quote:NOS Nieuws • vandaag, 08:25 • Aangepast vandaag, 08:40anp
Steeds meer mensen onder de 25 jaar kopen hun eerste woning. Het aantal jonge starters in deze leeftijdscategorie is in een jaar tijd meer dan verdubbeld, blijkt uit cijfers van hypotheekadviesketen De Hypotheker.
Het afgelopen jaar werd meer dan de helft van de woningen verkocht aan iemand die voor het eerst een huis kocht. Het aantal starters onder de 25 nam het hardst toe. Afgelopen jaar was 11 procent van de starters jonger dan 25 jaar. Een jaar eerder ging het nog om 4 procent.
Het lukt starters al langer om vaker een woning te bemachtigen, ondanks dat de gemiddelde woningprijs het afgelopen jaar met 6 procent is toegenomen.
Meer goedkope huizen
Een belangrijke oorzaak is dat het aanbod van goedkopere woningen flink is toegenomen. Het afgelopen jaar hebben veel particuliere verhuurders hun huis te koop gezet vanwege gewijzigde wetgeving en deze oud-huurwoningen vallen vaak binnen het budget van starters.
Ook krijgen veel jongeren financiële hulp van hun ouders om een woning te bemachtigen, ziet De Hypotheker.
Dat juist jongeren onder de 25 jaar het afgelopen jaar vaker een woning op de kop hebben weten te tikken, ligt ook aan de eisen van deze groep. Volgens De Hypotheker zoeken zij vaker kleinere woningen zoals studio's en stellen ze ook minder hoge eisen aan de staat van het huis.
De Hypotheker verwacht ook dat komend jaar meer jongeren onder de 25 een huis zullen kopen. "Het aanbod van goedkopere woningen zal komend jaar ook nog groot zijn", aldus Mark de Rijke, commercieel directeur van De Hypotheker.
Joh, dat is toch onderdeel van deze hele act.quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:29 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Ik wil je topic dolgraag lezen, maar die smileys...
Zie je nou wel dat dat een goed idee was?quote:Een belangrijke oorzaak is dat het aanbod van goedkopere woningen flink is toegenomen. Het afgelopen jaar hebben veel particuliere verhuurders hun huis te koop gezet vanwege gewijzigde wetgeving en deze oud-huurwoningen vallen vaak binnen het budget van starters.
Ik krijg het niet voor elkaar, chefquote:Op woensdag 7 januari 2026 13:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Joh, dat is toch onderdeel van deze hele act.
Dit leest als vooral kleine & slecht onderhouden krotten. Maar goed als starter met een beperkt budget moet je in deze markt blij zijn als het lukt.quote:Het afgelopen jaar hebben veel particuliere verhuurders hun huis te koop gezet vanwege gewijzigde wetgeving en deze oud-huurwoningen vallen vaak binnen het budget van starters.
Nee, want de huurders hebben nu minder plekken waar ze heen kunnen, en er komt een moment dat er geen particuliere verhuurders meer zijn, met als gevolg dat deze 'korte termijn oplossing' er ook niet meer is, en met die wetenschap de koophuizen die dan verkocht worden (dus geen ex-huurhuizen) nóg duurder worden.quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:37 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Zie je nou wel dat dat een goed idee was?
We moeten gewoon af van het idee dat alle mensen in Nederland perse een dak boven hun hoofd moeten hebben.quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, want de huurders hebben nu minder plekken waar ze heen kunnen, en er komt een moment dat er geen particuliere verhuurders meer zijn, met als gevolg dat deze 'korte termijn oplossing' er ook niet meer is, en met die wetenschap de koophuizen die dan verkocht worden (dus geen ex-huurhuizen) nóg duurder worden.
Dan heb je dat er én minder huurhuizen zijn, én de koophuizen worden nóg duurder.
Gelukkig staat het artikel eronder zonder smileysquote:Op woensdag 7 januari 2026 13:29 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Dit ! Elke keer weer !quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:29 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Dan trap je gewoon in de act. Het daadwerkelijke artikel zet 'ie er altijd bij en daar staan geen smilies in. Zo moeilijk is 't niet.quote:
Beter zo'n woning kopen dan de verhuurder van zo'n woning spekken met ¤1500+ per maand.quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:39 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dit leest als vooral kleine & slecht onderhouden krotten. Maar goed als starter met een beperkt budget moet je in deze markt blij zijn als het lukt.
Inderdaad wordt het fundamentele probleem niet opgelost. Wel hebben veel starters nu kennelijk de mogelijkheid gekregen om een huis te kopen, in plaats van met het huren van dezelfde woning tegen woekerprijzen de toch al dikke portemonnee van beleggers te spekken.quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:41 schreef gwn_een_user het volgende:
dit lijkt dus een beetje op een "cadeautje" voor een kleine, bevoorrechte groep, terwijl het fundamentele probleem (te weinig woningen voor iedereen) niet wordt opgelost
Voor 700 euro iets huren is geen weggegooid geld. Voor 1500+ iets huren in de vrije sector wel. De 'jonge' starters die iets kunnen kopen zouden zonder koopwoning aangewezen zijn op de vrije sector.quote:Op woensdag 7 januari 2026 15:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Vind dat nooit zo slim op zo'n jonge leeftijd je al vastleggen en een huis kopen. Beter eerst huren tot je echt weet wat je wilt en wat je plannen zijn voor de toekomst. En nee, huren is geen weggegooid krijgt. Je betaalt dan voor woongenot, prima deal.
Uw opmerking laat terecht ruimte voor wie het beter is het allereerst op deze manier aan te pakken.quote:Op woensdag 7 januari 2026 15:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Vind dat nooit zo slim op zo'n jonge leeftijd je al vastleggen en een huis kopen. Beter eerst huren tot je echt weet wat je wilt en wat je plannen zijn voor de toekomst. En nee, huren is geen weggegooid krijgt. Je betaalt dan voor woongenot, prima deal.
Financieringen en kosten koper. En een partner eventueel.quote:Op woensdag 7 januari 2026 16:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voor 700 euro iets huren is geen weggegooid geld. Voor 1500+ iets huren in de vrije sector wel. De 'jonge' starters die iets kunnen kopen zouden zonder koopwoning aangewezen zijn op de vrije sector.
En hoezo 'vastleggen'? Zeker in de huidige woningmarkt ben je er met een te-koop bord in de tuin zo weer vanaf.
Dan snap je er niks van. Kopen is ook op jonge leeftijd veel beter. Huren is zeker weten weggegooid geld.quote:Op woensdag 7 januari 2026 15:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Het is anders een prima belegging. Met geleend geld een huis kopen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 15:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Woekerprijzen? Je zet toch zelf je handtekening? Alternatief is lekker huren en elk jaar meer moeten betalen voor iets wat nooit van jou wordt.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:35 schreef inslagenreuring het volgende:
Lekker 30 jaar kromliggen tegen woekerprijzen en hypotheekverstrekkers zagen dat het goed was
Oh, ik ken beide. En ik zit zelf zeer gunstig.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Woekerprijzen? Je zet toch zelf je handtekening? Alternatief is lekker huren en elk jaar meer moeten betalen voor iets wat nooit van jou wordt.
We hebben van de vorige crisis geleerd dat het altijd op en neer gaat. Ik kan me nog prima de verhalen van destijds herinneren, maar ook de verhalen in 2014 toen het, achteraf gezien, een prrrrrima tijd was om te kopen. Dat je huis spreekwoordelijk onder water staat betekent niet dat het dat altijd blijft. Ik kan het weten. In de tussentijd woon je dan net zo prima als wanneer het niet onder water staat. Ik snap niet waarom daar de nadruk op gelegd wordt maar de andere kant van dat verhaal niet zo graag belicht wordt, te weten de overwaarde. @Leandra kan hier bij uitstek prima over mee praten.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:12 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oh, ik ken beide. En ik zit zelf zeer gunstig.
Het systeem is gewoon pervers. En het zou me niet verbazen als deze starters uit de pechgeneratie straks weer als eerste finaal onder water staan.
Schrikbarende maandelijkse hypotheekbedragen. (waarvoor ze inderdaad zelf tekenen).
Met de huidige huren in de vrije sector heb je die kosten koper er na een paar maanden al uit. Zeker in geval van jonge starters, want die zijn vrijgesteld van overdrachtsbelasting. De kosten koper zullen voor de meeste 'jonge' starters tussen de ¤3000 en ¤6000 liggen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:11 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Financieringen en kosten koper. En een partner eventueel.
Tuurlijk. In zekere zin is 'onder water staan' overrated (net als overwaarde imo). Alleen ga je er dan wel vanuit dat je aan het werk blijft en het maandbedrag kan blijven ophoesten. En dat is natuurlijk geen vanzelfsprekendheid tijdens een goede crisis.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
We hebben van de vorige crisis geleerd dat het altijd op en neer gaat. Ik kan me nog prima de verhalen van destijds herinneren, maar ook de verhalen in 2014 toen het, achteraf gezien, een prrrrrima tijd was om te kopen. Dat je huis spreekwoordelijk onder water staat betekent niet dat het dat altijd blijft. Ik kan het weten. In de tussentijd woon je dan net zo prima als wanneer het niet onder water staat. Ik snap niet waarom daar de nadruk op gelegd wordt maar de andere kant van dat verhaal niet zo graag belicht wordt, te weten de overwaarde. @:Leandra kan hier bij uitstek prima over mee praten.
Ik zou altijd kopen ipv huren als ik de keuze had.
Plus dat ook steeds meer gemeentes regels hanteren van zelfbewoning.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:48 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Tuurlijk. In zekere zin is 'onder water staan' overrated (net als overwaarde imo). Alleen ga je er dan wel vanuit dat je aan het werk blijft en het maandbedrag kan blijven ophoesten. En dat is natuurlijk geen vanzelfsprekendheid tijdens een goede crisis.
Als je vervolgens noodgedwongen moet verkopen ben je serieus de aap gelogeerd.
30 jaar krom liggen? Valt wel mee. Alleen de eerste paar jaar zijn financieel soms zwaar. Door salarisstijging drukt de hypotheek na verloop van tijd steeds minder op het maandelijkse budget van de koper, zelfs als het salaris slechts de inflatie enigszins volgt. Veel jonge starters op de woningmarkt zitten nog niet op hun 'max' wat betreft arbeidsinkomen en gaan sneller in salaris omhoog dan de inflatie.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:35 schreef inslagenreuring het volgende:
Lekker 30 jaar kromliggen tegen woekerprijzen en hypotheekverstrekkers zagen dat het goed was
Natuurlijk is dat lekker, maar als je een redelijk pensioen hebt is er ook niks mis mee wanneer je nog een beetje hypotheek hebt open staan.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:16 schreef PotjeSambal het volgende:
Uitgaande van hypotheek in 30 jaar aflossen, moet je uiterlijk op je 30ste kopen. Tussendoor 1x naar een betere woning doorschuiven met de opgebouwde overwaarde. Op je 66ste pensioen met afgeloste woning.
Dit effect past ook gewoon binnen de idealen van het CDA. Die willen zoveel mogelijk brave gezinnetjes.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:53 schreef MoreDakka het volgende:
Dit is een rechtstreeks gevolg van de wet "Betaalbare huur", een van de slechtste wetten van deze eeuw en de meest ironische naam ooit. De Raad van State voorspelde dit allemaal en raadde de wet daarom ook af.
Maar goed, Hugo de Jonge en CDA krijgen nooit kritiek uit de media dus komen ze er mee weg.
Dat zal, maar zo was de wet niet verkocht.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit effect past ook gewoon binnen de idealen van het CDA. Die willen zoveel mogelijk brave gezinnetjes.
Oh ja, ik was volgens de experts op FOK! niet goed wijs toen ik in de zomer van 2013 voor ¤ 325.000 een ruime jaren 70 tweekapper in een van de beste wijken in Amersfoort kocht.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
We hebben van de vorige crisis geleerd dat het altijd op en neer gaat. Ik kan me nog prima de verhalen van destijds herinneren, maar ook de verhalen in 2014 toen het, achteraf gezien, een prrrrrima tijd was om te kopen. Dat je huis spreekwoordelijk onder water staat betekent niet dat het dat altijd blijft. Ik kan het weten. In de tussentijd woon je dan net zo prima als wanneer het niet onder water staat. Ik snap niet waarom daar de nadruk op gelegd wordt maar de andere kant van dat verhaal niet zo graag belicht wordt, te weten de overwaarde. @:Leandra kan hier bij uitstek prima over mee praten.
Ik zou altijd kopen ipv huren als ik de keuze had.
In gebieden met vergelijkbare voorzieningen binnen vergelijkbare afstanden zijn er niet zo heel veel plekken veel goedkoper dan een gemiddelde gemeente als Alphen a/d Rijn, Woerden, Apeldoorn.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:04 schreef Discombobulate het volgende:
En kijk eens wat je in het buitenland kan kopen voor dat geld hier
En als ze over 5 jaar weer verhuizen komen die woningen weer vrij voor de volgende generatiequote:Op woensdag 7 januari 2026 13:41 schreef gwn_een_user het volgende:
niet geheel positief nieuws
veel van deze jongeren kunnen dit enkel doen omdat hun ouders flink bijspringen.
en dat beleggers hun huizen verkopen (uitponden) - fijn voor de koper, maar een ramp voor de huurder, want de voorraad betaalbare huurwoningen krimpt hierdoor razendsnel. begin 2025 was maar liefst 1 op 5 verkochte woningen een voormalige huurwoning!
de huizen die ze kopen zijn klein (studio's of kleine appartementen), heel leuk voor nu, maar als ze over 5 jaar willen samenwonen of aan kinderen denken moeten ze weer verhuizen
ik had ook graag meer verduidelijking gezien wat betreft regionale verschillen want in amsterdam of utrecht blijft het zelfs voor deze groep jongeren met vermogende ouders bijna onmogelijk. de stijging zit hem vaak in de regio's waar de prijzen net iets lager liggen, maar de banen voor jongeren zijn juist vaak in de grote steden
dit lijkt dus een beetje op een "cadeautje" voor een kleine, bevoorrechte groep, terwijl het fundamentele probleem (te weinig woningen voor iedereen) niet wordt opgelost
Het zijn ook woekerprijzen. Ik zelf als 1 verdiener kan nooit een huis kopen, tenzij vervallen in een verlaten dorp ver van de bewoonde wereld als ik geluk heb.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:00 schreef CoolGuy het volgende:
Woekerprijzen? Je zet toch zelf je handtekening? Alternatief is lekker huren en elk jaar meer moeten betalen voor iets wat nooit van jou wordt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |