abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219575917
Eurootje of 20 a 30 is acceptabel. Let wel dat ook het keukenpersoneel hierin meedeelt. En deze (vak)mensen werken zich helemaal het schompes. Dan vind ik een fooi(tje) wel zo leuk om te geven.
Ook in moeilijke tijden.
pi_219748140
Reservoir Dogs _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_219748151
Zou geen fooi geven. Restaurants zijn al zo duur, laat de eigenaar het personeel maar betalen
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_219748224
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 08:20 schreef D. het volgende:

[..]
Ik zie op Facebook vaak van die tenenkrommende verhalen van klagend horecapersoneel zoals; "als je niet minimaal 30% fooi geeft blijf dan gewoon thuis, armoedzaaier!"
Facebook :')
pi_219748256
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 21:08 schreef Hyaenidae het volgende:
Toch vind ik het raar. Bij de AH geef je toch ook geen 10% extra, contant aan de kassière?
Of bij de autogarage 100 euro contant voor de monteur omdat hij zo goed zin best doet en zwaar onderbetaald wordt.
Ik doe nooit aan fooien, de prijs is de prijs en het is ook niet zo dat ik de horeca nou zo goedkoop vind dat er nog een beetje extra bij moet. Je geeft ook het signaal af dat ze prijs nog wel wat mogen verhogen, want blijkbaar vond je het meer geld waard dan wat ze er voor vragen.
Ik geef aan de garage altijd een fooi. Ook reparateurs/loodgieters die helpen in huis en ieder jaar ook de bezorgers van pakketjes. Supermarkt niet, want ik scan de boodschappen altijd.
pi_219749222
Super: 10%
Prima: 2,5/5%
Meh: niks
Uitvinder van de biersmiley.
pi_219749469
Heb heel wat jaren in de horeca gewerkt hoofdzakelijk als barmedewerker en wel bekend met de waardering fooi te krijgen. De hoogte van de fooi doet er niet toe het is immers geen verplichting, het is een gebaar van waardering van wat je geven wil of belangrijker nog geven kunt is al meer dan genoeg. Wie het kleine niet eert is het grote niet weert... De spontane fooigevers waren dan ook de mensen die op de automatische piloot in mijn geheugen bleven en in vervolg altijd met voorrang er tussendoor smokkelde. Het ene handje wast het andere, toch?... Hoefden maar 1 x te bestellen, bleef dat de volgende ronde gelijk, dan was een vingertje in de lucht of een knipoogje genoeg. Dat is de deugt, wie goed doet, goed ontmoet... Fooi verdien je en krijg je niet...

Ga je er en bepaald minimum aan stellen, haal je het gebaar van vrije wil en het kunnen eruit, dan gaat het niet meer om verdienen maar willen hebben of je het nu verdient of niet. Wat mijns inziens beetje arrogant en hebberig overkomt. Daar waar om fooi wordt gevraagd alsof het moet wil ik helemaal niet consumeren... Laat eerst maar eens zien dat je de fooi verdient en ik bepaald an hoeveel ik wil of zou kunnen geven.
  Moderator maandag 5 januari 2026 @ 10:09:12 #33
18653 crew  D.
pi_219749532
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 00:25 schreef augurk2025 het volgende:

[..]
Facebook :')
Ik ben een boomer he 8-)
pi_219761724
Je kunt ook gewoon alleen de rekening betalen, doe ik meestal, zeker als de rekening meer dan ¤ 300,- is.
anonieme razernist
pi_219761750
quote:
Ik doe nooit aan fooien, de prijs is de prijs en het is ook niet zo dat ik de horeca nou zo goedkoop vind dat er nog een beetje extra bij moet.
Dit is zo sneu. :')
pi_219762062
quote:
Toch vind ik het raar. Bij de AH geef je toch ook geen 10% extra, contant aan de kassière?
Of bij de autogarage 100 euro contant voor de monteur omdat hij zo goed zin best doet en zwaar onderbetaald wordt.
Ik doe nooit aan fooien, de prijs is de prijs en het is ook niet zo dat ik de horeca nou zo goedkoop vind dat er nog een beetje extra bij moet. Je geeft ook het signaal af dat ze prijs nog wel wat mogen verhogen, want blijkbaar vond je het meer geld waard dan wat ze er voor vragen.
Ik rond af tegenwoordig. 48 euro wordt 50. Meer niet. En dan moet ik geen negatieve dingetjes hebben meegemaakt.
Iemand in de horeca verdient meer dan een schoenenverkoopster. En die geef je ook geen fooi als ze schoenen voor je haalt uit het magazijn om te passen.
In de VS is de fooi onderdeel van het loon...daarom zijn de lonen van horeca personeel extreem laag daar. In NL zijn ze gewoon prima, dus hoef je in principe geen fooi te geven, behalve om de traditie in stand te houden.

Ik beloon een goed restaurant met een 5 sterren review en een lang verhaal (welke vaker gelezen wordt). Heb paar honderd reviews ondertussen, dus als top contributor wordt je echt wel gelezen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_219787822
Eigenlijk helemaal niet duur voor een sterrenrestaurant ¤ 150 p.p. Of komt daar de drank nog bij?
  vrijdag 9 januari 2026 @ 13:27:11 #38
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_219788236
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 20:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb altijd geleerd 10 procent van het bedrag, maar geen idee hoe dat werkt bij een sterren restaurant :@
Ik ook. Maar bepaal zelf hoeveel fooi er komt, niet aan de hand van het soort restaurant. Is de service gewoon goed: rond de 10% Is de service uitstekend en heb ik mede dankzij personeel een echte topavond gehad, ga ik er boven zitten. Ben je sjago in de bediening, is het eten niet goed, dan minder tot niets. Of je nu ik nu in een sterren restaurant zit, of in de snackbar.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 22:11:48 #39
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_219793343
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 20:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb altijd geleerd 10 procent van het bedrag, maar geen idee hoe dat werkt bij een sterren restaurant :@
Of een bordje eten 10 of 100 euro kost, het werk blijft hetzelfde. Als ik toevallig betaal is het wat mij betreft max. 5 euro voor mezelf en dan nog max 2 euro per persoon erbij voor degenen waar ik tegelijkertijd voor afreken.
Wie dit leest is gek
  zaterdag 10 januari 2026 @ 13:25:37 #40
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219798278
Ligt eraan welk land. In Amerika geef je 10%. In Nederland hoef je niks te geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')