abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219828984
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wie claimt dat hier dan te willen?
Als alle voorbeelden "nice to have" zijn om wat geld te besparen en je gewoon stroom, aardgas en/of houtblokken kunt kopen wanneer dat handiger is, dan is het niet genoeg als iedereen hetzelfde zou gaan doen. Of toch niet als we 100% over moeten op zon en wind en het twee weken somber weer is. Dan zitten we allemaal in het donker en in de kou. Ok, behalve de mensen die 5 kuub hout in de garage hebben liggen. En we hebben vorig jaar twee maanden met somber weer gehad.

Leuk als hobby, maar niet praktisch bruikbaar op grote schaal.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:19:53 #77
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219828988
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Heb je wel gelezen? Snap je getallen?

Het net levert me met 1x10A in een etmaal meer dan ik nodig heb. Dus ik heb geen accucapaciteit nodig om een etmaal door te komen.
Maar slechts om de piek van de waterkoker, wasmachine of kookplaat op te vangen terwijl de warmtepomp staat te pruttelen. Een accu van een paar kWh is daarvoor al snel voldoende.
Het lijkt me goedkoper om de warmtepomp even uit te zetten gedurende de 2 minuten dat je waterkoker pruttelt. Maar snap je de OP wel over waarom die gascentrales nodig zijn? En heb je mijn eerdere reactie wel begrepen?
quote:
3s.gif Op maandag 12 januari 2026 21:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Je rekensom is verkeerd omdat je rekent met totaalsommen in plaats van momentaan gebruik. Opwek en verbruik moeten op de milliseconde exact met elkaar overeenstemmen met een maximale marge van 10% bij de eindgebruiker. Rendement en energieomzettingsverhouding zijn 2 verschillende dingen die gelijk kunnen zijn, maar niet hoeft te zijn als je bv. vrijgekomen warmte nuttig weet te gebruiken. Dat geldt dus ook voor de verwarming van je auto.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219829002
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:13 schreef Anton91 het volgende:

[..]
[..]

Ok, leg het eens zo uit, dat zelfs ik het begrijp.
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 22:22:40 #79
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219829009
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als alle voorbeelden "nice to have" zijn om wat geld te besparen en je gewoon stroom, aardgas en/of houtblokken kunt kopen wanneer dat handiger is, dan is het niet genoeg als iedereen hetzelfde zou gaan doen. Of toch niet als we 100% over moeten op zon en wind en het twee weken somber weer is. Dan zitten we allemaal in het donker en in de kou. Ok, behalve de mensen die 5 kuub hout in de garage hebben liggen. En we hebben vorig jaar twee maanden met somber weer gehad.

Leuk als hobby, maar niet praktisch bruikbaar op grote schaal.
Het interesseert me niet of het op grote schaal haalbaar is. Ik vind alleen maar mijn eigen portemonnee interessant, niet de jouwe. Jij klaagt over dat stoken heel duur is geworden, ik heb een andere ervaring.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219829022
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het interesseert me niet of het op grote schaal haalbaar is. Ik vind alleen maar mijn eigen portemonnee interessant, niet de jouwe. Jij klaagt over dat stoken heel duur is geworden, ik heb een andere ervaring.
Dus is het maar goed dat jij de energievoorziening van heel Nederland niet beheert.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:24:44 #81
24533 ACT-F
pi_219829024
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Daarom wordt de salderingsregeling afgeschaft, om die ego's de prijs te laten betalen die ze eigenlijk zouden moeten betalen.
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 22:43:06 #82
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219829138
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:24 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Daarom wordt de salderingsregeling afgeschaft, om die ego's de prijs te laten betalen die ze eigenlijk zouden moeten betalen.
Ja joh, das prima, maar met 2 EV's een warmtepomp en dalijk een accu is er niet meer zo heel veel teruglevering. Sterker nog, alle stroom die vanaf het dak in mijn auto gaat is is gratis maar krijg ik mijn stroomtarief voor uitgekeerd, in plaats van dat ik daar kosten voor moet betalen, want immers, het gaat niet terug het net op, en dan krijg ik daar bovenop nog eens 3ct per kWh. Alle stroom die in de auto van mijn vrouw gaat vanaf het dak gaat niet terug het net op dus geen terugleverkosten + 3ct per kWh die we uitgekeerd krijgen.

Alles wat ik overdag in de accu stop kan ik in de avond/nacht gebruiken en hoef ik dus niet uit het net te trekken, ik kan de warmtepomp een ander profiel meegeven zodat ie elke dag water maakt tot 60 graden in de zomer, wederom minder teruglevering. Ik kan in de zomer de hele dag de airco's laten draaien, wederom minder teruglevering.

Dus dat beetje wat ik dan terug lever aan het net, nou, dan betaal ik daar toch voor? Is een héél stuk minder dan mijn stroomtarief, dus ik vind het wel best. Dat anderen dat voordeel niet hebben, jammer dan.

Oh, en dan vanaf 2027 zijn die terugleverkosten ook weer klaar, want die verdwijnen nagenoeg ineens, en de terugleververgoeding is nét een klein beetje hoger, dus effectief zijn die kosten er dan niet meer, dan is het zaak om zoveel mogelijk zelf te verbruiken, en daar sorteer ik nu al op voor. ^O^
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219829154
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, als het flink bewolkt is, dan ga je gewoon stroom van het net gebruiken. Buffercapaciteit is alleen belangrijk als je afhankelijk bent van het weer, zoals wanneer je landelijk de hele energieproductie met zon en wind wilt doen. Dan heb je per huishouden zo'n grote accu nodig. Plus nog veel meer voor het bedrijfsleven. En in de winter nog wat extra's.
Je trekt de hele discussie uit zijn verband, om maar gelijk te krijgen. @Ivo1985 en ik hebben beide je voorgerekend dat een thuisaccu een hele goede oplossing zou zijn om de dagelijkse pieken in het stroomnet op te kunnen vangen, zodat hij met een 10Ampere en ik met een 5Ampere huisaansluiting uit zouden kunnen. En zo bijzonder zijn we beide waarschijnlijk niet, dus kunnen een heleboel andere huishoudens dat ook prima doen. Want het ging over het opvangen van de pieken in de vraag op het stroomnet, weet je nog? Het punt was dat het verzwaren van het stroomnet echt niet de enige oplossing is om snel weer woningen te kunnen bouwen.

Niemand hier heeft het ooit over zelfvoorzienend gehad, behalve jij. Prima dat je daarover ineens gelijk wil krijgen. Maar doe dat dan maar in een ander topic.

En dat gejammer dat het in een flat niet kan is een beetje onnozel, want juist met de koopkracht van de hele VvE is het installeren van een warmtepomp voor het hele gebouw juist veel sneller rendabel dan in een rijtjeshuis. Een grote warmtepomp is namelijk relatief goedkoper dan tien kleine.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:48:16 #84
24533 ACT-F
pi_219829176
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja joh, das prima, maar met 2 EV's een warmtepomp en dalijk een accu is er niet meer zo heel veel teruglevering. Sterker nog, alle stroom die vanaf het dak in mijn auto gaat is is gratis maar krijg ik mijn stroomtarief voor uitgekeerd, in plaats van dat ik daar kosten voor moet betalen, want immers, het gaat niet terug het net op, en dan krijg ik daar bovenop nog eens 3ct per kWh. Alle stroom die in de auto van mijn vrouw gaat vanaf het dak gaat niet terug het net op dus geen terugleverkosten + 3ct per kWh die we uitgekeerd krijgen.

Alles wat ik overdag in de accu stop kan ik in de avond/nacht gebruiken en hoef ik dus niet uit het net te trekken, ik kan de warmtepomp een ander profiel meegeven zodat ie elke dag water maakt tot 60 graden in de zomer, wederom minder teruglevering. Ik kan in de zomer de hele dag de airco's laten draaien, wederom minder teruglevering.

Dus dat beetje wat ik dan terug lever aan het net, nou, dan betaal ik daar toch voor? Is een héél stuk minder dan mijn stroomtarief, dus ik vind het wel best. Dat anderen dat voordeel niet hebben, jammer dan.

Oh, en dan vanaf 2027 zijn die terugleverkosten ook weer klaar, want die verdwijnen nagenoeg ineens, en de terugleververgoeding is nét een klein beetje hoger, dus effectief zijn die kosten er dan niet meer, dan is het zaak om zoveel mogelijk zelf te verbruiken, en daar sorteer ik nu al op voor. ^O^
Dadelijk ;( Vermeld ook even de installatie-, aanschaf- en onderhoudskosten exclusief subsidies afgezet tegen de levensduur.
pi_219829228
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:45 schreef knoopie het volgende:

[..]
Je trekt de hele discussie uit zijn verband, om maar gelijk te krijgen. @:Ivo1985 en ik hebben beide je voorgerekend dat een thuisaccu een hele goede oplossing zou zijn om de dagelijkse pieken in het stroomnet op te kunnen vangen, zodat hij met een 10Ampere en ik met een 5Ampere huisaansluiting uit zouden kunnen. En zo bijzonder zijn we beide waarschijnlijk niet, dus kunnen een heleboel andere huishoudens dat ook prima doen. Want het ging over het opvangen van de pieken in de vraag op het stroomnet, weet je nog? Het punt was dat het verzwaren van het stroomnet echt niet de enige oplossing is om snel weer woningen te kunnen bouwen.
Ah, ja, je hebt een oplossing bedacht die niet in de winter werkt ^O^

quote:
Niemand hier heeft het ooit over zelfvoorzienend gehad, behalve jij. Prima dat je daarover ineens gelijk wil krijgen. Maar doe dat dan maar in een ander topic.
Eentje dat er niet over gaat dat we niet van het gas afkomen?

Kunnen jullie niet een "Pimp hier je elektrische installatie!" topic openen?

quote:
En dat gejammer dat het in een flat niet kan is een beetje onnozel, want juist met de koopkracht van de hele VvE is het installeren van een warmtepomp voor het hele gebouw juist veel sneller rendabel dan in een rijtjeshuis. Een grote warmtepomp is namelijk relatief goedkoper dan tien kleine.
Ja, ze wilden eigenlijk veel zonnepanelen. Ik heb ze vriendelijk laten zien waarom dat geen goed idee was. Ik heb een grote warmtepomp meerdere keren ter sprake gebracht, maar niemand zag daar het nut van in. We hebben sinds kort (heel dure) stadsverwarming, met een hoop kortingen. En die kan het niet aan als het koud is, dus hebben we de afgelopen maand nogal wat "storing" gehad. Dus misschien volgend jaar.

Daar staat tegenover, dat alle kooldioxidevrije wetten en regels worden afgezwakt, omdat het ondertussen wel duidelijk is dat we ze niet gaan halen. Behalve de subsidies voor waterstofinfrastructuur. Want dat is de ruggengraat van het hele plan (staat in alle officiële klimaatvoorstellen die ik ken) en dat komt maar niet van de grond af. Dus aardgas mag weer. Het is sinds een paar jaar ook "klimaatneutraal". Alhoewel ik mijn aansluiting al weg heb laten halen en de winning in Groningen is stopgezet.

[ Bericht 1% gewijzigd door SymbolicFrank op 13-01-2026 23:06:00 ]
  dinsdag 13 januari 2026 @ 23:04:17 #86
24533 ACT-F
pi_219829252
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:45 schreef knoopie het volgende:
Want het ging over het opvangen van de pieken in de vraag op het stroomnet, weet je nog? Het punt was dat het verzwaren van het stroomnet echt niet de enige oplossing is om snel weer woningen te kunnen bouwen.
De OP gaat over de noodzaak van gascentrales. Dat heeft betrekking op de grillen in opwek en niet op transportcapaciteit. Over die grillen ten gevolge van aanbodgestuurde energiebronnen als zon en wind werd in de jaren '70 al voor gewaarschuwd. Het gebrek aan transportcapaciteit is begonnen toen men als een kip zonder kop besloot om van het gas af te gaan en de elektrische auto flink te subsidiëren.

We kunnen de gascentrales uitzetten, maar ik denk niet dat je genoeg hebt aan een accu van 50 kWh als we dagen lang achter elkaar grauw en windstil weer hebben.
pi_219829270
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 23:04 schreef ACT-F het volgende:
We kunnen de gascentrales uitzetten, maar ik denk niet dat je genoeg hebt aan een accu van 50 kWh als we dagen lang achter elkaar grauw en windstil weer hebben.
Of gewoon de levering aan mensen met zonnepanelen afzetten en de rest van de bevolking wel stroom leveren die met fossiele brandstof is opgewekt.
pi_219830304
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 23:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De OP gaat over de noodzaak van gascentrales. Dat heeft betrekking op de grillen in opwek en niet op transportcapaciteit. Over die grillen ten gevolge van aanbodgestuurde energiebronnen als zon en wind werd in de jaren '70 al voor gewaarschuwd.
De vraag is minstens net zo grillig als het aanbod. Daarvoor werden in eerste instantie de gascentrales gebouwd. Iedereen doet graag alsof het enkel aan de zonnepanelen en windmolens ligt, maar daarvoor waren vraag en aanbod logischerwijze ook nooit perfect op elkaar afgestemd.
quote:
Het gebrek aan transportcapaciteit is begonnen toen men als een kip zonder kop besloot om van het gas af te gaan en de elektrische auto flink te subsidiëren.
Kan je bewijzen dat de problemen daardoor komen? Na de tweede wereldoorlog tot aan ongeveer 2010 is het Nederlandse elektriciteitsnet ongeveer 1500% gegroeid. Dat is meer dan 5% groei in capaciteit per jaar, 50 jaar lang.Als we na 2000 de trend hadden doorgezet, dan hadden we nu een veel groter en stabieler elektriciteitsnet gehad met meer dan 3,5 keer de capaciteit in 2000. Maar ja, ongeveer in 2000 werden de nutsbedrijven geprivatiseerd, en werd de basis gelegd voor de huidige problemen door minder te investeren. Want investeren betekent minder winst.
De warmtepompen en elektrische auto's zijn gewoon een mooi excuus, omdat de overheid en nutsbedrijven dan kunnen doen alsof het niet hun schuld is dat er nu problemen zijn. Maar als je kijkt naar de getallen, dan is de stijging van het energieverbruik door de extra warmtepompen per jaar (naar schatting 1% stijging in 2025 van het verbruik van huishoudens door de installatie van naar schatting 180.000 warmtepompen) veel minder dan de gemiddelde stijging die vroeger het elektriciteitsnet in capaciteit groeide (gemiddeld meer dan 5% capaciteitsgroei per jaar tussen 1950 en 2000).
quote:
Niemand heeft het over alle gascentrales compleet uitzetten. Maar gascentrales zijn vooral heel erg nodig om de grilligheid in vraag en aanbod op te vangen. Dus elke maatregel die de vraag of het aanbod afvlakt, heeft een positieve invloed op hoeveel gascentrales standby moeten staan. Dus ja, elke thuisaccu die geïnstalleerd wordt, helpt minder gas te verbruiken. Dat ook de netaansluitingen minder zwaar kunnen worden is een mooie bijkomstigheid.
  woensdag 14 januari 2026 @ 09:22:06 #89
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219830342
Er wordt in Den Haag vast heel goed nagedacht over de (toekomstige) energievoorziening in Nederland. Door allemaal zeer slimme mensen. Maak je maar geen zo-

We're fucked.
Graag op anoniem
pi_219830636
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 09:16 schreef knoopie het volgende:

[..]
De vraag is minstens net zo grillig als het aanbod. Daarvoor werden in eerste instantie de gascentrales gebouwd. Iedereen doet graag alsof het enkel aan de zonnepanelen en windmolens ligt, maar daarvoor waren vraag en aanbod logischerwijze ook nooit perfect op elkaar afgestemd.

Dat is een leuk trucje, maar het is natuurlijk niet of/of. Meer leunen op zon en wind betekent meer grilligheid. Het was al grillig maar dat is nu veel meer zo.
pi_219830675
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 10:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is een leuk trucje, maar het is natuurlijk niet of/of. Meer leunen op zon en wind betekent meer grilligheid. Het was al grillig maar dat is nu veel meer zo.
Dat is helemaal waar en dat was precies mijn punt. Vraag en aanbod zijn grillig! Het probleem is vooral dat het artikel in de OP zo geschreven is alsof we meer gas gebruikt hebben enkel omdat we zonnepanelen en windenergie hebben. De grilligheid van de vraag wordt nooit genoemd, terwijl die ook een heel groot aandeel heeft in het probleem. Dat is vooral waar ik mij aan stoor.
pi_219831367
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 09:16 schreef knoopie het volgende:
Kan je bewijzen dat de problemen daardoor komen? Na de tweede wereldoorlog tot aan ongeveer 2010 is het Nederlandse elektriciteitsnet ongeveer 1500% gegroeid. Dat is meer dan 5% groei in capaciteit per jaar, 50 jaar lang.Als we na 2000 de trend hadden doorgezet, dan hadden we nu een veel groter en stabieler elektriciteitsnet gehad met meer dan 3,5 keer de capaciteit in 2000. Maar ja, ongeveer in 2000 werden de nutsbedrijven geprivatiseerd, en werd de basis gelegd voor de huidige problemen door minder te investeren. Want investeren betekent minder winst.
De warmtepompen en elektrische auto's zijn gewoon een mooi excuus, omdat de overheid en nutsbedrijven dan kunnen doen alsof het niet hun schuld is dat er nu problemen zijn. Maar als je kijkt naar de getallen, dan is de stijging van het energieverbruik door de extra warmtepompen per jaar (naar schatting 1% stijging in 2025 van het verbruik van huishoudens door de installatie van naar schatting 180.000 warmtepompen) veel minder dan de gemiddelde stijging die vroeger het elektriciteitsnet in capaciteit groeide (gemiddeld meer dan 5% capaciteitsgroei per jaar tussen 1950 en 2000).
Dat klopt zeker. Rechts (de VVD) heeft niets met infrastructuur. Dat kost alleen maar geld, Voor zulke dingen is geen plaats in Nederland B.V. Daar bestaan alleen dingen die zichzelf terugverdienen en bloeien onder maximale marktwerking. En dat geldt natuurlijk net zo goed voor de andere collectieve voorzieningen.

Maar je moet het probleem splitsen in twee componenten: de opwek en de distributie.

Vóór de komst van de variabele producenten (zon en wind), was alleen de vraag enigszins onvoorspelbaar. Je moest dat in de gaten houden en dan bij- of afschakelen zodra de bevolking of industrie hun gebruik ineens aanpaste. De productie was volledig voorspelbaar. Maar tegenwoordig is, zoals door de regering trots wordt gezegd, het aandeel van de hernieuwbare elektriciteit al de helft. Of zelfs 20% van het totaal. Nou is slechts de helft daarvan zon en wind, maar toch.

Dat betekent dus wel, dat een kwart van de opgewekte elektriciteit zich niets aantrekt van de vraag. Als de vraag hoog is, wordt er vaak maar weinig van die energie geleverd, zoals de helft van het jaar in de avond. En als de vraag laag is, wordt er net veel van die energie geleverd, de andere helft van het jaar rond de middag. Als de vraag het hoogste is, 's avonds in de winter, is de hoeveelheid zon en wind die geproduceerd wordt maar heel laag. En als de vraag het laagste is, is die hoeveelheid het grootst. Ook neemt de opbrengst van windmolens exponentieel toe als het harder waait.

Daarom valt er aan zon en wind ook niets te verdienen. Want als de productie hoog is, dan is de vraag laag en de prijs dus ook. In de zomer soms zelfs negatief. Maar ja, dat boeit niet, zolang je gewoon een vaste prijs krijgt per kilowatt opgewekte energie. Dus daar gaat het mis. Bij de subsidies (SDE++ en saldering) en prijsgaranties voor zon en wind. Bedank hiervoor de PvdA en GL (vooral Timmermans en Samsom), die er met de privatisering een verdienmodel van hebben gemaakt en dat zwaar subsidiëren. Er is dus geen marktwerking en geen afstemming van de vraag op het aanbod. En daar gaat jouw accu hoogstens bij jou thuis een heel klein beetje aan veranderen. In de zomer. Voor je eigen productie.

Als we dat doortrekken, moeten we dus een gigantische accucapaciteit gaan installeren. En voor in de zomer, voor de particuliere markt, is dat nog wel te overzien. Maar voor de industrie en in de winter is dat hopeloos. Dan verwarm jij je huis gewoon op kolen en aardgas, ook als je een warmtepomp hebt.

De kolencentrales, vooral die in de Eemshaven, moeten al sinds 2016 dicht. (Vier jaar na de oplevering.) Die zijn de grootste doorn in het oog van de klimaatactivisten. Maar ook de grootste elektriciteitsproducenten. En door de concurrentie met zon en wind staan de aardgascentrales nu meestal stil, waardoor ze economisch niet meer rendabel zijn en steeds vaker de deuren moeten sluiten. Dus het beetje marktwerking dat er nog is moet ook weg. En dat is net wat zon en wind nog bruikbaar maakt.

Kortom, de volgende keer eerst de vervanging bouwen voordat je de huidige bij het oud vuil zet. Want nu komt de levering in gevaar en stijgen de kosten de pan uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 14-01-2026 12:23:27 ]
pi_219833408
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 12:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daarom valt er aan zon en wind ook niets te verdienen. Want als de productie hoog is, dan is de vraag laag en de prijs dus ook. In de zomer soms zelfs negatief. Maar ja, dat boeit niet, zolang je gewoon een vaste prijs krijgt per kilowatt opgewekte energie. Dus daar gaat het mis. Bij de subsidies (SDE++ en saldering) en prijsgaranties voor zon en wind. Bedank hiervoor de PvdA en GL (vooral Timmermans en Samsom), die er met de privatisering een verdienmodel van hebben gemaakt en dat zwaar subsidiëren. Er is dus geen marktwerking en geen afstemming van de vraag op het aanbod. En daar gaat jouw accu hoogstens bij jou thuis een heel klein beetje aan veranderen. In de zomer. Voor je eigen productie.

Als we dat doortrekken, moeten we dus een gigantische accucapaciteit gaan installeren. En voor in de zomer, voor de particuliere markt, is dat nog wel te overzien. Maar voor de industrie en in de winter is dat hopeloos. Dan verwarm jij je huis gewoon op kolen en aardgas, ook als je een warmtepomp hebt.

De kolencentrales, vooral die in de Eemshaven, moeten al sinds 2016 dicht. (Vier jaar na de oplevering.) Die zijn de grootste doorn in het oog van de klimaatactivisten. Maar ook de grootste elektriciteitsproducenten. En door de concurrentie met zon en wind staan de aardgascentrales nu meestal stil, waardoor ze economisch niet meer rendabel zijn en steeds vaker de deuren moeten sluiten. Dus het beetje marktwerking dat er nog is moet ook weg. En dat is net wat zon en wind nog bruikbaar maakt.

Kortom, de volgende keer eerst de vervanging bouwen voordat je de huidige bij het oud vuil zet. Want nu komt de levering in gevaar en stijgen de kosten de pan uit.
Ik denk dat je sowieso een aantal zaken door elkaar haalt in alle posts hier. Niet elke maatregel is even efficiënt en de beweegredenen voor mensen zijn persoonlijk. Ik denk dat er weinig scenario's zijn op dit moment, ongesubsidieërd waarbij een thuisaccu rendabel is.

De warmtepomp met een rendement van 300-600% daarintegen is wel heel rendabel. De gemiddelde COP voor mijn warmtepomp (warmtepomp direct aangesloten op vloerverwarming) is in ieder geval boven de 4 en ben even te lui om naar beneden te lopen, maar voor deze maand was het rond de 390%, tot afgelopen zaterdag. Daar valt dus op grote schaal veel mee te winnen.

Daarnaast, als ik naar mijn eigen situatie kijk dan heb ik in 12 maanden tijd zonder te kijken naar salderen gewoon 7.8% van de kosten van de zonnepanelen terug verdiend. Maar ook dit is weer scenario afhankelijk, iemand die de hoofdprijs voor de installatie en materialen heeft betaald heeft waarschijnlijk de investering terug, maar zal minder 'rendement' maken.

Maar omdat ik een warmtepomp heb is het wel zo dat ik op een dag als vandaag laten we zeggen 2kWh opwek. Dat met een rendement 500% (toch even naar beneden gelopen) staat gelijk aan ruim een kuub gas dat niet verstookt hoeft te worden. Als we het hebben over vorige maand, dan hebben mijn zonnepanelen (in combinatie met de warmtepomp) ongeveer 20-25 kuub gas bespaard.
pi_219833551
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 10:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En accutechniek maakt het allemaal weer minder grillig.

Met V2G kan al een flink deel van die grilligheid in afname worden opgevangen.

Overigens is er nog meer dan zon en wind.
pi_219833561
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 17:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En accutechniek maakt het allemaal weer minder grillig.

Met V2G kan al een flink deel van die grilligheid in afname worden opgevangen.

Overigens is er nog meer dan zon en wind.
Nucleair lost een groot deel van dat probleem natuurlijk op.
pi_219833620
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 17:34 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik denk dat je sowieso een aantal zaken door elkaar haalt in alle posts hier. Niet elke maatregel is even efficiënt en de beweegredenen voor mensen zijn persoonlijk. Ik denk dat er weinig scenario's zijn op dit moment, ongesubsidieërd waarbij een thuisaccu rendabel is.

De warmtepomp met een rendement van 300-600% daarintegen is wel heel rendabel. De gemiddelde COP voor mijn warmtepomp (warmtepomp direct aangesloten op vloerverwarming) is in ieder geval boven de 4 en ben even te lui om naar beneden te lopen, maar voor deze maand was het rond de 390%, tot afgelopen zaterdag. Daar valt dus op grote schaal veel mee te winnen.

Daarnaast, als ik naar mijn eigen situatie kijk dan heb ik in 12 maanden tijd zonder te kijken naar salderen gewoon 7.8% van de kosten van de zonnepanelen terug verdiend. Maar ook dit is weer scenario afhankelijk, iemand die de hoofdprijs voor de installatie en materialen heeft betaald heeft waarschijnlijk de investering terug, maar zal minder 'rendement' maken.

Maar omdat ik een warmtepomp heb is het wel zo dat ik op een dag als vandaag laten we zeggen 2kWh opwek. Dat met een rendement 500% (toch even naar beneden gelopen) staat gelijk aan ruim een kuub gas dat niet verstookt hoeft te worden. Als we het hebben over vorige maand, dan hebben mijn zonnepanelen (in combinatie met de warmtepomp) ongeveer 20-25 kuub gas bespaard.
Je doet het dus gewoon omdat het je (vooral via de salderingsregeling) een hoop geld heeft opgeleverd. Het heeft niets met het klimaat te maken. Voor jou is het voordelig. Meer komt er niet bij kijken.
pi_219833629
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:19 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het lijkt me goedkoper om de warmtepomp even uit te zetten gedurende de 2 minuten dat je waterkoker pruttelt. Maar snap je de OP wel over waarom die gascentrales nodig zijn? En heb je mijn eerdere reactie wel begrepen?
[..]

De piek van de kookplaat is groter dan wat een 1x10A aansluiting levert. Dus als ik op 1x10A zou zitten, dan heb ik sowieso die accu nodig voor koken. Als die er dan toch staat kan ik hem net zo goed voor de andere pieken ook gebruiken
pi_219833762
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 17:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je doet het dus gewoon omdat het je (vooral via de salderingsregeling) een hoop geld heeft opgeleverd.
Nope en zoals aangegeven zijn de beweegredenen ook persoonlijk.
pi_219833778
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 17:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nucleair lost een groot deel van dat probleem natuurlijk op.
Nucleair en grilligheid gaan juist niet goed samen.
pi_219833802
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 18:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nucleair en grilligheid gaan juist niet goed samen.
En toch blijft het het schoonste alternatief. Grilligheid krijg je juist door je shit niet op orde te hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')