abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Manager PR/Moderator maandag 5 januari 2026 @ 01:06:19 #26
269689 crew  Viv
pi_219748311
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:08 schreef Schanu het volgende:
Nu werd het wellicht al opgelost voor deze mensen de kans kregen zich te melden - of überhaupt doorhadden dat er shoppers tekort kwamen?
Die indruk kreeg ik wel.

Vaak als er in het topic gemeld werd dat er een shopper gezocht werd, bood al snel één van de bestaande shoppers aan om er nog een pakket bij te doen. Wat uiteraard heel lief is, maar ik denk dat er daardoor maar beperkt gelegenheid was voor potentiële nieuwe shoppers om óók die sprong in het diepe te wagen. :)
  maandag 5 januari 2026 @ 10:39:06 #27
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219749709
Txs lazi! Het was een topeditie :D

1. Veel donateurs, minder shoppers.
Ik heb me bij het zien van de mega-aantallen pakketten die sommige shoppers gingen maken, aan de voorkant al afgevraagd 'wat nou als zo iemand uitvalt?'. Zeker bij die shoppers waarvan je weet dat de persoonlijke omstandigheden verre van ideaal zijn. Ik zou voorlopig uitgaan van max 3 pakketten per shopper, tenzij je echt in de knoei raakt. Het is gewoon niet leuk als ontvanger, als donateur, als organisatie én als shopper zelf als er last-minute nog 5 ofzo pakketten overgenomen moeten worden.

Overigens merkte ik zelf - maar dat is heel persoonlijk natuurlijk - dat ik afgeschrikt werd door de enorm gigantische pakketten en grote cadeaus waarover steeds gepost werd. Als je dan met ¤ 50 euro voor een heel gezin gaat shoppen, voel je wellicht druk om ook gratis dingen te gaan proberen te regelen, via marktplaats ofzo het halve land af te rijden om nog meer en beter en groter etc. te kunnen en ook zo'n gigantisch pakket te regelen. Dat schrikt nieuwe shoppers of mensen met wat minder tijd of mobiliteit misschien af?
Pas na sommige uitpakposts was ik gerustgesteld dat ik het ook prima gedaan had. Ik vind shopper zijn daardoor elk jaar toch wel spannend. Als mensen verwachtingen hebben op basis van die gigapakketten, is het eng om het gewoon te doen zegmaar.

Wat ik in ieder geval niet zou doen, is leuren om shoppers. Als iemand zich aanmeldt als losse donateur, gewoon een mailtje terug dat er in het topic om een shopper gevraagd kan worden en het ook geen probleem is als je iemand uit je directe omgeving erbij betrekt. Je beperkt het werk voor jezelf echt als je alleen koppels van donateurs en shoppers accepteert. Dat regelt zich echt wel in het topic.

2. Aanmeldingen van mensen die ter plekke een username op fok! hebben aangemaakt.
Prima gedaan. Vermeld dit gerust ook in het aanmeldformulier, dat scheelt weer werk aan jouw kant.

3. Je kunt iemand een komende actie wel uitsluiten als er dit jaar geen reactie gekomen is. Ik vind dat als gever/shopper ook wel echt jammer als er echt niks of bijna niks komt. Alleen een berichtje dat het aangekomen was en bedankt, maar geen foto's, geen berichtje of het in de smaak viel etc.
Ook dit zou ik in het aanmeldformulier erbij zetten trouwens. Gewoon aan het begin even de spelregels benoemen.

4. Goed gedaan!

5. Dit zou ik ook weer duidelijk vermelden in de spelregels, dus:
- je persoonlijke gegevens worden alleen gedeeld met degene die jouw pakket maakt. Het scheelt voor ons heel erg veel werk als we ook je username met die persoon mogen delen en de eventuele communicatie rechtstreeks kan verlopen via dm of pm. We vragen je daarom om alleen voor anoniem te kiezen als je dit echt graag wilt.

Hier kun je ook nog bij vermelden dat je niet met username in het topic genoemd wordt als je kiest voor niet-anoniem, maar je username alleen gedeeld wordt met degene die jouw pakket maakt. Ik denk dat er nu gewoon niet helemaal duidelijk is dat niet heel fok hoeft te weten dat je een pakket hebt aangevraagd als je niet-anoniem kiest. En na rottige reacties in het verleden, kan dat de drempel toch verhogen om voor niet-anoniem te kiezen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Manager PR/Moderator maandag 5 januari 2026 @ 11:04:56 #28
269689 crew  Viv
pi_219749886
Over dat anoniem willen ontvangen en zichzelf vervolgens alsnog bekend maken in het topic:

Ik heb in eerdere jaren gezien dat sommige ontvangers aanvankelijk schroom hadden om zich aan te melden voor een pakket, en om op FOK! bekend te maken dat ze een rottig jaar achter de rug hadden om wat voor reden dan ook. Gedurende de actie veranderde dat voor sommige ontvangers, misschien vanwege de openheid van anderen en het besef dat het niks is om je voor te schamen, en dat iedereen hier zo lief is voor elkaar. O+

Betere uitleg over wat "anoniem" inhoudt in deze context is sowieso een goed idee, en kan waarschijnlijk veel rompslomp schelen voor de organisatie. :Y

Het kan dan alsnog gebeuren dat iemand daar aanvankelijk voor kiest en daar later van terugkomt, maar dat lijkt me dan een positief teken, dat het Kerstpakkettenactie-topic daar veilig genoeg voor wordt geacht. :)
  maandag 5 januari 2026 @ 11:22:33 #29
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_219750032
Ik ben enorm voor meer uitleg maar maak me wel zorgen dat het voor nieuwe personen zoveel informatie in de OP of het formulier is dat ze afhaken.

De vraag is nu anoniem ja of nee maar dat kan wel aangepast worden naar andere opties die iets duidelijker maken wat met wie gedeeld wordt.

En de één wil graag zijn username anoniem houden en de ander juist zijn echte naam, daar lijkt ook wat verwarring te zitten dus de vraag moet helderder geformuleerd op één of andere manier.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_219750193
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:22 schreef laziness het volgende:
Ik ben enorm voor meer uitleg maar maak me wel zorgen dat het voor nieuwe personen zoveel informatie in de OP of het formulier is dat ze afhaken.

De vraag is nu anoniem ja of nee maar dat kan wel aangepast worden naar andere opties die iets duidelijker maken wat met wie gedeeld wordt.

En de één wil graag zijn username anoniem houden en de ander juist zijn echte naam, daar lijkt ook wat verwarring te zitten dus de vraag moet helderder geformuleerd op één of andere manier.
Des te meer keuze des te ingewikkelder:

Mag username gedeeld worden met de donateur/shopper ja/ Nee met disclaimer erbij dat privegegevens nooit gedeeld zullen worden.

Ik moet zeggen dat de grootte van sommige pakketten mij wel afschrikt om als shopper aan de slag te gaan.
  roze maandag 5 januari 2026 @ 11:49:36 #31
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219750264
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:40 schreef Irri-tante het volgende:

[..]
Des te meer keuze des te ingewikkelder:

Mag username gedeeld worden met de donateur/shopper ja/ Nee met disclaimer erbij dat privegegevens nooit gedeeld zullen worden.

Ik moet zeggen dat de grootte van sommige pakketten mij wel afschrikt om als shopper aan de slag te gaan.
Ik zat door dit topic te denken dat ik komende editie best wel weer een keer kan shoppen (vind ik wel leuk om te doen) maar ik zag deze editie ook echt pakketten voorbij komen waarbij ik dan zelf ook zou gaan twijfelen of ik het wel goed genoeg zou doen. :')
Your beauty never ever scared me.
  maandag 5 januari 2026 @ 12:37:34 #32
244125 laziness
pi_219750798
Ik snap en hoor wat jullie zeggen over die pakketten. Grote wensen werden soms ook al in het pakket verwerkt (en dat moet ook gewoon kunnen als er ruimte is).

Maar tegelijkertijd denk ik zelf oprecht dat beperkingen opleggen aan wat men mag doen de actie ook weinig goed doet en er mensen daar juist op afhaken.

Als ik voor mijzelf spreek dan is het vooral een druk die ik mijzelf opleg. Ik shopte vorig jaar voor het eerst zelf en was er ook onzeker over.
Ik heb de middelen en creativiteit en hobby skills om er iets unieks en deels zelfgemaakt van te maken wat ik toen dus ook gedaan heb.
Maar die energie heb ik nu niet dus heb ik bij allerlei pakketten mee gesponsord terwijl als ik de lat op normale hoogte gelegd had, ik wel had kunnen shoppen.

Ik heb met bewondering gekeken naar bijv Symph en doedezemaar die heel effectief maar zeer doeltreffend een flink aantal mooie pakketten hebben geshopt. En toen bedacht ik: ik kan volgend jaar best weer een pakket samenstellen als ik mezelf meer mildheid gun.
Ik doe wat ik kan naar het beste van mijn kunnen en dat is zeker weten gewoon genoeg. Niemand legt de pakketten langs een maatstaf en zegt nee deze is niet goed genoeg, jij bent af.

[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 05-01-2026 12:53:53 ]
pi_219751010
En de eerste die dat wel doet wordt waarschijnlijk met pek en veren het topic uit gejaagd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_219751098
Precies. Het is geen wedstrijd, het is geen examen. We hebben een paar weken een heel warm topic dat echt een lichtpuntje in de donkere periode is. Een plek waar je bij elkaar kunt komen met voorpret, shoppret, ergernissen met plakband en inpakpapier, te kleine dozen, foto’s van blije kindjes, katten in dozen, kennismaken met hobby’s, en weet ik wat allemaal nog meer. Oh ja, en Karel natuurlijk
  maandag 5 januari 2026 @ 14:57:33 #35
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_219752363
Ik heb dit jaar 1 pakket zelf geshopt en 1 gedoneerd omdat ik voor een tweede pakket minder tijd had. Maar achteraf gezien had dat ook prima gekund, als ik gewoon iets efficiënter shop en minder twijfel. :P

In de vragenlijst loop ik zelf altijd een beetje vast op het eten. De cadeauwensen zijn meestal best specifiek en kan ik zo halen, maar dan bij eten staat er meestal erg weinig. N.a.v. een tip in het topic ben ik op basis van de pakketten dit jaar alvast een lijstje aan t maken met 'lekkere dingen voor in een pakket', maar misschien kunnen de vragen wat uitgebreider?

Verder vind ik het weer erg leuk om mee te doen en liep alles soepel. Ook mijn random ingeving met 'ik heb nog een bordspel voor een gezin met kinderen' kwam ook snel op een goede plek terecht, echt top. :s)
  maandag 5 januari 2026 @ 20:21:57 #36
244125 laziness
pi_219755607
Oké, resumerend denk ik dat we de volgende conclusies kunnen trekken voor 2026:

1. We beginnen met een max van 2 of 3 pakketten per shopper.
Strikt zijn in enkel donateurs met shoppers qua aanmelding te accepteren. Eventueel kan het aantal gezochte shoppers in de OP vermeld worden.

2. Vermelden op meerdere plekken dat een reactie op het pakket onderdeel is van het meedoen en dat je daarmee akkoord gaat bij het insturen van je aanmelding. Geen reactie is niet meer meedoen.

3. Op meerdere plekken duidelijker vermelden wat anoniem aankruisen inhoudt.

4. We laten het qua pakket volledig vrij maar niemand laat zich opjutten tot een rat race maar maakt gewoon een pakket zoals hij/zij het goed acht en dan hebben we alleen maar blije ontvangers aan het eind van de rit.

Er werd al kort iets genoemd her en der dus laten we nu losbranden over de vragen in het formulier.

Ik zeg er alvast bij dat ie niet 30 kantjes moet worden dus misschien vooral suggesties om vragen anders te formuleren, andere opties te geven of te kunnen vervangen?

[ Bericht 0% gewijzigd door laziness op 05-01-2026 21:50:22 ]
pi_219756014
Wanneer je n de vragenlijst de vragen over drinken samenvat dan heb je daarnaast ruimte voor een paar andere vragen. Dus bijvoorbeeld:
Wat drink je (of je gezin) graag? (Denk hierbij aan soorten koffie, thee, alcoholische dranken of juist frisdrank. Geef ook aan als een bepaald merk je voorkeur heeft).
  maandag 5 januari 2026 @ 21:16:46 #38
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219756124
Vraag expliciet naar hobby’s, of je ook cadeautjes voor je gezinsleden zou willen en wat zij dan leuk vinden. En persoonlijk vind ik de vragen over dvd en blueray volstrekt overbodig. Ik zou dan wel weer graag weten of iemand die graag leest een ereader heeft.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 5 januari 2026 @ 21:43:15 #39
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_219756330
Misschien toevoegen welke streaming diensten iemand heeft of zou willen. Altijd leuk om een maand of wat cadeau te doen voor een streaming dienst die men nog niet heeft zo rond kerst.
  maandag 5 januari 2026 @ 21:54:32 #40
244125 laziness
pi_219756414
Ik zou graag bij de username willen vragen naar naamswijzigingen.

Ik heb namelijk iemand aan dezelfde gekoppeld doordat men van username was veranderd.
We houden hiervoor een historie bij maar die werkt niet meer dan.
pi_219756433
Oh en wat de favoriete winkels zijn, handig voor als iemand een cadeaubon wil geven. (Zodat je niet perongeluk een Jumbo bon krijgt terwijl die niet in je durp zit bijvoorbeeld ;) )
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  dinsdag 6 januari 2026 @ 09:25:03 #42
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219758191
Toch nog even een vraag die niet over het formulier gaat;

Vinden jullie dat een ontvanger - al dan niet anoniem via de organisatie - een uitpakpost moet maken? Of is het voldoende als de gever/shopper via pm of dm een uitgebreide reactie en bedankt en eventuele foto’s krijgen? Ik merk dat de verwachtingen daarover nogal kunnen verschillen. Voor mij als gever/shopper is een uitpakpost niet zo belangrijk, als ik maar hoor of het pakket goed bevallen is. Dat mag net zo goed via dm of pm als via een post in het topic.

Hoe zitten jullie daarin? Moet een uitpakpost verplicht zijn?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 januari 2026 @ 09:36:01 #43
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_219758287
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 09:25 schreef Tink89 het volgende:
Toch nog even een vraag die niet over het formulier gaat;

Vinden jullie dat een ontvanger - al dan niet anoniem via de organisatie - een uitpakpost moet maken? Of is het voldoende als de gever/shopper via pm of dm een uitgebreide reactie en bedankt en eventuele foto’s krijgen? Ik merk dat de verwachtingen daarover nogal kunnen verschillen. Voor mij als gever/shopper is een uitpakpost niet zo belangrijk, als ik maar hoor of het pakket goed bevallen is. Dat mag net zo goed via dm of pm als via een post in het topic.

Hoe zitten jullie daarin? Moet een uitpakpost verplicht zijn?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar dat zijn slechts mijn twee centen met half meelezen
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 6 januari 2026 @ 09:39:17 #44
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219758309
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 09:36 schreef Nizno het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar dat zijn slechts mijn twee centen met half meelezen
Ook dan kun je natuurlijk wel een foto van de inhoud sturen en hoe het bevallen is. Mijn vraag is vooral: moet dat in het topic of is privé voldoende?
  dinsdag 6 januari 2026 @ 09:57:37 #45
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_219758451
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 09:39 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ook dan kun je natuurlijk wel een foto van de inhoud sturen en hoe het bevallen is. Mijn vraag is vooral: moet dat in het topic of is privé voldoende?
Al die foto's maken wel het topic (en zijn de reden waarom ik mee ben gaan doen). Zo leuk om alle pakketten te zien, bijzondere hobby's die mensen hebben etc.
pi_219759486
Ik vind het persoonlijk wel heel leuk om de uitpakposts te zien. En hoor op die manier ook graag of m’n pakket in goede aarde terecht gekomen is.

SPOILER
  Manager PR/Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 12:18:58 #47
269689 crew  Viv
pi_219759737
Volgens mij is er tot nu toe nooit expliciet om een "tegenprestatie" van de ontvanger gevraagd. We moeten ervoor oppassen dat dit geen obstakel wordt voor FOK!kers om zich aan te melden als ontvanger. Niet iedereen is bijvoorbeeld even handig met het plaatsen van foto's. En een extra verplichting is misschien wel het laatste wat diegene kan gebruiken.

Wel getuigt het van goed fatsoen als men laat weten dat het pakket aangekomen is en dat de gever/donateur/shopper bedankt wordt. Is de tendens dat daar nu harder aan getrokken moet worden, @laziness ?

[ Bericht 24% gewijzigd door Viv op 06-01-2026 12:34:59 ]
  dinsdag 6 januari 2026 @ 13:45:54 #48
244125 laziness
pi_219760540
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 09:57 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]
Al die foto's maken wel het topic (en zijn de reden waarom ik mee ben gaan doen). Zo leuk om alle pakketten te zien, bijzondere hobby's die mensen hebben etc.
Ik vind ook dat het meelezen, meeleven en een inkijkje in ieders interesses de actie net iets meer glans geeft.

Met een shopper heeft de donateur soms ook niks van het pakket gezien vooraf en is de uitpakpost voor hun net zo een leuke verrassing om in mee te kijken.

Ook laat een uitpakpost mij weten dat het pakket is aangekomen en ook dat het allemaal oké is. Dat streep ik af.
Als dit allemaal achter de schermen gebeurt heb ik in ieder geval geen overzicht meer en kan ik niet ingrijpen mocht het nodig zijn.

En ik heb wel gemerkt dat mensen niet altijd assertief genoeg zijn om het dan zelf wel te melden als er iets is dus daar mag je denk ik niet volledig vanuit gaan.

Voor anoniem en foto’s weet men goed het mailadres van de organisatie te vinden om te helpen.

En ja ik heb er bij aantal flink aan moeten trekken en ook niet altijd gekregen en dan nog was het soms zo summier dat het idee leeft bij gever/shopper dat het niet goed was blijkbaar. Deels was dit bij mensen die ook geen tot weinig posts hadden en dus denk ik ook de binding minder voelen. Daarom mijn vraag on de OP hoe we daar mee om willen gaan want het kwam bij mij niet als verrassing zeg maar.

Ik heb er aan getrokken omdat ik het niet meer dan logisch vind richting gever/shopper en het voor hen heel lullig vond maar het is wel iets dat ik kan missen als kiespijn. Je voelt je een enorme zeikerd kan ik je vertellen.
pi_219760589
Ik heb een paar jaar geleden (echt iets van 4 of 5 jaar geleden hoor) ook een keer een heel leuk pakket geshopt, heel veel moeite en geld ingestopt, veel tijd mee bezig geweest ook.
En toen stuurde ik het op en hoorde ik er nooit meer iets van terug.
Dat ontmoedigde mij wel voor een paar jaar om nog te shoppen, ik vroeg me steeds af of het pakket misschien heel slecht werd gevonden of dat ik het niet goed had gedaan.

Als je als donateur/shopper je best doet en je verneemt er niks meer van is dat echt zwaar ontmoedigend kan ik je wel zeggen.
Twiddel
  dinsdag 6 januari 2026 @ 13:54:48 #50
244125 laziness
pi_219760608
Het familie van is wel een heikel punt ook bij een deel van de gevers, die willen dat niet en dat is hun goed recht.

De actie staat al heel lang inclusief het familie beleid dus ik voer slechts uit maar het moet dus wel voor een koppeling nagevraagd worden of een gever het ziet zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')