abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219664330
quote:
De Amerikaanse president Donald Trump denkt dat de wederopbouw in de Gazastrook binnenkort kan beginnen. Trump ontvangt vandaag de Israëlische premier Benjamin Netanyahu en zei bij zijn aankomst dat hij ook hoopt dat de volgende fase van het staakt-het-vuren snel zal ingaan.

De twee leiders komen samen op Trumps landgoed Mar-a-Lago om te praten over die tweede fase van het bestand. In die fase zou Israël zich verder moeten terugtrekken uit Gaza en zou Hamas moeten ontwapenen. Beide partijen lijken niet bereid dat op korte termijn te doen.
Iran

Netanyahu is ook naar de Verenigde Staten gekomen om het te hebben over Iran. Israël en de VS vielen dat land deze zomer aan om nucleaire faciliteiten te vernietigen, maar volgens Israël is Teheran bezig die weer op te bouwen.

Trump zei bij Netanyahu's aankomst dat hij die berichten ook heeft gehoord. "Als dat klopt, moeten we die slopen", zei Trump. Hij riep Iran op om een deal te sluiten.

Aanvallen in tentenkamp
Ondertussen vinden nog altijd aanvallen plaats in Gaza. De 1-jarige Kanan sliep met zijn familie in een tentenkamp in Deir-al-Balah toen ze werden aangevallen door een Israëlische drone, terwijl het bestand al van kracht was. Kanan overleefde als enige van zijn hele gezin: (hier volgt een filmpje, zie link)
bron
Ik weet niet wie Trump denkt voor de gek te houden hier, zichzelf of iemand anders. Of ja, 'snel' is relatief bij die man, we wachten al jaren op het zorgplan dat over twee weken komt. Snelheid is wel geboden omdat er nu miljoenen mensen dakloos zijn, maar weinig lijkt er op te wijzen dat Netanyahu zich daar druk om maakt. Ik ben ook benieuwd naar dat herbouwde Gaza, hoeveel van de bewoners kunnen daadwerkelijk terugkeren?

Gezien mijn afgelopen postgedrag kan ik me voorstellen dat mensen denken dat ik loop te trollen ofzo, maar ik heb nagedacht over de regels hier en zal voortaan als volgt handelen: ik ga ervanuit dat je snapt wat je zegt, en dat je het meent. Omdat ironie of sarcasme niet altijd wederzijds begrepen wordt, zal ik mij er zo veel mogelijk van onthouden. Mocht ik alsnog ironisch overkomen ligt dat aan de regels hier of aan jezelf. Als ik iets beweer, beloof ik dat ik dat kan onderbouwen met bronnen mocht dat nodig zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 29-12-2025 23:04:28 ]
What Would Goku Do
  maandag 29 december 2025 @ 23:05:31 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219664589
Trump zegt wel meer :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 29 december 2025 @ 23:07:52 #3
485843 crew  Jippie
pi_219664667
Vooralsnog weigert Hamas zijn wapens in te leveren

Tot zover fase 2

https://www.deutschlandfu(...)-bestaetigt-100.html

Voorafgaand aan de ontmoeting van vandaag tussen de Israëlische premier Netanyahu en de Amerikaanse president Trump in Florida, heeft de terroristische organisatie Hamas haar vastberadenheid herhaald om haar wapens niet in te leveren. Een woordvoerder van Hamas verklaarde in een videoboodschap op Telegram dat ze de wapens niet zullen overhandigen zolang de "Israëlische bezetting van de Gazastrook" voortduurt.

De ontwapening van militante islamisten is een belangrijk onderdeel van de tweede fase van het Amerikaanse vredesplan voor de Gazastrook. Het plan was een centraal thema tijdens de ontmoeting tussen Netanyahu en Trump op Trumps privélandgoed Mar-a-Lago, die 's avonds begon. Het plan voorziet ook in de terugtrekking van Israëlische troepen uit het gebied. Vlak voor aanvang van de bijeenkomst herhaalde Trump zijn eis dat Hamas zijn wapens neerlegt. De eerste fase van het plan trad in oktober in werking met een staakt-het-vuren. Beide partijen beschuldigen elkaar echter herhaaldelijk van schending van dit staakt-het-vuren.

Eerder bevestigde Hamas de dood van vijf vooraanstaande leden bij Israëlische aanvallen tijdens de Gaza-oorlog. Volgens een verklaring ging het om Abu Obeida, de voormalige woordvoerder van de militaire vleugel van Hamas; Mohammed al-Sinwar, de broer van Hamas-leider Yahya al-Sinwar, die eveneens om het leven kwam; en de hoge Hamas-commandant Raed Saad. Sinds het begin van de Gaza-oorlog, bijna twee jaar geleden, heeft Israël talloze hooggeplaatste Hamas-leiders en -commandanten gedood, zowel in de Gazastrook als in het buitenland. Zelfs nadat op 10 oktober een sta ceasefire van kracht werd, zette het leger zijn aanvallen op Hamas-leden voort.

De hoogstgeplaatste Hamas-leider in het buitenland is momenteel Khalil al-Hayat. Hij leidt ook de delegatie bij de indirecte onderhandelingen met Israël. Hij brengt het grootste deel van zijn tijd door in het emiraat Qatar aan de Perzische Golf. Andere hooggeplaatste Hamas-functionarissen in het buitenland wonen eveneens in landen als Qatar en Turkije. Al-Hayat overleefde in september een Israëlische aanval op de Hamas-leiding in de Qatarese hoofdstad Doha.
  maandag 29 december 2025 @ 23:08:23 #4
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219664683

pi_219664765
quote:
2s.gif Op maandag 29 december 2025 23:07 schreef Jippie het volgende:
Vooralsnog weigert Hamas zijn wapens in te leveren

Tot zover fase 2

https://www.deutschlandfu(...)-bestaetigt-100.html

Voorafgaand aan de ontmoeting van vandaag tussen de Israëlische premier Netanyahu en de Amerikaanse president Trump in Florida, heeft de terroristische organisatie Hamas haar vastberadenheid herhaald om haar wapens niet in te leveren. Een woordvoerder van Hamas verklaarde in een videoboodschap op Telegram dat ze de wapens niet zullen overhandigen zolang de "Israëlische bezetting van de Gazastrook" voortduurt.

De ontwapening van militante islamisten is een belangrijk onderdeel van de tweede fase van het Amerikaanse vredesplan voor de Gazastrook. Het plan was een centraal thema tijdens de ontmoeting tussen Netanyahu en Trump op Trumps privélandgoed Mar-a-Lago, die 's avonds begon. Het plan voorziet ook in de terugtrekking van Israëlische troepen uit het gebied. Vlak voor aanvang van de bijeenkomst herhaalde Trump zijn eis dat Hamas zijn wapens neerlegt. De eerste fase van het plan trad in oktober in werking met een staakt-het-vuren. Beide partijen beschuldigen elkaar echter herhaaldelijk van schending van dit staakt-het-vuren.

Eerder bevestigde Hamas de dood van vijf vooraanstaande leden bij Israëlische aanvallen tijdens de Gaza-oorlog. Volgens een verklaring ging het om Abu Obeida, de voormalige woordvoerder van de militaire vleugel van Hamas; Mohammed al-Sinwar, de broer van Hamas-leider Yahya al-Sinwar, die eveneens om het leven kwam; en de hoge Hamas-commandant Raed Saad. Sinds het begin van de Gaza-oorlog, bijna twee jaar geleden, heeft Israël talloze hooggeplaatste Hamas-leiders en -commandanten gedood, zowel in de Gazastrook als in het buitenland. Zelfs nadat op 10 oktober een sta ceasefire van kracht werd, zette het leger zijn aanvallen op Hamas-leden voort.

De hoogstgeplaatste Hamas-leider in het buitenland is momenteel Khalil al-Hayat. Hij leidt ook de delegatie bij de indirecte onderhandelingen met Israël. Hij brengt het grootste deel van zijn tijd door in het emiraat Qatar aan de Perzische Golf. Andere hooggeplaatste Hamas-functionarissen in het buitenland wonen eveneens in landen als Qatar en Turkije. Al-Hayat overleefde in september een Israëlische aanval op de Hamas-leiding in de Qatarese hoofdstad Doha.
Snap ik wel, van een staakt het vuren is buiten het papier om nooit sprake geweest.
What Would Goku Do
  maandag 29 december 2025 @ 23:50:09 #6
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219665849
Ik zie het eigenlijk ook wel positief in. Ik denk dat ze begin volgend jaar al weer kunnen beginnen met tunnels graven.
pi_219665995
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 23:50 schreef Tengano het volgende:
Ik zie het eigenlijk ook wel positief in. Ik denk dat ze begin volgend jaar al weer kunnen beginnen met tunnels graven.
Wat is er positief aan de oude situatie?
What Would Goku Do
pi_219667771
Stel dat het Trump c.s. lukt op Gaza helemaal op te bouwen. Wat is er dan precies veranderd aan de oorzaak van het tachtigjarige conflict dat daar heerst?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')