Maar de mensen van de moskee weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn bij het laten plaatsnemen van deze kinderen in deze houding. Daar is geen andere invulling bij te denken.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:05 schreef Winzip het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Ik had je woorden zo geïnterpreteerd dat je die gebedshouding als iets exclusief islamitisch beschouwde. Maar dan nog, denk ik niet dat de kinderen op de foto het zelf ervaren als een “onderwerping aan Allah”, het is een houding waarin ze aan van alles kunnen denken. Het is maar hoe je het invult.
Als je moslimkinderen varkensvlees laat eten is de wereld te klein, maar tegelijk halen ze dit soort fratsen uit...quote:Op zondag 11 januari 2026 19:07 schreef quirina het volgende:
Geen enkel ander geloof eist van een persoon zich te onderwerpen of te bidden in een gebedshuis dat ze bezoeken.
De imam van deze leert basischoolkinderen op hun manier te bidden door kinderen het te laten doen zonder goedkeuring van hun ouders.
De moskee had het ook op een andere manier kunnen laten zien.
Hoe zou je het als Moslim vinden als school je kind leert om op een Christelijke manier naar God te bidden in een kerk?
En dan op Youtube plaatsen en erbij zeggen hoe trots je bent als priester dat je moslims hebt bekeerd tot het Christelijke geloof.
Het is ook invulling. Mijn invulling is dat een kind in die houding echt niet denkt "ik onderwerp me aan Allah", die zijn gewoon speels bezig. De meegaande leerkrachten zullen de kinderen hier ook niet expliciet toe instrueren, en evenmin zullen de moslimbegeleiders kinderen opdracht geven dit te doen, zeker niet in het bijzijn van de leerkrachten. Zij laten gewoon zien hoe moslims bidden en welke houdingen daarbij horen. De rest is voor kinderen vaak te abstract: op die leeftijd weten ze niet eens wat "onderwerpen" betekent. Het zijn denk ik vooral onderbuikgevoelens die men hier uit. Dat is precies wat dit soort excursies probeert weg te nemen door kinderen hier op een jonge leeftijd op een laagdrempelige manier mee in aanraking te laten komen. Het herinnert me eraan om zelf een keer een moskee, kerk, synagoge en hindoetempel te bezoeken en te leren van hoe die mensen hun geloof beleven. Lijkt me reuze interessant.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je schreef: het is maar hoe je het invult (de gebedshouding). Niks invullen, zo’n houding is onnatuurlijk voor niet-islamieten en al helemaal voor kinderen. Dus zo vrijblijvend is het niet. Ik krijg associaties met zieltjes winnen.
Dat vul je weer zo in voor de mensen van de moskee. Ik denk dat zij het zelf leuk vinden om aan kinderen als volwassenen uit te leggen wat zij geloven, net zoals mensen van andere geloven dat waarderen wanneer er interesse in hun geloof wordt getoond. Bovendien zijn het de basisscholen die deze excursies organiseren, en niet andersom.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:40 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar de mensen van de moskee weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn bij het laten plaatsnemen van deze kinderen in deze houding. Daar is geen andere invulling bij te denken.
Ik zou mijn kind thuishouden. En de school hierop aanspreken.quote:Op zondag 11 januari 2026 12:27 schreef quirina het volgende:
Een vraag.
Wat zou je er van vinden als je kind met school op excursie zou gaan naar een moskee en je ziet dit naderhand op youtube.
http://youtube.com/post/U(...)?si=s5B2E_FqaL2ZDYav
Lees vooral even de reacties eronder.
Nee, want Allah bestaat helemaal niet. En Vishnu, Odin, Zeus en weet ik veel allemaal ook niet. Dus knielen, bidden, handjes vouwen of kruisjes slaan is allemaal totaal betekenisloos. Maar religie speelt nou eenmaal (helaas) een grote rol in alle samenlevingen, dus kinderen mogen er best over leren.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:18 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
in een kerk komen is wat anders om te moeten knielen voor het christendom, deze houding is letterlijk een onderwerping aan Allah toch?
Allah en zijn maten bestaan minimaal dusdanig dat er vele mensen in zijn naam vermoord zijn.quote:Op zondag 11 januari 2026 23:25 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Nee, want Allah bestaat helemaal niet. En Vishnu, Odin, Zeus en weet ik veel allemaal ook niet. Dus knielen, bidden, handjes vouwen of kruisjes slaan is allemaal totaal betekenisloos. Maar religie speelt nou eenmaal (helaas) een grote rol in alle samenlevingen, dus kinderen mogen er best over leren.
Op het moment dat de scheidslijn van educatie naar indoctrinatie wordt overschreden zet ik ook mijn hakken in het zand natuurlijk. Dus tijdens een bezoek aan een moskee laten zien hoe moslims bidden: prima. Kinderen voor je geloof gaan proberen te winnen: optyfen.
er zullen voor het geloof nog heel veel mensen te vroeg naar de hemel gestuurd wordenquote:Op maandag 12 januari 2026 08:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Allah en zijn maten bestaan minimaal dusdanig dat er vele mensen in zijn naam vermoord zijn.
Zie Iranquote:Op maandag 12 januari 2026 08:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Allah en zijn maten bestaan minimaal dusdanig dat er vele mensen in zijn naam vermoord zijn.
heelk veelquote:Op maandag 12 januari 2026 08:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ze krijgen een klien Quran mee naar huis in nederlands om t lezenquote:Op maandag 12 januari 2026 12:17 schreef hoatzin het volgende:
Allemaal even op de foto jongens en meisjes...
Leerkrachten kijken toe, eentje zelfs met de handen in de zakken.
Storm in een glas water dus.
wat is een klien Quran?quote:Op maandag 12 januari 2026 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze krijgen een klien Quran mee naar huis in nederlands om t lezen
weet ik niet , ik ben niet gelovig , die kinderen welquote:
waar maak je dat uit op? Ik geloof er geen barst van namelijk.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weet ik niet , ik ben niet gelovig , die kinderen wel
Altijd kritiek op het grrrrrrrrrristendom en nu de zaak weer bagatelliseren...quote:Op maandag 12 januari 2026 12:17 schreef hoatzin het volgende:
Vanwaar zoveel begrip voor de islam, hoatzin?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 09:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
waar maak je dat uit op? Ik geloof er geen barst van namelijk.
Ik zou mijn kind ook thuishouden. Een kerk kan ik nog wel in komen want dat hoort gewoon bij onze cultuur en historie. Het Christendom is ook een heel stuk minder barbaars en dogmatisch en veel progressiever dan de islam. Maar mijn kind naar een moskee laten gaan om daar te knielen terwijl er wekelijks wel ergens iemand vermoord wordt terwijl er allahu albar geschreeuwd wordt; no fucking way!quote:Op zondag 11 januari 2026 23:02 schreef timmmmm het volgende:
Dat zou ik niet goed vinden. Ik zou er nooit akkoord mee gaan om kinderen op social media kanalen te zetten.
Die leerkracht met handen in de zakken is wel gewoon wijs, oud en mondig genoeg om te zeggen ik doe hier niet aan mee. Die kinderen niet, en dat is dan ook gelijk het vervelende aan geloofsindoctrinatie vanaf zeer jonge leeftijd. We doen hetzelfde met Sinterklaas alleen daarbij vertellen we wel eerlijk vanaf een jaar of 7 dat het allemaal verzonnen is dus dat is dan nog niet zo erg.quote:Op maandag 12 januari 2026 12:17 schreef hoatzin het volgende:
Ik ben in de jaren 90 met mijn katholieke school ook langs moskee synagoge gegaan.quote:Op zondag 11 januari 2026 12:52 schreef quirina het volgende:
Ik las in de comments dat dit dus in Nederland gebeurt.
Ik vind dit werkelijk walgelijk dat de leerkrachten dit toestaan. Helemaal als je een totaal andere levensovertuiging hebt.
Binnen andere geloven wordt er niet gevraagd of je wil bidden. Hooguit of je stil wil zijn als anderen wel willen bidden uit eerbied voor hun geloof.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |