Fles' Travelsnacks, part 189BestemmingSchokland en Urk
Datum / dataZaterdag 18 juli 2026
BeweegredenJaarlijkse Fles-en-Pa-Fles-dag.
GezelschapPa-Fles dus.
Foto's!Een kunstzinnige sculptuur bij station Kampen Zuid, waar mijn pa me zou oppikken met de auto. Nu ik er zo naar kijk lijkt het wel een molecuul. 1,2,3,4,5-penta-hydroxy-1-hexanon maar er missen nog wat dubbele bindingen. Het zal wel een fantasie-render zijn.
![01.jpg]()
Hoe dan ook, wij in de scheurmobiel op naar de Noordoostpolder
![02.jpg]()
Aangekomen bij Museum Schokland. De Mazda Miata club was er ook.
![03.jpg]()
Dit is ongeveer de helft van alle gebouwen op Schokland, gedeeltelijk verstopt achter wat zwerfkeien uit de IJstijd. Schokland was van ca. 1450 tot 1940 een eiland in de Zuiderzee. Door woeste golven werd er steeds meer van het eiland weggeslagen, en uiteindelijk was er rond 1850 nog maar een smal strookje land over. Toen is besloten dat de inwoners daar weg moesten, wat in 1859 uiteindelijk gebeurd is. Na 1859 is er nooit meer wat weggeslagen. In 1939 werd begonnen met de ringdijk van de Noordoostpolder, die was in 1940 klaar. In 1942 was de polder drooggemalen. Schokland is sindsdien een eiland op het droge, een meter of 5-10 uitstekend boven het omringende maaiveld.
![04.jpg]()
Natuurlijk eerst koffie met Schokker Brok: Bosvruchten-kruimeltaart
![05.jpg]()
Interessant museum met allerlei dingen over de geschiedenis van Schokland.
![06.jpg]()
![07.jpg]()
Buiten het museum: Het kerkje en een kunstwerk op basis van een boot.
![08.jpg]()
![09.jpg]()
Een bronzen beeld van een vrouw die de deur achter zich dichttrekt, symboliseert de evacuatie in 1859. Veel Schokkers kwamen toen in Vollenhove, Kampen en ook Ommen terecht, waar ze bij elkaar in de buurt gingen wonen.
![10.jpg]()
De voormalige zeewering, waarvandaan je nu uitkijkt over... ja nog meer land. In de verte het beeld "de horizon".
![11.jpg]()
Al deze gebouwtjes horen bij het museum Schokland.
![12.jpg]()
Er is ook nog een propellor gevonden van een in de oorlog neergestorte Lancaster-bommenwerper. De helft van de bemanning is nooit teruggevonden.
![13.jpg]()
Na Schokland reden we door naar Urk. Hier zijn we aangekomen en werpen we een eerste blik op de haven.
![14.jpg]()
Boei in de tuin bij Museum Het Oude Raadhuis.
![15.jpg]()
Binnen is zoals verwacht een hoop klederdracht te zien en een hoop over de visserij. En over de papierknipkunst. Er waren mensen op Urk die zich kennelijk ontzettend verveelden en met een klein schaartje allerlei kunstwerkjes uit papier gingen knippen.
Le me, poging tot poseren als stoere visserman
![17.jpg]()
Zicht vanuit het museum naar buiten, op de tuin vol attributen. Onder andere die boei, een anker en een kanon.
![18.jpg]()
Jaja, het was weer eens zo ver. Mijn scherpe oog vond weer een muntje
![19.jpg]()
Daarna lekker gegeten, drie sliptongetjes van de plaat met friet en groente (ligt eronder

) Errug lekkur
![20.jpg]()
En op weg terug naar de auto nog even een blik op de haven
![21.jpg]()
Het was weer een leuk dagje

Hopelijk mogen we dit nog lang kunnen doen