quote:
Op zaterdag 3 januari 2026 11:26 schreef TheInnocent het volgende:[..]
Dat is inderdaad de hamvraag, wat is iemand je waard en in hoeverre ben je bereid een stukje van je eigen mentale gezondheid en tijd op te offeren. Alleen met de zwangere vriendin ben ik goed bevriend (geweest), zij heeft een goed hart en ik weet dat ze er ook voor mij zou zijn. Met haar blijf ik app contact houden en haar wil ik ook blijven steunen al gaat het helaas ten koste van mezelf. Al vraag ik me wel af of zij niet is veranderd, wil geen carrière meer, wil een huismoeder worden maar het lukt niet om kinderen te krijgen dus de topics gaan alleen over kinderen en moederschap etc. ik vraag me dan af of we op den duur niet uit elkaar zullen groeien door verschillende leefstijlen, interessegebieden en gesprekken. Ik zit niet te wachten op een heel levensverhaal/monoloog als ik vraag: “hoe gaat het?”.
Dan stel de vraag niet...

Is een typisch iets, iedereen vind de vraag 'hoe gaat het?' een fatsoensvraag uit zogenaamd interesse maar het enige wat ze horen willen is "goed!" dan zand erover en door over koetjes en kalfjes. Dus onder de streep stel je een hypocriete vraag waar geen inhoudelijk ontkennend antwoord op wenst te krijgen. Nu heb je iemand die serieus op de vraag ingaat en vertellen wil dat het niet goed gaat dan kost het je energie en tijd die je niet hebt. Dit fenomeen werkt zo voor 99% van de bevolking de hamvraag stellen waar niemand het eigenlijk over wil hebben en niemand wil het echt weten.

Lul nu maar niet teveel over jezelf, dat doen wij wel wanneer je weer weg bent.
Onder de streep roep je dit dus over jezelf af, de oplossing is deze vraag al niet te stellen. Nu je het over leefstijl hebt, is het nu dus jouw stijl om je emotioneel neer te laten halen door het geklaag van de ander. Er al eens over nagedacht hoe je dit kunt veranderen door het bij jezelf neer te leggen? En daar emotioneel afstand van te doen en 0 opofferen. Aanhoren links erin, rechts eruit en er emotioneel niets mee te doen. Aanhoren is wat anders dan luisteren.
Met die kracht van dat onderscheidt in jezelf te vinden kun je dus alleen maar sterker van worden, bevriend blijven en daarmee ook weer stukje trotser op jezelf. Daarnaast de kracht vinden het gesprek zelf een andere kant op te leiden. Dit zou al kunnen beginnen met de vraag 'Hoe gaat het?' niet te stellen. "Heb je nog wat leuks gedaan?" is een goed alternatief, is het antwoord nee omdat zus en zo, "Zullen we dan wat leuks gaan doen? Dan kom je op andere gedachten." Is het antwoord wederom nee, dan is er niets mis mee om voor jezelf op te komen en directe vraag te stellen waarom ze dan wel komen. Mensen die depressief zijn zien dit doorgaans niet van zichzelf in, daar kun je dan ook op hinten.
Veel mensen die ergens mee in de knoop zitten willen dit als uitlaatklep alleen maar van zich afpraten en zoeken daar vrienden voor uit. Willen geen goede raad, zijn ook niet met goede raad te helpen want alles wat je zegt kunnen ze zelf ook wel bedenken of weten ze al. Ze hebben er vooralsnog moeite mee dit voor elkaar te krijgen. En voor de meeste vrienden die luisteren i.p.v. aanhoren komen terug met goede raad omdat dit beetje als verplichting voelt. Zo maak je van hun zorg en probleem een beetje jouw zorg en probleem, want je houd zelf daarmee ook het gesprek in die richting gaande met het gevoel dat je tegen de muur zit te lullen en naar smoesjes te luisteren. Maar jij kunt hun probleem niet oplossen, dat moeten ze zelf doen. Daarnaast smoesjes bedenken is net ze gemakkelijk als oplossingen bedenken.
Dus je niet emotioneel mee laten slepen door de negatieve verhalen van jou vriendinnen is iets wat jij moet oplossen, dat is jouw probleem. Los het op met emotionele afstand die je in jezelf moet zoeken en dan zul je ook hun leuke kanten weer plaats krijgen. Één manier is al stoppen met bij hun goede raad en oplossingen aan te dragen. Laat ze vooral naar zichzelf luisteren.