quote:De Amerikaanse president Trump koppelt zijn dreigementen richting Groenland aan het mislopen van de Nobelprijs voor de Vrede. In een bericht aan de Noorse premier Støre schrijft hij dat hij zich "niet langer verplicht voelt om zich alleen maar in te zetten voor vrede" omdat hij de prijs niet kreeg.
De Nobelprijs voor de Vrede wordt jaarlijks uitgereikt door het Nobelcomité, een onafhankelijke commissie die gekozen wordt door het Noorse parlement. Premier Støre zegt dat hij herhaaldelijk tegen Trump heeft gezegd dat de Noorse politiek niet over de prijs gaat. Hij heeft dat ook nu weer herhaald naar Trump.
Trump vindt dat hij recht heeft op de prijs vanwege zijn inzet tegen oorlog. In het bericht claimt hij opnieuw hij "acht of zelfs meer oorlogen" te hebben beëindigd. Die uitspraak wordt betwist omdat het vaak gaat om bemiddeling bij wapenstilstanden en geen structurele oplossingen. Trump negeert bovendien dat al zijn inspanningen plaatsvonden na de deadline voor Nobelnominaties. Daarnaast liet hij wereldwijd ook zijn militaire macht gelden, zoals in Iran. Nigeria en Venezuela.
De president zegt in het bericht aan Noorwegen dat wereldvrede zijn belangrijkste drijfveer is en blijft, maar hij die noodzaak nu minder voelt. Nu kan hij naar eigen zeggen beter kijken "naar wat goed is voor de VS". Daar valt wat hem betreft de macht over Groenland ook onder.
'Volledige en totale controle nodig'
Trump zegt dat Denemarken Groenland niet kan beschermen tegen Rusland of China. Daarnaast begrijpt hij niet dat Denemarken het 'eigendomsrecht' van Groenland heeft. "Er zijn geen documenten. Het is alleen dat daar honderden jaren geleden een boot is aangemeerd, maar wij hebben daar ook boten aan laten meren", redeneert Trump.
Hij schrijft dat het hoog tijd wordt dat de NAVO iets voor hem terug doet, na alles wat hij voor de NAVO heeft betekend. "De wereld is niet veilig tenzij we volledige en totale controle over Groenland hebben."
Groenland maakt als onderdeel van het koninkrijk van Denemarken deel uit van NAVO-gebied. Andere landen spreken Trump erop aan dat het niet aanvallen van andere landen de kern is van het NAVO-verdrag.
Ongenoegen
Trump heeft al vaker te kennen gegeven dat hij vindt dat hij recht heeft op de belangrijke vredesprijs. "Iedereen vindt dat ik de prijs moet krijgen", zei hij in september bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. "Maar ik geef niet om prijzen." Toch belde hij naar verluidt met de Noorse politicus en oud-NAVO-baas Jens Stoltenberg om hem om de prijs te vragen.
Toen niet hij, maar de Venezolaanse oppositieleider María Corina Machado de prijs in oktober kreeg toegekend uitte Trump meerdere keren zijn ongenoegen. In een post die hij begin deze maand plaatste op sociale media noemde hij het nog dom dat NAVO-lidstaat Noorwegen niet voor hem koos als prijswinnaar.
Machado besloot haar prijs vorige week aan Trump te overhandigen vanwege diens inzet voor Venezuela. Volgens het Noorse comité is dat niet mogelijk en is de prijs niet overdraagbaar. Ook kan een prijs niet worden ingetrokken of doorgegeven.
Geeft niet, hij is alsnog mooi.quote:Op maandag 19 januari 2026 13:53 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
Het past allemaal niet zo lekker met de beperkte hoeveelheid letters die ik daar kwijt kan
Goed verhaal Pino. Een heleboel landen zijn ook wel eens aangemeerd in Amerika.quote:"Er zijn geen documenten. Het is alleen dat daar honderden jaren geleden een boot is aangemeerd, maar wij hebben daar ook boten aan laten meren", redeneert Trump.
Als je goud op de 500 hebt gehaald, wil je die op de 1.000 ook nog steeds.quote:Op maandag 19 januari 2026 14:19 schreef monkyyy het volgende:
Huh, maar hij had toch de Fifa vredesprijs gekregen waar hij super blij mee was
quote:'Gezien het feit dat uw land heeft besloten mij de Nobelprijs voor de Vrede niet toe te kennen voor het beëindigen van 8 oorlogen PLUS, voel ik me niet langer verplicht om puur aan vrede te denken. Hoewel vrede altijd de boventoon zal voeren, kan ik nu nadenken over wat goed en juist is voor de Verenigde Staten', schreef Trump verder in de brief.
ze zijn gewoon misbegrepenquote:Op maandag 19 januari 2026 15:24 schreef Seeburg54 het volgende:
Als ik 's morgens het nieuws lees denk ik vaak dat het niet erger kan worden als de dag ervoor. Helaas is die gedachte telkens onjuist. Dat Amerikaans stuk ongeluk past in hetzelfde straatje als zijn eveneens onfrisse Russische kompaan.
Ooit gaat dit stel de geschiedenisboeken in als de grootste smeerlappen van deze eeuw.
Oh dus.quote:Op maandag 19 januari 2026 15:41 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
ze zijn gewoon misbegrepen
Die paar hersencellen die hij nog heeft worden elke dat aangetast door die lijm om zijn pruik goed te houden.quote:Op maandag 19 januari 2026 16:19 schreef golfer het volgende:
Hoe dom kan je zijn?
De Nobelprijs voor de Vrede wordt jaarlijks uitgereikt door het Nobelcomité, een onafhankelijke commissie die gekozen wordt door het Noorse parlement. Premier Støre zegt dat hij herhaaldelijk tegen Trump heeft gezegd dat de Noorse politiek niet over de prijs gaat. Hij heeft dat ook nu weer herhaald naar Trump.
En het 'mooie' is, dat elke vorm van kritiek door de fanboys wordt afgedaan als TDSquote:Op maandag 19 januari 2026 16:20 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Die paar hersencellen die hij nog heeft worden elke dat aangetast door die lijm om zijn pruik goed te houden.
Met zo'n UN kan ik deze user ook niet serieus nemen.quote:
Alles en iedereen die niet in je FOX MAGA propaganda bubbel meegaan zijn natuurlijk jaloers op Trump en zijn enorme reeks overwinningen. Lol.quote:
Nee. Ordinaire propaganda voor MAGA stemvee. Letterlijk alles wat er nog uit het Witte huis komt, is alleen bedoeld voor de pruimtabak inteelt achterban.quote:Op maandag 19 januari 2026 16:45 schreef Patroon het volgende:
Ik heb nog steeds het idee of ik naar een slechte cabaret voorstelling zit te kijken.
Midterms zijn pas in November...quote:Op maandag 19 januari 2026 18:20 schreef capuchon_jongen het volgende:
Als ik zo mag geloven gaan alle staten straks blauw kleuren. Inclusief Texas
Grote Kleuter kleine herseninhoud.quote:
Ben wel benieuwd wie dan straks dat zooitje gaat opruimen.quote:Op maandag 19 januari 2026 18:20 schreef capuchon_jongen het volgende:
Als ik zo mag geloven gaan alle staten straks blauw kleuren. Inclusief Texas
En dan te bedenken dat er nog legio mensen zijn, ook in het buitenland (er zijn hier op Fok ook een aantal users), die volledig achter hem staan en zich in allerlei bochten wringen om alles maar goed te praten.quote:Op maandag 19 januari 2026 18:45 schreef FlippingCoin het volgende:
wat een intens zielig mannetje is het toch ook, je kan jezelf toch niet anders dan kapotschamen als amerikaan.
Heel vroeger heb ik, toen ik met mijn opa en broertje zat te vissen aan het Maas-Waalkanaal in Nijmegen, het toenmalige jacht van Donald Trump voorbij zien varen.quote:Op maandag 19 januari 2026 18:37 schreef TLC het volgende:
Hoog tijd om wat bankrekeningen van wortelkop en consorten in Europa te blokkeren
Zelfs daar niet.quote:Op maandag 19 januari 2026 16:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En het 'mooie' is, dat elke vorm van kritiek door de fanboys wordt afgedaan als TDS
Alsof dat gedrag volslagen normaal is.
Ja, op de kleuterschool.
Je hebt zelf TDS. Alles wat deze malloot doet nog proberen goed te praten komt heel deranged over op mij.quote:
Je weet zijn post op mooie wijze te bevestigen.quote:Op maandag 19 januari 2026 19:38 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je hebt zelf TDS. Alles wat deze malloot doet nog proberen goed te praten komt heel deranged over op mij.
Wat ik over hem zei geldt ook voor jou.quote:Op maandag 19 januari 2026 19:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je weet zijn post op mooie wijze te bevestigen.
Wat ben jij ineens afgegleden zeg. Jfcquote:Op maandag 19 januari 2026 19:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je weet zijn post op mooie wijze te bevestigen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |