De mechanische ventilatie is dat puur buitenlucht naar binnen blazen? Een warmte terugwin box. Of heb je de versie waar ook de CV op zit aangesloten. Dus warme lucht als bij verwarming?quote:Op zondag 11 januari 2026 12:53 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik heb mechanische ventilatie en de ventilatieroosters in woonkamer achter, op mijn slaapkamer en kleine slaapkamer en op zolder staan 24/7 een stukje open en in woonkamer voor overdag ook.
Het idee van een luchtreiniger is dat het de lucht verder filtert, en daardoor allergenen / fijnstof / virussen etc uit de lucht haalt. Dat is dus ook niet helemaal te vergelijken met raam 5 minuten wijd open (nog even los van dat het heel koud wordt als ik dat in woonkamer en op slaapkamer doe). Ik heb huisstofmijtallergie, gebruik een corticosteroïden neusspray en in de winter ook een 'gewone' hooikoortsneusspray (azelastine) en heb nog steeds regelmatig een wat vollere neus, met name bij slapen. Dus daarvoor klonk dat wel goed. En in woonkamer zitten zowel katten als ik grootste deel vd dag overdag, staat ook een kattenbak, is de open keuken. En als nichtje of een van de buur-snotmachientjes hier is dan zitten we ook vooral in woonkamer. Dus ook daarvoor klinkt het wel goed. Vraag is dus vooral of je er in praktijk ook wat van merkt.
Hoe je hem gebruikt kun je zelf weten @:AnneX, je kan hem bij veel apparaten op een auto stand zetten waarbij hij zelf de luchtkwaliteit meet en afhankelijk daarvan harder of zachter gaat draaien. Of je kan hem even een uur hard aanzetten voor het slapen oid. Of de hele dag zacht aan. Eindeloze mogelijkheden.
[..]
De apparaten die ik nu zie hebben HEPA en meeste ook koolstoffilter, en zeggen daarmee fijnstof, allergenen, virussen en bacteriën uit de lucht te filteren. Niet alles, maar wel heel groot percentage.
Ik heb geen cv maar stadsverwarming, dus ik denk niet dat die gekoppeld zijn. En vloerverwarming overal. Voor zover ik weet geen lucht verwarming, iig nog nooit gevoeld. En ik heb geen flauw idee waar ik een filterbox zou moeten plaatsen. En ik huur, dus ik kan/mag/wil ook niet zomaar wijzigingen aanbrengen in installaties.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:01 schreef z80 het volgende:
[..]
De mechanische ventilatie is dat puur buitenlucht naar binnen blazen? Een warmte terugwin box. Of heb je de versie waar ook de CV op zit aangesloten. Dus warme lucht als bij verwarming?
Bij het eerste model is er een filterbox tussen plaatsen het makkelijkste. Bij de tweede zit er vaak al een filter optie in/bij. Bij nummer 3 zitten altijd filters.
Qua filters is er ruime keuze. De combi filters hepa en kool zijn er in verschillende maten. Met een beetje geluk kun je kant en klaar filter in de bestaande installatie schuiven.
Door hier te filteren heb je meteen het hele huis te pakken. En hoef je maar op 1 plek de filter in de gaten te houden.
Als de installatie correct is aangelegd dan zit er een filter in of op de box. Daar waar de buis met buitenlucht op is aangesloten. Tenminste als dit een blaas unit is.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:35 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ik heb geen cv maar stadsverwarming, dus ik denk niet dat die gekoppeld zijn. En vloerverwarming overal. Voor zover ik weet geen lucht verwarming, iig nog nooit gevoeld. En ik heb geen flauw idee waar ik een filterbox zou moeten plaatsen. En ik huur, dus ik kan/mag/wil ook niet zomaar wijzigingen aanbrengen in installaties.
Werkt dat met een filter in dat systeem dan wel net zo goed als een luchtreiniger in de kamer? Wanneer wordt de lucht dan gefilterd? Ik dacht eigenlijk dat het ding lucht aanzuigt (daarom ventilatieboxen die open moeten) en dan naar buiten wegblaast. Maar als dan in de box op zolder het filter zou moeten, dan filter je toch vlak voor naar buiten gaat, dat klinkt niet logisch. Dan zou filter in de ventilatieroosters moeten? Of begrijp ik dan helemaal verkeerd hoe het werkt?
Ik heb in de woonkamer een kastje zitten waarmee ik hem op vakantiestand, auto co2 of max kan zetten. In badkamer boven een knop voor 10/30/60 min timer waarmee hij op max gaat. En dan op zolder in mn wasmachine hok zit een box waar de buizen van beneden komen en waar een buis door het dak gaat. In die box kan ik niet zomaar komen, dan moet ik echt dingen open schroeven.
Volgens mij is het een zuig ding, want in de badkamer zit geen ventilatierooster en wel zo'n ding in het plafond, dus het lijkt me logischer dat daar lucht wordt afgezogen en naar buiten afgevoerd dan andersom.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:46 schreef z80 het volgende:
[..]
Als de installatie correct is aangelegd dan zit er een filter in of op de box. Daar waar de buis met buitenlucht op is aangesloten. Tenminste als dit een blaas unit is.
Anders. De buis van buiten, zit daar een flexibel stuk tussen? Zo ja dan kun je dit loshalen en hier een eigen filterbox tussen plaatsen.
Mocht het een afzuigunit zijn dan zul je, indien gewenst, toch per ruimte moeten filteren.
Aangezien deze unit dan de binnenlucht door de afvoerpijp naar buiten blaast.
En helemaal schoon krijgen van de lucht gaat nooit lukken. En dit is iets dat je voor je gezondheid ook niet wil.
Waar zaten die van jou dan? Dan kan ik kijken of ik dat onderdeel ook heb haha. Er zal heus wel iets van filtering zitten in de grote ventilatierooster boxen in woonkamer voor en in slaapkamer voor, maar ik kan me niet herinneren dat daar met het onderhoud echt een filter vervangen is, alleen dat het gestofzuigd/schoongemaakt is. Dus denk dat ik een ander systeem heb nu.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:54 schreef Tele6 het volgende:
@:vlindertje89 als je de filters van je ventilator vindt, deel je dan fotos? Mijn unit in het appartement waar ik nu uit weg verhuisd ben, had elk halfjaar nieuwe filters nodig en dan waren ze zwart, kleverig en vol met langpootmuggenwas ook omdat ik er betere filters in had gedaan, die sterker zouden filteren dan de filters die er vanuit de bouw in zaten.
Ik heb er 1 in mijn werkkamer, die ook kledingkasten en handdoeken kast bevat, en mijn 3D printer.quote:Op zondag 11 januari 2026 11:49 schreef vlindertje89 het volgende:
Nog een andere vraag. Heeft iemand hier een luchtreiniger? Doet dat echt iets?
Ik zit eraan te denken voor de woonkamer en mijn slaapkamer.
1e associatie met de link was voor mij:quote:Op zondag 11 januari 2026 19:11 schreef sigme het volgende:
We blijken redelijk in de buurt een groot technofestivalding te hebben: https://monegrosfestival.com/en/find-yourself
We reden er langs en konden weinig chocola maken van rare stellages en een vliegtuigromp.
Ze zouden jou eigenlijk moderator van ELF moeten maken...quote:Op zondag 11 januari 2026 20:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Nog één nachtje code horror en morgen zet de dooi in
Ik kijk er inmiddels best enorm naar uit kan ik je vertellen
Ben het hele jaar nog amper de deur uit geweest
En dan?quote:Op zondag 11 januari 2026 20:40 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ze zouden jou eigenlijk moderator van ELF moeten maken...
Nou dan kun je met hartverwarmende uitspraken zoals die van zojuist je steun betuigen aan allen die hopen op nog een flinke lading winterkou, en als je toch niet de deur uit kan blijft er ook vast wel wat tijd voor het modden over?quote:
Heerlijk; die sneeuw maakt het landschap zo mooiquote:Op zondag 11 januari 2026 20:59 schreef Barreltje het volgende:
hier verwachten ze morgen een lekkere dump sneeuw weer.. ik ben benieuwd
En gaan ze met jullie uit eten?quote:Op zondag 11 januari 2026 19:01 schreef sigme het volgende:
Zo, aangekomen op de bestemming, een B&B op 6km van onze casa. Min of meer bij mensen in huis (een Candeese en een Nederlander), maar genoeg privacy. En eigen sanitair. En ik mocht een biertje van ze bietsen
er ligt nog genoeg ook.. maar de wegen zijn nu iig vrij.. benieuwd wat het morgen isquote:Op zondag 11 januari 2026 21:02 schreef fietsie het volgende:
[..]
Heerlijk; die sneeuw maakt het landschap zo mooi
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |