Het is niet zo'n rare beslissing inderdaad, net als 4 jaar geleden (ook al eindigden ze toen uiteindelijk naast het podium bij de ploegenachtervolging)quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:52 schreef GotenSSJ het volgende:
Prins mag geen 8ste worden in Milaan, topic direct in mineur
De beslissing van vind ik logisch maar de uitleg is wat gek. Hij zegt dat het niet uitmaakt wie de plek invult want de derde plek 1500 meter heeft per definitie weinig kans op een medaille. Dat is natuurlijk onzin.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:45 schreef Ericr het volgende:
[..]
Remy de Wit troep. Goed in verdedigen van kansloze beslissingen. Maar ja voor knsb is tp eigenlijk hun enige feestje. Voor de rest hebben ze natuurlijk amper invloed.
Maar dit domme gereken heeft al enorm veel medailles opgeleverdquote:Op donderdag 1 januari 2026 18:18 schreef raptorix het volgende:
Ik hoop dat Nederland 0 medailles haalt door dit soort dom gereken, en dat men nooit meer aan dit soor idioterie begint.
Denk dat hij dat meer algemeen bedoelde? Dat de nummer 3 op een afstand waar NL dit jaar niet heel bijzonder presteert, normaal gesproken niet kansrijk is voor een medaille op de OS?quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:11 schreef Aguero het volgende:
[..]
De beslissing van vind ik logisch maar de uitleg is wat gek. Hij zegt dat het niet uitmaakt wie de plek invult want de derde plek 1500 meter heeft per definitie weinig kans op een medaille. Dat is natuurlijk onzin.
Eigenlijk heeft vooral middelmaat Snel het karretje van Prins in de poep gereden. Want Kjeld heeft wel een iets grotere kans op een medaille dan Prins, maar Prins heeft zelf wel een véél grotere kans op een medaille dan Snel.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:11 schreef Aguero het volgende:
[..]
De beslissing van vind ik logisch maar de uitleg is wat gek. Hij zegt dat het niet uitmaakt wie de plek invult want de derde plek 1500 meter heeft per definitie weinig kans op een medaille. Dat is natuurlijk onzin.
Het zure is, als Kjeld had gedubbeld (dus zich geplaatst op de 1500m ipv Prins), dan was er niks aan de hand geweest.quote:Op donderdag 1 januari 2026 15:01 schreef Pino112 het volgende:
De KNSB verkiest Marcel Bosker, die op basis van de olympische matrix buiten de selectie leek te vallen, boven Prins. Bosker krijgt een aanwijsplek voor de ploegenachtervolging, waarmee het maximale aantal van negen mannen is bereikt. Nederland mag in Milaan drie rijders per afstand inzetten. Op de langste afstand zijn dat er twee.
Ik denk dat Rintje stiekem liever Snellink had gehad, zelfs in zijn huidige vorm. Maar dat was vermoedelijk nog wat lastiger gevallen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:46 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Het zure is, als Kjeld had gedubbeld (dus zich geplaatst op de 1500m ipv Prins), dan was er niks aan de hand geweest.
Het is ook niet zo dat Bosker een heel kansloos toernooi heeft gereden.
Maar het is wel apart dat Bosker, die zo gepiepeld is door Rintje, juist nu de aangewezen persoon is. En ergens gun ik het hem wel, hij heeft zich wel gewoon ingezet. Knop omgezet toen Rintje hem ineens toch weer kon gebruiken.
Dat denk ik persoonlijk ook. Maar dat was echt niet te verkopen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:53 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ik denk dat Rintje stiekem liever Snellink had gehad, zelfs in zijn huidige vorm. Maar dat was vermoedelijk nog wat lastiger gevallen.
Geen aanwijsplek. Verkerk was vrouw nummer 10 en dus viel die plek over. Die is toebedeeld aan 1 van de 9 die wel al naar Milaan gaan. Significant anders dusquote:Op donderdag 1 januari 2026 19:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Jutta dankzij val dus wel aanwijsplek, Beune dankzij overeind blijven niet? En waarom sturen ze bij de mannen ploegenachtervolging allemaal nobuddies naar de Olympische Spelen om brons te halen? Tragisch.
Het is wel een aanwijsplek, want de plek is eigenlijk voor Boersma op basis van de regels (hoogstgeplaatst op de 1000m die zich op een andere afstand geplaatst heeft voor de spelen)quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:34 schreef franklop het volgende:
[..]
Geen aanwijsplek. Verkerk was vrouw nummer 10 en dus viel die plek over. Die is toebedeeld aan 1 van de 9 die wel al naar Milaan gaan. Significant anders dus
Nee Jutta wegens geen binnenlandse concurrentie aanwijsplek, Beune niet wegens 3 vrouwen die alledrie sneller op het OKT hebben gereden dan Beune ooit heeft gedaan in Thialf.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Jutta dankzij val dus wel aanwijsplek, Beune dankzij overeind blijven niet? En waarom sturen ze bij de mannen ploegenachtervolging allemaal nobuddies naar de Olympische Spelen om brons te halen? Tragisch.
Mee eens, ik kijk ook gewoon niet naar wielrenners met zo'n lachwekkende helm.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:38 schreef Eppie_NL het volgende:
Jammer dat Bosker gaat. Zijn ritten sla ik in ieder geval over door die lachwekkende helm.
Leerdam's eigen fout zal vermoedelijk als pech gezien worden, gok ik dan. Dat kun je met Beune die fair and square op snelheid verslagen wordt natuurlijk sowieso niet zeggen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Beune maakte natuurlijk ook een fout door aan haar pak te gaan frunikken. Wel een hele stomme fout.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:50 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Leerdam's eigen fout zal vermoedelijk als pech gezien worden, gok ik dan. Dat kun je met Beune die fair and square op snelheid verslagen wordt natuurlijk sowieso niet zeggen.
Maar dat gebruiken om haar aan te wijzen en iemand die gewoon sneller was eruit te schoppen zou wel extreem matig zijn geweestquote:Op donderdag 1 januari 2026 19:53 schreef livelink het volgende:
[..]
Beune maakte natuurlijk ook een fout door aan haar pak te gaan frunikken. Wel een hele stomme fout.
Absoluut, maar het was wel een fout.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar dat gebruiken om haar aan te wijzen en iemand die gewoon sneller was eruit te schoppen zou wel extreem matig zijn geweest
Toch kan ik mij wel voorstellen dat Beune denkt 'was ik maar onderuit gegaan'. De discussie over haar plek op de 1.500 dan nog veel meer gevoerd zou worden.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar dat gebruiken om haar aan te wijzen en iemand die gewoon sneller was eruit te schoppen zou wel extreem matig zijn geweest
Tuurlijk, als je in het voorseizoen zo goed bent geweest is vallen eigenlijk je enige zekerheidje, want dan is het ineens pech en mag je gewoon, alleen heeft dat vanzelfsprekend weer andere risico'squote:Op donderdag 1 januari 2026 20:05 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Toch kan ik mij wel voorstellen dat Beune denkt 'was ik maar onderuit gegaan'. De discussie over haar plek op de 1.500 dan nog veel meer gevoerd zou worden.
quote:Op donderdag 1 januari 2026 16:10 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Gezien z'n bericht op Instagram accepteert hij het besluit
Lijkt me ook kansloos om er tegenin te gaan, die vrijheid heeft de commissie nu eenmaal
Pisnijdigquote:Gepasseerde Tim Prins pisnijdig na besluit om hem weg te houden uit Milaan: ‘Ik ben woest, boos en gebroken’
Tim Prins snapt helemaal niets van het besluit van de selectiecommissie om hem niet mee te nemen naar de Olympische Winterspelen in Milaan, om zo Marcel Bosker in te schuiven in de achtervolgingsploeg. „Er is me verteld dat ik 0,0 procent kans heb op een medaille, waar baseren ze dat op?”
Het telefoontje waar in huize Prins al sinds het einde van het OKT voor gevreesd werd, kwam woensdagmiddag. De jaarswisseling werd er een heel donkere, sombere editie van.
„Remy de Wit (technisch directeur, red.) belde, en zijn boodschap was vrij duidelijk. Er werd me meteen verteld dat Marcel Bosker mee zou gaan naar Milaan. En ook dat ik 0,0 procent kans had op een medaille”, vertelt Tim Prins, de nummer drie van de 1500 meter op het OKT, maar straks dus niet op de olympische startlijst in Milaan.
Zijn stem klinkt 24 uur later kalm aan de telefoon, maar de 22-jarige schaatser uit Friesland is mentaal kapot. „Ik ben gebroken, woest, boos ook... Vooral omdat er niet naar de personen gekeken wordt, maar dat we als schaatsers puur worden weggezet als subjectieve data. Dat vind ik werkelijk waardeloos”, zegt hij.
„Ik sta momenteel vijfde in de World Cup. Was tweede op het NK, op vier honderdsten achter de olympisch kampioen (Kjeld Nuis, red.) die ik er nu op het OKT af heb gereden. En dan zeggen ze alsnog: 0,0 procent kans op een medaille. Waar baseren ze dat allemaal op? Echt, ik heb zoveel reacties gekregen uit de schaatswereld en helemaal niemand die er wat van begrijpt.”
Ook bij zijn vader en manager Sytse overheerst de woede. „Tim had er straks moeten staan, in Milaan. Ik vind dit een onmenselijk besluit, hier valt als sporter gewoon niet mee te leven”, zegt vader Prins, geen onbekende in de schaatswereld, als ijsmeester van de Elfstedenvereniging.
Vanuit die rol weet hij ook dat eventuele vervolgstappen kansloos zijn. „We kunnen nu wel naar de geschillencommissie stappen, maar hoe vaak wint iemand daar? Nooit. Maar laat helder zijn dat we zeer ontstemd, ontzettend boos en gebroken zijn. Dit deugt gewoon niet.”
Op basis van de voorkeur van bondscoach Rintje Ritsma en de beschikbare ‘sportieve data’ die de medaillekansen moeten maximaliseren, schuift de selectiecommissie Marcel Bosker in de achtervolgingstrein naast Chris Huizinga en Stijn van de Bunt. En puur daarvoor wordt Prins dus geslachtofferd.
Zijn plaats op de 1500 wordt ingenomen door Kjeld Nuis, die nu toch zijn titel kan verdedigen in Milaan. De suggestie dat de twee ploeggenoten hun tickets op de 1000 en 1500 meter ook wel wilden ruilen, doet de schaatsbond af als onmogelijk. „Er is geen verzoek gedaan door het team (Reggeborgh, red.), dus was dit ook totaal geen onderwerp. En nog los daar van; het kan volgens ons ook helemaal niet”, reageert Freek van der Wart namens de selectiecommissie.
Achtervolgingtrein niet op de rails
Technisch directeur Remy de Wit ontkent ten stelligste dat hij tegen Prins gezegd heeft dat de Fries 0,0 procent kans heeft op een olympische plak. Maar volgens de schaatser van Reggeborgh is dat hem wel degelijk gezegd in het bewuste telefoongesprek.
Wat de schaatser naast het verhaal over winstkansen ook irriteert is dat zijn plaats nu wordt afgepakt ten faveure van een achtervolgingtrein die al tijden niet op de rails staat. Bosker en Huizinga gaan in Milaan voor het eerst rijden samen met debutant Stijn van de Bunt. Om dan over data en wintskansen te beginnen bij het passeren van Prins, stuit uiteraard op onbegrip. En niet alleen bij de gepasseerde schaatser zelf, als je de verbolgen reacties op social media mag geloven.
„Je hoort ons ook echt niet zeggen dat deze team pursuit meteen goud wint”, reageert technisch directeur De Wit, die handelt op basis van de voordracht van bondscoach Rintje Ritsma, die de naam van Bosker heeft genoemd toen hem naar de ideale selectie werd gevraagd. Het afgesproken selectiemodel, waar ook de teams mee hebben ingestemd. Voor De Wit, die op nieuwjaarsdag uitgebreid de pers te woord stond, start Nederland nu met ‘de best mogelijke ploeg in Milaan’.
De kwestie Bosker óf Prins was voor hem de lastigste beslissing na een bewogen OKT, dat hij graag grondig wil evalueren omdat hij ook ‘de ongekende druk voor de sporters’ herkende. Dat de gevallen Jutta Leerdam aangewezen werd op de 1000 meter, zag iedereen wel aankomen. En dat de op waarde geklopte Joy Beune de 1500 meter definitief niet mag rijden, ook.
Nee, de spanning zat bij Reggeborgh: óf Bosker en daarmee Nuis op de 1500 meter, óf kiezen voor Prins. Onheil zagen ze daar intern natuurlijk al aankomen. En Prins werd het kind van de rekening.
Hij negeerde heel veel oproepen, maar had wel al even contact met Bosker en via de app met Nuis. Hij verwijt de twee niks, ze zijn ook maar onderdeel van het systeem. „Marcel wist ook niet zo goed wat hij nog moest zeggen. En Kjeld appte me dat hij het hartverscheurend voor me vond. Wat nu? Tja, ik weet het ook even niet. De volgende Spelen voelen nu wel héél ver weg.”
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |