https://www.foodlog.nl/gespot/2025-02-18quote:Tsjechische bevers bouwen zonder bureaucratie
Een concreet voorbeeld van hoe dieren landschap vormgeven, kwam onlangs in het nieuws. In Tsjechië wisten bevers een dam te bouwen en een natuurgebied te creëren, zonder dat er bouwplannen, vergunningen of financiering aan te pas kwamen.
Sinds 2018 had de Tsjechische overheid plannen om een dam te bouwen in het natuurgebied Brdy. Die dam was bedoeld om de rivier Klabava en de daar levende rivierkreeftenpopulatie te beschermen. De kosten van het project werden geschat op ¤1,2 miljoen. Door jaren van bureaucratische vertragingen ging er geen schop de grond in. Maar de Tsjechische overheid had geluk: bevers gingen op eigen initiatief aan de slag. Binnen enkele nachten creëerden de bevers een dam die niet alleen voldeed aan de oorspronkelijke plannen, maar zelfs een twee keer zo groot drasland opleverde.
Ik had dat eergisteren met het tuutje van de melkopschuimer. De koffie smaakte naar sinaasappel met kardemom en zeepquote:Op zondag 28 december 2025 18:56 schreef vlindertje89 het volgende:
Warm @:flipsen
Ik maakte mn ovenrek schoon met dreft en na een hoop poetsen is ie best goed schoon geworden. Goed afgespoeld, afgedroogd, in oven gedaan en voorverwarmd. Deed m open om er pizza in te doen, man wat een vieze afwasmiddel lucht! Oven leeggewapperd, nog keer voorverwarmd, weer (iets minder sterke) vieze afwasmiddel lucht. Dan maar morgen de pizza, zou zonde zijn als die naar afwasmiddel zou gaan smaken.
Heb m nu een tijdje op lage temp aan staan en de afzuigkap aan en raam op winterkiep, hopelijk helpt dat om de geur er uit te krijgen. Ondertussen dan maar pasta met tomatensaus gemaakt. Met verse zelfgerapste kaas van de markt![]()
Oh gadverrr. Dat ruikt vast heerlijk (min de zeeplucht), en als thee klinkt het ook als lekkere smaak (again, min de zeepsmaak) maar inclusief de zeepsmaak en in je koffie proeven, blegh.quote:Op zondag 28 december 2025 19:35 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik had dat eergisteren met het tuutje van de melkopschuimer. De koffie smaakte naar sinaasappel met kardemom en zeepna een dag in de azijn en toen de vaatwasser, ging het beter.
Verkapte ik gebruik Marcel's Green soap post?quote:Op zondag 28 december 2025 19:35 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik had dat eergisteren met het tuutje van de melkopschuimer. De koffie smaakte naar sinaasappel met kardemom en zeepna een dag in de azijn en toen de vaatwasser, ging het beter.
Die moet in jou?quote:Op zondag 28 december 2025 20:30 schreef Cat-astrophe het volgende:
Fles iets minder met zijn draadloze cat-oplader voor iPhone (geen car, geen iPhone)
Daar gaan we morgen eens mee aan de gangquote:
quote:Op zondag 28 december 2025 20:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Verkapte ik gebruik Marcel's Green soap post?
Overigens had ik het van de week ook met de kookplaat. Als die vettig is maak ik m schoon met St Marcs. Dat blijf je ook wel ff ruiken als je m aanzet.
Uhm..quote:
Okee Benjamin Franklinquote:Op zondag 28 december 2025 21:40 schreef Tele6 het volgende:
Wist je dat als je stoofpeertjes opwarmt in de magnetron, en de steeltjes zitten er nog aan want dat ziet er mooi uit, dat dan de steeltjes in brand vliegen nog voor de peertjes warm zijn?
Nee, maar ik vermoed dat jij dit ook vanavond hebt geleerd?quote:Op zondag 28 december 2025 21:40 schreef Tele6 het volgende:
Wist je dat als je stoofpeertjes opwarmt in de magnetron, en de steeltjes zitten er nog aan want dat ziet er mooi uit, dat dan de steeltjes in brand vliegen nog voor de peertjes warm zijn?
Had je ze niet in sap (port, suikerwater enz) liggen dan ?quote:Op zondag 28 december 2025 21:40 schreef Tele6 het volgende:
Oehquote:Op zondag 28 december 2025 21:40 schreef Tele6 het volgende:
Officieel was het B z'n experiment. Ik hoorde verbaasde geluiden uit de keuken en ben maar gaan kijken.quote:Op zondag 28 december 2025 21:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee, maar ik vermoed dat jij dit ook vanavond hebt geleerd?
We hadden de port/suikerwater gebonden. Dus ze lagen wel in wat saus, maar de steeltjes staken uit.quote:Op zondag 28 december 2025 21:41 schreef fietsie het volgende:
[..]
Had je ze niet in sap (port, suikerwater enz) liggen dan ?
Ah, dus toen kreeg je lontjesquote:Op zondag 28 december 2025 21:56 schreef Tele6 het volgende:
We hadden de port/suikerwater gebonden. Dus ze lagen wel in wat saus, maar de steeltjes staken uit.
Ja onze buurman toch nog 2equote:
Haha wat tofquote:Op zondag 28 december 2025 22:35 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
Ja onze buurman toch nog 2een andere buren op de tribune met hun haarbanden met hetzelfde kapsel
Vuurwerkquote:Op zondag 28 december 2025 21:56 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Officieel was het B z'n experiment. Ik hoorde verbaasde geluiden uit de keuken en ben maar gaan kijken.
[..]
We hadden de port/suikerwater gebonden. Dus ze lagen wel in wat saus, maar de steeltjes staken uit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |