Blijkbaar kan dat wél in Amerika. Het land van de ongekende mogelijkheden.quote:Op maandag 19 januari 2026 15:09 schreef DrDentz het volgende:
Kunnen ze in Amerika geen staatsgreep plegen en Obama herinstalleren als president? Je kunt toch geen president hebben die WW3 ontketent omdat hij de nobelprijs niet kreeg?
En dat is ook logisch: als de russische legers deze kant op komen, moet er ook METEEN een EU-leger tegenover kunnen staan. Dat hebben we niet! De defensie-uitgaven zijn nu opgeschroefd naar 5% vanwege trump. Maar waar is het leger???? Er wordt enkel oeverloos geouwehoerd, zonder dat er ook maar iets wordt ondernomen. De EU is een tandeloze papieren tijger! Als de russen binnen komen lopen, kunnen ze zo ongehinderd door de hele EU marcheren, er is nergens nog tegenstand dankzij decennialange bezuinigingen en de eeuwige besluiteloosheid van die Ursula.quote:Op zondag 18 januari 2026 23:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, Trump wil gewoon dat zijn bevelen METEEN worden opgevolgd.
Dat sowieso, maar Rusland werd ook wel erg overmoedig om gelijk heel Oekraïne binnen te vallen in plaats van alleen te richten op de Donetskbekken. Maar na 4 jaar heeft Europa ook niet veel kunnen bieden waardoor Oekraïne nog steeds in oorlog is. Waar blijft onze hulp? O ja, we hebben te weinig wapens en munitie door jarenlange bezuinigingen.quote:Op maandag 19 januari 2026 07:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat dicteren heeft Poetin zich flink in verslikt in Oekraïne.
We kwamen door oekraine wel makkelijk van al onze ouwe zooi af..quote:Op maandag 19 januari 2026 15:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar Rusland werd ook wel erg overmoedig om gelijk heel Oekraïne binnen te vallen in plaats van alleen te richten op de Donetskbekken. Maar na 4 jaar heeft Europa ook niet veel kunnen bieden waardoor Oekraïne nog steeds in oorlog is. Waar blijft onze hulp? O ja, we hebben te weinig wapens en munitie door jarenlange bezuinigingen.
Exact, dus ik snap die fascinatie op het militaire aspect niet zo. Dat is om ons te verdedigen tegen China niet erg relevant, anders dan wat cyberdreigingen en spionagezaken.quote:Op maandag 19 januari 2026 15:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is in Europa niet nodig. Ze kopen onze kennis, produceren goedkoper van ons gekochte kennis waarop wij weer onze eigen productie staken omdat kopen uit China goedkoper is. Vanaf dat moment hebben zij een onderhandelingspositie zonder dat er ook maar een kogel nodig is om ons op de knieën te krijgen. Een exportverbod van specifieke grondstoffen en/of onderdelen kan onze industrie in een mum van tijd platleggen.
Wat een onzin, alleen Polen zou al een flinke uitdaging zijn voor Poetin, Polen's leger is flink groot en ook vrij modern.quote:Op maandag 19 januari 2026 15:20 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
En dat is ook logisch: als de russische legers deze kant op komen, moet er ook METEEN een EU-leger tegenover kunnen staan. Dat hebben we niet! De defensie-uitgaven zijn nu opgeschroefd naar 5% vanwege trump. Maar waar is het leger???? Er wordt enkel oeverloos geouwehoerd, zonder dat er ook maar iets wordt ondernomen. De EU is een tandeloze papieren tijger! Als de russen binnen komen lopen, kunnen ze zo ongehinderd door de hele EU marcheren, er is nergens nog tegenstand dankzij decennialange bezuinigingen en de eeuwige besluiteloosheid van die Ursula.
HOOG tijd dat de EU eens ECHT bestuurd gaat worden en een EENHEID wordt! Maar ik zal het met dit tempo wel niet meer meemaken, vrees ik.
quote:Op maandag 19 januari 2026 15:20 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
En dat is ook logisch: als de russische legers deze kant op komen, moet er ook METEEN een EU-leger tegenover kunnen staan. Dat hebben we niet! De defensie-uitgaven zijn nu opgeschroefd naar 5% vanwege trump. Maar waar is het leger???? Er wordt enkel oeverloos geouwehoerd, zonder dat er ook maar iets wordt ondernomen. De EU is een tandeloze papieren tijger! Als de russen binnen komen lopen, kunnen ze zo ongehinderd door de hele EU marcheren, er is nergens nog tegenstand dankzij decennialange bezuinigingen en de eeuwige besluiteloosheid van die Ursula.
HOOG tijd dat de EU eens ECHT bestuurd gaat worden en een EENHEID wordt! Maar ik zal het met dit tempo wel niet meer meemaken, vrees ik.
Dat is een kwestie van tijd. Nu is het Amerika die zich nadrukkelijk tegen China keert met importheffingen om het land af te zwakken, want dat geld wat de Chinezen verdienen komt ook in defensie terecht en dat voelt ongemakkelijk. Maar zodra Europa niks meer te bieden heeft omdat de Chinese technologische ontwikkeling voorbijstreeft dan zijn we hooguit nuttig als hun goedkope arbeidskracht. Zodra we daartegen protesteren komen de wapens vanzelf tevoorschijn. Hoe lang wil Europa nog beknibbelen op defensie? Toen Rusland Oekraïne binnenviel hadden we moeten omschakelen naar een oorlogseconomie, maar wedden dat het overgrote deel van de bevolking de urgentie niet inziet en de dreiging van BRICS afdoen als paniekzaaierij?quote:Op maandag 19 januari 2026 15:28 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Exact, dus ik snap die fascinatie op het militaire aspect niet zo. Dat is om ons te verdedigen tegen China niet erg relevant, anders dan wat cyberdreigingen en spionagezaken.
Ja, ik denk dus niet dat de wapens tevoorschijn komen. Oorlog voeren op een ander continent lijkt me een vrij heilloze weg voor China. Die zullen het vooral bij de regio houden en ons met economische en diplomatieke middelen op de juiste koers willen krijgen.quote:Op maandag 19 januari 2026 15:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van tijd. Nu is het Amerika die zich nadrukkelijk tegen China keert met importheffingen om het land af te zwakken, want dat geld wat de Chinezen verdienen komt ook in defensie terecht en dat voelt ongemakkelijk. Maar zodra Europa niks meer te bieden heeft omdat de Chinese technologische ontwikkeling voorbijstreeft dan zijn we hooguit nuttig als hun goedkope arbeidskracht. Zodra we daartegen protesteren komen de wapens vanzelf tevoorschijn. Hoe lang wil Europa nog beknibbelen op defensie? Toen Rusland Oekraïne binnenviel hadden we moeten omschakelen naar een oorlogseconomie, maar wedden dat het overgrote deel van de bevolking de urgentie niet inziet en de dreiging van BRICS afdoen als paniekzaaierij?
Nu niet, maar je weet niet wat de toekomst brengt dus kun je beter voldoende bewapend zijn om af te schrikken. Ze zullen heus niet in hun eentje aanvallen, maar met rugdekking van bondgenoten, BRICS dus. Ze worden alsmaar groter terwijl er verdeeldheid heerst in de NAVO.quote:Op maandag 19 januari 2026 15:44 schreef Ludachrist het volgende:
Ja, ik denk dus niet dat de wapens tevoorschijn komen. Oorlog voeren op een ander continent lijkt me een vrij heilloze weg voor China. Die zullen het vooral bij de regio houden en ons met economische en diplomatieke middelen op de juiste koers willen krijgen.
Vast, maar er is geen enkel belang om aan de andere kant van de wereld een enorm continent militair onder controle te houden. Duur, niet nodig, leidt tot overstretch.quote:Op maandag 19 januari 2026 15:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nu niet, maar je weet niet wat de toekomst brengt dus kun je beter voldoende bewapend zijn om af te schrikken. Ze zullen heus niet in hun eentje aanvallen, maar met rugdekking van bondgenoten, BRICS dus. Ze worden alsmaar groter terwijl er verdeeldheid heerst in de NAVO.
Dat zal niet zo snel gebeuren, maar wel ermee dreigen als ze hun zin niet krijgen bv. met handelsverdragen. De grootste dreiging is onze economische afzwakking waarmee me we al aardig op weg zijn. Industrieën gaan die kant op vanwege minder strenge regels en goedkope energie. Als we nu protectionistisch gaan handelen dan kunnen zij stevige tikken uitdelen zoals ze dat recent gedaan hebben.quote:Op maandag 19 januari 2026 15:56 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Vast, maar er is geen enkel belang om aan de andere kant van de wereld een enorm continent militair onder controle te houden. Duur, niet nodig, leidt tot overstretch.
Als de Russen binnenlopen? Die proberen nu al 3 jaar Oekraïne 'binnen te lopen'. Hoe vind je dat gaan? Succes met de rest van Europaquote:Op maandag 19 januari 2026 15:20 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk al een beetje zo.quote:Op maandag 19 januari 2026 15:09 schreef DrDentz het volgende:
Kunnen ze in Amerika geen staatsgreep plegen en Obama herinstalleren als president? Je kunt toch geen president hebben die WW3 ontketent omdat hij de nobelprijs niet kreeg?
We hebben onze samenleving zodanig geoptimaliseerd voor korte-termijn-winst en we waren zó goed in lastige besluiten negeren of uitstellen en een lange-termijn visie vermijden dat we ons nu in deze zeer onsmakelijke positie bevinden.quote:Op maandag 19 januari 2026 16:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat zal niet zo snel gebeuren, maar wel ermee dreigen als ze hun zin niet krijgen bv. met handelsverdragen. De grootste dreiging is onze economische afzwakking waarmee me we al aardig op weg zijn. Industrieën gaan die kant op vanwege minder strenge regels en goedkope energie. Als we nu protectionistisch gaan handelen dan kunnen zij stevige tikken uitdelen zoals ze dat recent gedaan hebben.
Europa moet fors investeren in autonomie, iets wat we al wisten sinds de oliecrisis van 1973/1974. Kortetermijnwinst heeft dit altijd vertraagd omdat we graag iemand kiezen die ons de komende 4 jaar welvaart belooft waardoor je automatisch uitkomt op goedkope energie uit het buitenland. Goedkoop is mooi, maar je betaalt een andere prijs in de vorm van een verminderde onderhandelingspositie wat uiteindelijk duurkoop blijkt te zijn.
Die zijn in de minderheid. In een democratie draait het om de kwantiteit van meningen en niet de kwalitatieve mening van een minderheid.quote:Op maandag 19 januari 2026 16:12 schreef Perrin het volgende:
We hebben onze samenleving zodanig geoptimaliseerd voor korte-termijn-winst en we waren zó goed in lastige besluiten negeren of uitstellen en een lange-termijn visie vermijden dat we ons nu in deze zeer onsmakelijke positie bevinden.
Best teleurstellend voor een samenleving vol relatief hoogopgeleide, welvarende en historisch ervaren mensen.
De meerderheid van de hoogopgeleiden was anders lekker bezig de eigen korte-termijn-winst te maximaliseren.quote:Op maandag 19 januari 2026 16:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Die zijn in de minderheid. In een democratie draait het om de kwantiteit van meningen en niet de kwalitatieve mening van een minderheid.
Op zich wel maar Oekraine erbij vind ik dan weer wat voorbarig.quote:
Ik blijf het bizar vinden dat zo iemand blijkbaar zelfs tot tweemaal toe president kan worden. Ik geef echt geen cent meer voor de VS.quote:
5 jaar geleden dachten we dat Rusland ons onder de voet kon lopen, nu lachen we er om. Maar toch denken veel mensen nog, dat de EU niks kan.quote:Op maandag 19 januari 2026 16:09 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Als de Russen binnenlopen? Die proberen nu al 3 jaar Oekraïne 'binnen te lopen'. Hoe vind je dat gaan? Succes met de rest van Europa
quote:
Op termijn wellicht, maar nu nog niet. Europa moet net als Oekraïne naar een oorlogseconomie. Dat had al 4 jaar geleden gemoeten toen er voldoende draagvlak was.quote:Ukraine could become a key element of the new alliance as the most militarized country in Europe — with a large army, a developed drone industry and real combat experience. Combined with the military power of France, Germany, Poland and the United Kingdom, such a bloc would become a serious force.
Nu nog geen cent meer aan de VS geven en je bent heel goed op weg.quote:Op maandag 19 januari 2026 16:24 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik geef echt geen cent meer voor de VS.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |