Ik kom niet rond binnen de WW. Ik heb al 1,5 jaar in de ziektewet gezeten. Ze hebben van alles voor ongeschoolde autistische mensen maar niks op wo-niveau. Ze gaven aan dat ze geen ervaring hebben met hb'ers omdat het zo niche is. En dus ging ik weer terug.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:25 schreef Droopie het volgende:
[..]
Daarom opperde ik ook.
Laat je vallen bij het uwv en ga vanuit daaruit verder kijken..
Ik koos (de 3e keer 😅) om te kijken of zelfstandige werk in mijn branche.
Het uwv staat ook open om mensen te helpen naar een andere branche.
De eerste keer werd het een zware burnoit, de 2e keer was ik hem voor en nu de laatste periode loop ik zelf wel weg bij werkgevers, met frustratie en zelfrespect
Als we even alles achterwege laten, je opleiding, je achtergrond, je ervaring, wat zou je het allerliefste willen doen als werk ?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:15 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik kom daar niet uit, ik solliciteer al jaren. De enigen die me willen zijn sales en recruitmentfuncties voor een fractie van mijn loon.
Andere banen gelieerd aan mijn vakgebied zitten potdicht of eisen 5 of meer jaar ervaring in dat vakgebied.
Laatst zat ik dicht bij een adviesfunctie maar ze kozen toch een ander.
Ik ben absoluut niet een autoritair iemand. Sterker nog, ik ben heel beleefd, vriendelijk, en geef kansen. Ik hou wel strak vast aan bepaalde regels. Je laat elkaar uitpraten, je scheldt elkaar niet uit, je behandelt elkaar met respect. Ik ben echt niet iemand die er bovenop zit op het moment dat iemand even afgehaakt is of niet doet wat er van hem of haar gevraagd wordt. Maar op het moment dat ik binnenkom, letterlijk mezelf nog niet eens heb voorgesteld en heb uitgelegd wat we de komende periode gaan doen en deze persoon al begint met schreeuwen en beledigende opmerkingen maken, voordat we elkaar überhaupt hebben gesproken, voordat ik überhaupt de naam weet van deze persoon, daar kan ik niet tegenop boksen. En dat is er misschien één op, laten we zeggen, 210 personen waar ik mee werk. Maar die ene persoon is altijd wel waar het bij mij op vastloopt. Waar het saboteren omheen begint. Want managers kunnen er ook niks mee en schuiven het af.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:29 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik werk ook met mensen, en ik weet dat noch ik, noch mijn collega's verantwoordelijk zijn voor het gedrag van een ander. Ja gedrag is bestuurbaar en je kunt dingen doen die gedrag erger maken.
Maar ik ben het met jou oneens dat je niet vanaf de eerste seconde al een band kan hebben met elkaar. Ik vind de therapeutische relatie binnen mijn werk heel erg belangrijk. En de eerste paar seconde dat ik iemand zie zijn alles bepalend.
Ik werk ook met depressieve of agressieve cliënten die mega boos zijn, en als ik dan binnen kom... Tja dan krijg ik ons meestal wel tot een gesprek. Ik wil mijn werk niet met jouw werk vergelijken, ik denk dat wij in een hele andere sector zitten.
Maar binnen mijn werk boeit het niet wat je zegt, 70% is de band/relatie. En ja die begint zodra ze mij voor het eerst zien.
Mijn werk zonder sabotage. Advieswerk of taalcursussen in loondienst. Helaas zijn die onderbetaald en ZZP te onzeker.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:30 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Als we even alles achterwege laten, je opleiding, je achtergrond, je ervaring, wat zou je het allerliefste willen doen als werk ?
Jouw clienten zijn vaak boos uit onmacht en verdriet. Mijn casus is er op uit om te saboteren om diens status te vergroten. Een pestkop, om het maar zo te noemen. Die moet je afkappen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:29 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik werk ook met mensen, en ik weet dat noch ik, noch mijn collega's verantwoordelijk zijn voor het gedrag van een ander. Ja gedrag is bestuurbaar en je kunt dingen doen die gedrag erger maken.
Maar ik ben het met jou oneens dat je niet vanaf de eerste seconde al een band kan hebben met elkaar. Ik vind de therapeutische relatie binnen mijn werk heel erg belangrijk. En de eerste paar seconde dat ik iemand zie zijn alles bepalend.
Ik werk ook met depressieve of agressieve cliënten die mega boos zijn, en als ik dan binnen kom... Tja dan krijg ik ons meestal wel tot een gesprek. Ik wil mijn werk niet met jouw werk vergelijken, ik denk dat wij in een hele andere sector zitten.
Maar binnen mijn werk boeit het niet wat je zegt, 70% is de band/relatie. En ja die begint zodra ze mij voor het eerst zien.
Maar je bent niet autoritair, geeft kansen en je zit er niet bovenop op het moment dat iemand even afgehaakt is of niet doet wat jij van hem of haar vraagt.quote:
Er is toch een enorm verschil tussen abusive op de man pestgedrag (schelden, schreeuwen) en afgeleid zitten doodlen of fluisteren? Heb jij dat niet door?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 23:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar je bent niet autoritair, geeft kansen en je zit er niet bovenop op het moment dat iemand even afgehaakt is of niet doet wat jij van hem of haar vraagt.
Hoe moet ik dat zien?
Spreek je jezelf hier niet enorm tegen?
Dat is geen antwoord op mijn vraag hè.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:34 schreef Ansa het volgende:
[..]
Er is toch een enorm verschil tussen abusive op de man pestgedrag (schelden, schreeuwen) en afgeleid zitten doodlen of fluisteren? Heb jij dat niet door?
Doe je ambulante of zogenaamde bemoeizorg aan huis. Klinkt alsof je te maken hebt met patienten. Die mensen mag je denk ik enkel assisteren met dagelijkse zaken waar ze tegenaan lopen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je als bemiddelaarster de schuld krijgt van je meerderen (uit je anddre draadje). Of ben je casemanager bij een COA? Omdat je het hebt over onveilige groepen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:22 schreef Ansa het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet letterlijk zo.
Een concrete casus is de volgende. Ik heb te maken met structureel agressief gedrag dat vorig jaar onvoldoende is begrensd en daardoor verder is geëscaleerd. Op het moment dat deze persoon bij mij in de groep zit, kan ik het gedrag alleen begrenzen. Ik heb niet het mandaat om dit gedrag daadwerkelijk te veranderen. Dat mandaat ligt bij de zorgstructuur of bij iemand die verantwoordelijk is voor begeleiding en interventie. Ook het achterhalen van de oorzaak van dit gedrag ligt vrijwel altijd buiten mijn mandaat.
Ik snap niet waar jij het verschil niet ziet.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag hè.
DMquote:Op zondag 4 januari 2026 00:59 schreef InzolVC het volgende:
[..]
Doe je ambulante of zogenaamde bemoeizorg aan huis. Klinkt alsof je te maken hebt met patienten. Die mensen mag je denk ik enkel assisteren met dagelijkse zaken waar ze tegenaan lopen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je als bemiddelaarster de schuld krijgt van je meerderen (uit je anddre draadje). Of ben je casemanager bij een COA? Omdat je het hebt over onveilige groepen.
Ik zie het verschil wel maar het is geen antwoord op mijn vraag. De vraag waarom je tegen de 'pestkop' wel autoritair mag doen, hem/haar geen kansen geeft en er wel meteen bovenop zit. Door meteen af te kappen.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:09 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik snap niet waar jij het verschil niet ziet.
Het wordt dan een machtsstrijd. Die jij (als newbie) nooit gaat winnen. Tenminste, niet op deze manier.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:32 schreef Ansa het volgende:
Ik hou wel strak vast aan bepaalde regels. Je laat elkaar uitpraten, je scheldt elkaar niet uit, je behandelt elkaar met respect.
En dat is dan één op de 210 leerlingen. En door die ene laat jij je gigantisch uit de tent lokken. "Sabotage"!quote:Op zondag 4 januari 2026 00:34 schreef Ansa het volgende:
een client die expres door je heen schreeuwt als jij het woord wil
Daar erger ik me ook altijd aan, in WGR zie ik dat ook veel, mensen willen carriere advies, maar vermelden dan niet in welk vakgebied, of wat hun relevante ervaring is, wat mij betreft mogen dat soort topics op slot.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:35 schreef r_one het volgende:
Misschien helpt het als je hier uit de doeken doet wat je beroep is en wat je werkzaamheden nou concreet zijn. Want met het vage 'cliënten' draaien we alleen maar cirkeltjes om de hete brij heen en blijft iedereen gissen, met veel ruis op de zender.
En hier stopt @TS dan ook maar met reageren in haar eigen topic (om haar energie in een volgend, nieuw topic te steken).quote:Op zondag 4 januari 2026 09:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daar erger ik me ook altijd aan, in WGR zie ik dat ook veel, mensen willen carriere advies, maar vermelden dan niet in welk vakgebied, of wat hun relevante ervaring is, wat mij betreft mogen dat soort topics op slot.
Dus jij hebt 3 uur lang elk product in lopen tikken omdat de scanner stuk was? Wie is hier dan zwakzinnig?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:23 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb dit ook meegemaakt in het bedrijfsleven, vooral in de sales. Geen geweld, wel plaatsing/matching die niet klopte waardoor klanten ontevreden waren. Ook bij mijn eerste bijbaan jn de Appie. Mijn scanner aan de kassa was stuk en ik moest elk product intikken. Ipv mij van kassa te verwisselen werd mij gezegd dat ik gewoon niet goed scan. Iedere zwakzunnige weet hoe een scan werkt. Klanten werden boos want er ontstond een rij. Na 3 uur kwam het nijlpaardachtige wicht dat mij managete klagen dat klanten klaagden. Ik zei dat mijn scan stuk was en ik al 3 uur liep te melden. Ze zei dat ik beter moest scannen en wilde het voordoen en het bleek stuk, goh. Ontslag genomen toen. Vanaf dat moment jaar in jaar uit dit gezeik. Slechts 3 werkgevers gegad die ok waren. Twee was kort invalwerk, 1 had geen uren meer. De resterende 7 waren kut ( in 15 jaar)
Nou, ik heb het aangekaart en werd genegeerd en belachelijk gemaakt. Ik was 17 en durfte niets te zeggen. Nu zou ik de vakbond bellen als ik zoiets zou meemaken, toen was ik een kind.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:58 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dus jij hebt 3 uur lang elk product in lopen tikken omdat de scanner stuk was? Wie is hier dan zwakzinnig?.
Heel cynisch natuurlijk (ik hoop dat je erom kunt lachen), maar wat ik hieruit opmaak is dat jij kennelijk niet in staat was om duidelijk te maken dat die scanner stuk was. Gebrek aan communicatie, overtuiging skills, onzekerheid? Of een combinatie? Natuurlijk is een bijbaantje niet representatief voor de rest van je carrière, maar je karakter zal niet veel veranderd zijn in de jaren.
Ik zou het meer in die richting zoeken waar het steeds mis gaat.
Als je bovenstaande vertaalt naar je huidige baan dan heb je misschien iets aan een assertiviteitstraining. Ook richting mannen.
Of ik post het liever niet op het forum. Genoeg in mijn DMs die wel antwoord krijgenquote:Op zondag 4 januari 2026 09:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daar erger ik me ook altijd aan, in WGR zie ik dat ook veel, mensen willen carriere advies, maar vermelden dan niet in welk vakgebied, of wat hun relevante ervaring is, wat mij betreft mogen dat soort topics op slot.
C'est le ton qui fait la musique..quote:Op zondag 4 januari 2026 23:03 schreef Ansa het volgende:
[..]
Nou, ik heb het aangekaart en werd genegeerd en belachelijk gemaakt. Ik was 17 en durfte niets te zeggen. Nu zou ik de vakbond bellen als ik zoiets zou meemaken, toen was ik een kind.
Dan steek ik er ook geen moeite meer in, in je topic.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:04 schreef Ansa het volgende:
[..]
Of ik post het liever niet op het forum. Genoeg in mijn DMs die wel antwoord krijgen
Dan adviseer ik je ook om geen topics meer te openen maar je te beperken tot chatboxen waarmee je kunt praten met mensen, die je waarschljnlijk ook weer misbruiken...quote:Op zondag 4 januari 2026 23:04 schreef Ansa het volgende:
[..]
Of ik post het liever niet op het forum. Genoeg in mijn DMs die wel antwoord krijgen
Lucht het op?quote:Op zondag 4 januari 2026 23:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan adviseer ik je ook om geen topics meer te openen maar je te beperken tot chatboxen waarmee je kunt praten met mensen, die je waarschljnlijk ook weer misbruiken...
Ja? Werkt dat zo?quote:Op zondag 4 januari 2026 01:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik zie het verschil wel maar het is geen antwoord op mijn vraag. De vraag waarom je tegen de 'pestkop' wel autoritair mag doen, hem/haar geen kansen geeft en er wel meteen bovenop zit. Door meteen af te kappen.
Want ook pesten is aangeleerd en heeft een oorzaak. Altijd!
Daar breek je niet doorheen door heel rigide JOUW regels in te peperen, dat inpeperen werkt vaak averechts omdat hij weet hoe hij jou op de kast krijgt:
[..]
Het wordt dan een machtsstrijd. Die jij (als newbie) nooit gaat winnen. Tenminste, niet op deze manier.
[..]
En dat is dan één op de 210 leerlingen. En door die ene laat jij je gigantisch uit de tent lokken. "Sabotage"!
Beter richt je je op die andere 209.
Nee, het was een grapjequote:
quote:Op zondag 4 januari 2026 23:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan steek ik er ook geen moeite meer in, in je topic.
Als jij docent bent, je probeert uitleg te geven, en iemand gaat er keihard doorheen schreeuwen dan stuur je diegene uit. Van gentle parenting krijg je alleen verwende blagen die over elke ouder, verzorger en docent heenwalsen. Of die pesterige comments maken zoals jij.quote:
Ik had het beste met je voor en mijn bijdrage gisteren was oprecht (om te spiegelen) maar je maakt jezelf onmogelijk. Vandaar:quote:Op zondag 4 januari 2026 23:52 schreef Ansa het volgende:
[..]
Als jij docent bent, je probeert uitleg te geven, en iemand gaat er keihard doorheen schreeuwen dan stuur je diegene uit. Van gentle parenting krijg je alleen verwende blagen die over elke ouder, verzorger en docent heenwalsen. Of die pesterige comments maken zoals jij.
quote:Op zondag 4 januari 2026 23:07 schreef r_one het volgende:
Dan steek ik er ook geen moeite meer in, in je topic.
Sowieso is de attitude van TS een grote issue. Ik ga ervanuit dat die in de echte wereld ook naar boven komtquote:Op maandag 5 januari 2026 00:23 schreef r_one het volgende:
Respect dwing je niet af, respect verdien je.
Ga eens advies vragen bij een HBO-geschoolde collega![]()
die hebben een andere attitude en zijn daarmee nog NIET "toxisch" ()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |