De natte ondergrond is heel snel bevroren. Sneeuwschuiven leek er weinig tegen te helpen. Eerder deze week was het nauwelijks een probleem maar vandaag was lopen hier door de straat echt uitkijken geblazen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:37 schreef xminator het volgende:
Is echt spekglad vandaag, veel gladder dan afgelopen week.
Zodra de verfoeide golfstroom eens opbokt, is dat het nieuwe normaalquote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En of die temperaturen niet gehaald kunnen worden. Juist door klimaatverandering zijn de grillen groter geworden.
In de nacht eerst sneeuw later overgaand in natte sneeuw en vervolgens enige tijd ijzel. Meeste valt in de nacht waardoor het mogelijk in de ochtend gewoon regen is en de temps boven nul zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
Hier zitten de experts! Vraagje: er wordt regen voorspeld maandag in Friesland. Klopt dat? En zoja, is de gladheid dan weg?
Oké… en maandagmiddag, kan ik dan fietsen of in de auto?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
In de nacht eerst sneeuw later overgaand in natte sneeuw en vervolgens enige tijd ijzel. Meeste valt in de nacht waardoor het mogelijk in de ochtend gewoon regen is en de temps boven nul zijn.
Maar natuurlijk altijd opletten op gladheid van sneeuwresten, wees waakzaam hierop maar denk niet dat het maandag ochtend tot code oranje komt.
Ze zeggen dat de sneeuwstorm van kaliber 1979 niet meer voor zal komen, maar daar zitten we soms niet heel erg gek ver vandaan zoals gisteren. Het is dat die lagedrukgebied niet verder naar het zuiden was gegaan, als deze over centraal/zuid Belgie was getrokken waren de rapen gaar.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En of die temperaturen niet gehaald kunnen worden. Juist door klimaatverandering zijn de grillen groter geworden.
In de middag temps 4/5 graden boven nul en droog weer. Het is maar hoe snel de boel weg kan smelten maar misschien beter zeker voor het onzeker en lekker de auto pakken!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké… en maandagmiddag, kan ik dan fietsen of in de auto?
Het gaat ijzelen. Ik zou in ieder geval het knmi in de gaten houden. Kan wel weer een code oranje worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
Hier zitten de experts! Vraagje: er wordt regen voorspeld maandag in Friesland. Klopt dat? En zoja, is de gladheid dan weg?
Ok thxxx (auto wordt taxiquote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:46 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
In de middag temps 4/5 graden boven nul en droog weer. Het is maar hoe snel de boel weg kan smelten maar misschien beter zeker voor het onzeker en lekker de auto pakken!
Oké, het blijft oppassen begrijp ik. Dank je wel, ik weet genoeg!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:48 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Het gaat ijzelen. Ik zou in ieder geval het knmi in de gaten houden. Kan wel weer een code oranje worden.
Het zijn twee ijsdagen waarna het gaat regenen, dus dan kan het goed glad worden.
Het ligt er even aan hoe snel de vorst uit de grond is.
Die code oranje zal wel meevallen denk ik, ze zijn niet snel scheutig meer met de kleurcodes en gezien de meeste neerslag in de nacht al gaat vallen is de impact stuk minder groot namelijk. We gaan het zienquote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:48 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Het gaat ijzelen. Ik zou in ieder geval het knmi in de gaten houden. Kan wel weer een code oranje worden.
Het zijn twee ijsdagen waarna het gaat regenen, dus dan kan het goed glad worden.
Het ligt er even aan hoe snel de vorst uit de grond is.
Code oranje zal mij niet verbazen. Nu al geel tot maandagochtend 9 uur.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 20:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Die code oranje zal wel meevallen denk ik, ze zijn niet snel scheutig meer met de kleurcodes en gezien de meeste neerslag in de nacht al gaat vallen is de impact stuk minder groot namelijk. We gaan het zien
Canadees klimaat, brrrrr. Zullen we even wachten totdat de energietransitie voltooid is?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:17 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zodra de verfoeide golfstroom eens opbokt, is dat het nieuwe normaal
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 10 januari 2026 20:46 schreef Drass het volgende:
Er was vroeger toch zo'n webcam in Amsterdam waar we als fokkers naar keken wanneer het glad was? Zagen we elke 30 seconde iemand weg glibberen.
Ik houd de omstandigheden in de stratosfeer, de laag boven onze troposfeer, al enige jaren scherp in de gaten. Ik merk vooral in de winter de sterke invloed ervan. In het vorige deel heb ik de bron ervan toegevoegd in de OP (NOAA 16-daagse verwachting stratosfeer).quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ze zeggen dat de sneeuwstorm van kaliber 1979 niet meer voor zal komen, maar daar zitten we soms niet heel erg gek ver vandaan zoals gisteren. Het is dat die lagedrukgebied niet verder naar het zuiden was gegaan, als deze over centraal/zuid Belgie was getrokken waren de rapen gaar.
Die band boven de Noordzee had dan boven het noorden lopen slepen met als gevolg, meer wind dan gisteren en véééééél meer sneeuw, getallen van 40/50cm waren zeker niet ondenkbaar geweest en dan komen de sneeuwduinen er ook nog bij die je met factuur x3/x4 mag doen.
En dan mag de apparatuur in infrastructuur inmiddels wel verbeterd zijn, maar je zag het gisteren maar dat zelfs dat niet zal winnen van al die sneeuwjachten.
Het is gewoon wachten op de ideale setting, een op een dag zal die er komen, is het niet dit jaar dan de komende jaren wel.
Maandagmiddag kan jij zeker fietsen. Sneeuw/regen/ijzel komt al in de nacht en vroege ochtend.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké… en maandagmiddag, kan ik dan fietsen of in de auto?
TV / Het is glad! Amsterdammers op hun gat!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 20:46 schreef Drass het volgende:
Er was vroeger toch zo'n webcam in Amsterdam waar we als fokkers naar keken wanneer het glad was? Zagen we elke 30 seconde iemand weg glibberen.
Gingen zelfs mensen stoepkrijten daar zodat het hier gezien zou wordenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 20:46 schreef Drass het volgende:
Droge lucht voelt minder koud aan omdat je minder snel afkoelt. Water is een betere warmtegeleider dan lucht. Momenteel -10,3 en zelfs -10,9 in Groningen.quote:Op zondag 11 januari 2026 06:33 schreef PzKpfw het volgende:
M'n weer-app geeft aan dat het buiten -12°C zou moeten zijn. Net even buiten geweest maar het voelt niet zo fris als dat de temperatuur zou doen vermoeden.
Dit is eigenlijk de standaard Nederlandse pluim in de herfst/winter. Maar beter 8 graden dan 2 gradenquote:Op zondag 11 januari 2026 11:41 schreef 12Beaufort het volgende:
De tijd van de saaie pluimen is weer aangebroken. Een gemiddelde net boven de 5 graden. Af en toe een piekje tot meer dan 10 graden.
Op lange termijn iets meer lijntjes zichtbaar die voor vorst gaan.
[ link | afbeelding ]
quote:Plaatselijk glad. Komende nacht kans op ijzel.
In het hele land is het plaatselijk glad door sneeuwresten of door bevriezing van natte wegen.
Vanavond laat en in de nacht naar maandag volgt van het westen uit een neerslaggebied. In het hele land, met uitzondering van het zuidwesten, is er dan kans op gladheid door ijzel. In de loop van maandagochtend wordt het minder koud en verdwijnt de gladheid overal.
Komende nacht kan er met name in het oosten tijdelijk sneeuw vallen, ca. 1 cm. Verder is er dan, met uitzondering van het zuidwesten, een grote kans onderkoelde regen (ijzel) of regen die valt op een bevroren wegdek. In beide gevallen levert dat gevaarlijke gladheid op.
Warm? Het wordt 6 gradenquote:
Mag geen verrassing heten als je ziet hoe het er elders nu nog bij ligt en hoe het er bij ons bij ligt momenteelquote:
Je kon erop wachten...quote:
Beetje meezit valt het vooral vannachtquote:Op zondag 11 januari 2026 12:18 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Je kon erop wachten...
Ik haat ijzel...levensgevaarlijk. Het is te hopen dat het meevalt in de spits morgenochtend.
Klopt.quote:Op zondag 11 januari 2026 12:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Beetje meezit valt het vooral vannacht
Vind ik niet gek.quote:Op zondag 11 januari 2026 11:57 schreef pietkanarie het volgende:
Ik heb liever twee graden dan tien. Bij tien graden heb ik het met een winterjas eigenlijk al warm op de fiets. Twee graden is in ieder geval nog lekker fris.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |