quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
Oh dat is vaak ook deel van de communicatie, aangeven dat de consequentie een relatiebreuk is maar na een aantal keer blijft dat ook niet hangen. Dat ligt dan echt niet aan de vrouw, hoor. We hebben het niet over een peuter maar een volwassen man.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:04 schreef Vliegbaard het volgende: [..] Ook dit vind ik niet helemaal eerlijk naar de/een man. Geef dan gewoon aan dat je wil scheiden voordat je je exit plant. Het is een goed recht hoor maar een beetje vilein is het ergens ook wel.
Ja, daar is die column dus over. Dat een hoop vrouwen al zien hoe het staat met zo'n kerel en er niet meer aan beginnen.quote:Op donderdag 25 december 2025 13:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Is het niet handiger om of die man gelijk aan het begin van de relatie duidelijk te maken en wat je verwacht? En dan direct te besluiten of het al dan niet een dood paard is waar je aan trekt.
...
Ik vind dit een beetje verdrietig.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:12 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Oh dat is vaak ook deel van de communicatie, aangeven dat de consequentie een relatiebreuk is maar na een aantal keer blijft dat ook niet hangen. Dat ligt dan echt niet aan de vrouw, hoor. We hebben het niet over een peuter maar een volwassen man.
Mijn ex zei serieus de seconde nadat de rechter met een hamerklap de scheiding beslechtte "oh okay, dan wil ik wel in therapie"
Dat is heel verdrietig, maar wel vaak de realiteit helaas.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:16 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje verdrietig.
De rechter denk ik ook. Ik had jaren aangedrongen op relatietherapie maar nee, ik was knettergek en moest zelf maar hulp zoeken. Gedaan, tot de conclusie gekomen dat dit niet meer te redden viel, hij bleef de boel saboteren, expres, dat gaf hij ook gewoon toe "want ik doe er op mijn manier alles aan om jou bij mij te houden". De rechtbank viel over zijn gedrag en gaf mij op alle punten gelijk.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:16 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje verdrietig.
Maar zogenaamd hebben ze er geen zin meer in omdat Henk zijn bordje niet afwast en een kamerplant is met een rijbewijs.quote:Het is heel normaal dat je jezelf niet herkent tijdens de perimenopauze, omdat de fluctuerende hormonen (oestrogeen en progesteron) leiden tot stemmingswisselingen, concentratieproblemen, vermoeidheid, irritatie en een onrustig gevoel, wat voelt alsof je een ander persoon bent. Dit wordt veroorzaakt door veranderingen in de hersenen, net als in de puberteit, en kan je onzeker maken. Gelukkig zijn er leefstijlaanpassingen (beweging, gezonde voeding, minder alcohol, rust) en medische opties (hormoontherapie, antidepressiva) die kunnen helpen om je beter te voelen en de controle terug te krijgen.
Ik zou dan van een onafhankelijke vrouw verwachten dat ze het, na een aantal signalen, gewoon kenbaar maakt en niet eerst een periode haar vertrek gaat plannen. Als je er klaar mee bent, ben je er klaar mee. Dan heb je daar als volwassenen een gesprek over en dan slaap je een nachtje op de bank en dan pak je de volgende dag je spullen.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:12 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Oh dat is vaak ook deel van de communicatie, aangeven dat de consequentie een relatiebreuk is maar na een aantal keer blijft dat ook niet hangen. Dat ligt dan echt niet aan de vrouw, hoor. We hebben het niet over een peuter maar een volwassen man.
Het beroemdste geval van een uitvinding die, al dan niet gedeeltelijk, door een vrouw is gedaan maar op naam van een man is komen te staan, staat er niet eens bij, namelijk de relativiteitstheorie van Einstein. Zijn eerste vrouw Mileva Maric heeft daar in ieder geval substantieel aan bijgedragen. Einstein protesteerde ook niet toen zij bij hun scheiding eiste dat zij, in het geval dat hij een Nobelprijs zou krijgen, het geld zou krijgen.quote:This list is illustrative, not exhaustive.
Ik was er niet bij. In relaties spelen nog weleens rare machtsspelletjes.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:19 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De rechter denk ik ook. Ik had jaren aangedrongen op relatietherapie maar nee, ik was knettergek en moest zelf maar hulp zoeken. Gedaan, tot de conclusie gekomen dat dit niet meer te redden viel, hij bleef de boel saboteren, expres, dat gaf hij ook gewoon toe "want ik doe er op mijn manier alles aan om jou bij mij te houden". De rechtbank viel over zijn gedrag en gaf mij op alle punten gelijk.
En toen wou hij ineens luisteren. En hij was heel boos dat hij geen kans meer kreeg.
Elan Mosque met de fles heeft gesprokenquote:Op donderdag 25 december 2025 14:13 schreef Elan het volgende:
@:Lenny77 Omdat het bullshit is. Jullie willen scheiden omdat jullie veranderende hormoonhuishouding Karens van jullie maken. En in plaats van dat gewoon toe te geven is dat zogenaamd allemaal de schuld van de man die jullie al 20 jaar liefhebben en die nog steeds dezelfde persoon is. Erg goedkoop allemaal. En het meest krankzinnige is dat je van dezelfde types (ook Debby) steevast hoort en leest dat menopauze en perimenopause vooral niet onderschat dienen te worden qua lichamelijke en geestelijke impact
"Schat, als dit zo blijft, dan wil ik niet met je verder" 100xquote:Op donderdag 25 december 2025 14:21 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik zou dan van een onafhankelijke vrouw verwachten dat ze het, na een aantal signalen, gewoon kenbaar maakt en niet eerst een periode haar vertrek gaat plannen. Als je er klaar mee bent, ben je er klaar mee. Dan heb je daar als volwassenen een gesprek over en dan slaap je een nachtje op de bank en dan pak je de volgende dag je spullen.
Ik was er niet bij. In relaties spelen nog weleens rare machtsspelletjes.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:19 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De rechter denk ik ook. Ik had jaren aangedrongen op relatietherapie maar nee, ik was knettergek en moest zelf maar hulp zoeken. Gedaan, tot de conclusie gekomen dat dit niet meer te redden viel, hij bleef de boel saboteren, expres, dat gaf hij ook gewoon toe "want ik doe er op mijn manier alles aan om jou bij mij te houden". De rechtbank viel over zijn gedrag en gaf mij op alle punten gelijk.
En toen wou hij ineens luisteren. En hij was heel boos dat hij geen kans meer kreeg.
Omdat hij haar hond niet is?quote:Op donderdag 25 december 2025 14:23 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Schat, als dit zo blijft, dan wil ik niet met je verder" 100x
Maar het is toch haar schuld als ze het niet 101 keer zegt? Zoiets?
Nee, na de 100e keer zeg je gewoon, "Ik ben er klaar mee, dit wil ik niet meer en dit ga ik zo niet meer doen."quote:Op donderdag 25 december 2025 14:23 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Schat, als dit zo blijft, dan wil ik niet met je verder" 100x
Maar het is toch haar schuld als ze het niet 101 keer zegt? Zoiets?
Wat is er niet duidelijk aan: "Als dit niet verandert, ben ik er klaar mee en wil een scheiding?"quote:Op donderdag 25 december 2025 14:26 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nee, na de 100e keer zeg je gewoon, "Ik ben er klaar mee, dit wil ik niet meer en dit ga ik zo niet meer doen."
Misschien begrijp ik je verkeerd maar in deze simpele woorden zeg jij; vrouw gaat na het 100e signaal gewoon haar eigen gang. doet net of haar neus bloed en alles koek en ei is. Heeft nog eens een paar keer seks, doet nog een half jaar het huishouden, laat haar man in de waan dat het allemaal koek en ei is en zegt dan na een half jaar dat het klaar is en dat ze gaan scheiden.
Van drank kun je de hele avond genieten, vind maar eens zo'n vrouwquote:Op donderdag 25 december 2025 14:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Elan Mosque met de fles heeft gesproken
Alsof die vrouwen dat letterlijk zo aankondigen. Alles moet bij jullie altijd omslachtig. Zogenaamd geen emotionele verbinding meer voelen terwijl je eigenlijk gewoon om je heen wil neuken.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:28 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wat is er niet duidelijk aan: "Als dit niet verandert, ben ik er klaar mee en wil een scheiding?"
*Vraagt scheiding aan*
"Waarom zou heb je niet vaker gezegd dat je weg zou gaan!?"
Worden vast mooie minuten.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Van drank kun je de hele avond genieten, vind maar eens zo'n vrouw
In principe zou ik wel gewoon vrienden kunnen zijn met een vrouw die nogal veel sexpartners heeft gehad en ik zou het er zelfs mee kunnen doen, maar een hechte emotionele binding ga ik daar waarschijnlijk niet mee krijgen. Dat zou misschien wat makkelijker worden als de periode waarin ze die vele sexpartners heeft gehad, al wat langer geleden is. Ik zou er ook geen moeite mee hebben om een relatie aan te gaan met een DvP en daar zou ik me ook wel emotioneel aan kunnen hechten, uiteraard wel onder de voorwaarde dat ze met dat beroep stopt.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zou je wel gewoon vrienden met zo'n vrouw kunnen zijn?
quote:Op donderdag 25 december 2025 14:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Van drank kun je de hele avond genieten, vind maar eens zo'n vrouw
Een vrouw zo ordinair als alcohol?quote:
Ik heb net even aan mijn geliefde verteld dat ze volgens Elan van de Foks hormonaal uitgerangeerd is. Daar moest ze erg om lachen.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar zogenaamd hebben ze er geen zin meer in omdat Henk zijn bordje niet afwast en een kamerplant is met een rijbewijs.
Het gaat er niet om wat je precies wel en niet doet. Vrouwen van 25-35 zijn hierdoor uiteindelijk veel zachter en makkelijker om mee samen te leven dan de hormonaal uitgerangeerden.
Nee, credit where credit is due. Het is gebeurd, dan zoek je dat uit en dan geef je de vrouw in kwestie de credits. Niet dat 'wij vrouwen' gelul zonder het hard te maken, als er meer voorbeelden te vinden zijn dan moet je die vinden. Anders geef je mannen die iets uitvonden terwijl een vrouw alleen maar aan hun kop zat te zeiken te weinig krediet.quote:Op donderdag 25 december 2025 14:03 schreef Beathoven het volgende:
· This list is illustrative, not exhaustive. Countless women in engineering, computing, mathematics, and chemistry have been omitted from historical records.
· Patterns: The misattribution often occurred when women worked as assistants, wives, or in low-status positions, when legal patents were filed under male names, or when Nobel Prizes were awarded to male supervisors.
· Modern Recognition: In many cases (e.g., Lovelace, Franklin, Meitner, Bell Burnell, the ENIAC programmers), historical scholarship in recent decades has worked to correct the record and restore these women to their rightful place in history.
To compile a "total" list would be an ongoing work of historical recovery, as researchers continue to uncover stories of overlooked women inventors and scientists in archives and patent records.
DvP?quote:Op donderdag 25 december 2025 14:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Nog even uit de vorige reeks.
[..]
In principe zou ik wel gewoon vrienden kunnen zijn met een vrouw die nogal veel sexpartners heeft gehad en ik zou het er zelfs mee kunnen doen, maar een hechte emotionele binding ga ik daar waarschijnlijk niet mee krijgen. Dat zou misschien wat makkelijker worden als de periode waarin ze die vele sexpartners heeft gehad, al wat langer geleden is. Ik zou er ook geen moeite mee hebben om een relatie aan te gaan met een DvP en daar zou ik me ook wel emotioneel aan kunnen hechten, uiteraard wel onder de voorwaarde dat ze met dat beroep stopt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |