Wat een idioot.quote:Een Vlaamse buschauffeur zette zijn bus in Brussel aan de kant om boodschappen te doen en ging vervolgens viraal op TikTok, met vooral een stortvloed aan negatieve reacties. Nu blijkt dat hij een goede reden had om zijn inmiddels omstreden koffiekoeken te kopen.
Een TikTokvideo van minder dan een minuut is de afgelopen dagen al miljoenen keren bekeken. ‘Bro de chauffeur is taart gaan halen’, schrijft een verbaasde passagier op het socialemediaplatform.
Nu laat de chauffeur van zich horen. „Het zou onverantwoord zijn geweest om door te rijden, ik moest iets eten”, laat Hamet Niang (35) weten aan HLN.
Suikerdip
Niang legt uit dat een suikerdip door het vasten hem in gevaar bracht, en ook zijn passagiers. „Die dag vastte ik om religieuze redenen”, vertelt Niang. „Ik krijg dan soms last van hypoglykemie, een gevaarlijk lage bloedsuikerspiegel. Tijdens de rit begon ik ineens te zweten, mijn handen trilden en ik voelde me duizelig. Dat waren serieuze alarmsignalen.”
Hij stopte de bus kort, minder dan een minuut, en haalde koffiekoeken op die hij eerder had besteld. „Het was etenstijd en ik moest snel suiker binnenkrijgen. Anders was het echt onverantwoord geweest om verder te rijden.”
De video, waarin de stop zonder context werd getoond, zette kwaad bloed bij sommigen, maar Hamet benadrukt dat stellen van prioriteiten soms nodig is. „Buschauffeurs zijn ook maar mensen. Korte stops kunnen om gezondheids- of sanitaire redenen nodig zijn. Dit was simpelweg om de hele rit veilig te houden.”
Niet toegestaan
Zijn werkgever, de Vlaamse busmaatschappij De Lijn, reageerde begripvol maar legde de chauffeur toch een waarschuwing op. „Het is uiteraard niet toegestaan dat buschauffeurs tijdens de rit te stoppen om boodschappen te doen”, aldus woordvoerder Ine Pieters.
Het bedrijf geeft geen verdere details over interne gesprekken. Ondertussen heeft Hamet wel vele sympathisanten gekregen die zijn keuze prijzen. ‘Je gezondheid gaat voor alles’, klinkt het onder andere.
Wat is hypoglycemie?
Volgens Eddy Foulon, medisch adviseur bij de Belgische vereniging Diabetes Liga, is het niet vreemd dat de chauffeur moest stoppen, zeker aangezien hij de hele dag aan het vasten was. „Ons lichaam haalt energie uit glucose (suiker). Als je te weinig eet of zware inspanningen verricht, daalt je bloedsuikerspiegel. Zodra die onder de 70 mg/dL komt, reageert je lichaam hierop, bijvoorbeeld met duizeligheid”, legt Foulon uit.
„Zakt de waarde verder, dan ontstaan ernstige problemen. De hersenen krijgen te weinig suiker, waardoor je duizelig wordt en je spieren kunnen gaan trillen.” Voor de chauffeur speelde vasten een grote rol: een hele dag niets eten put de glucosevoorraad uit. Daarom was die korte stop om koffiekoeken te halen noodzakelijk.
Toch benadrukt Foulon dat de aanpak voor mensen met diabetes anders is. „Voor iemand met diabetes is een koffiekoek of taart niet ideaal. Het vet in gebak vertraagt de opname van suiker, terwijl bij een noodgeval juist snelwerkende suikers nodig zijn. Druivensuiker of een drankje met suiker is dan de beste oplossing om de bloedsuikerspiegel snel op peil te brengen.”
quote:Op woensdag 31 december 2025 14:06 schreef Mikeytt het volgende:
Wa'n intens naar mens moet jij zijn zeg.
Buschauffeurs zijn ook maar mensen. Men moest 1 (!) minuut wachten en nu staat de wereld ineens op zijn kop. Onze voorouders zouden zich echt kapotschamen over hoe weinig begrip en medemenselijkheid mensen tegenwoordig hebben.
Héél medemenselijk.quote:Niang legt uit dat een suikerdip door het vasten hem in gevaar bracht, en ook zijn passagiers.
Hij had sowieso de bus moeten stoppen en de centrale bellen om zich te laten vervangen, want uit een hypo ben je niet zomaar, zeker niet met koeken.quote:Op woensdag 31 december 2025 14:06 schreef Mikeytt het volgende:
Buschauffeurs zijn ook maar mensen. Men moest 1 (!) minuut wachten en nu staat de wereld ineens op zijn kop. Onze voorouders zouden zich echt kapotschamen over hoe weinig begrip en medemenselijkheid mensen tegenwoordig hebben.
Zo iemand zal onwel worden achter het stuur en een ongeluk veroorzaken met een bus vol mensen.quote:Op woensdag 31 december 2025 14:06 schreef Mikeytt het volgende:
Mogen mensen alleen vasten tijdens de ramadan?quote:Op woensdag 31 december 2025 14:14 schreef Harvest89 het volgende:
Begrijpelijk van die buschauffeur.
Waarom moet hij nu vasten? Het is nog geen Ramadan?
Oosterse katholieken vasten van 15 november tot kerstquote:Op woensdag 31 december 2025 14:14 schreef Harvest89 het volgende:
Begrijpelijk van die buschauffeur.
Waarom moet hij nu vasten? Het is nog geen Ramadan?
Ah, je bent nou ook al arts geworden? Hoe kan jij dat nou in vredesnaam bepalen? Die man weet heus wel hoe goed hij zich voelt. Daarom stopt ie ookquote:Op woensdag 31 december 2025 14:09 schreef maily het volgende:
[..]
Zo iemand zal onwel worden achter het stuur en een ongeluk veroorzaken met een bus vol mensen.
Het gaat niet om 1 minuut wachten.
Nou nee maar het is ook nog lang geen carnaval geweest.quote:Op woensdag 31 december 2025 14:23 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Mogen mensen alleen vasten tijdens de ramadan?
Ah kijk, goed van die buschauffeur dat hij toch voor veiligheid heeft gekozen.quote:Op woensdag 31 december 2025 14:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Oosterse katholieken vasten van 15 november tot kerst
Hij heeft geen suikerziekte, hij kreeg een hongerklop door het vasten. Dat is iets dat veel sporters kan overkomen die te weinig eten bij een langere inspanning. Een koek werkt goed omdat er direct suiker inzit, maar de zetmeel ook wordt omgezet in suikers zodat je ook op de wat langere termijn er baat bij hebt.quote:Op woensdag 31 december 2025 14:05 schreef Watmoetjenou het volgende:
Iedereen met diabetes weet dat je altijd dextro of suiker bij je moet hebben. Snelwerkende suikers inderdaad.
Raar verhaal dat je dan naar een bakker gaat om koeken te halen. Ipv wat zakjes suiker
Ahquote:Op woensdag 31 december 2025 14:32 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Hij heeft geen suikerziekte, hij kreeg een hongerklop door het vasten. Dat is iets dat veel sporters kan overkomen die te weinig eten bij een langere inspanning. Een koek werkt goed omdat er direct suiker inzit, maar de zetmeel ook wordt omgezet in suikers zodat je ook op de wat langere termijn er baat bij hebt.
Ik ben ook een tijd geleden aardig wat afgevallen, door gewoon 2/3 van mijn normale hoeveelheid voedsel in te nemen, dat ging lekker snel. Maar toen heb ik twee opeenvolgende zondagen mijn fietstocht van 125 km moeten onderbreken om extra te eten en even een tijdje te wachten totdat mijn suiker weer op een acceptable peil was gekomen; je kunt tijdens een zware inspanning niet voldoende eten, dat moet uit je reserves komen (met de gelletjes van tegenwoordig kun je veel meer calorieen tot je nemen tijdens het rijden). Ik heb toen besloten da tik mijn oude gewicht toch wel prettiger vond.
Een hongerklop is niet leuk, want niet alleen je spieren, maar ook je hersenen komen zonder brandstof te zitten, dus niet alleen je spieren willen niet verder, maar je motivatie duikt ook omlaag.
Respect voor de chauffeur om het te herkennen, en ook actie te ondernemen.
Maar hij had uberhaupt nooit verder mogen rijden.quote:Toch benadrukt Foulon dat de aanpak voor mensen met diabetes anders is. „Voor iemand met diabetes is een koffiekoek of taart niet ideaal. Het vet in gebak vertraagt de opname van suiker, terwijl bij een noodgeval juist snelwerkende suikers nodig zijn. Druivensuiker of een drankje met suiker is dan de beste oplossing om de bloedsuikerspiegel snel op peil te brengen.”
Doe niet zo achterlijk, als je aan het trillen en zweten bent stop je gewoon, bel je de centrale en vraag je om een andere chauffeur.quote:Op woensdag 31 december 2025 14:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ah, je bent nou ook al arts geworden? Hoe kan jij dat nou in vredesnaam bepalen? Die man weet heus wel hoe goed hij zich voelt. Daarom stopt ie ook
Diabetes of niet, na een zoete opkikker was hij weer net zo goed als voor de hongerklop. Er was geen reden om niet verder te rijden, zo'n hongerklop veroorzaakt geen blijvende schade.quote:Op woensdag 31 december 2025 14:49 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ah
[..]
Maar hij had uberhaupt nooit verder mogen rijden.
Mijn ervaring met hongerkloppen bij mezelf, en met een collega die meerdere malen hypo ging, is dat je binnen een paar minuten weer helemaal bij bent. Bovendien lijkt het erop dat de chauffeur de signalen van zijn lichaam doorhad voordat hij helemaal instortte.quote:Op woensdag 31 december 2025 14:51 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Doe niet zo achterlijk, als je aan het trillen en zweten bent stop je gewoon, bel je de centrale en vraag je om een andere chauffeur.
Jij vind het verantwoord door te rijden in een drukke stad? Op zoek naar een bakker?
En ook na die koek voel je je niet meteen goed, dus de chauffeur heeft gewoon gevaarlijk gehandeld
Jaaahaaa met snelle suikers, niet met zo'n koek dusquote:Op woensdag 31 december 2025 15:57 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Mijn ervaring met hongerkloppen bij mezelf, en met een collega die meerdere malen hypo ging, is dat je binnen een paar minuten weer helemaal bij bent. Bovendien lijkt het erop dat de chauffeur de signalen van zijn lichaam doorhad voordat hij helemaal instortte.
Een koek bevat heel veel suiker, voor de opkikker op korte termijn, en zetmeel voor de lange termijn. Toegegeven, dextrose (druivensuiker) is iets effectiever dan saccharose (gewone suiker), maar dat scheelt niet zoveel, ik heb de effecten van saccharose meegemaakt en dat haalde de collega die voldoende hypo wad gegaan om controle over zijn ledematen te verliezen binnen 2 minuten uit de spasmen.quote:Op woensdag 31 december 2025 15:59 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Jaaahaaa met snelle suikers, niet met zo'n koek dus
Ja, maar stuur je niet meteen iemand weer de weg op. Zeker niet in een bus in een drukke stadquote:Op woensdag 31 december 2025 16:03 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een koek bevat heel veel suiker, voor de opkikker op korte termijn, en zetmeel voor de lange termijn. Toegegeven, dextrose (druivensuiker) is iets effectiever dan saccharose (gewone suiker), maar dat scheelt niet zoveel, ik heb de effecten van saccharose meegemaakt en dat haalde de collega die voldoende hypo wad gegaan om controle over zijn ledematen te verliezen binnen 2 minuten uit de spasmen.
Het gaat niet om die ene minuut wachten natuurlijk.quote:Op woensdag 31 december 2025 14:06 schreef Mikeytt het volgende:
Als je dit van jezelf weet, is het vrij onverantwoord om toch achter het stuur van een voertuig van zo'n 15 ton plaats te nemen, terwijl je verantwoordelijk bent voor de veiligheid van je passagiers en je risico's voor je medeweggebruikers creëert. Goed dat hij dit zo heeft opgelost uiteraard.quote:„Ik krijg dan soms last van hypoglykemie, een gevaarlijk lage bloedsuikerspiegel. Tijdens de rit begon ik ineens te zweten, mijn handen trilden en ik voelde me duizelig. Dat waren serieuze alarmsignalen.”
Eem lulverhaal ophangen over medemenselijkheid op het moment dat iemand 50 mensenlevens in gevaar brengt voor zijn eigen achterlijke geloofsbeleving; dat is pas naar !quote:Op woensdag 31 december 2025 14:06 schreef Mikeytt het volgende:
Waarom ‘achterlijke geloofsbeleving’?quote:Op woensdag 31 december 2025 16:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Eem lulverhaal ophangen over medemenselijkheid op het moment dat iemand 50 mensenlevens in gevaar brengt voor zijn eigen achterlijke geloofsbeleving; dat is pas naar !
Een buschauffeur mag gewoon niet vasten als hij aan het werk is. Zeker niet als je weet dat je bloedsuiker te laag kan worden.quote:Op woensdag 31 december 2025 17:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waarom ‘achterlijke geloofsbeleving’?
Jouw voorvaders idee van medemenselijkheid is je voormoeder een grot insleuren en verkrachten, laten we alsjeblieft de medemenselijkheid van onze voorouders niet overschattenquote:Op woensdag 31 december 2025 14:06 schreef Mikeytt het volgende:
Maar even serieus, dit is dan toch gewoon gelul? Het moest door gevaarlijk lage bloedsuiker. Maar die situatie wist hij van tevoren, en was zo voorspelbaar dat hij zelfs al eten had besteld.quote:Hij stopte de bus kort, minder dan een minuut, en haalde koffiekoeken op die hij eerder had besteld. „Het was etenstijd en ik moest snel suiker binnenkrijgen. Anders was het echt onverantwoord geweest om verder te rijden.”
Dat is toch de verantwoordelijkheid van de chauffeur?quote:Op woensdag 31 december 2025 17:41 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Een buschauffeur mag gewoon niet vasten als hij aan het werk is. Zeker niet als je weet dat je bloedsuiker te laag kan worden.
Welk geloof je dan aanhangt maakt geen reet uit.
Ja, dus stoppen, en een andere chauffeur regelen.quote:Op woensdag 31 december 2025 18:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is toch de verantwoordelijkheid van de chauffeur?
Zeker, en die mag je dan ook ter verantwoording roepen wanneer dat gevaarlijke/ongewenste situaties oplevert.quote:Op woensdag 31 december 2025 18:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is toch de verantwoordelijkheid van de chauffeur?
Dat is pleonasme...quote:Op woensdag 31 december 2025 17:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waarom ‘achterlijke geloofsbeleving’?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |