Hout is niet onhygiënisch. Nou ja, je fruit gaat naar knoflook smaken, maar in het kader van bacteriëngroei, is hout gunstiger dan plastic. Hout creëert een ongunstig milieu voor bacteriën, waardoor die gedood worden, zelfs als je de plank niet gelijk schoonmaakt.quote:Op maandag 29 december 2025 16:56 schreef Watmoetjenou het volgende:
Hout is onhygiënisch, ligt er natuurlijk wel aan voor wat je het gebruikt. Maar vlees of bijvoorbeeld ui zou ik er niet op willen snijden. Brood bijvoorbeeld weer wel
Kunststof is het beste en volgens HACCP richtlijnen ook het enige wat je mag gebruiken.
Glas is opzich prima veilig als je kwaliteit hebt. Maar inderdaad vaak alleen in een kleiner formaat te krijgen
Maar hoe is de staat van je messen? En glijd je nooit weg?quote:Op maandag 29 december 2025 19:31 schreef Kottnauer het volgende:
Ik gebruik al twintig jaar één glazen snijplank van ongeveer A4 formaat (iets groter). Ideaal. Onverslijtbaar, hygiënisch, makkelijk te reinigen (vaatwasser). Vooral voor vlees is hij perfect omdat het vleesvocht dan niet in je houten plank druipt. Maar ik gebruik hem ook voor groenten, uien, wortel, etc. Voor alles eigenlijk.
Messen slijp ik af en toe, maar niet eens vaak. En wegglijden doe ik nooit.quote:Op dinsdag 30 december 2025 05:21 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Maar hoe is de staat van je messen? En glijd je nooit weg?
Voor de poetsfiemel met smetvrees die graag modern doet en toch al geen scherpe messen heeft is het weer een zorg minder. Of voor mensen met een verzwakt immuunsysteem die te pas en onpas chronisch aan de slingerschijt zijn en daarom super hygiënisch moeten leven en geen plastic willen gebruiken. Voor zover het nut...quote:
idd, hout is echt niet zo vies. Sommige snijplanken (uit één stuk bijvoorbeeld) kunnen prima in de vaatwasser.quote:Op maandag 29 december 2025 18:10 schreef derLudolf het volgende:
Glazen snijplanken zijn funest voor je messen. Ik heb alleen houten snijplanken.
Hout is antibacterieel. Kunststof kan mits goede kwaliteit en je hem op tijd weg gooit ivm microplastics.
Als bij de keuringsdienst je HACCP lijstjes komt nakijken weet ik zeker dat je er niet nerveus van hoeft te wordenquote:Op dinsdag 30 december 2025 12:11 schreef golfer het volgende:
Diverse kleuren polyethyleen snijplanken voor vlees, vis, groentes en gare zaken.
Hygieniser dan maar 1 (glazen) plank.
[ afbeelding ]
quote:Is een kunststof snijplank slecht?
Plastic snijplanken lijken praktisch – zeker omdat ze in de vaatwasser kunnen – maar ze verslijten snel. De diepe krassen die door messen ontstaan, zijn ideale plekken voor bacteriën. Bovendien blijkt uit recent onderzoek dat plastic snijplanken bij intensief gebruik microplastics afgeven aan voedsel.
Het beste zijn planken die uit blokjes gemaakt zijn, met het zaagoppervlak van het hout naar boven. (ff simpel uitgelegd). Maar die kunnen idd meestal niet in een vaatwasser.quote:Nee, een houten snijplank is niet slecht
; het is vaak hygiënischer dan plastic door natuurlijke antibacteriële eigenschappen, waarbij bacteriën in de vezels sterven. Ze zijn vriendelijk voor messen, duurzaam en vereisen wel handwas en regelmatig onderhoud met olie. Vermijd de vaatwasser om splijten te voorkomen.
Hier zijn de belangrijkste punten over houten snijplanken:
Hygiëne en antibacteriële werking: Onderzoek toont aan dat bacteriën (zoals Salmonella en E. coli) in hout sneller afsterven dan op plastic, omdat de vezels bacteriën opzuigen en het vocht onttrekken. Houtsoorten zoals teak, acacia en walnoot bevatten van nature stoffen die bacteriegroei remmen.
Voordelen: Hout is minder belastend voor messen (houdt ze langer scherp) en gaat door de zelfhelende werking (snijgroeven sluiten zich vaak weer enigszins) lang mee.
Nadelen: Ze mogen niet in de vaatwasser. Ze vereisen onderhoud met olie om uitdroging en scheuren te voorkomen. Ze kunnen vocht absorberen en moeten goed kunnen drogen.
Gebruikstip: Hoewel hout veilig is, wordt vaak aangeraden om verschillende planken te gebruiken voor rauw vlees en groenten om kruisbesmetting te voorkomen.
Houten snijplanken zijn een uitstekende en veilige keuze in de keuken, mits ze goed worden schoongemaakt (met de hand) en onderhouden.
Dat heeft mijn slager ook als hakblok. Die maakt hem schoon met een krabber en zout, maar weet niet of hij dan ook vocht gebruikt...?quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:23 schreef ToT het volgende:
Is een houten snijplank slecht?
[..]
Het beste zijn planken die uit blokjes gemaakt zijn, met het zaagoppervlak van het hout naar boven. (ff simpel uitgelegd). Maar die kunnen idd meestal niet in een vaatwasser.
Niet teveel, die van mij is wat kromgetrokken omdat een zeker iemand hem te (lang) nat had gemaakt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:53 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dat heeft mijn slager ook als hakblok. Die maakt hem schoon met een krabber en zout, maar weet niet of hij dan ook vocht gebruikt...?
Misschien om het zout weg te spoelen?quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:53 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dat heeft mijn slager ook als hakblok. Die maakt hem schoon met een krabber en zout, maar weet niet of hij dan ook vocht gebruikt...?
Nee, dat veegt hij, dat weet ik zeker. Ik dacht misschien vooraf.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:48 schreef ToT het volgende:
[..]
Misschien om het zout weg te spoelen?
Waarom is dat beter dan uit een stuk? Ik zou zeggen liever geen lijm bij mijn voedsel?quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:23 schreef ToT het volgende:
Hygiëne en antibacteriële werking: Onderzoek toont aan dat bacteriën (zoals Salmonella en E. coli) in hout sneller afsterven dan op plastic, omdat de vezels bacteriën opzuigen en het vocht onttrekken. Houtsoorten zoals teak, acacia en walnoot bevatten van nature stoffen die bacteriegroei remmen.
Dat is vast waarom alle professionele chefs met hout werken (of plastic in veel horeca), omdat ze geen goede techniek hebben.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:43 schreef Mortaxx het volgende:
Dit hangt natuurlijk volledig af van de kwaliteit van je messen en snijtechniek. Als dit goed is kun je met een glazen plank werken. Maar voor de gemiddelde Nederlander is dit niet het geval
Dat ligt eraan in welke soort restaurants je komt. Ik kom veel in sterrenzaken en als ik dan een rondleiding krijg zie ik glazen planken in de keukenquote:Op dinsdag 30 december 2025 14:45 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dat is vast waarom alle professionele chefs met hout werken (of plastic in veel horeca), omdat ze geen goede techniek hebben.
Ach gusquote:Op dinsdag 30 december 2025 14:43 schreef Mortaxx het volgende:
Dit hangt natuurlijk volledig af van de kwaliteit van je messen en snijtechniek. Als dit goed is kun je met een glazen plank werken. Maar voor de gemiddelde Nederlander is dit niet het geval
Misschien even de hardheid van een keukenmes en glas opzoeken en dan nog eens goed kijken naar wat je net allemaal gepost hebt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:43 schreef Mortaxx het volgende:
omdat je op die manier kops hout hebt. Geen idee of normale witte houtlijm erg ongezond is, maar misschien gebruiken ze wel beenderlijmquote:Op dinsdag 30 december 2025 14:26 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Waarom is dat beter dan uit een stuk? Ik zou zeggen liever geen lijm bij mijn voedsel?
Dan snij je met de vezel mee; beter voor de messen en de hygiëne.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:26 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Waarom is dat beter dan uit een stuk? Ik zou zeggen liever geen lijm bij mijn voedsel?
In ieder geval een lijmsoort die in de vaatwasser los laat.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:09 schreef derLudolf het volgende:
[..]
omdat je op die manier kops hout hebt. Geen idee of normale witte houtlijm erg ongezond is, maar misschien gebruiken ze wel beenderlijm
Dat klopt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:52 schreef derLudolf het volgende:
Kops hout is het beste inderdaad.
Laatst wel een nieuwe houten plank vernaggeld door er schnitzels op te kloppen. Dat heeft ie niet overleefd
Dit lijkt me onzin.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:48 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat ligt eraan in welke soort restaurants je komt. Ik kom veel in sterrenzaken en als ik dan een rondleiding krijg zie ik glazen planken in de keuken
Bij de vreetschuur waar een student in de keuken staat zal het wellicht anders zijn
Ik heb dat gehad maar het was zo goedkoop dat ik het niet met respect behandelde en het dus in de vaatwasser heb vernield. Later begreep ik pas dat je het kan oliën en het dan lang meegaat.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:08 schreef golfer het volgende:
Bamboe schijnt zelfs nog beter te zijn.
Mijn bamboeplank voelt ietsje harder dan die van acaciahout.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:08 schreef golfer het volgende:
Bamboe schijnt zelfs nog beter te zijn.
Pannen zijn bij mij Professionele horeca pannen van het huismerk van de groothandel. Daar kunnen 3 generaties iedere dag mee voetballen en zijn geeneens duur. Ik moet altijd een beetje smuiken als ik zie dat mensen duizenden euro’s uitgeven aan een pannenset maar gierig op levensmiddelen zijn.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:30 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik heb dat gehad maar het was zo goedkoop dat ik het niet met respect behandelde en het dus in de vaatwasser heb vernield. Later begreep ik pas dat je het kan oliën en het dan lang meegaat.
Was wel een tikkie harder dan hout, met snijden goed te merken.
Overigens grappig zijpad: ik kende een enorm goede kok, die gebruikte qua pannen en ander keukenmateriaal alleen maar meuk. Het argument was: Ik gebruik het nonstop, ik verniel het sowieso wel. Dan kan ik maar beter goedkope dingen van de IKEA vernielen, hoef ik het ook niet schoon te maken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |