Txs lazi! Het was een topeditie

1. Veel donateurs, minder shoppers.
Ik heb me bij het zien van de mega-aantallen pakketten die sommige shoppers gingen maken, aan de voorkant al afgevraagd 'wat nou als zo iemand uitvalt?'. Zeker bij die shoppers waarvan je weet dat de persoonlijke omstandigheden verre van ideaal zijn. Ik zou voorlopig uitgaan van max 3 pakketten per shopper, tenzij je echt in de knoei raakt. Het is gewoon niet leuk als ontvanger, als donateur, als organisatie én als shopper zelf als er last-minute nog 5 ofzo pakketten overgenomen moeten worden.
Overigens merkte ik zelf - maar dat is heel persoonlijk natuurlijk - dat ik afgeschrikt werd door de enorm gigantische pakketten en grote cadeaus waarover steeds gepost werd. Als je dan met ¤ 50 euro voor een heel gezin gaat shoppen, voel je wellicht druk om ook gratis dingen te gaan proberen te regelen, via
marktplaats ofzo het halve land af te rijden om nog meer en beter en groter etc. te kunnen en ook zo'n gigantisch pakket te regelen. Dat schrikt nieuwe shoppers of mensen met wat minder tijd of mobiliteit misschien af?
Pas na sommige uitpakposts was ik gerustgesteld dat ik het ook prima gedaan had. Ik vind shopper zijn daardoor elk jaar toch wel spannend. Als mensen verwachtingen hebben op basis van die gigapakketten, is het eng om het gewoon te doen zegmaar.
Wat ik in ieder geval niet zou doen, is leuren om shoppers. Als iemand zich aanmeldt als losse donateur, gewoon een mailtje terug dat er in het topic om een shopper gevraagd kan worden en het ook geen probleem is als je iemand uit je directe omgeving erbij betrekt. Je beperkt het werk voor jezelf echt als je alleen koppels van donateurs en shoppers accepteert. Dat regelt zich echt wel in het topic.
2. Aanmeldingen van mensen die ter plekke een username op fok! hebben aangemaakt.
Prima gedaan. Vermeld dit gerust ook in het aanmeldformulier, dat scheelt weer werk aan jouw kant.
3. Je kunt iemand een komende actie wel uitsluiten als er dit jaar geen reactie gekomen is. Ik vind dat als gever/shopper ook wel echt jammer als er echt niks of bijna niks komt. Alleen een berichtje dat het aangekomen was en bedankt, maar geen foto's, geen berichtje of het in de smaak viel etc.
Ook dit zou ik in het aanmeldformulier erbij zetten trouwens. Gewoon aan het begin even de spelregels benoemen.
4. Goed gedaan!
5. Dit zou ik ook weer duidelijk vermelden in de spelregels, dus:
- je persoonlijke gegevens worden alleen gedeeld met degene die jouw pakket maakt. Het scheelt voor ons heel erg veel werk als we ook je username met die persoon mogen delen en de eventuele communicatie rechtstreeks kan verlopen via dm of pm. We vragen je daarom om alleen voor anoniem te kiezen als je dit echt graag wilt.
Hier kun je ook nog bij vermelden dat je niet met username in het topic genoemd wordt als je kiest voor niet-anoniem, maar je username alleen gedeeld wordt met degene die jouw pakket maakt. Ik denk dat er nu gewoon niet helemaal duidelijk is dat niet heel fok hoeft te weten dat je een pakket hebt aangevraagd als je niet-anoniem kiest. En na rottige reacties in het verleden, kan dat de drempel toch verhogen om voor niet-anoniem te kiezen.