abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219557138
In het vorige deel werd weer lekker gebakken!

DevilsAndDust:

Goitske:

Miss_sly:

Hupje:

Arvenis:

Zo-is-dat:

Seven.:

Blues:

AnneX:

Mascara-klodder:

Mijn dochter maakte de Dubai chocolade na

pi_219557176
@AnneX en dan niet de lange vingers zelf maken?
https://miljuschka.nl/charlotte-russe-met-frambozen/
We have far more in common than that which devides us..
  maandag 22 december 2025 @ 09:21:27 #3
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_219557232
@AnneX: is dit niet wat, een combinatie tussen tiramisu en charlotte russe: https://www.laurasbakery.nl/tiramisu-taart/

En niet zo zuur als jouw gasten :s) >:)
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_219559053
Dank voor jullie tips.
Die van Laura lijkt mij een prima mix van zoet en tiramisu.
‘Mijn’ beproefde recept is met limoenen. En IEDEREEN en ALTIJD is daarover al enthousiast sinds 2013 >:O en vraagt erom bij gelegenheden en verjaardagen.
Dezelfde mensen als nu hè!

Dat rode fruit is overigens ook aantrekkelijk.
Hè verdorie…even nadenken.
pi_219559159
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 13:56 schreef AnneX het volgende:
Dank voor jullie tips.
‘Mijn’ beproefde recept is met limoenen. En IEDEREEN en ALTIJD is daarover al enthousiast sinds 2013 >:O en vraagt erom bij gelegenheden en verjaardagen.

Wat bizar zeg, stomme lui gewoon :(
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  maandag 22 december 2025 @ 14:58:13 #6
124676 RobertoCarlos
pi_219559633
quote:
Dank voor jullie tips.

Je gaat nou toch niet zelf zuur worden over mensen die zuur doen over iets wat ze te zuur vinden, he? ;)
pi_219560210
T is wel heel vreemd, eerst er altijd om vragen en dan opeens niet. Ik zou m nu glazuur oplossend zoet maken zodat iedereen met weemoed (en veel spijt) terugdenkt aan je frisse toet
We have far more in common than that which devides us..
pi_219561331
quote:
2s.gif Op maandag 22 december 2025 14:58 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Je gaat nou toch niet zelf zuur worden over mensen die zuur doen over iets wat ze te zuur vinden, he? ;)
>:O
pi_219580864
quote:
Dank voor jullie tips.

Moet ik nog even in de bak Bijbel en patisserie bijbel kijken?
pi_219580914
@AnneX

Hij staat in de patisserie bijbel

CHARLOTTE MET AARDBEIEN EN BRAMEN

CHARLOTTE AUX FRAISES ET AUX MÜRES

VOOR 6-8 STUKKEN

INGREDIENTEN

VOOR HET LANGEVINGER-

BESLAG

4 eidooiers

120 gr fijne suiker

4 eiwitten

snuf zout

100 gr bloem

20 gr maizena

VOOR DE BAVAROIS

200 gr aardbeien, ontkroond

150 gr bramen

sap van - citroen

300 ml slagroom

75 gr suiker

43% gelatineblaadjes (7 gr), geweekt in koud water.

VERDER NODIG

poedersuiker, om te bestuiven

100 gr aardbeien, in kleine

stukjes

lint van ca. 115 m lang

250 gr aardbeien, gehalveerd

125 gr bramen

Deze desserttaart zorgt altijd voor feest op tafel! In dit recept wordt de charlotte niet afgewerkt met losse lange vingers, maar omhuld met een strook lange vingers die als één geheel gebakken is. Van hetzelfde beslag maak je ook twee schijven: één voor de bodem en één voor midden in de taart. De gebakken plak blijft iets zacht, zodat je die makkelijk kunt buigen en in de ring kunt plaatsen.

1 Verwarm de oven voor op 180 °C onder- en boven-warmte. Teken op een stuk bakpapier een rechthoek van 18 x 30 centimeter en leg dit, met de getekende kant naar beneden, op een bakplaat. Teken op een ander stuk bakpapier twee cirkels van 15 centimeter doorsnede en leg dit op een tweede bakplaat.

2 Klop voor het langevingerbeslag de eidooiers met de helft van de suiker met een (hand) mixer met garde(s) luchtig. Doe de eiwitten en het zout in een andere, brandschone kom en klop deze ook met een (hand) mixer met (schone!) garde(s) op. Voeg geleidelijk de andere helft van de suiker toe en blijf kloppen tot de eiwitten stijf zijn en de suiker is opgelost. Spatel de opgeklopte eiwitten in twee delen door het dooiermengsel. Probeer daarbij de luchtigheid van het mengsel te behouden. Zeef de bloem en de maizena in delen boven de luchtige massa en spatel dit erdoor. Doe het mengsel in een spuitzak met een glad spuit-mondje 10-12 millimeter.

3 Spuit van het beslag banen van 18 centimeter lang, over de breedte van de rechthoek. Spuit de banen dicht naast elkaar, met 1-2 millimeter ertussen. In de oven zullen ze aan elkaar vast bakken. Ga zo door tot de hele rechthoek gevuld is. Spuit op de andere bakplaat twee cirkels van het beslag binnen de getekende

cirkels. Werk in een spiraalvormige beweging, van het midden naar buiten toe. Bestuif het beslag met behulp van een theezeefje met poedersuiker en bak het dan in 10-15 minuten goudbruin. Bak één bakplaat tegelijk. Snijd de rechthoek na het bakken direct in de lengte doormidden, zodat je twee stroken van 9 centime-ter hoog hebt. Laat het gebakken biscuit afkoelen op het bakpapier.

4 Plaats een bakring of de ring van een springvorm met een doorsnede van 18 centimeter op een bord of taartschaal. Zet de stroken biscuit tegen de binnen-kant van de ring, met de goudbruine bovenkant van het biscuit aan de buitenkant (tegen de ring aan). Je zult de stroken in de lengte iets bij moeten snijden, zodat ze goed passen. Snijd de twee biscuitcirkels eventueel iets bij, zodat ze goed in het midden passen. Leg één van de plakken als bodem in de vorm.

5 Doe voor de bavarois de aardbeien, de bramen en het citroensap in een blender of keukenmachine met hakmessen en mix tot een gladde puree. Wrijf de puree met de bolle kant van een lepel door een fijne zeef, zodat de pitjes achterblijven. Doe de slagroom met de suiker in een kom en klop deze met een (hand) mixer met garde(s) lobbig op.

6 Doe 3-4 eetlepels van de fruitpuree in een steelpannetje en verwarm deze al roerend. Haal het pannetje van het vuur en los de geweekte gelatineblaadjes op in de warme puree. Meng dit vervolgens door de rest van de vruchtenpuree. Spatel de helft van de opgeklopte slagroom door het fruitmengsel tot alles goed gemengd is. Spatel vervolgens de andere helft van de slagroom erdoor. Probeer daarbij de luchtigheid te behouden.

7 Schep 3 van de bavarois in de vorm. Verdeel daar de stukjes aardbei over en schep daar weer van de bavarois op. Leg de tweede biscuitplak daarop en schep vervolgens de overige bavarois erop. Strijk de bovenkant glad en laat de charlotte minimaal 3 uur opstijven in de koelkast.

8 Haal de ring voorzichtig van de charlotte af. Doe een lint om de charlotte en knoop dit vast met een mooie strik. Garneer met de aardbeien en de bramen.
pi_219580972
Mijn kersen bramen crumble is af, net als het kerstboom breekbrood.
En de geconfijte sinaasappel (voor op de nog te bakken brownie), maar ik weet niet of ik die ga gebruiken. Ik ben nog niet overtuigd :')
  woensdag 24 december 2025 @ 21:35:34 #12
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_219581032
Is de OP niet al heel oud inmiddels en al topics en daarmee jaren hetzelfde? 🙈
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_219581051
Ik hoef alleen wat voor bij de koffie te maken en afhankelijk van hoe ik mij morgen voel wordt het een tulband of iets wat meer werk is iets van verschillende Madeleines, financiers ofzo
pi_219581079
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2025 21:35 schreef laziness het volgende:
Is de OP niet al heel oud inmiddels en al topics en daarmee jaren hetzelfde? 🙈
Ik denk inderdaad uit de coronatijd, aan mijn baksels te zien _O- Maar ik had nu geen tijd voor een nieuwe inhoud :P
pi_219581108
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2025 21:08 schreef Goitske het volgende:

[..]
Moet ik nog even in de bak Bijbel en patisserie bijbel kijken?
@Goitske dank je wel voor de moeite!
Inmiddels staat die van Laura in de koelkast. Veel werk ook.
Ben benieuwd hoe het gaat smaken en hoe het bevalt.
Met een extra schep suiker. ~:)
pi_219585125
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2025 21:51 schreef AnneX het volgende:

[..]
@:Goitske dank je wel voor de moeite!
Inmiddels staat die van Laura in de koelkast. Veel werk ook.
Ben benieuwd hoe het gaat smaken en hoe het bevalt.
Met een extra schep suiker. ~:)
Oh ben benieuwd of zuurpruim en co hen zoet genoeg vinden _O-

Ik vertrouw de recepten van Laura niet altijd zoals die van Rutger. Heb al een paar x iets gehad dacht ik dacht hmmm dus hoop dat hij heel lekker is
pi_219585235
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2025 08:33 schreef Goitske het volgende:
Ik vertrouw de recepten van Laura niet altijd zoals die van Rutger. Heb al een paar x iets gehad dacht ik dacht hmmm dus hoop dat hij heel lekker is
Echt? Grappig, ik vind de recepten van Laura juist wat toegankelijker dan die van Rutger. Qua maken dan vooral, maar qua smaak ook prima.
pi_219587936
Ik heb gister een Angel Food cake gebakken

10 eiwitten over van allerlei andere dingen waarvoor ik alleen dooiers nodig had, en merengue had ik wel al vaker gemaakt. Dus ik dacht weer eens wat anders.

Heel secuur alles ontvet met citroensap. Eiwitten stijf geklopt met suiker.

En daarna voorzichtig nog meer suiker en een klein beetje (spelt)bloem erdoor heen gespateld.

In de speciale bakvorm, en op zijn kop laten afkoelen na het bakken.

Net voorzichtig losgesneden met een mes (dat is normaal voor deze cake, hij moet vastplakken aan de vorm).

En, volgens mij is het gelukt.

Wel vrij neutrale, vooral zoete, smaak. Straks toppen met wat slagroom en fruit.

Heel erg luchtige cake

En pistachekoekjes. Mijn vader heeft er (niet heel erg stiekem) al een paar gesnoept dus denk dat die ook goed zijn gelukt :+
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_219596356
Ik maakte een Buche de Noël O+ O+
pi_219597305
^ :9

Ik ben bijna klaar voor het dessert voor vanavond :9

En de brownie voor bij de koffie staat in de oven O+
pi_219598871
De Toet, alhoewel niks gebakken.
Het heeft gesmaakt met veel opmerkingen over zoet, zoeter en zoet genoeg.
Twee pak lange vingers was voldoende. Eentje ging op in tiramisu, en een pak aan het ‘hekwerk’.
Wèl even een buiging voor het vervoer. _O_

Nou verkeerde volgorde én er zat ook een kerstlintje omheen. ~:)
pi_219598964
Ja, dat vervoer vind ik ook altijd een gedoe :D
  vrijdag 26 december 2025 @ 12:14:25 #23
124676 RobertoCarlos
pi_219599110
Verdorie, ik ben in alle stress vergeten een foto te maken van mijn mini-pavlova's! :P :X
Over het algemeen een neutrale of plichtmatige reactie, een enkeling vond de geroosterde hazelnoten in het schuim lekker.

Eergister de hele dag en gister minimaal de hele middag mee bezig geweest om het dessert acceptabel te krijgen en ik kwam wat later op het diner doordat de meringue nog moest drogen. Vervelend natuurlijk, maar kreeg de rest van de avond tot vervelens toe steeds te horen dat ik te laat was gekomen. Anderen zouden ook wat voor het kerstdiner maken, ze maakten met 2 personen een mini voorgerecht :P of zetten dus gewoon niet-gaar eten op tafel :X :N . Ja, zo kan ik het ook :P

Maar dat maakt mij niet echt uit, het gaat mij er toch om wat ik er zelf van vind en hoe ik ze een volgende keer beter kan maken (in de topping zat o.a. lemon curd, maar met (toch) met teveel citroensap waardoor de topping wat ging lopen bijv. + ik kreeg niet een mooi kuiltje in de meringue + een kuiltje maken met een lepel steeds indopen in warm water is geen goed idee, omdat je dan de meringue steeds natter maakt, bijv.). Ben wel blij dat we dit ook weer gehad hebben... :P
Op naar de volgende proefkonijnen! *O*
  vrijdag 26 december 2025 @ 12:19:08 #24
124676 RobertoCarlos
pi_219599172
quote:
17s.gif Op vrijdag 26 december 2025 08:22 schreef douche-eendje het volgende:
Ik maakte een Buche de Noël O+ O+ [ afbeelding ]
Ziet er mooi uit! Ik vind die vertakking mooooi! :D
Vraagje uit interesse: is de buitenste bruine chocola of ganache oid? Want als dat chocola is, wordt het dan niet wat te machtig?
pi_219599274
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 december 2025 12:19 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Ziet er mooi uit! Ik vind die vertakking mooooi! :D
Vraagje uit interesse: is de buitenste bruine chocola of ganache oid? Want als dat chocola is, wordt het dan niet wat te machtig?
De buitenste laag is inderdaad een ganache.
De luchtige cake in combinatie met de vulling (mascarpone, slagroom, poedersuiker en kleine stukjes pure chocolade voor een chrunch effect) en ganache waren heel mooi gebalanceerd.

Voor het recept, op instagram: Patisjanne ^O^. Ik vond hem echt leuk om te maken.
pi_219599617
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 08:49 schreef Hupje het volgende:

[..]
Echt? Grappig, ik vind de recepten van Laura juist wat toegankelijker dan die van Rutger. Qua maken dan vooral, maar qua smaak ook prima.
Ik heb dus een paar keer gehad dat het niet helemaal top ging.
Ik moet zeggen heb nu eea uit de patisserie bijbel gemaakt echt goed te doen.
Grootste probleem bij mij was mijn eigen hoofd aangezien ik al 3 maanden met een burnout thuis zit en weer eens te veel hooi op mn vork heb genomen

[ Bericht 0% gewijzigd door Goitske op 26-12-2025 13:14:37 ]
pi_219599626
Samen gevat
Financiers basis met amandelschaafsel bovenop
Financiers kokos limoen
Madeleines
Merengue met wat koffie er door
Merengue vanille met chocolade voetje
En aangezien ik chocolade over had wat gesmolten was er ook nog snel pindarotsjes gemaakt

vrijdag 26 december 2025 @ 13:08:00 #28
124676 RobertoCarlos
pi_219599800
quote:
17s.gif Op vrijdag 26 december 2025 12:25 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
De buitenste laag is inderdaad een ganache.
De luchtige cake in combinatie met de vulling (mascarpone, slagroom, poedersuiker en kleine stukjes pure chocolade voor een chrunch effect) en ganache waren heel mooi gebalanceerd.

Voor het recept, op instagram: Patisjanne ^O^. Ik vond hem echt leuk om te maken.
Kan ik me voorstellen! :Y En nu wil ik hem ook gaan maken! *O* En Patisjanne gevolgd :s)
  vrijdag 26 december 2025 @ 13:14:06 #29
124676 RobertoCarlos
pi_219599878
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2025 12:50 schreef Goitske het volgende:

[..]
Ik heb dus een paar keer gehad dat het niet helemaal top ging.
Ik moet zeggen heb nu eea uit de patisserie bijbel gemaakt echt goed te doen.
Grootste probleem bij mij was mijn eigen hoofd aangezien ik al 3 maanden met een burnout thuis zat en te veel hooi op mn vork heb genomen
Je kunt dan maar beter dan alleen de lekkere baksels 'op jouw vork nemen'-> woordspeling-alert! ;) :wtf:
Gelukkig kun je bakken, los van kersstress, ook gewoon lekker rustig aan doen :s)

Ik vind het fijne van Laura dat er veel reacties zijn op haar recepten, als er dan iets niet klopt dan wordt dat daar wel gemeld. Dus die lees ik allemaal na over het algemeen, dat helpt erg. Bovendien reageert Laura ook nu nog op oude recpten, Rutger sluit ze na een tijdje af (wat ik best begrijp). En bij Rutger zijn over het algemeen wat minder reacties... (en nee, ik heb geen belang bij een van beiden :s) )
  vrijdag 26 december 2025 @ 13:16:06 #30
124676 RobertoCarlos
pi_219599901
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2025 12:51 schreef Goitske het volgende:
Samen gevat
Financiers basis met amandelschaafsel bovenop
Financiers kokos limoen
Madeleines
Merengue met wat koffie er door
Merengue vanille met chocolade voetje
En aangezien ik chocolade over had wat gesmolten was er ook nog snel pindarotsjes gemaakt

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat veel! ^O^ Lijkt me allemaal goed gelukt aan de goudbruine kleur te zien