Ooit ga ik overstag en ga ik serieuzer koken.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit past idd bij glazen snijplanken.
Ik zie niet anders, inderdaad, maar of het verplicht is weet ik niet.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 16:18 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Zijn daar kunststof'planken' met verschillende vaste kleuren niet verplicht? Ze worden iig veel gebruikt.
Helemaal wettelijk voorgeschreven is het niet, maar het is de aanbevolen manier van werken, en het is wel verplicht dat wanneer je het zo gebruikt je het in het hele bedrijf altijd zo moet doen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:09 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik zie niet anders, inderdaad, maar of het verplicht is weet ik niet.
Dat klinkt logisch ja.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:49 schreef NoCigar het volgende:
Ik kan me iets herinneren nu, kan een klok-klepel-verhaal zijn, dat houten planken in prof. keukens verboden zijn.
Voor de houten snijblokken van slagers is een uitzondering gemaakt omdat die hun blokken aan het eind van de dag schoonraspen.
Je moet je dan ook voorstellen een professioneel gebruikte snijplank bij slager of restaurant ligt dan ook de gehele werkdag vol met wat er dan ook maar gesneden dient te worden. Bijvoorbeeld de keukenhulp die de groente moet snijden snijdt per dag misschien wel 10kg gele uien, 10kg rode uien, 5 kg sjalotten, 10kg, tomaten, 10kg komkommer en ga zo maar door. Alles wat je snijdt verlies vocht en loopt op de plank en hout als min of meer poreus materiaal zuigt dit vocht op. Hoe langer het vochtig is hoe dieper dit vocht in het hout wordt gezogen. Dan is na zo'n werkdag dan is zo'n plank zeiknat geworden en het vocht tot wel 1cm diep in de plank getrokken. Dan heeft het afnemen van de plank met een ontsmettend doekje geen zin meer het vocht zit te diep. En de plank is zo vochtig geworden dat 12 uur overnacht niet genoeg is om te drogen en de dag daarna gaat het weer verder met op die plank te snijden zij het groente dan wel vlees.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:19 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dat klinkt logisch ja.
Je ziet bij slagers ook veelal dat ze kunststof werkbanken gebruiken, waar keukens echt werkelijk alles met RVS doen.
Hout, zeker kops hout is prima als snijplank, maar je moet het wel oliën met bv Lijnolie. De olie dringt in het hout, en door contact met zuurstof verlijmt het, het wordt één met het hout en water dringt niet in.quote:Op woensdag 7 januari 2026 14:47 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Je moet je dan ook voorstellen een professioneel gebruikte snijplank bij slager of restaurant ligt dan ook de gehele werkdag vol met wat er dan ook maar gesneden dient te worden. Bijvoorbeeld de keukenhulp die de groente moet snijden snijdt per dag misschien wel 10kg gele uien, 10kg rode uien, 5 kg sjalotten, 10kg, tomaten, 10kg komkommer en ga zo maar door. Alles wat je snijdt verlies vocht en loopt op de plank en hout als min of meer poreus materiaal zuigt dit vocht op. Hoe langer het vochtig is hoe dieper dit vocht in het hout wordt gezogen. Dan is na zo'n werkdag dan is zo'n plank zeiknat geworden en het vocht tot wel 1cm diep in de plank getrokken. Dan heeft het afnemen van de plank met een ontsmettend doekje geen zin meer het vocht zit te diep. En de plank is zo vochtig geworden dat 12 uur overnacht niet genoeg is om te drogen en de dag daarna gaat het weer verder met op die plank te snijden zij het groente dan wel vlees.
Vruchtensap en vleessap zijn bederfelijk, er groeien dan na een geruime tijd bacteriën en schimmels in de plank die er niet meer uit te krijgen zijn. Dat is uit onderzoek gebleken en bij 2 van de 10 planken is genoeg om er maatregelen voor te nemen met een verbod om houten planken te gebruiken en planken te gebruiken die geen vocht kunnen opnemen.
Thuis valt dit wel mee je gebruikt de plank 1 x of misschien 2 x per dag, je snijdt iets en er loopt vocht uit, ben je klaar met snijden maak je het meteen droog en laat het vocht niet liggen. Veeg de plank en de rest van het werkblad na het gebruik af met een vochtig doekje gedrenkt in chloorwater en alles is weer pico bello schoon. Doe je dit niet laat je de plank smerig en zeiknat liggen onder een stapel vuile vaat zodat het vocht lekker kan intrekken, dan vraag je erom en zul je snel zwarte schimmelvlekken zien verschijnen.
Dus houten plank of bord, niet te lang vochtig laten, goed afwassen na gebruik dan geheel laten 24 uur drogen, daarna pas desgewenst in de olie zetten. Nooit vochtige plank in de olie zetten anders sluit je het vocht in wat schimmelvorming versnelt.
Hier heb je zo'n door een smeerpijp lekker verkracht snijplankje...
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |