Heb je dat van de website van Greenpeace? En heb je liever de huidige kolencentrales?quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nucleair en grilligheid gaan juist niet goed samen.
quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nucleair en grilligheid gaan juist niet goed samen.
Ik wil best moeite steken in een discussie, maar als jij anno 2026 niet de moeite hebt genomen om te zoeken naar 'oorzaak netcongestie' dan leef je of totaal buiten de werkelijkheid of je bent aan het trollen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:16 schreef knoopie het volgende:
Kan je bewijzen dat de problemen daardoor komen?
"Er zijn vast een heleboel hele slimme mensen die er voor zorgen dat alles achter mijn stopcontact goed werkt."quote:Op woensdag 14 januari 2026 23:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik wil best moeite steken in een discussie, maar als jij anno 2026 niet de moeite hebt genomen om te zoeken naar 'oorzaak netcongestie' dan leef je of totaal buiten de werkelijkheid of je bent aan het trollen.
Een kerncentrale is een hele mooie stabiele basislast. Uiteindelijk zijn het stoomturbines die generatoren aandrijven, net als een gas of kolencentrale.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]Het hele doel is de grilligheid verminderen.
Waar ga ik dan de fout in volgens jou? Feitelijk heb ik niks verkeerds gezegd. Als we de groei in netcapaciteit van voor 2000 door hadden gezet de afgelopen 25 jaar, dan hadden we nu ruimschoots capaciteit genoeg gehad voor alle windmolens, zonnepanelen, elektrische auto's en warmtepompen die er nu zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2026 23:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik wil best moeite steken in een discussie, maar als jij anno 2026 niet de moeite hebt genomen om te zoeken naar 'oorzaak netcongestie' dan leef je of totaal buiten de werkelijkheid of je bent aan het trollen.
Grilligheid in de vraag is vooral omdat ik, jij en iedereen tegelijk onder de douche staan in de ochtend, tegelijk maar een half uurtje per dag eten koken, het licht tegelijk aan doen als het donker wordt en tegelijk alles weer uit zetten als het donker wordt. Daardoor ontstaat de bekende "duck-curve".quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:18 schreef Since2003 het volgende:
[..]
En toch blijft het het schoonste alternatief. Grilligheid krijg je juist door je shit niet op orde te hebben.
In een wereld waar China hele steden uit de grond stampt en een veel beter energienetwerk bouwt gaat niemand mij overtuigen dat dit in Nederland iets anders is dan onwil. Er wonen hier nog geen 20 miljoen mensen.Waarom kan daar alles nieuw gebouwd worden en kunnen wij wat wij hebben niet eens verbeteren?quote:Op donderdag 15 januari 2026 09:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Grilligheid in de vraag is vooral omdat ik, jij en iedereen tegelijk onder de douche staan in de ochtend, tegelijk maar een half uurtje per dag eten koken, het licht tegelijk aan doen als het donker wordt en tegelijk alles weer uit zetten als het donker wordt. Daardoor ontstaat de bekende "duck-curve".
Dus tenzij je de capaciteit van de kerncentrale snel na kan regelen (spoiler: meestal niet), heb je daar ook nog een variabele component nodig. Of bijvoorbeeld een accu, zodat je de avondpiek glad kan strijken, en een warmtepomp met een drie keer zo grote buffer zodat je die overdag kan laten draaien als er te veel stroom is.
Omdat als china een UHV hoogspanningslijn wil aanleggen, ze de mensen gewoon wegsturen, alles platbuldozeren en het aanleggen. Dat is het grote voordeel van een dictatuur. In Europa is alles gereguleerd, zijn burgers en bedrijven beschermd, is er bijna altijd een mogelijkheid tot inspraak/ bezwaar, etc.quote:Op donderdag 15 januari 2026 09:19 schreef Since2003 het volgende:
[..]
In een wereld waar China hele steden uit de grond stampt met een veel beter energienetwerk bouwt gaat niemand mij overtuigen dat dit in Nederland iets anders is dan onwil. Er wonen hier nog geen 20 miljoen mensen.Waarom kan daar alles nieuw gebouwd worden en kunnen wij wat wij hebben niet eens verbeteren?
Er komt volgende week een nieuw koudefront aan, ik vrees dat men overmatig optimistisch is. Vooral ook omdat Duitsland al een waarschuwing heeft afgegeven wat betreft hun gasvoorraad. Belgie teert vrijwel volledig op de nederlandse gasvoorraad in de winter, want die vinden de kosten voor het aanleggen/fasciliteren van reserves te hoog. Een aanwijzing vanuit de EU richting Belgie is nog steeds uitgeblevenquote:Nederlandse gasvoorraad flink gedaald na koude periode: 'Geen reden tot zorg'
De gasvoorraad in Nederland is door de koude periode waarmee 2026 is gestart flink gedaald. De bergingen zijn nu nog voor iets meer dan 39 procent gevuld. Volgens demissionair energieminister Sophie Hermans is er echter "geen reden tot zorg".
In november van vorig jaar waren de gasbergingen in Nederland voor zo'n 73 procent gevuld, bleek vorige week uit een analyse van NU.nl. Daarmee werd de winter ingegaan met een kleinere gasvoorraad dan in 2024, toen de bergingen voor ruim 92 procent waren gevuld.
Door het koude winterweer is er de afgelopen weken aanzienlijk meer gas verbruikt, waardoor behoorlijk is ingeteerd op de gasvoorraad. Op maandag waren de bergingen nog voor iets meer dan 39 procent gevuld, blijkt uit cijfers van Gasunie. Begin vorig jaar waren de bergingen rond deze tijd nog voor iets meer dan 49 procent gevuld.
De andere kant van het verhaal is echter dat al die procedures die we in Europa hebben vooral goed zijn voor baantjes voor ambtenaren. Kijk naar Groningen, voordat het eerste geld aan schadeloosstelling werd uit betaald aan de slachtoffers was het meeste geld al uitgegeven aan de organisatie die verantwoordelijk is voor het uitbetalen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 09:29 schreef knoopie het volgende:
[..]
Omdat als china een UHV hoogspanningslijn wil aanleggen, ze de mensen gewoon wegsturen, alles platbuldozeren en het aanleggen. Dat is het grote voordeel van een dictatuur. In Europa is alles gereguleerd, zijn burgers en bedrijven beschermd, is er bijna altijd een mogelijkheid tot inspraak/ bezwaar, etc.
In principe zou je in Nederland al meer capaciteit kunnen creeren op het hoogspanningsnet door de spanning flink te verhogen, maar dan gaat er (al dan niet terecht) iemand klagen dat dat eventueel gezondheidsrelevante effecten kan hebben, dan moet er een medisch en ethische studie gedaan worden, en dan zijn we weer jaren verder.
Er is op heel veel dagen al geen "basislast" meer, omdat die volledig wordt afgedekt door de zonnepanelen. Dus dan moet je je kerncentrale de helft van de dag op halve kracht laten draaien, of toch ergens opslagcapaciteit inbouwen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een kerncentrale is een hele mooie stabiele basislast. Uiteindelijk zijn het stoomturbines die generatoren aandrijven, net als een gas of kolencentrale.
Afhankelijk van de opbouw, heel groot of modulair zijn dat heel veel MWH die de basislast kunnen opvangen.
Alleen dan kun je afscheid nemen van gascentrales (en belachelijke biobijstook in kolencentrales)
Basislast + groen = succes.
Laat het maar een keer goed misgaan, dan gebeurd er eindelijk iets. Grote stroomuitvallen, geen gas, miljoenen mensen in de kou. Dat is de enige schop onder de kont die werkt volgens mijquote:Op donderdag 15 januari 2026 09:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er komt volgende week een nieuw koudefront aan, ik vrees dat men overmatig optimistisch is. Vooral ook omdat Duitsland al een waarschuwing heeft afgegeven wat betreft hun gasvoorraad. Belgie teert vrijwel volledig op de nederlandse gasvoorraad in de winter, want die vinden de kosten voor het aanleggen/fasciliteren van reserves te hoog. Een aanwijzing vanuit de EU richting Belgie is nog steeds uitgebleven
Nee zo werkt de Chinese wetgeving niet. Ik begrijp dat China een ver van je bed verhaal is maar dit zijn gewoon leugens of je naakte onwetendheid. Nodigt ook niet uit om verder te discussiëren... Hetgeen in jouw voordeel is.quote:Op donderdag 15 januari 2026 09:29 schreef knoopie het volgende:
[..]
Omdat als china een UHV hoogspanningslijn wil aanleggen, ze de mensen gewoon wegsturen, alles platbuldozeren en het aanleggen.
quote:Op donderdag 15 januari 2026 08:56 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waar ga ik dan de fout in volgens jou? Feitelijk heb ik niks verkeerds gezegd. Als we de groei in netcapaciteit van voor 2000 door hadden gezet de afgelopen 25 jaar, dan hadden we nu ruimschoots capaciteit genoeg gehad voor alle windmolens, zonnepanelen, elektrische auto's en warmtepompen die er nu zijn.
Het is letterlijk dat het capaciteit van het netwerk niet genoeg is voor de stijgende vraag. En dan kan je enkel de schuld geven aan de stijgende vraag, maar die hadden we tussen 1950 en 2000 net zo goed en toen was het geen probleem. Of je kan naar beide kanten van het verhaal kijken, en ook eens kijken waarom er sinds 25 jaar ineens veel minder geïnvesteerd is in de infrastructuur.
Maar als je per se een bron van google wil hebben die hetzelfde zegt:
https://equans.nl/nieuws/de-oorzaken-van-netcongestie-ontrafeld/
Je hebt mijn uitleg dus volledig genegeerd. Dan je. Ik zal me de volgende keer de moeite besparen, als je alleen leest wat je wil horen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 09:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Grilligheid in de vraag is vooral omdat ik, jij en iedereen tegelijk onder de douche staan in de ochtend, tegelijk maar een half uurtje per dag eten koken, het licht tegelijk aan doen als het donker wordt en tegelijk alles weer uit zetten als het donker wordt. Daardoor ontstaat de bekende "duck-curve".
Dus tenzij je de capaciteit van de kerncentrale snel na kan regelen (spoiler: meestal niet), heb je daar ook nog een variabele component nodig. Of bijvoorbeeld een accu, zodat je de avondpiek glad kan strijken, en een warmtepomp met een drie keer zo grote buffer zodat je die overdag kan laten draaien als er te veel stroom is.
... in de zomer ...quote:Op donderdag 15 januari 2026 09:43 schreef knoopie het volgende:
[..]
Er is op heel veel dagen al geen "basislast" meer, omdat die volledig wordt afgedekt door de zonnepanelen. Dus dan moet je je kerncentrale de helft van de dag op halve kracht laten draaien, of toch ergens opslagcapaciteit inbouwen.
[ afbeelding ]
iddquote:Op donderdag 15 januari 2026 10:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
Voor de volledigheid: ja, elektriciteit uit zonnepanelen en windmolens is goedkoop te produceren. Helaas is het meestal ook waardeloos, omdat het allemaal tegelijkertijd geproduceerd wordt, meestal op tijden dat we het niet nodig hebben.
Kunnen we de mensen die het een goed idee vinden om al onze stroom zo op te wekken niet aansluiten op een apart netwerk, waar ook alleen die zonnepanelen en windmolens aan hangen? Dan kan de rest van de bevolking gebruik maken van de energiecentrales. Dan blijft het voor ons tenminste werken.
Nee dat is niet waar.quote:Op donderdag 15 januari 2026 09:43 schreef knoopie het volgende:
[..]
Er is op heel veel dagen al geen "basislast" meer, omdat die volledig wordt afgedekt door de zonnepanelen. Dus dan moet je je kerncentrale de helft van de dag op halve kracht laten draaien, of toch ergens opslagcapaciteit inbouwen.
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |