Ik kwam hier toevallig binnenvallen. Dit is niet iets met b.v. een "Eddy the Eagle Edwards" (schansspringen) of "Antonio Gómez Fernandez" (schaatsen) vibes bij?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 21:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En ook vooral oude beelden van de vorige keer, die hadden ze nog ergens liggen gok ik
Ze is gisteren zelf natuurlijk ook nog uitgebreid geïnterviewd, dat zal donderdag/vrijdag sowieso wel te zien zijn lijkt me.
Eddy the Eagle, Antonio Gomez Fernandez, Eric Moussambani of, om het bij langlaufen te houden, Philip Boit...die komen wel uit tijden dat het echt héél veel makkelijker was om je voor de Spelen te plaatsen. Dat kan het in bijvoorbeeld atletiek nog steeds zijn (relatief gezien) als je uit een landje komt met in totaal maar één sporter, waar ze je dan voor de 100m inschrijven, maar bij langlaufen is dat zeker niet meer zo.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 21:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik kwam hier toevallig binnenvallen. Dit is niet iets met b.v. een "Eddy the Eagle Edwards" (schansspringen) of "Antonio Gómez Fernandez" (schaatsen) vibes bij?![]()
M.a.w. dat het knap is dat iemand uit een land waar het metier helemaal niet bestaat en toch lekker meedoet waardoor het een soort "camp" wordt...
Inmiddels helemaal op de hoogte.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 21:58 schreef heywoodu het volgende:
*dat was destijds, daarna is ze wel echt heel veel beter geworden en plaatste ze zich ook wel gewoon met oprecht goede resultaten, dat wel
Bruna zal ongetwijfeld relatief een stuk beter zijn, maar ik vind Eddy the Eagle altijd een matig voorbeeld. Natuurlijk is hij een beetje een gimmick, maar je komt echt niet zo makkelijk goed van een schans af. Daar zit nog wel wat techniek achter.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 21:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Eddy the Eagle, Antonio Gomez Fernandez, Eric Moussambani of, om het bij langlaufen te houden, Philip Boit...die komen wel uit tijden dat het echt héél veel makkelijker was om je voor de Spelen te plaatsen. Dat kan het in bijvoorbeeld atletiek nog steeds zijn (relatief gezien) als je uit een landje komt met in totaal maar één sporter, waar ze je dan voor de 100m inschrijven, maar bij langlaufen is dat zeker niet meer zo.
Jaque zelf is een voorbeeld uit die tijd*: voor haar eerste Winterspelen, in 2006, plaatste ze zich door in principe gewoon aan een wedstrijd ergens in Oostenrijk mee te doen en dat was min of meer genoeg destijds. Tegenwoordig is dat zeker niet meer zo en zijn er minimale eisen waar je aan moet voldoen waarmee je dat niveau, of dat van Eddy the Eagle, wel echt ver ontstegen bent. Nee, medailles zijn gewoon weer een paar niveau's hoger, dat is bijna een andere tak van sport en daar moet je ook niet maar een beetje op hopen hier, maar het is zeker niet het oude verhaal van 'ze kunnen het eigenlijk niet echt, maar vooruit, doe maar mee'
*dat was destijds, daarna is ze wel echt heel veel beter geworden en plaatste ze zich ook wel gewoon met oprecht goede resultaten, dat wel
Is ook wel zo. Ik vind hem zelf altijd wat matig omdat dankzij zijn optredens jonge Britten nooit meer een kans hebben gekregen de sport op te pakken.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 22:37 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bruna zal ongetwijfeld relatief een stuk beter zijn, maar ik vind Eddy the Eagle altijd een matig voorbeeld. Natuurlijk is hij een beetje een gimmick, maar je komt echt niet zo makkelijk goed van een schans af. Daar zit nog wel wat techniek achter.
Op zich wel een goede vraag. Niet vanwege die reden, maar als ze voor Nederland had gekozen was heel deze kwalificatietoestand dan niet gewoon niet nodig geweest?quote:Op woensdag 21 januari 2026 01:04 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Waarom komt ze niet uit voor Nederland dan als FOK! de boel financiert?
Dit. Het zou juist moeilijker zijn om voor Nederland uit te komen, want dan moet je wel een aannemelijke kans op medailles maken.quote:Op woensdag 21 januari 2026 07:26 schreef Pino112 het volgende:
Bij Nederland moet je zo'n beetje wereldkampioen zijn voordat het NOCNSF je heen wil sturen, dat gaat hem natuurlijk nooit worden.
quote:Klussen tegen de klok in olympisch Cortina
Drie weken voor de start van de Olympische Winterspelen wordt in de gaststeden Milaan en Cortina d'Ampezzo nog hard gewerkt aan de sportfaciliteiten en de infrastructuur. De vraag is of de resterende 21 dagen genoeg zijn om alles af te krijgen.
https://nos.nl/artikel/25(...)in-olympisch-cortinaquote:Hoewel Milaan en Cortina d'Ampezzo de Spelen al ruim zes jaar geleden kregen toegewezen, hikt de organisatie tegen de deadline aan. En hoewel Italianen meesters in improvisatie zijn en er in Cortina dag en nacht gewerkt wordt, is het maar zeer de vraag of over drie weken alles klaar is.
Ik gun het heywoodu en Bruna van harte maar tegelijkertijd kun je niet anders dan zeggen dan het beleid van het NOC wel succesvol is geweest de afgelopen jaren. We hebben nu eenmaal beperkt budget - dat door de rijksoverheid ook nog ingekrompen is - en dan moet je keuzes maken. Dat doet het NOC dan ook en ze stoppen vooral geld in sporten en sporters waar reële medaillekansen zijn of tenminste op een top 10. Daar hoort ook bij dat je in andere sporten niet investeert als het vooral om meedoen gaat (ook als dat beperkt is tot alleen de kosten rondom de OS).quote:Op woensdag 21 januari 2026 07:48 schreef Viv het volgende:
[..]
Dit. Het zou juist moeilijker zijn om voor Nederland uit te komen, want dan moet je wel een aannemelijke kans op medailles maken.
Dat beleid is inderdaad heel begrijpelijk en verdedigbaar.quote:Op woensdag 21 januari 2026 07:56 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik gun het heywoodu en Bruna van harte maar tegelijkertijd kun je niet anders dan zeggen dan het beleid van het NOC wel succesvol is geweest de afgelopen jaren. We hebben nu eenmaal beperkt budget - dat door de rijksoverheid ook nog ingekrompen is - en dan moet je keuzes maken. Dat doet het NOC dan ook en ze stoppen vooral geld in sporten en sporters waar reële medaillekansen zijn of tenminste op een top 10. Daar hoort ook bij dat je in andere sporten niet investeert als het vooral om meedoen gaat (ook als dat beperkt is tot alleen de kosten rondom de OS).
geen enkel systeem is perfect maar Nederland doet het afgezet tegen omvang van bevolking en economie gewoon erg goed. En uiteindelijk toen de prestaties kwamen is er voor Bos wel flink geinvesteerd in een programma om de slee beter te maken.quote:Op woensdag 21 januari 2026 08:14 schreef Viv het volgende:
[..]
Dat beleid is inderdaad heel begrijpelijk en verdedigbaar.![]()
Ik zie het wel als een nadeel dat het daardoor lastig is om met een voor Nederland nieuwe sport de wereldtop te bereiken. Je krijgt pas steun als je tot de wereldtop behoort, maar om daar te komen is steun nodig.![]()
Kimberley Bos (skeleton) had bijvoorbeeld aanvankelijk ook donaties van particulieren nodig, waaronder via FOK!
Wat ik wel eens eerder heb gezegd, beide kanten hebben wel een valide uitleg. Het nadeel hier is dat je kleine sporten bewust klein houdt, want ze worden nooit zichtbaar en zijn dan volledig afhankelijk van een uitschieter. Maar je kunt inderdaad niet ontkennen dat het succes oplevert op vooral de bekendere sporten.quote:Op woensdag 21 januari 2026 07:56 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik gun het heywoodu en Bruna van harte maar tegelijkertijd kun je niet anders dan zeggen dan het beleid van het NOC wel succesvol is geweest de afgelopen jaren. We hebben nu eenmaal beperkt budget - dat door de rijksoverheid ook nog ingekrompen is - en dan moet je keuzes maken. Dat doet het NOC dan ook en ze stoppen vooral geld in sporten en sporters waar reële medaillekansen zijn of tenminste op een top 10. Daar hoort ook bij dat je in andere sporten niet investeert als het vooral om meedoen gaat (ook als dat beperkt is tot alleen de kosten rondom de OS).
Ik moet zeggen dat die hele vallei er zondag nog wel echt vreselijk groen uit zagquote:Op woensdag 21 januari 2026 07:52 schreef Viv het volgende:
Ah, daar heb je het standaard nieuwsbericht voorafgaand aan werkelijk iedere editie van de Olympische Spelen:
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)in-olympisch-cortina
en hele andere kant van de zaak is of Bruna überhaupt wel voor Nederland zou willen sporten of dat Brazilië als haar moederland sowieso de voorkeur heeft. Op deze manier is het misschien nog wel veel specialer.quote:Op woensdag 21 januari 2026 09:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wat ik wel eens eerder heb gezegd, beide kanten hebben wel een valide uitleg. Het nadeel hier is dat je kleine sporten bewust klein houdt, want ze worden nooit zichtbaar en zijn dan volledig afhankelijk van een uitschieter. Maar je kunt inderdaad niet ontkennen dat het succes oplevert op vooral de bekendere sporten.
Als de kwalificatie-eisen precies hetzelfde waren zou ze 100% zeker voor Nederland uit willen komen, zei ze net nogquote:Op woensdag 21 januari 2026 09:11 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
en hele andere kant van de zaak is of Bruna überhaupt wel voor Nederland zou willen sporten of dat Brazilië als haar moederland sowieso de voorkeur heeft. Op deze manier is het misschien nog wel veel specialer.
Ik wacht nog op de berichten dat er geen sneeuw isquote:Op woensdag 21 januari 2026 07:52 schreef Viv het volgende:
Ah, daar heb je het standaard nieuwsbericht voorafgaand aan werkelijk iedere editie van de Olympische Spelen:
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)in-olympisch-cortina
Als ze voor NL uit was gekomen dan was deze hele kwalificatietoestand inderdaad niet nodig geweest, want dan was ze gewoon niet gegaan.quote:Op woensdag 21 januari 2026 07:15 schreef Zorro het volgende:
[..]
Op zich wel een goede vraag. Niet vanwege die reden, maar als ze voor Nederland had gekozen was heel deze kwalificatietoestand dan niet gewoon niet nodig geweest?
Het kan natuurlijk dat ze gewoon voor haar land wil uitkomen, dan is dat geen argument, maar als de OS zo'n droom is was het dan niet makkelijker geweest omk als vertegenwoordiger van Nederland te gaan? Of hebben die gewoon geen startplaatsen wegens voorwaarden en zo?
Misschien doet @Alaphilippe_ nog iets voor ES?quote:Op woensdag 21 januari 2026 12:43 schreef Gretzl het volgende:
Tijd dat Eurosport met een vervolg op dit artikel komt van bijna 4 jaar geleden. De auteur van destijds werkt helaas niet meer voor de zender wel.
Nee, makker. Dat in 2024 was puur vanwege Paris. Volgens mij is de redactie ten opzichte van 1,5 jaar geleden ook aardig veranderd daar.quote:Op woensdag 21 januari 2026 13:40 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Misschien doet @:Alaphilippe_ nog iets voor ES?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |