abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 januari 2026 @ 15:17:20 #51
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219761317
quote:
Ik zie vooral veel boze jongemannen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219762230
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:52 schreef Kwntm het volgende:

[..]
Maar ook hiermee probeer je de Israëlische aanval op Iran te rechtvaardigen waarbij burgers zijn omgekomen. Veel landen uiten regelmatig vijandige retoriek over elkaar, denk aan Rusland vs. Oekraïne/VK, China vs. Taiwan/Japan, VS vs. Venezuela/Noord Korea, maar het daadwerkelijk starten van een militaire aanval waarbij burgerslachtoffers vallen is van een andere orde.

Verder roepen Israël en de VS al decennialang dat Iran “op het punt staat” kernwapens te ontwikkelen, terwijl 1) daar geen bewijs voor is, 2) Iran het NPV ondertekend heeft en 3) het een religieus decreet kent die dat verbiedt. Wat wel zichtbaar is, is dat twee kernmachten Iran al decennialang op verschillende fronten aanvallen, van militaire acties, sabotage, aanslagen tot zware sancties. Maatregelen die Iran juist aansporen om nucleaire afschrikking te overwegen ter zelfverdediging. Alles bij elkaar genomen lijkt het minder te maken te hebben met kernwapens, maar meer om het feit dat het een theocratische staat is.
[..]
Ook hier beoordeel je conflicten niet op zichzelf, maar gooi je ze op één hoop, waarbij ‘jouw kant’ altijd gelijk heeft. Daarmee bevestig je mijn punt die ik in mijn citaat maak: dat het niet draait om burgerslachtoffers of mensenrechten, maar om de partij die jij steunt, die wel burgerslachtoffers mogen maken en mensenrechten mogen schenden: “Dat is nu eenmaal niet anders.
[..]
Je gaat voorbij aan het punt over de dubbele standaard. Voor mij is het geen open vraag meer of Israël genocide pleegt. Die conclusie wordt gedeeld door een brede groep aan internationale organisaties, experts, ngo's, maatschappelijke organisaties en regeringsleiders uit verschillende landen. Daaronder bevinden zich ook joden, zowel seculiere als religieuze, binnen en buiten Israël. Zelfs Netanyahu en andere Israëlische functionarissen hebben uitspraken gedaan die wijzen op etnische zuivering. Zo’n beschuldiging wordt echter door geen van deze partijen over Iran geuit.

Ik vind het verder opvallend dat de multiculturele samenleving hier ineens als iets positiefs wordt aangehaald, terwijl in andere discussies juist als een probleem wordt neergezet. Kennelijk is alles geoorloofd om de ‘eigen kamp’ te rechtvaardigen, zelfs wanneer dat leidt tot tegenstrijdige standpunten.
[..]
Zoals ik al aangaf in mijn laatste reactie: Dat is een ongefundeerde, generaliserende aanname over die demonstranten. Wat we zagen, waren westerlingen die demonstreerden tegen de door Israël geïnitieerde aanval op Iran, waar ook daar weer veel burgerslachtoffers vielen. Op basis daarvan kun je niets zeggen over hun standpunten over Hamas, Hezbollah of over hoe zij 7 oktober beoordelen.

Daarnaast heb ik het in mijn citaat over burgerslachtoffers en mensenrechtenschendingen die veroordeeld moeten worden, ongeacht door welke partij ze worden gepleegd. In je posts maak je daar echter steeds een onderscheid in, waarbij je telkens jouw ‘eigen’ kant verdedigt, zelfs wanneer die zich schuldig maakt aan misdaden. Dan ben je niet consistent, maar hanteer je een dubbele standaard, een selectieve moraal die afhankelijk is van de kant die je kiest. Daarmee rechtvaardig je onbewust ook de kant van het Iraanse regime en zijn aanhangers, want die kiezen net als jij gewoon voor hun kant. In beide gevallen gaat het niet om mensenrechtenschendingen of burgerslachtoffers, maar om de kant die je kiest.
[..]
Zie mijn reactie hierboven. In je posts redeneer je steeds vanuit een kampdenken, waarbij kritiek op het eigen kamp automatisch wordt opgevat als “anti-Westers” of als steun aan de tegenpartij. Het zijn echter geen anti-Westerse standpunten, maar standpunten die staan voor een eerlijke en rechtvaardige wereld, waarin één morele maatstaf geldt, ook voor de tegenpartij. Het zijn juist waarden die ook het Westen zegt voor te staan. Je kiest daarmee dus niet automatisch voor de tegenpartij, integendeel.

Je redenering praat eerder de misdaden die de tegenpartij (Iran) pleegt goed, omdat die ook denken vanuit loyaliteit aan het eigen kamp. M.a.w. je kunt het Iraanse regime en zijn aanhangers mensenrechtenschendingen niet kwalijk nemen, omdat zij, net als jij, simpelweg ‘voor hun eigen kamp kiezen’.
[..]
Een constatering? Wat ik bedoel te zeggen, is dat jij niet specifiek kunt weten ‘welke’ westerlingen bij ‘welke’ demonstraties aanwezig waren, en je kunt ook niet in iemands hoofd kijken om te bepalen hoe die persoon denkt over Hamas, Hezbollah of 7 oktober. Dat is wat ik bedoel met dat je uitspraak een generaliserende aanname is over die demonstranten (in je afbeelding).

Het enige wat we met zekerheid kunnen constateren, is dat de westerlingen op de door jou gedeelde afbeelding aanwezig waren bij demonstraties tegen Israëlische aanvallen op Iran, waarbij burgerslachtoffers zijn gevallen. Andere conclusies kun je daar niet aan verbinden, tenzij je specifieke personen aantoonbaar kunt linken aan andere demonstraties die expliciet pro-Hamas of pro-Hezbollah waren. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, aangezien die demonstraties voornamelijk gericht zijn tegen wat zij zien als Israëlische genocide en vóór een Palestijnse staat. Dat is iets anders dan steun betuigen aan Hamas of Hezbollah. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, individuen die wel expliciet een kamp kiezen. Maar dat doen zij dan precies op dezelfde manier als jij, en volgens je eigen redenering zou hen dat dus moeilijk kwalijk te nemen zijn.

Als het gaat over "het verschil tussen goed en kwaad", laten je posts juist zien dat je daar geen onderscheid in maakt en dat het je gaat om 'je kamp', zelfs wanneer dat kamp zich schuldig maakt aan misdaden of schendingen van mensenrechten. In die zin ben je ook niet objectief om te kunnen beoordelen hoe conflicten zijn ontstaan, omdat je redeneert vanuit kampdenken. Zelfs wanneer vaststaat dat een land als eerste een militaire aanval heeft uitgevoerd, wordt dat door jou omgedraaid en goedgepraat. Dat heeft weinig te maken met “aan de goede kant staan”, integendeel.
Poeh, hele bijzondere post. Je springt in de eerste alinea doodleuk in bres voor Iran en probeert daarnaast nog eens te beweren dat er geen bewijs is dat Iran kernwapens zou ontwikkelen. Deze discussie heeft geen zin verder, zoveel is wel duidelijk. Ik zou mij als ik jou was eens afvragen waar al deze rare anti-Westerse sentimenten vandaan komen, dat je puntje bij paaltje zelfs bereid bent een schurkenstaat als Iran te verdedigen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219762434
De speciale Iran volger bij de New York Times, die normaal actief twittert over alles wat met Iran te maken heeft, zwijgt opeens als een graf:

https://x.com/Mooniter/status/2008300143037096155
pi_219762453
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 12:58 schreef Qarrad het volgende:

[..]
"Maar juf, zij doen het ook!"
Twee keer krom maakt niet recht.
Ik bagatelliseer niks. Iran heeft die hele regio gedestabiliseerd met honderdduizenden doden tot gevolg. Dat bijvoorbeeld China ook Oeigoeren in heropvoedingskampen propt of dat Marokko de Westelijke Sahara bezet verandert daar niets aan. Dat jij het per se over van alles wilt hebben ook niet.
Zoals ik al aangaf reageerde ik op Howards opmerking, die expliciet verwees naar Israël en waarin hij westerlingen bekritiseerde die demonstreerden tegen Israëlische aanvallen waarbij burgerslachtoffers zijn gevallen.

Verder praat ik Iraanse mensenrechtenschendingen niet “recht” door te wijzen op andere landen. Dat is een stroman: ik geef expliciet aan dat ik die schendingen net zo goed veroordeel (“wat ik doe”). Mijn punt is, wie Iran veroordeelt op basis van mensenrechten, moet diezelfde maatstaf consequent toepassen, óók op bondgenoten. Anders gaat het niet om mensenrechten, maar om politieke/ideologische voorkeur en kampdenken. Dat is geen whataboutism, maar terechte kritiek op morele inconsistentie.
pi_219762487
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 17:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Poeh, hele bijzondere post. Je springt in de eerste alinea doodleuk in bres voor Iran en probeert daarnaast nog eens te beweren dat er geen bewijs is dat Iran kernwapens zou ontwikkelen. Deze discussie heeft geen zin verder, zoveel is wel duidelijk. Ik zou mij als ik jou was eens afvragen waar al deze rare anti-Westerse sentimenten vandaan komen, dat je puntje bij paaltje zelfs bereid bent een schurkenstaat als Iran te verdedigen.
Dan heb je mijn post niet goed gelezen of mijn punt van kritiek verkeerd geïnterpreteerd.
pi_219762642
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 22:59 schreef Qarrad het volgende:
Nog een stukje Ellian over de media in deze kwestie:
Het gros van de door links gedomineerde media hoopte en hoopt op een gematigde ayatollah. Maar gematigde wolven bestaan niet. Ze begrijpen niet dat de bevolking dit regime niet wil en dat het omverwerpen van een regime een leider vereist. Dit Obama-beleid werd ook door de ambtenaren van Buitenlandse Zaken in Nederland en Groot-Brittannië gevolgd.
Geen idee wat hij bedoelt met ‘door links gedomineerde media’, maar ik kan niet zeggen dat ik zijn observatie deel op basis van media die ik volg. Ik constateer al een jaar of 8 dat het discours is verschoven naar het narratief dat de Islamitische Republiek niet te matigen of te hervormen is. En terecht.

Dat ophemelen van Pahlavi valt me bovendien van hem tegen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Frikandelbroodje op 06-01-2026 18:00:29 ]
Incelfrikandel
  dinsdag 6 januari 2026 @ 18:11:48 #57
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219762837
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 17:32 schreef Kwntm het volgende:

[..]
Zoals ik al aangaf reageerde ik op Howards opmerking, die expliciet verwees naar Israël en waarin hij westerlingen bekritiseerde die demonstreerden tegen Israëlische aanvallen waarbij burgerslachtoffers zijn gevallen.

Verder praat ik Iraanse mensenrechtenschendingen niet “recht” door te wijzen op andere landen. Dat is een stroman: ik geef expliciet aan dat ik die schendingen net zo goed veroordeel (“wat ik doe”). Mijn punt is, wie Iran veroordeelt op basis van mensenrechten, moet diezelfde maatstaf consequent toepassen, óók op bondgenoten. Anders gaat het niet om mensenrechten, maar om politieke/ideologische voorkeur en kampdenken. Dat is geen whataboutism, maar terechte kritiek op morele inconsistentie.
En mijn punt is dat dat helemaal prima is, maar daar zijn andere topics voor. Net zoals er in het topic over antisemitisme altijd islamofobie bij gesleept moet worden in plaats van dat het gaat over het onderwerp, is het storend dat het hier niet mag gaan over de situatie in Iran zonder dat Israël er aan de haren bij gesleept moet worden.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 18:15:25 #58
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219762877
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 17:54 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Geen idee wat hij bedoelt met ‘door links gedomineerde media’, maar ik kan niet zeggen dat ik zijn observatie deel op basis van media die ik volg. Ik constateer al een jaar of 8 dat het discours is verschoven naar het narratief dat de Islamitische Republiek niet te matigen of te hervormen is. En terecht.

Dat ophemelen van Pahlavi valt me bovendien van hem tegen.
Hij hemelt Pahlavi helemaal niet op. Waar haal jij dat uit!?

Hij duidt het aanhalen van zijn naam door de demonstranten en zegt dat het westen met hem in gesprek zou moeten gaan. Nergens zegt hij dat Pahlavi een geweldige oplossing is.
pi_219762962
https://x.com/TousiTVOfficial/status/2008575890612191595

MAJOR BREAKING: The Iranian Police in Ilam has now joined the revolution

People are seen celebrating as police officers put down their weapons.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 18:24:32 #60
438527 MissButterflyy
pi_219762971
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 18:23 schreef Tjoent het volgende:

Zou mooi zijn als dit zich uitbreid over het hele land. Ik duim voor ze.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:22:02 #61
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219763472
Is it happening?

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:26:55 #62
438527 MissButterflyy
pi_219763512
Zijn niet veel beelden. Komt het doordat het regime internet heeft afgesloten?
pi_219763543
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 18:11 schreef Qarrad het volgende:

[..]
En mijn punt is dat dat helemaal prima is, maar daar zijn andere topics voor. Net zoals er in het topic over antisemitisme altijd islamofobie bij gesleept moet worden in plaats van dat het gaat over het onderwerp, is het storend dat het hier niet mag gaan over de situatie in Iran zonder dat Israël er aan de haren bij gesleept moet worden.
Het gaat hier inderdaad in hoofdzaak om wat er in Iran gebeurt, maar zoals in vrijwel elk topic/discussie ontstaan er soms zijpaden. Israël, de VS, of bijvoorbeeld Musk spelen in zekere zin ook een rol in of rond de protesten, dus volledig off-topic was het niet. Het was slechts een korte zijdiscussie die ik met Howard had. Ik vind dat dit soort topics zich ook lenen om te wijzen op dubbele standaarden. Degenen die in andere topics misdaden van het 'eigen kamp' bagatelliseren, vergoelijken of rechtvaardigen, zie je vaak in dit soort topics een moreel superieure houding aannemen. Als zo'n korte discussie leidt tot wat meer zelfreflectie (aan beide kanten), lijkt me dat alleen maar positief.
pi_219763577
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 18:23 schreef Tjoent het volgende:

Waar zie je in de video de politie hun wapens neerleggen?
pi_219765486
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 18:15 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Hij hemelt Pahlavi helemaal niet op. Waar haal jij dat uit!?

Hij duidt het aanhalen van zijn naam door de demonstranten en zegt dat het westen met hem in gesprek zou moeten gaan. Nergens zegt hij dat Pahlavi een geweldige oplossing is.
Wellicht gaat de term ophemelen wat te ver, maar dit is gewoon feitelijk onjuist:

quote:
Een regimewisseling vereist een leider, een soort Willem van Oranje. In de voorbije decennia was juist het leiderschap punt van debat onder Iraanse dissidenten. Dat is nu anders. Prins Reza Pahlavi, woonachtig in de Verenigde Staten, wordt erkend als de leider van de Iraanse natie als het regime omver wordt geworpen en daarna tijdens de overgangsfase. Vervolgens moeten Iraniërs per referendum voor een staatsmodel kiezen: republiek versus monarchie.
En dan dit:

quote:
Nu in Iran massaal pro-Pahlavi-leuzen worden gescandeerd, zien we de stilte in de door links gedomineerde Nederlandse media. Dit hebben ze niet zien aankomen. In Nederland worden tot op heden alleen hier en in De Telegraaf artikelen gepubliceerd over Pahlavi, zijn aanhang, zijn activiteiten, zijn beleid en zijn populariteit.
Dit is toch gek? Er zijn meer partijen met aanhang.
Incelfrikandel
pi_219765671
twitter

twitter
Incelfrikandel
  dinsdag 6 januari 2026 @ 23:56:41 #67
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219765697
Zou mooi zijn als de burgers de ayatollah en zijn kontmaatjes kunnen verdrijven. Ik zie toch veel dappere mensen op de beelden.
pi_219766007
quote:
Protesten in meeste provincies in Iran

In een meerderheid van de provincies van Iran zijn inmiddels protesten uitgebroken, meldt BBC.

De omroep verifieerde foto- en videomateriaal en concludeert op basis daarvan dat in zeker 17 van Irans 31 provincies demonstraties zijn. Dat aantal is waarschijnlijk nog groter. Zo meldt de Amerikaanse denktank het Institute for the Study of War (ISW), ook protesten in elf andere provincies.

De protestgolf is de grootste landelijke protestgolf sinds 2022. Mensenrechtenorganisatie HRANA meldde gisteren al dat in negen dagen tijd zeker 35 doden zijn gevallen bij de protesten en dat ruim 1200 mensen zijn gearresteerd.

Omdat er in Iran geen vrije pers is, zijn de cijfers lastig te verifiëren, maar de cijfers van HRANA worden betrouwbaar geacht.

Vrouwenrechten
De protesten begonnen uit frustratie over de enorme inflatie en stijgende voedselprijzen in het land. Maar ze werden al gauw demonstraties tegen het regime en tegen het gebrek aan politieke vrijheid en vrouwenrechten.

Sinds een toespraak van geestelijk leider van het land Ayatollah Khamenei van afgelopen zondag treden autoriteiten harder op tegen wat Khamenei "relschoppers" noemt, stelt ISW.

Beperkt
Sinds de Islamitische Revolutie in 1979 staat het land onder bewind van een sjiitische geestelijk leider, de ayatollah. Tegen tegenstanders van het regime wordt sindsdien hard opgetreden en de rechten van vrouwen zijn zeer beperkt.

Zo zijn zij verplicht om in het openbaar een hoofddoek te dragen en hun armen en benen met wijde kleding te bedekken. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert een celstraf tot 10 jaar. Ook mag een man zijn vrouw verbieden om te werken en kunnen vrouwen lijfstraffen krijgen of de doodstraf voor overspel.

https://nos.nl/artikel/25(...)e-provincies-in-iran
De NOS en de BBC hebben het inmiddels ook opgepikt.
  woensdag 7 januari 2026 @ 07:16:13 #69
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219766337
twitter
  woensdag 7 januari 2026 @ 07:55:33 #70
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_219766475
En ondertussen op nu.nl, nog steeds de frame dat het over de economie gaat en niet dat de mensen het theocratische regime spuugzat zijn

https://www.nu.nl/buitenl(...)-tegen-regering.html

quote:
Onvrede over Iraanse economie

De protesten begonnen eind december in de Grote Bazaar in Teheran uit onvrede over de economische situatie van het land. Winkeliers en marktkooplui gingen in staking nadat de Iraanse rial een historisch dieptepunt had bereikt. De munteenheid heeft in 2025 de helft van haar waarde verloren vergeleken met de dollar.
Sindsdien hebben zich steeds meer mensen bij de betogingen aangesloten en zijn er op meerdere plekken in Iran demonstraties. De betogingen en het hardhandige optreden van de Iraanse autoriteiten daartegen hebben ook de aandacht getrokken van de Amerikaanse president Donald Trump. Hij waarschuwde vrijdag dat de Verenigde Staten de demonstranten te hulp schieten als Iran doorgaat met "het doden van vreedzame demonstranten".
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_219766552
quote:
Iran using Iraqi militias to help crush protests, sources say
https://www.iranintl.com/en/202601071907

According to information received by Iran International, Iranian-backed Iraqi militias began recruiting fighters four days ago to help the Islamic Republic’s forces suppress protests in Iran.

So far, around 800 Iraqi Shiite militiamen have been deployed, almost all of them members of Kataib Hezbollah, Harakat al-Nujaba, Sayyid al-Shuhada and the Badr Organization.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_219766582
Waarom is het zo stil in Nederlandse media hierover ?
pi_219766583
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:17 schreef William_Papadin het volgende:
Ja, dat is de grote 'vraag'...
  woensdag 7 januari 2026 @ 08:25:00 #74
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219766619
Het lijkt nu toch wel echt steeds groter te worden, zelfs beelden dat de politie de wapens neerlegt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219766648
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:17 schreef William_Papadin het volgende:
Welke abonnementen op media heb jij in de Volkskrant en Trouw wordt er in ieder geval aandacht aan besteed. :D

[ Bericht 15% gewijzigd door Frutsel op 07-01-2026 11:52:50 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')