abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219525365
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ndeld-door-partijtop

quote:
PVV-raadsleden stappen op, voelen zich vaak slecht behandeld door partijtop
In 14 van de 32 gemeenten waarin de PVV in de raad was verkozen, is de fractie sinds de vorige gemeenteraadsverkiezingen niet meer dezelfde. PVV-raadsleden zijn daar opgestapt, overgestapt of een eigen fractie begonnen, vaak uit onvrede over het contact met de landelijke partij.

In zes van die gemeenten (Dordrecht, Emmen, Maastricht, Purmerend, Urk en Utrecht) heeft de PVV helemaal geen raadsleden meer. Van de 63 gemeenteraadszetels die de PVV in totaal had, zijn er twaalf verdwenen. Dat blijkt uit een inventarisatie van Nieuwsuur.

"Op lokaal gebied is de PVV alleen een merknaam die je meekrijgt."
- René Betsch

Vooral nadat de PVV-kandidatenlijsten voor de komende gemeenteraadsverkiezingen bekend werden, ontstond er veel rumoer. In bijvoorbeeld Nissewaard komen twee van de drie overgebleven raadsleden niet meer opdagen sinds ze weten dat ze niet herkiesbaar zijn.

In Venlo werd fractievoorzitter Donald Fijnje na acht jaar van de PVV-kieslijst gehaald, zonder toelichting. Hij besloot zich af te splitsen en een eigen fractie te beginnen. "Als je op deze wijze wordt weggezet, doet dat wat met een mens", zegt hij tegen Nieuwsuur. "Wilders doet mij en de mensen van Venlo tekort als je niet uitlegt waarom je die keuze maakt."

PVV-Kamerleden in Den Haag coördineren per regio wie er op de lokale lijsten komen, en op welke plek. Zo is Kamerlid René Claassen verantwoordelijk voor de kandidatenlijsten in Limburg. Hij zegt tegen Nieuwsuur niet te weten waarom Fijnje niet terugkeert op de kieslijst. "Ik zorg alleen dat het in goede banen wordt geleid, maar de keuze voor de kandidaten wordt door iemand anders gemaakt." Op de vraag of die persoon PVV-leider Geert Wilders is, antwoordt hij: "Dat zou zomaar eens kunnen."

Wilders wilde niet reageren op vragen van Nieuwsuur over de gemeenteraadsverkiezingen.

'Veel geschreeuw'
Deze week stopte ook het Heerlense PVV-raadslid Paul Hoogers. Hij stapt over naar Forum voor Democratie. Tegen dagblad De Limburger zegt hij zich niet te kunnen vinden in de landelijke lijn van de PVV. "De PVV is een lege huls geworden. Veel geschreeuw, maar er wordt niet geleverd."

In de gemeente Twenterand splitste Yvonne Spijker zich af van de PVV-fractie omdat ze lager op de kieslijst was gezet. "Ergens is het ook bevrijdend om opnieuw te beginnen", zegt ze tegen de regionale omroep Oost. "Bij de PVV heb je je aan de landelijke lijn te houden."

In Emmen stapte in augustus Klaas Bosma over naar een lokale partij nadat zijn collega eerder al was gestopt. "Ik had steeds meer moeite met het feit dat alles binnen de partij wordt bepaald door één man: Geert Wilders", zegt Bosma tegen RTV Drenthe.

Geen contact
Het schort vooral aan de communicatie tussen de landelijke partijtop en de lokale afdelingen, zegt Fijnje. Hij zegt zelden iets van Wilders te hebben gehoord over politieke plannen. "Ook de Tweede Kamerleden hebben geen contact met lokaal. Dat is heel vervelend. Het zou erg helpen als je met iemand vanuit Den Haag iets kon afstemmen."

Diezelfde ervaring had René Betsch, voormalig PVV-raadslid in Maastricht. Hij stapte in 2023 over naar een lokale politieke partij. "Ik heb in 2018 mijn eerste vraag uitgezet voor informatie vanuit Den Haag. Ik wacht nog steeds op het antwoord."

PVV won 63 raadszetels
De PVV doet sinds 2010 mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. In 2022 deed de partij in 32 gemeenten mee, en won toen 63 raadszetels. Ter vergelijking: het CDA, destijds de grootste landelijke partij, kreeg zo'n 1100 zetels.

Bij de verkiezingen in maart 2026 doet de PVV in ongeveer 40 gemeenten mee. De wens was 58.

Arnhem, Urk en Purmerend vielen na 2022 af. Opvallend, want in Arnhem protesteerden Wilders en de PVV tegen 'Arnhemmistan'. In Urk ging Wilders regelmatig op bezoek, maar toch verbrak de fractie de banden met de landelijke partij.

Contact tussen de landelijke PVV en de lokale afdelingen is er nauwelijks, zegt Betsch. "De partij bestaat op lokaal gebied alleen in naam. Je krijgt de naam PVV als merk mee. Er zijn maar een paar standpunten. De rest mag je zelf invullen, als het maar de lijn is van de PVV."

Er was altijd één moment dat Donald Fijnje wél iets hoorde van de partijtop. "Als Geert naar Venlo komt, dan wordt er gebeld: ga het even regelen. Anders wordt er gedreigd: dan kom je niet op de lijst."

Fijnje vindt dat de partij moet veranderen en een ledenstructuur moet krijgen. "Zodat je met je mede-PVV'ers op z'n minst kunt overleggen." Betsch beaamt dat. "Leden kunnen aangeven welke kant een partij op moet. Zo leg je je oor te luisteren bij je achterban. De PVV doet dat niet."

Politiek duider Arjan Noorlander:
"Geert Wilders heeft de gemeenteraadsverkiezingen nooit erg serieus genomen. Het duurde jaren voordat de beweging in meer dan twee gemeenten meedeed. Wilders vreesde in die beginjaren vooral dat onervaren raadsleden problemen zouden opleveren voor de partij.

Ook nu nog is de deelname van de PVV, zeker voor een van de grootste fracties in de Tweede Kamer, zeer beperkt. Voor Wilders zijn de gemeenteraadscampagnes nog altijd vooral een uithangbord om zijn landelijke verhaal over migratie over het voetlicht te brengen.

Dat is ook nu de kritiek vanuit verschillende gemeentelijke PVV-fracties; Wilders heeft uiteindelijk weinig aandacht voor de mensen die lokaal voor de partij actief zijn."
Wat een partij zeg. In 6 steden zelfs alle leden weg _O-
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  donderdag 18 december 2025 @ 13:25:04 #2
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219525395
Verrassend |:)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  donderdag 18 december 2025 @ 13:29:49 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219525438
Tja raadsleden zijn toch maar nodeloze ballast. Dat mogen andere partijen wel oplossen.
pi_219526633
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 13:29 schreef Hexagon het volgende:
Tja raadsleden zijn toch maar nodeloze ballast. Dat mogen andere partijen wel oplossen.
Raadsleden kunnen minder extreemrechts populisme verspreiden indd.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  Moderator donderdag 18 december 2025 @ 16:15:01 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219526797
lol
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219527091
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 13:21 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ndeld-door-partijtop
[..]
Wat een partij zeg. In 6 steden zelfs alle leden weg _O-
De PVV heeft maar 1 menselijk lid :{w
pi_219528093
'Partij'top
  donderdag 18 december 2025 @ 19:59:35 #8
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219528864
Gelukkig is er ook nog eens goed nieuws. :)
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219529215
Niet te vroeg juichen. Als de PVV implodeert dan zullen partijen als FvD, JA21 en de VVD daarvan profiteren.
pi_219529845
PVV :')
Op PVV stemmen :) :') :')
pi_219530104
Joh.
pi_219550532
Zoals voorspeld:

twitter
pi_219550679
Mooi dat de PVV zichzelf aan het slopen is.
  zondag 21 december 2025 @ 14:29:20 #14
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219550929
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 13:42 schreef RotatoR het volgende:
Zoals voorspeld:

[ x ]
Dat FvD nog zo klimt.
En het verbaast me eigenlijk dat D66 ook nog gestegen is sinds TK2025.
Dacht dat dat met name strategische stemmers waren.

Maar schijnbaar wil iedereen meer macht overdragen aan de EU en kastjes in hun auto's voor rekeningrijden!
pi_219653932
Ik heb zelf ooit, wel al wat langer geleden, gesolliciteerd bij de PVV en dit verbaast me niks.

Ik had toen een gesprek met iemand die zelf al jaren op de TK-kieslijst staat. Hij begon onder meer over dat de procedure een onderzoek door de Rijksrecherche inhoudt. Achteraf gezien totale onzin, dat kan helemaal niet. En ik wist toen niet eens wat dat is.

Ik werd vervolgens afgewezen op dat er geen passende functie zou zijn. Vervolgens las ik in de krant dat een voormalig PVV-medewerker van de rechter gelijk heeft gekregen inzake een achterstand betaling van loon.

Daar moet je al niet willen werken, laat staan namens de PVV in een gemeenteraad zonder enkele aansturing van bovenaf.
pi_219654063
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 13:42 schreef RotatoR het volgende:
Zoals voorspeld:

[ x ]
Dit is alles behalve een goede ontwikkeling though. Veel liever de PVV dan FVD. Met FVD krijg je er een heel segment bizarre en enge complotmeuk en 'Nexit' troep bij. Maar ja, dit ga je helaas krijgen als alle andere partijen het laten afweten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219654094
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 16:04 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is alles behalve een goede ontwikkeling though. Veel liever de PVV dan FVD. Met FVD krijg je er een heel segment bizarre en enge complotmeuk en 'Nexit' troep bij.
Je kunt idd beter de PVV hebben, die zijn vooral gek en bluffen veel maar hebben na 20 jaar nog niks voor elkaar gekregen. FVD is een heel ander, meer agressief volk.

En dat zeg ik als iemand die een belachelijke sollicitatieprocedure bij de PVV heeft gehad en mede daarom een afkeer voor PVV.
pi_219654222
quote:

[..]
Dit is alles behalve een goede ontwikkeling though. Veel liever de PVV dan FVD. Met FVD krijg je er een heel segment bizarre en enge complotmeuk en 'Nexit' troep bij. Maar ja, dit ga je helaas krijgen als alle andere partijen het laten afweten.
Dat clubje is tegenwoordig ook groot fan van de islam en ze collaboreren met rusland. NSB 2.0

twitter

Dit is ook wel tekenend. FvD stemt tegen een verbod op de Moslimbroederschap.
pi_219654241
quote:
Inmiddels weet ik wel een beetje hoe je over bepaalde onderwerpen denkt. Waarom kom je niet gewoon eerlijk uit voor de belangrijkste reden dat je de PVV verre prefereert boven FvD, namelijk dat de PVV door dik en dun Israel steunt terwijl FvD inmiddels behoorlijk kritisch is over Israel?
pi_219654796
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Inmiddels weet ik wel een beetje hoe je over bepaalde onderwerpen denkt. Waarom kom je niet gewoon eerlijk uit voor de belangrijkste reden dat je de PVV verre prefereert boven FvD, namelijk dat de PVV door dik en dun Israel steunt terwijl FvD inmiddels behoorlijk kritisch is over Israel?
Omdat dit niet de belangrijkste reden is. Mijn post is volgens mij ook vrij duidelijk, daar geef ik een aantal redenen waarom ik de PVV liever heb dan de FVD.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219654851
Dus die PVVers stoppen met nietsdoen.
pi_219655103
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 16:41 schreef HowardRoark het volgende:
Omdat dit niet de belangrijkste reden is. Mijn post is volgens mij ook vrij duidelijk, daar geef ik een aantal redenen waarom ik de PVV liever heb dan de FVD.
Je hebt een paar redenen gegeven waarom je PVV prefereert boven FvD, maar ik geloof gewoon niet dat dat voor jou de belangrijkste redenen zijn.
pi_219655150
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Je hebt een paar redenen gegeven waarom je PVV prefereert boven FvD, maar ik geloof gewoon niet dat dat voor jou de belangrijkste redenen zijn.
Tja, daar kan ik verder niets aan veranderen. Dat probleem ligt toch echt bij jou.
pi_219655185
Heeft de PVV geen secretariaat dat de relaties tussen de landelijke leiding en de lokale afdelingen coördineert? Dat laat je toch niet aan een persoon over. Ik krijg de indruk dat Wilders moeite lijkt te hebben met delegeren, terwijl dat onvermijdelijk wordt zodra een organisatie een bepaalde omvang bereikt.
pi_219655226
beter kunnen ze de partij GVV noemen
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
  maandag 29 december 2025 @ 17:06:33 #26
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219655255
quote:

[..]
Ik ben wel fel voorstander van een Nexit. Misschien toch maar FVD overwegen in de toekomst!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219655321
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 17:06 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik ben wel fel voorstander van een Nexit. Misschien toch maar FVD overwegen in de toekomst!
Het zou weer een mooie bevestiging van het hoefijzermodel zijn.
  maandag 29 december 2025 @ 17:13:48 #28
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219655378
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 17:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het zou weer een mooie bevestiging van het hoefijzermodel zijn.
En daar kunnen we er niet genoeg van hebben. Go NEXIT, Go FVD!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219655589
Dit is een goede zaak, de PVV stemmer verdient beter dan de PVV.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')