het ging om het idee.
.
pi_219887986
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Inderdaad, zie edit. Werd er nou maar eens goed gesaneerd in die laag, maar daar weten ze zich veel te goed tegen in te graven.
Ach ja, ze heeft genoeg vriendjes bij de kerk en de rotary.
.
pi_219887989
Alsof die oudjes gevangen zitten en niet naar buiten mogen naar de supermarkt.
pi_219888007
quote:
19s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:23 schreef TwenteFC het volgende:
We hebben veel teveel wereld verbeterende linkse huppelkutjes die 6 jaar doen over een niets toevoegende pretstudie van 4 jaar die hele dagen niets anders doen dan fors geld vangen voor doelloos verzonnen werk. Waarschijnlijk hoog managementlevel ook, en ziekmakend veel uren aan nutteloos onderzoek aan vooraf gegaan terwijl op voorhand de gekocht bij een activistisch 'onderzoeksbureau'.

Alles zodat ze zelf snachts zelfgenoegzaam het bed in duiken. Dezelfde zelfgenoegzaamheid die ze hadden toen ze hun missie en visie aan het uittikken waren. Om er maar eens iets uit te grijpen

[..]
[..]

Het heeft iets sadistisch.
  woensdag 21 januari 2026 @ 02:06:35 #33
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219888044
De tent sluiten lijkt me het beste dan anders gaan ze maar naar de bond.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219888063
appels schillen, in stukjes snijden, met een kaneelstokje koken, pureren en klaar.

En als ze daar geen tijd/personeel voor hebben, dan maar kant-en-klaar in bakje laten komen.
NIET zoals nu het tot een probleem of gemis van de bewoners maken!
pi_219888071
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 02:31 schreef Invisibli het volgende:
appels schillen, in stukjes snijden, met een kaneelstokje koken, pureren en klaar.

En als ze daar geen tijd/personeel voor hebben, dan maar kant-en-klaar in bakje laten komen.
NIET zoals nu het tot een probleem of gemis van de bewoners maken!
Die manager slaat de plank mis, dus kan haar tijd beter besteden in de keuken. Dure kracht maar dan werkt ze in ieder geval. En ons land zit vol met dit soort mismanagement.
  woensdag 21 januari 2026 @ 07:32:10 #36
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_219888281
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_219888282
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:14 schreef Hexagon het volgende:
Inderdaad belachelijk. Alsof het kinderen zijn.
Inderdaad. Ben je zo oud, wordt je behandeld als een kind. Ik neem aan dat ze allemaal wel 75+ zijn, dus lekker boeien wat ze allemaal eten. Ze genieten van hun bonusjaartjes.
pi_219888386
Je zou toch bijna de mensen die dat soort dingen bedenken verplaatsen naar een zorginstelling met niets..

En plastic potjes?! er zijn genoeg alternatieven in glas.. of maak het zelf... wtf...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219888420
Doet me denken aan toen mijn vader in een verzorgingshuis zat; ineens werd besloten dat je geen koekje meer bij de koffie kreeg als je die niet beneden in de gezamenlijke ruimte dronk.
Een verzorgster smokkelde koekjes in haar map mee naar mijn vader toe aangezien hij zonder peperdure zuurstofflessen niet van zijn kamer af kon. Hij vond het ook allemaal veel te veel gedoe met die flessen.
Hij moest het wel geheim houden dat hij dat koekje kreeg, anders kwam die verzorgster zwaar in de problemen.
Uiteraard heeft mijn moeder toen gelijk meerdere pakken koeken bij hem op de kamer gelegd toen ze dit hoorde.
  woensdag 21 januari 2026 @ 08:06:12 #40
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_219888432
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 07:32 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Inderdaad. Ben je zo oud, wordt je behandeld als een kind.
Precies, laat die mensen lekker zichzelf wassen, aankleden, naar de supermarkt gaan en zelf koken. Het zijn geen kinderen meer.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  woensdag 21 januari 2026 @ 08:18:35 #41
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219888470
quote:
19s.gif Op woensdag 21 januari 2026 00:23 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
[..]

Eerder de schuld van een rechtse kapitalist. Want geen appelmoes is meer winst.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 21 januari 2026 @ 08:25:02 #42
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219888494
Een tijd terug sprak ik een vrouw die als gestudeerd dieetiste bij een grote geriatrische zorginstelling werkte. Ze was van mening dat draadjesvlees veel te ouderwets was, gekookte rode kool met appeltjes niet gezond genoeg. Nee, minder vlees, en dan mager, en rauwkost. Geen volle joghurt of melk, nee, mager. En nog een hele riedel van dat soort modernismen waar ze de bewoners mee kwelde.
Je zal maar opgesloten zitten in zo een tehuis.
  woensdag 21 januari 2026 @ 08:27:15 #43
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219888503
Dat wordt gekke rwina.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219889785
Kon het bijna niet geloven mar dit is dus echt... :') Laat die oudjes toch gewoon lekker knagen wat ze willen. Zal mij een zorg ( haha woordgrap ) zijn.
Ook in moeilijke tijden.
  woensdag 21 januari 2026 @ 11:19:58 #45
3542 Gia
User under construction
pi_219889884
Mijn moeder wilde altijd appelmoes bij haar eten. Zat er niet standaard bij, maar werd wel voor haar geregeld. Moest ze wel zelf betalen.
Was klein bedrag, werd automatisch 1x in de maand afgeschreven.
  woensdag 21 januari 2026 @ 11:38:43 #46
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219890020
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 08:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een tijd terug sprak ik een vrouw die als gestudeerd dieetiste bij een grote geriatrische zorginstelling werkte. Ze was van mening dat draadjesvlees veel te ouderwets was, gekookte rode kool met appeltjes niet gezond genoeg. Nee, minder vlees, en dan mager, en rauwkost. Geen volle joghurt of melk, nee, mager. En nog een hele riedel van dat soort modernismen waar ze de bewoners mee kwelde.
Je zal maar opgesloten zitten in zo een tehuis.
Dan zou ik euthanasie prefereren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219890065
quote:
10s.gif Op woensdag 21 januari 2026 08:18 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Eerder de schuld van een rechtse kapitalist. Want geen appelmoes is meer winst.
We weten allebei dat ik gelijk heb.
pi_219890097
Flikker op met je suikervrije appelmoes. Betuttelvrije dienstverlening moeten we hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219890124
Dit is precies de reden waarom je meteen moet ingrijpen bij allerlei betutteling.

Voor hetzelfde geld gaat er iemand weer mee aan de haal en is van mening dat hij/zij obv een advies kan bepalen wat jij wel en niet mag eten.

Diegene die dit heeft bedacht en heeft doorgevoerd verdient een enkeltje naar het schavot.
  woensdag 21 januari 2026 @ 12:01:24 #50
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219890144
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 11:38 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dan zou ik euthanasie prefereren.
Ik ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: