abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219534192
quote:

Arrestant overleden na fout met medicatie in politiecel, agent vervolgd wegens dood door schuld

Een arrestant die deze zomer vastzat in het cellencomplex van het politiebureau aan de Beekstraat in Arnhem, is overleden nadat hij per vergissing verkeerde medicatie kreeg toegediend. Het Openbaar Ministerie (OM) vervolgt de betrokken politieman wegens dood door schuld.

Het incident vond plaats op zondag 8 juni 2025. De man voelde zich onwel nadat hij in de cellen medicatie had gekregen die bedoeld was voor een andere arrestant. Hij werd met spoed overgebracht naar het ziekenhuis, waar hij drie dagen later, op woensdag 11 juni, overleed.

Een deskundige heeft vastgesteld dat de verkeerd toegediende medicatie de directe doodsoorzaak was. De rijksrecherche deed onder leiding van het OM onderzoek naar de gang van zaken.

Uit dat onderzoek blijkt dat de politieman die de medicatie uitdeelde had kunnen weten dat het geneesmiddel niet voor deze arrestant bestemd was. Volgens het OM heeft hij onvoldoende gecontroleerd of hij de juiste persoon voor zich had.

Andere medewerkers niet vervolgd
Aanvankelijk werden ook twee andere politiemedewerkers als verdachte aangemerkt. Zij hadden op de dag van het incident een beperkte rol bij de medicatieverstrekking.

Het OM heeft echter besloten hen niet te vervolgen, omdat niet kan worden vastgesteld dat hun handelen in belangrijke mate heeft bijgedragen aan het overlijden van de arrestant.

Zowel de nabestaanden van de overleden man als de politieman die wordt vervolgd, zijn inmiddels door de officier van justitie op de hoogte gebracht van het besluit. In afwachting van de behandeling van de zaak door de rechter worden er geen verdere details bekendgemaakt, om de privacy van de betrokkenen te beschermen.

Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)oor-schuld~a4fb85be/
Tja een agent is natuurlijk geen verpleegkundige, maar je mag toch hopen dat ze wel een beetje opletten met de uitgifte van medicatie.

Ik ben wel benieuwd wat voor medicatie het dan was. In een cellencomplex zit je hooguit een paar dagen, wat voor iets zwaars moet het dan wel geweest zijn wat zijn snel dodelijk is?

En als gevangene zou je toch zelf ook moeten weten wat voor medicatie je krijgt?

Ik vind dood door schuld best een heftige.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_219534267
Oef dat is wel heel heftig. Maar goed er is natuurlijk wel een mens dood door een onnodige fout.
Ook in moeilijke tijden.
pi_219534289
Normaal krijg ik altijd 1 groen pilletje, maar nu kreeg ik ineens 5 gele pilletjes. Maar ik heb het maar gewoon genomen, want ik kreeg het van een politieman?
pi_219534308
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:02 schreef Gibson88 het volgende:
Oef dat is wel heel heftig. Maar goed er is natuurlijk wel een mens dood door een onnodige fout.
Zo het dan eerder nalatigheid noemen denk ik.
pi_219534337
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:08 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Zo het dan eerder nalatigheid noemen denk ik.
Grove nalatigheid in dit geval
Ook in moeilijke tijden.
pi_219534356
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:47 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Tja een agent is natuurlijk geen verpleegkundige, maar je mag toch hopen dat ze wel een beetje opletten met de uitgifte van medicatie.

Ik ben wel benieuwd wat voor medicatie het dan was. In een cellencomplex zit je hooguit een paar dagen, wat voor iets zwaars moet het dan wel geweest zijn wat zijn snel dodelijk is?

En als gevangene zou je toch zelf ook moeten weten wat voor medicatie je krijgt?

Ik vind dood door schuld best een heftige.
Het zijn arrestantenverzorgers en worden hier gewoon voor geschoold.

Plus gebeurt dat ook bij verpleegkundigen, artsen wel honderden keren per jaar dat iemand de verkeerde medicatie krijgt.

Maar hoogst waarschijnlijk is het slachtoffer niet overleden omdat hij de verkeerde medicatie kreeg, maar omdat hij niet zijn eigen medicatie kreeg.
pi_219534388
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:05 schreef littlemindy het volgende:
Normaal krijg ik altijd 1 groen pilletje, maar nu kreeg ik ineens 5 gele pilletjes. Maar ik heb het maar gewoon genomen, want ik kreeg het van een politieman?
Dat klinkt logisch, maar ik slik 3 verschillende medicijnen per dag. Bij de ene levering zijn die medicijnen wit van kleur en van xx milligram per stuk, de andere levering zijn ze lichtrood van kleur en van yy milligram per stuk (dan moet ik er bijvoorbeeld 2 van innemen i.p.v. 1).

Dus ja, ervanuit gaande dat je de juiste medicijnen krijgt, zou ik die ook gewoon innemen. Jij kan aan (de kleur en grootte van) een medicijn niet zien of jij de juiste hebt gekregen.

Geen idee of er navraag door de patiënt is gedaan of het zeker weten de juiste zijn (en of hij ook de verpakking kan tonen), maar dat zou ik in ieder geval wel doen.
pi_219534390
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:16 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Het zijn arrestantenverzorgers en worden hier gewoon voor geschoold.

Plus gebeurt dat ook bij verpleegkundigen, artsen wel honderden keren per jaar dat iemand de verkeerde medicatie krijgt.

Maar hoogst waarschijnlijk is het slachtoffer niet overleden omdat hij de verkeerde medicatie kreeg, maar omdat hij niet zijn eigen medicatie kreeg.
Dat kan natuurlijk ook, maar ik neem aan dat ze in een cellencomplex ook gewoon met baxters werken.

Natuurlijk kan de verdachte in een psychose oid zitten en het zelf niet kunnen beoordelen. Maargoee, dit zal uiteindelijk wel blijken in de rechtszaak
pi_219534404
Misschien even nadenken voordat je strafbare feiten pleegt en afhankelijk van allerlei pillen bent.
  vrijdag 19 december 2025 @ 13:27:57 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_219534437
quote:
Een allergische reactie voor een hulpstof die in pil A wel zit en in pil B niet is al genoeg.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_219534441
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:24 schreef Jahr00n het volgende:
Misschien even nadenken voordat je strafbare feiten pleegt en afhankelijk van allerlei pillen bent.
Dat zeker, maar dan nog he. Als je onverhoopt in een pliesiecel moet overnachten en je bent afhankelijk van medicijnen, bel dan even met een geliefde of een familielid die dan die zooi kan komen brengen.
En vraag ook even of je huisarts of huisdealer deze troep kan controleren.

Het lijkt me geen pretje voor die agent, de man (vrouw?) deed zijn of haar werk en wordt nu vervolgd.
Hoogste tijd voor een jobswitch lijkt mij.
pi_219534472
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:21 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dat kan natuurlijk ook, maar ik neem aan dat ze in een cellencomplex ook gewoon met baxters werken.

Natuurlijk kan de verdachte in een psychose oid zitten en het zelf niet kunnen beoordelen. Maargoee, dit zal uiteindelijk wel blijken in de rechtszaak
Denk niet dat ze gelijk een baxter systeem hebben omdat je dan ook een voorschrijver en een apotheek nodig hebt die dit gelijk regelt.

Op dit soort opvangen komen jan en allemaal binnen, soms maar heel kort. Ook al nemen mensen dagen niet noodzakelijke medicatie, maar gebeurt er iets tijdens het moment van ingesloten zijn, dan is politie hier verantwoordelijk voor.

PS vind dat OM wel heel ver gaat om individueel een agent te vervolgen voor dit....
  Spellchecker vrijdag 19 december 2025 @ 13:50:34 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219534605
quote:
FTFY

En kijken wat er op de verpakking van de medicatie staat.
Ook als de aangever het al gedaan heeft. :+
  vrijdag 19 december 2025 @ 13:55:15 #14
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219534638
Ik moet even weten wat de arrestant in kwestie allemaal op zn kerfstok had voordat ik hier een mening over kan vormen.
  vrijdag 19 december 2025 @ 13:55:35 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219534642
quote:
Misschien even nadenken voordat je debiele reacties op internet plaatst.

Ik ben helemaal voor billen branden -> blaren zitten, maar dit kan je de overledene toch onmogelijk aanrekenen.
Huilen dan.
pi_219534743
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:50 schreef maily het volgende:

[..]
FTFY

Lijkt mij niet echt relevant als je een hardcore verslaafde bent.
Die slikken, snuiven, spuiten, roken of drinken alles.

Bekijk deze YouTube-video
pi_219534752
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:55 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Misschien even nadenken voordat je debiele reacties op internet plaatst.

Ik ben helemaal voor billen branden -> blaren zitten, maar dit kan je de overledene toch onmogelijk aanrekenen.
Eens met jou.
pi_219534866
Ow nu is het geen incident maar dood door schuld. :O

Ik vind dit meer een gevalletje incident, met een helaas nare afloop.
pi_219534975
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:50 schreef maily het volgende:

[..]
FTFY

Als dat überhaupt mogelijk is. Weet jij of dat kan? Ik niet. Misschien krijgen ze gewoon pillen in zo’n pillen bekertje en water erbij of zeg ik nu iets raars?
...hier om je mars te breken.
  Spellchecker vrijdag 19 december 2025 @ 14:37:05 #20
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219535058
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 14:30 schreef EvilSkittle het volgende:

[..]
Als dat überhaupt mogelijk is. Weet jij of dat kan? Ik niet. Misschien krijgen ze gewoon pillen in zo’n pillen bekertje en water erbij of zeg ik nu iets raars?
Dat zou je in een kliniek of ziekenhuis verwachten denk ik.
Niet in een politiecel? Ik weet t niet ...
pi_219535149
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 14:21 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Ow nu is het geen incident maar dood door schuld. :O

Ik vind dit meer een gevalletje incident, met een helaas nare afloop.
Het is zeker een nare afloop.

Zit wel iets scheefs tussen de verschillende beroepsgroepen natuurlijk. In verzorgingstehuizen en ziekenhuizen worden zeer regelmatig fouten met medicatie gemaakt waardoor mensen overlijden. Daar komt het strafrecht nooit aan te pas, hoogstens krijg je een berisping van een tuchtrechter.
pi_219535158
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 14:47 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Zit wel iets scheefs tussen de verschillende beroepsgroepen natuurlijk. In verzorgingstehuizen en ziekenhuizen worden zeer regelmatig fouten met medicatie gemaakt waardoor mensen overlijden. Daar komt het strafrecht nooit aan te pas, hoogstens krijg je een berisping van een tuchtrechter.
Dat is idd ook wel heel scheef.
  vrijdag 19 december 2025 @ 15:09:06 #23
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219535287
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:05 schreef littlemindy het volgende:
Tijdens mijn opnames checkte ik ook altijd wat ik kreeg. Blijft mensenwerk. En tjah toen mijn pilletje er ineens anders uitzag, bleek er idd iets mis gegaan zijn. Ging bij mij uiteindelijk maar om het omwisselen van de ochtend benzo met de slaap benzo.
The name is Putler, Vladimir Putler
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 15:26:21 #24
441859 crew  Lenny77
pi_219535416
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 14:47 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Dit.
Belachelijk hoge straf.

Of het moest bewust zijn geweest..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219535461
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:35 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Denk niet dat ze gelijk een baxter systeem hebben omdat je dan ook een voorschrijver en een apotheek nodig hebt die dit gelijk regelt.

Op dit soort opvangen komen jan en allemaal binnen, soms maar heel kort. Ook al nemen mensen dagen niet noodzakelijke medicatie, maar gebeurt er iets tijdens het moment van ingesloten zijn, dan is politie hier verantwoordelijk voor.

PS vind dat OM wel heel ver gaat om individueel een agent te vervolgen voor dit....
Dat soort dingen worden 2x per dag geregeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')