abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219899545
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 15:51 schreef Ansa het volgende:

[..]
Dus de man mag wel pushy zijn om mijn lichaam als een product te consumeren en mij te behandelen als Thuisvezorgdbestelling zonder dat daar veiligheid tegenover staat?

Bovendien heeft hij al casual sex met 5 anderen...
Want dat heb ik waar gezegd? Maar inderdaad weer een relaxede reactie hoor, helemaal wat je van een gesprekspartner wilt.

Geniet eens van het leven en loos die negativiteit - daarmee trek je leukere mensen aan die je ook beter behandelen.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_219899570
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 15:55 schreef aquawoman het volgende:

[..]
Want dat heb ik waar gezegd? Maar inderdaad weer een relaxede reactie hoor, helemaal wat je van een gesprekspartner wilt.

Geniet eens van het leven en loos die negativiteit - daarmee trek je leukere mensen aan die je ook beter behandelen.
Pardon?
pi_219899601
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 15:32 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat men niet helemaal begrijpt wat ik bedoel met commitment. Als ik het heb over commitment, heb ik het niet over dat we morgen gaan samenwonen, overmorgen ja tegen elkaar zeggen en dat ik volgende week zwanger raak van ons eerste kind. Commitment betekent voor mij puur dat ik op dat moment de enige persoon ben die hij leert kennen. Ik snap werkelijk niet waarom je dat met vijf of zes mensen tegelijk zou moeten doen. En daarmee bedoel ik niet alleen een eerste date, maar ook dat je met vijf of zes mensen tegelijk naar bed gaat.
Wat win je daar eigenlijk mee? Ten eerste leer je zo niemand echt kennen, omdat je continu bezig bent met vergelijken. Ten tweede verspil je ieders tijd. En ten derde is het ook nog eens niet echt gezond. Voor je het weet loop je een soa op.
Daarnaast vind ik dat seks iets is wat de vrouw aan de man geeft. Negen van de tien keer krijgt de vrouw geen orgasme van de man. Ik heb genoeg partners gehad om te weten dat dit niet aan één individuele man ligt, maar dat de meeste mannen simpelweg niet weten wat ze doen. Bovendien heeft een vrouw veel meer te verliezen op het moment dat zij seks heeft met een man. Ze is fysiek kwetsbaarder tegenover iemand die meestal sterker is, ze kan soa’s oplopen en ze kan onvruchtbaar raken. Dat zijn risico’s die voor een man veel minder zwaar wegen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over haar reputatie, haar gevoel van veiligheid en haar gevoel van zelfrespect
Iemand leren kennen is niets. Ik kan op een dag wel 10 nieuwe vrouwen leren kennen. Gewoon omdat ik om wat voor reden ook met hen in gesprek raak.

Ik geef je gelijk dat als je meer serieus wordt, dus echt vaker met elkaar gaat afspreken en je ook seks hebt, dat je dan best exclusiviteit kan verwachten. En als je niet bereid bent om dat te doen je kennelijk de ander niet leuk genoeg vindt.

Ik denk alleen wel dat seks hebben een belangrijke stap is om daar te komen. Je kan nog zo leuk met elkaar omgaan, het moet seksueel wel echt knallen om het langdurig 1 op 1 leuk te houden. Want de excitement van het begin raak je altijd kwijt. Maar goed, dat ben ik en ik ben van nature niet monogaam, ik ben alleen bereid om dat te zijn als de ander echt leuk genoeg is en het leuk genoeg blijft.

Dus op dat punt zijn we het in essentie wel eens (alleen niet vanwege SOA’s, gewoon regelmatig testen, zo groot is de kans helemaal niet als je weg blijft van prostituees).

Dat 9 vd 10 keer vrouwen geen orgasme krijgen is volstrekte kul. 2/3e van de vrouwen geeft aan meestal of altijd klaar te komen tijdens seks. Bij mannen ligt dat hoger, maar dat is eerder 80-90%.

Als al jouw mannen niet weten wat ze doen, dan schort er kennelijk ook iets aan jouw communicatie. Sterker nog: je hebt ooit aangegeven nooit met een partner een orgasme te hebben gehad, alleen wanneer je het zelf doet.

Met alle respect, maar dat kun je inmiddels niet meer bij de mannen leggen.

Natuurlijk zijn er mannen die geen reet geven om jouw genot, dan wel clueless zijn. Maar er zijn er ook genoeg die wel weten wat ze doen, maar seks is een vorm van communicatie en als jij niet laat merken wat je wel en niet prettig vindt, laat staan dat actief communiceert of laat zien… dan is er ook voor een ervaren man geen beginnen aan, want er is niet zoiets als de juiste manier. Seks is actie en reactie. En weten waar de clitoris is… sorry, maar ik kan er met mijn pet niet bij dat er mannen zijn die het niet weten, want zelfs de kleinste varianten (de verschillen in grootte zijn wel vrij extreem) kun je gewoon met het blote oog zien. Dus dat verhaal geloof ik ook niet, op een enkeling na.

Hoe dan ook: anatomische kennis brengt je alleen maar op het pad van trial and error. En het is aan de vrouw om respons te tonen. En niet alleen auw als het pijn doet, maar ook aaaaahhh als het goed voelt.

Seks doe je samen.

Hoe dan ook: het komt op mij over dat jij geen gezonde relatie hebt met seksualiteit en dat kan niet anders dan zorgen voor jouw beeld van seks.

Ik gun je dan ook een hoop sex positivity in de toekomst. Zou zomaar een hoop issues kunnen oplossen. Wellicht dat jouw culturele achtergrond daar ook een rol in speelt. Zonde.
pi_219899608
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 15:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Een sport beoefen je. Nu vereist sex net als sport de nodige lichamelijke inspanning, maar we hoeven van sex ook geen sport te maken.
Goh, welk woord voldoet voldoet voor jou wel in dezen?
  donderdag 22 januari 2026 @ 16:08:46 #80
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219899617
Al die mensen die uitgebreid serieus gaan reageren op die troll. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219899642
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:00 schreef Ansa het volgende:

[..]
Pardon?
Geeft niks 8-)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_219899653
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 15:50 schreef Ansa het volgende:

[..]
Tuurlijk. Op derde dates is er nog geen seks.
Maar waarom zou een leuke man die genoeg keuze heeft in jou blijven investeren als hij geen enkel idee heeft of het seksueel een beetje klikt?

Je lijkt niet te willen begrijpen dat de mannen waar jij interesse in hebt veel keuze hebben en het is natuurlijk niet echt verstandig om heel veel tijd en energie te steken in een vrouw die de indruk geeft helemaal niet (seksueel) geïnteresseerd te zijn in jou.

Je wil als man toch gewoon een vrouw die niet van je af kan blijven, nietwaar?
pi_219899668
quote:

[..]
Dus de man mag wel pushy zijn om mijn lichaam als een product te consumeren
Zoals gezegd: geen gezonde relatie met seks…
  donderdag 22 januari 2026 @ 16:18:11 #84
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219899680
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Al die mensen die uitgebreid serieus gaan reageren op die troll. :')
Het is wel lastig negeren als werkelijk ieder topic zo'n zuur epistel kent.

Heb het nog zo geprobeerd.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219899686
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 15:54 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Alleen schone onderbroeken in de wasmand. Vieze onderbroeken weggooien of in de wasmand doen en accepteren dat je de komende 4 weken niet neukt.
Ik denk dat het punt meer is dat als je gewoon je reet schoonmaakt nadien, zoals een geciviliseerd persoon, je geen remsporen hebt in je onderbroek.

Een vrouw met remsporen in haar slipje vind ik ook goor. Dan ben ik weg. Al zijn ze nog zo knap.
pi_219899700
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Iemand leren kennen is niets. Ik kan op een dag wel 10 nieuwe vrouwen leren kennen. Gewoon omdat ik om wat voor reden ook met hen in gesprek raak.

Ik geef je gelijk dat als je meer serieus wordt, dus echt vaker met elkaar gaat afspreken en je ook seks hebt, dat je dan best exclusiviteit kan verwachten. En als je niet bereid bent om dat te doen je kennelijk de ander niet leuk genoeg vindt.

Ik denk alleen wel dat seks hebben een belangrijke stap is om daar te komen. Je kan nog zo leuk met elkaar omgaan, het moet seksueel wel echt knallen om het langdurig 1 op 1 leuk te houden. Want de excitement van het begin raak je altijd kwijt. Maar goed, dat ben ik en ik ben van nature niet monogaam, ik ben alleen bereid om dat te zijn als de ander echt leuk genoeg is en het leuk genoeg blijft.

Dus op dat punt zijn we het in essentie wel eens (alleen niet vanwege SOA’s, gewoon regelmatig testen, zo groot is de kans helemaal niet als je weg blijft van prostituees).

Dat 9 vd 10 keer vrouwen geen orgasme krijgen is volstrekte kul. 2/3e van de vrouwen geeft aan meestal of altijd klaar te komen tijdens seks. Bij mannen ligt dat hoger, maar dat is eerder 80-90%.

Als al jouw mannen niet weten wat ze doen, dan schort er kennelijk ook iets aan jouw communicatie. Sterker nog: je hebt ooit aangegeven nooit met een partner een orgasme te hebben gehad, alleen wanneer je het zelf doet.

Natuurlijk zijn er mannen die geen reet geven om jouw genot, dan wel clueless zijn. Maar er zijn er ook genoeg die wel weten wat ze doen, maar seks is een vorm van communicatie en als jij niet laat merken wat je wel en niet prettig vindt, laat staan dat actief communiceert of laat zien… dan is er ook voor een ervaren man geen beginnen aan, want er is niet zoiets als de juiste manier. Seks is actie en reactie. En weten waar de clitoris is… sorry, maar ik kan er met mijn pet niet bij dat er mannen zijn die het niet weten, want zelfs de kleinste varianten (de verschillen in grootte zijn wel vrij extreem) kun je gewoon met het blote oog zien. Dus dat verhaal geloof ik ook niet, op een enkeling na.

Hoe dan ook: anatomische kennis brengt je alleen maar op het pad van trial and error. En het is aan de vrouw om respons te tonen. En niet alleen auw als het pijn doet, maar ook aaaaahhh als het goed voelt.

Seks doe je samen.

Hoe dan ook: het komt op mij over dat jij geen gezonde relatie hebt met seksualiteit en dat kan niet anders dan zorgen voor jouw beeld van seks.

Ik gun je dan ook een hoop sex positivity in de toekomst. Zou zomaar een hoop issues kunnen oplossen. Wellicht dat jouw culturele achtergrond daar ook een rol in speelt. Zonde.
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Seks doe je samen.

Ik vind het een smerige insinuatie om te zeggen dat ik niet sekspositief ben. Voor mij is seks niet alleen een fysieke handeling, maar ook onlosmakelijk verbonden met veiligheid en binding. Ik hecht me al op het moment dat ik met een man zoen. Juist daarom is het voor mij onacceptabel om met een man te zoenen die tegelijkertijd met meerdere vrouwen date.
De gedachte dat hij op maandag met mij zoent, op dinsdag met vijf andere vrouwen zoent en op woensdag weer met mij wil afspreken, is voor mij niet te verwerken. Dat voelt onveilig. Ik wil me niet hechten aan iemand voor wie ik slechts een optie ben en die mij net zo makkelijk weer aan de kant kan schuiven.
Ik heb er geen enkel probleem mee om één of twee dates te hebben waarin niet gezoend wordt en waarin hij eventueel nog andere eerste dates heeft. Maar op het moment dat er gezoend wordt, wil ik dat ik de enige ben met wie hij op dat moment aan het daten is. Waarom zou ik met iemand afspreken, daar gevoelens voor krijgen, terwijl het voor hem slechts een verzetje is?
Dan is de hechting volledig asymmetrisch en dat eindigt voor mij onvermijdelijk in verdriet
  donderdag 22 januari 2026 @ 16:22:10 #87
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219899711
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik denk dat het punt meer is dat als je gewoon je reet schoonmaakt nadien, zoals een geciviliseerd persoon, je geen remsporen hebt in je onderbroek.

Een vrouw met remsporen in haar slipje vind ik ook goor. Dan ben ik weg. Al zijn ze nog zo knap.
Het gaat me er meer om dat ze aangeeft direct exclusief prinsesje te willen zijn. Maar tegelijkertijd een huisvrouw-ergernis op tafel legt als argument om niet direct seks te willen.

Volgens mij hoeven we niet te debateren over persoonlijke hygiëne :P
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219899717
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar waarom zou een leuke man die genoeg keuze heeft in jou blijven investeren als hij geen enkel idee heeft of het seksueel een beetje klikt?

Je lijkt niet te willen begrijpen dat de mannen waar jij interesse in hebt veel keuze hebben en het is natuurlijk niet echt verstandig om heel veel tijd en energie te steken in een vrouw die de indruk geeft helemaal niet (seksueel) geïnteresseerd te zijn in jou.

Je wil als man toch gewoon een vrouw die niet van je af kan blijven, nietwaar?
Zodra ik de enige ben die hij datet krijgt hij seks. Meermaals per dag zelfs in het begin. Als hij er niks aan vindt kan hij die dag erop weet terug op Tinder, dus wat verliest hij?
pi_219899721
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:22 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het gaat me er meer om dat ze aangeeft direct exclusief prinsesje te willen zijn. Maar tegelijkertijd een huisvrouw-ergernis op tafel legt als argument om niet direct seks te willen.

Ik wil niet weermaanden depressief zijn nadat ik ben ingeruild.
  Moderator / Colorchick donderdag 22 januari 2026 @ 16:23:48 #90
382129 crew  Donna
pi_219899724
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:22 schreef Ansa het volgende:

[..]
Zodra ik de enige ben die hij datet krijgt hij seks. Meermaals per dag zelfs in het begin. Als hij er niks aan vindt kan hij die dag erop weet terug op Tinder, dus wat verliest hij?
Nou mooi. En wat is dan precies nu het probleem steeds?
pi_219899725
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Eens.
pi_219899730
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:23 schreef Donna het volgende:

[..]
Nou mooi. En wat is dan precies nu het probleem steeds?
Dat ze verwachten dat ik seks met ze heb terwijl zij dat ook met 4 anderen hebben.
  Moderator / Colorchick donderdag 22 januari 2026 @ 16:26:15 #93
382129 crew  Donna
pi_219899744
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:24 schreef Ansa het volgende:

[..]
Dat ze verwachten dat ik seks met ze heb terwijl zij dat ook met 4 anderen hebben.
Wie is 'ze' precies? Die sukkels uit die verkeerde vijver?
  donderdag 22 januari 2026 @ 16:28:36 #94
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219899761
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:23 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ik wil niet weermaanden depressief zijn nadat ik ben ingeruild.
De garantie dat je niet wordt ingeruild heb je nooit.
pi_219899778
quote:

[..]
Waarom vis jij in dat soort vijvers dan
pi_219899785
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:21 schreef Ansa het volgende:

[..]
[..]
Ik vind het een smerige insinuatie om te zeggen dat ik niet sekspositief ben. Voor mij is seks niet alleen een fysieke handeling, maar ook onlosmakelijk verbonden met veiligheid en binding. Ik hecht me al op het moment dat ik met een man zoen. Juist daarom is het voor mij onacceptabel om met een man te zoenen die tegelijkertijd met meerdere vrouwen date.
De gedachte dat hij op maandag met mij zoent, op dinsdag met vijf andere vrouwen zoent en op woensdag weer met mij wil afspreken, is voor mij niet te verwerken. Dat voelt onveilig. Ik wil me niet hechten aan iemand voor wie ik slechts een optie ben en die mij net zo makkelijk weer aan de kant kan schuiven.
Ik heb er geen enkel probleem mee om één of twee dates te hebben waarin niet gezoend wordt en waarin hij eventueel nog andere eerste dates heeft. Maar op het moment dat er gezoend wordt, wil ik dat ik de enige ben met wie hij op dat moment aan het daten is. Waarom zou ik met iemand afspreken, daar gevoelens voor krijgen, terwijl het voor hem slechts een verzetje is?
Dan is de hechting volledig asymmetrisch en dat eindigt voor mij onvermijdelijk in verdriet
Voor mij volgt uit dit soort teksten:

quote:

[..]
Dus de man mag wel pushy zijn om mijn lichaam als een product te consumeren en mij te behandelen als Thuisvezorgdbestelling zonder dat daar veiligheid tegenover staat?

Bovendien heeft hij al casual sex met 5 anderen...
dat je heel negatief tegen seks aankijkt.

Ook dat je beweert dat 9 van de 10 mannen geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Zelfs als was dat zo: leer het ze dan wat voor jou fijn voelt.

Je doet net alsof iedere kerel met 5 vrouwen gelijktijdig date. Dat is helemaal niet zo. Die zijn er. Maar er zijn genoeg mannen die slechts in 1 vrouw gelijktijdig energie steken. Natuurlijk heb je nog wat vrouwen waarmee je chat (het nadeel van de apps is dat je in no time een waslijst aan opties verzamelt), maar gewoon 1 vrouw per keer serieus leren kennen… dat is voor veel mannen doodnormaal.

Maar het lijkt mij normaal dat als je afspreekt en je voelt je tot elkaar aangetrokken dat daar iets uit volgt. Dat hoeft echt niet meteen neuken te worden (al is dat doorgaans wel hoe het gaat bij vrouwen waarmee het echt klikt, ook voor langere termijn), maar laat passie zien. Laat de ander voelen dat je hem (of haar) wil.

Als je heel erg afwacht op dat gebied geef je de indruk af dat je hem niet zo aantrekkelijk vindt. Prima, maar dan is de volgende aan de beurt…
pi_219899789
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 15:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Je spreekt nu vanuit je eigen ervaring. Je hebt wel eens verteld dat je alleen bij je eerste partner een orgasme kreeg, en bij latere partners nooit meer. Zou dat aan die mannen gelegen hebben of zou het een andere oorzaak hebben?
Nee, ik heb denk ik bij 10% een orgasme gehad
pi_219899798
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:22 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Prima.

Het is ook wat raar om alleen maar te zoenen, maar dan wel een onderbroek in je wasmand aan te treffen. Dan zijn er toch spaaklopende verwachtingen lijkt mij. ;)
pi_219899829
quote:

[..]
Hoe weet je dat? Want mannen die zoiets doen zijn daar vaak niet echt vocaal over en het zijn ook mannen die in een relatie geen probleem hebben om achter jouw rug om nog wat rond te neuken.

Wederom: die mannen zijn er, maar er zijn ook genoeg mannen die niet bereid zijn voor een keertje neuken het risico te nemen dat ze jou ongelofelijk veel pijn doen.

Echt, er zijn ook mannen die geen klootzak zijn.
pi_219899833
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 16:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor mij volgt uit dit soort teksten:
[..]
dat je heel negatief tegen seks aankijkt.

Ook dat je beweert dat 9 van de 10 mannen geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Zelfs als was dat zo: leer het ze dan wat voor jou fijn voelt.

Je doet net alsof iedere kerel met 5 vrouwen gelijktijdig date. Dat is helemaal niet zo. Die zijn er. Maar er zijn genoeg mannen die slechts in 1 vrouw gelijktijdig energie steken. Natuurlijk heb je nog wat vrouwen waarmee je chat (het nadeel van de apps is dat je in no time een waslijst aan opties verzamelt), maar gewoon 1 vrouw per keer serieus leren kennen… dat is voor veel mannen doodnormaal.

Maar het lijkt mij normaal dat als je afspreekt en je voelt je tot elkaar aangetrokken dat daar iets uit volgt. Dat hoeft echt niet meteen neuken te worden (al is dat doorgaans wel hoe het gaat bij vrouwen waarmee het echt klikt, ook voor langere termijn), maar laat passie zien. Laat de ander voelen dat je hem (of haar) wil.

Als je heel erg afwacht op dat gebied geef je de indruk af dat je hem niet zo aantrekkelijk vindt. Prima, maar dan is de volgende aan de beurt…
Op het moment dat een man al op de tweede of derde date zegt dat ik de enige ben met wie hij datet, is seks ook gewoon een mogelijkheid. Het hangt voor mij volledig af van de vraag of hij commitment geeft voordat ik seks heb. Zo simpel is het.

Er zijn bovendien mannen die meerdere dates met je hebben, urenlang met je zoenen en vervolgens alsnog zeggen dat het op Bumble te goed gaat en dat ze met meerdere mensen willen afspreken. Terwijl ze aan het begin expliciet hebben gezegd dat ze serieus daten. Ik weet niet of dit een of andere zielige wrektruc is om een vrouw onzeker te maken zodat ze minder uitstelt, of dat ze werkelijk zoveel succes hebben. In dat laatste geval kan ik me nauwelijks voorstellen dat iemand met zoveel vrouwen tegelijkertijd date, maar goed, het zou kunnen. Ik weet het niet.

Wat ik wel weet, is dat seks voor mij alleen mogelijk is op het moment dat ik de enige vrouw ben met wie hij op dat moment date. Ik ga geen seks hebben op de eerste date, want ik weet dan niet eens wie hij is. Maar het is absoluut mogelijk om binnen één of twee weken seks met mij te hebben, zolang ik de enige ben met wie hij date.

Ik snap dus werkelijk niet waarom hier zo moeilijk over wordt gedaan. Het is niet alsof ik een man een jaar laat wachten. Ik wil zelf ook weten of iemand wat voorstelt in bed.
Het feit dat ik nooit een orgasme heb kunnen krijgen tijdens seks, had te maken met mijn complexe PTSD en met het feit dat ik me bij mannen zelden echt veilig voel. Ik ben voortdurend bezig met de gedachte wanneer ze me weer zullen verlaten. Dat is een probleem van mezelf. Tegelijkertijd zijn er ook veel mannen die wel moeite doen, maar die bijvoorbeeld met hun tong net naast de clitoris blijven zitten. Of die denken dat een beetje eromheen lebberen voldoende is. En als ik aangeef waar ze wel moeten zijn, zitten ze binnen een seconde weer verkeerd.

Op een gegeven moment heeft het dan weinig nut meer om iets aan te geven. En na een tijdje ben ik het ook zat en heb ik gewoon zin om iets anders te gaan doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')