Arrestant overleden na fout met medicatie in politiecel, agent vervolgd wegens dood door schuld

Een arrestant die deze zomer vastzat in het cellencomplex van het politiebureau aan de Beekstraat in Arnhem, is overleden nadat hij per vergissing verkeerde medicatie kreeg toegediend. Het Openbaar Ministerie (OM) vervolgt de betrokken politieman wegens dood door schuld.

Het incident vond plaats op zondag 8 juni 2025. De man voelde zich onwel nadat hij in de cellen medicatie had gekregen die bedoeld was voor een andere arrestant. Hij werd met spoed overgebracht naar het ziekenhuis, waar hij drie dagen later, op woensdag 11 juni, overleed.

Een deskundige heeft vastgesteld dat de verkeerd toegediende medicatie de directe doodsoorzaak was. De rijksrecherche deed onder leiding van het OM onderzoek naar de gang van zaken.

Uit dat onderzoek blijkt dat de politieman die de medicatie uitdeelde had kunnen weten dat het geneesmiddel niet voor deze arrestant bestemd was. Volgens het OM heeft hij onvoldoende gecontroleerd of hij de juiste persoon voor zich had.

Andere medewerkers niet vervolgd
Aanvankelijk werden ook twee andere politiemedewerkers als verdachte aangemerkt. Zij hadden op de dag van het incident een beperkte rol bij de medicatieverstrekking.

Het OM heeft echter besloten hen niet te vervolgen, omdat niet kan worden vastgesteld dat hun handelen in belangrijke mate heeft bijgedragen aan het overlijden van de arrestant.

Zowel de nabestaanden van de overleden man als de politieman die wordt vervolgd, zijn inmiddels door de officier van justitie op de hoogte gebracht van het besluit. In afwachting van de behandeling van de zaak door de rechter worden er geen verdere details bekendgemaakt, om de privacy van de betrokkenen te beschermen.

Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)oor-schuld~a4fb85be/
Tja een agent is natuurlijk geen verpleegkundige, maar je mag toch hopen dat ze wel een beetje opletten met de uitgifte van medicatie.

Ik ben wel benieuwd wat voor medicatie het dan was. In een cellencomplex zit je hooguit een paar dagen, wat voor iets zwaars moet het dan wel geweest zijn wat zijn snel dodelijk is?

En als gevangene zou je toch zelf ook moeten weten wat voor medicatie je krijgt?

Ik vind dood door schuld best een heftige.

Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail

steun FOK! en koop via een van deze links
Coolblue Bitvavo