Zal ik je nog es wat vertellen: Mensen met wie jij dagelijks omgaat, praten over jou met anderen!! Stel je voor!quote:Op donderdag 18 december 2025 11:46 schreef summer2bird het volgende:
Mijn zusje heeft er een en deelt soms beelden van bijzondere voorbijgangers.
Sinds ze dit doet ben ik me hyper bewust van die dingen en dat ik gefilmd word als ik wandel door de buurt ofzo.
Geen prettige gedachte.
Ook geen fijn idee dat bedrijven weten wanneer ik wandel ofzo door andermans camera.
Vreselijkquote:Op donderdag 18 december 2025 11:46 schreef summer2bird het volgende:
Sinds ze dit doet ben ik me hyper bewust van die dingen en dat ik gefilmd word als ik wandel door de buurt ofzo.
Geen prettige gedachte.
Ook geen fijn idee dat bedrijven weten wanneer ik wandel ofzo door andermans camera.
Meer mensen met een gek loopje of die er raar uitzien ofzoquote:Op donderdag 18 december 2025 13:20 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
En wat zijn voor je zusje "bijzondere voorbijgangers"? Iemand die onder werktijd met een tweedehands tafel loopt te sjouwen terwijl ie afgekeurd is en vorige week nog zei dat ie geen geld had of wat?
Ik neem aan dat jij zon camera hebt?quote:Op donderdag 18 december 2025 13:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Zal ik je nog es wat vertellen: Mensen met wie jij dagelijks omgaat, praten over jou met anderen!! Stel je voor!
Over het algemeen worden dergelijke beelden niet bewaard, tenzij nodig voor een onderzoek, of kwade intentie. Wij hebben een camera en die beelden kan ik terugkijken en als ik wil ook downloaden. Pas als ik dat laatste doe, zijn de beelden bewaard. Doe ik dat niet, dan worden ze na een aantal weken overschreven door nieuwe beelden. Je moet je daar niet zo druk over maken, dan heb je geen leven!
Ik weet hetquote:
Ik dacht, dat die dingen er waren om te zien wie er voor de deur staat als er aangebeld wordt? Maar ze zijn dus vooral bedoeld om de buren en voorbijgangers te betrappen op verdacht gedrag?quote:Op donderdag 18 december 2025 09:34 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als iedereen zich aan de wet zou houden, hoefde ook niemand zo een deurbel aan te schaffen.
Ja, dus nu komen ze niet meer iedere week bij je inbrekenquote:Op donderdag 18 december 2025 10:13 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
De kans dat iemand gaat inbreken is al veel minder groot met zo een camera. Heb jij je telefooncamera wel eens gericht op mensen die je aan het bedreigen waren?
Dat vinden ze niet leuk. Understatement.
Hellend vlak. Hoe vaker het gebeurt, hoe lakser de controle en hoe groter de roep om 24/7 alles onder surveillance te houden. Over 5-10 jaar of zo krijg je geen dekking meer tegen inbraak zonder camera's die alles in de gaten houden en moeten de beelden opgeslagen worden op een centrale locatie. En het eerste wat een rechter vraagt bij een misdrijf is waar de video is.quote:Op donderdag 18 december 2025 10:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat argumenten zoals dit een beetje staan en vallen bij of een overheid de wil van het volk uitvoert of dat een overheid autoritarisch eigenrichting speelt.
Geef toe dat er nogal een groot verschil is tussen:
Overheid A. Een coalitie democratie met trias politica waar iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is waar (met zware regelgeving en waarboring) camerabeelden gebruikt worden om oprecht criminelen op te sporen
Overheid B. Een dictatuur waar de overheid informatie verzamelt om ongewensten op te sporen om ze te laten verdwijnen voor staatszekerheid.
In situatie A zijn die camerabeelden gewoon een goed hulpmiddel om locale problemen op te lossen voor de politie. In situatie B mag je niet eens de mening uiten dat je vind dat er zorgvuldig met camerabeelden omgegaan moeten worden door de overheid.
Doen alsof een Nederlandse overheid met camerabeelden op moreel vlak hetzelfde is als de Chinese overheid met camerabeelden gaat voorbij aan zo veel nogal belangrijke verschillen dat de vergelijking oneigenlijk is.
Google Maps gebruikt dat al om gerichte advertenties te tonen. Voor Pokemon Go kun je een zeldzame pokemon bij of in jouw zaak laten zetten.quote:Op donderdag 18 december 2025 11:46 schreef summer2bird het volgende:
Geen prettige gedachte.
Android telefoons kunnen binnenkort automatisch telefoongesprekken vertalen, dus niet alleen je berichten gaan nu naar Google, maar ook al je gesprekken.quote:
En wat heeft dat met het afplakken van een deurbelcamera omdat hij niet denkt dat die beelden nuttig zijn te maken?quote:Op donderdag 18 december 2025 14:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Android telefoons kunnen binnenkort automatisch telefoongesprekken vertalen, dus niet alleen je berichten gaan nu naar Google, maar ook al je gesprekken.
Dat het misschien wel handig is om je te realiseren hoe weinig privacy je nog hebt en dat je daar niet aan mee hoeft te doen? Zelf niet bespioneren en zorgen dat je zo weinig mogelijk bespioneerd wordt?quote:Op donderdag 18 december 2025 14:54 schreef ToT het volgende:
[..]
En wat heeft dat met het afplakken van een deurbelcamera omdat hij niet denkt dat die beelden nuttig zijn te maken?
Misschien dat ze dat binnenkort in China gaan introduceren aangezien je per 10 inwoners al weet ik veel hoeveel camera's hebt hangen en er van alles volautomatisch gebeurt. Hopen dat dat ook hier gaat gebeuren dus?quote:Op donderdag 18 december 2025 15:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat het misschien wel handig is om je te realiseren hoe weinig privacy je nog hebt en dat je daar niet aan mee hoeft te doen? Zelf niet bespioneren en zorgen dat je zo weinig mogelijk bespioneerd wordt?
Wat ik zelf een toffe toepassing van al die camera's zou vinden: bestuurders die parkeren of stoppen op plaatsten waar ze dat niet mogen meteen een dikke boete sturen. Maar zo heeft iedereen wel wat en voor je het weet kun je niet meer buiten komen zonder meteen een paar boetes of rechtszaken op te lopen.
Nee, net niet. Ik gebruik bijvoorbeeld ook geen Google of Chrome. Wel Gmail (ik was er vanaf het begin bij en omzetten is lastig) en een Android telefoon, waar ik maar weinig mee doe. Ik bespioneer niemand, want ik vind wel dat mensen recht op privacy hebben.quote:Op donderdag 18 december 2025 15:01 schreef ToT het volgende:
[..]
Misschien dat ze dat binnenkort in China gaan introduceren aangezien je per 10 inwoners al weet ik veel hoeveel camera's hebt hangen en er van alles volautomatisch gebeurt. Hopen dat dat ook hier gaat gebeuren dus?
In een appartement? Je rukt de bestaande er uit en frot er die goedkope in?quote:Maar je eigen deurbelcamera afplakken omdat je denkt niets aan die beelden te hebben is wel heel bizar met een vleugje paranoia. Koop dan gewoon een kutding van een tientje.
Maar, hoe vaak wordt er bij jou ingebroken en hoeveel heeft het gebruik van die camera dat verminderd?quote:Op donderdag 18 december 2025 15:06 schreef RamboDirk het volgende:
Waren camera's voorheen louter in bezit van paranoide wappies. Tegenwoordig heeft 70% hier in de buurt een ringdeurbel of meer.
Ik zie het weer als een zoveelste uitwas van een veranderende samenleving. Je kunt het mensen ook niet kwalijk nemen.
Ik heb geen camera.quote:Op donderdag 18 december 2025 15:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar, hoe vaak wordt er bij jou ingebroken en hoeveel heeft het gebruik van die camera dat verminderd?
Na een autobrand in de straat middenin de nacht en een scooter die in de hens is gestoken wilde ik wel een cameradeurbel ja. Sinds we die hebben gebeurt er weinig, maar het is wel fijn dat als er iets gebeurt, we eventueel verdachte situaties kunnen vastleggen. Als je daar als burger een probleem mee hebt, dan moet je geen rottigheid uitvreten, zo simpel is het.quote:Op donderdag 18 december 2025 15:06 schreef RamboDirk het volgende:
Waren camera's voorheen louter in bezit van paranoide wappies. Tegenwoordig heeft 70% hier in de buurt een ringdeurbel of meer.
Ik zie het weer als een zoveelste uitwas van een veranderende samenleving. Je kunt het mensen ook niet kwalijk nemen.
https://onzetaal.nl/taalloket/samenstellingquote:Op donderdag 18 december 2025 10:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kun jij in die tijd even je basisschool lessen over werkwoordsvervoegingen herhalen.
Dat ging niet alleen om inbreken, die zoon van dat gezin had aan mij gevraagd of ik een machete op mijn keel wilde. Hij had me dus bedreigd. ( o.a.)quote:Op donderdag 18 december 2025 14:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik dacht, dat die dingen er waren om te zien wie er voor de deur staat als er aangebeld wordt? Maar ze zijn dus vooral bedoeld om de buren en voorbijgangers te betrappen op verdacht gedrag?
Dus andere mensen mogen doen wat ze willen, maar we gaan wel controleren of het geen dingen zijn waar je aanstoot aan neemt?
"Nee, alleen als ze wat strafbaars doen! Of andere dingen die niet door de beugel kunnen!"
Dus we willen dat de politie 24/7 weet wat je doet, zodat ze je kunnen bestraffen als het illegaal blijkt te zijn? Of toch minstens de buren, zodat zij de politie in kunnen schakelen?
"Maar nu nog alleen buitenshuis, dus thuis kun je nog doen waar je zin in hebt. Als je de gordijnen dicht doet."
Dat snap ik. Maar als 1 ding mij de afgelopen decennia duidelijk is geworden mbt camera's en menselijk gedragquote:Op donderdag 18 december 2025 14:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hellend vlak. Hoe vaker het gebeurt, hoe lakser de controle en hoe groter de roep om 24/7 alles onder surveillance te houden. Over 5-10 jaar of zo krijg je geen dekking meer tegen inbraak zonder camera's die alles in de gaten houden en moeten de beelden opgeslagen worden op een centrale locatie. En het eerste wat een rechter vraagt bij een misdrijf is waar de video is.
Dan gaan ze achterom.quote:Op donderdag 18 december 2025 15:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar, hoe vaak wordt er bij jou ingebroken en hoeveel heeft het gebruik van die camera dat verminderd?
Oh ik heb wel onschuldigere redenen dan dat om (een aantal van de) camera's op te hangen. Sure, de camera boven de oprit is om de auto's in de gaten te houden, zonder meer.quote:Op donderdag 18 december 2025 18:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar als 1 ding mij de afgelopen decennia duidelijk is geworden mbt camera's en menselijk gedrag
(Na de volgende soorten incidenten:)
1. Asociale bewoners in de flat die zich in de camera-luwe gedeeltes van de openbare ruimte slechter gedragen dan waar camera's zijn. (denk aan namen krassen op de liftdeuren en de deur intrappen omdat ze de sleutel niet hadden)
2. Slechte buren (tokkies met bijthond) die zich misdragen totdat ik mijn telefoon er bij pak om te filmen, waarna ze ineens een stuk netter en terughoudender worden in hun beledigingen (nog steeds tuig maar iig geen doodsverwensingen ineens)
De les voor mij is vrij duidelijk. De slechtsten onder ons kunnen zich niet goed gedragen tenzij ze het gevoel hebben dat ze bekeken worden en dat anderen de waarheid kunnen terughalen op camera. En de verandering in gedrag als er camera's zijn vs als ze er niet zijn is zo dramatisch groot dat voor mij persoonlijk die glijdende schaal argumenten iets minder hard meer aan komen. Kan deels komen omdat ik in een oprechte KUTbuurt woon de laatste 20 jaar.
Kanttekening:
Dit effect is beter voor vaste camera's waarvan duidelijk is dat ze er zijn. Een deel van de slechte momenten met mijn buurt waarbij ik mijn telefoon pakte om te filmen mondde uit in iets agressiever gedrag. Dus als jij de camera in de hand hebt werkt dat minder goed.
Rare plaats voor een manchet.quote:Op donderdag 18 december 2025 18:02 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat ging niet alleen om inbreken, die zoon van dat gezin had aan mij gevraagd of ik een manchete op mijn keel wilde. ( o.a.)
Maar die branden kwamen dus vaak voor en zijn nu opgehouden?quote:Op donderdag 18 december 2025 15:25 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Na een autobrand in de straat middenin de nacht en een scooter die in de hens is gestoken wilde ik wel een cameradeurbel ja. Sinds we die hebben gebeurt er weinig, maar het is wel fijn dat als er iets gebeurt, we eventueel verdachte situaties kunnen vastleggen. Als je daar als burger een probleem mee hebt, dan moet je geen rottigheid uitvreten, zo simpel is het.
Vroeger, toen gingen de mensen in de buurt met elkaar praten. Toen ondernamen ze samen actie. Dat doen we niet meer. En alleen is maar alleen. Dus dan wil je prikkeldraad en wapens. Of toch minstens kunnen zien wat er gebeurt, zodat je de politie kunt bellen. Angsthazen, die niet meer weten hoe ze voor zichzelf op moeten komen. Want de wereld is maar gevaarlijk, met al die loslopende buitenlanders.quote:Op donderdag 18 december 2025 18:02 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat ging niet alleen om inbreken, die zoon van dat gezin had aan mij gevraagd of ik een manchete op mijn keel wilde. Hij had me dus bedreigd. ( o.a.)
Ik was gewoon bang en wilde zien wie er in de buurt van mijn huis kwam. De hele straat had zo een Ring sinds dat gezin daar was komen wonen.
Nu ben ik verhuisd. Nu heb ik die ring niet meer nodig.
Hellend vlak. Hard tegen hard. Heb je al een mes bij?quote:Op donderdag 18 december 2025 18:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar als 1 ding mij de afgelopen decennia duidelijk is geworden mbt camera's en menselijk gedrag
(Na de volgende soorten incidenten:)
1. Asociale bewoners in de flat die zich in de camera-luwe gedeeltes van de openbare ruimte slechter gedragen dan waar camera's zijn. (denk aan namen krassen op de liftdeuren en de deur intrappen omdat ze de sleutel niet hadden)
2. Slechte buren (tokkies met bijthond) die zich misdragen totdat ik mijn telefoon er bij pak om te filmen, waarna ze ineens een stuk netter en terughoudender worden in hun beledigingen (nog steeds tuig maar iig geen doodsverwensingen ineens)
De les voor mij is vrij duidelijk. De slechtsten onder ons kunnen zich niet goed gedragen tenzij ze het gevoel hebben dat ze bekeken worden en dat anderen de waarheid kunnen terughalen op camera. En de verandering in gedrag als er camera's zijn vs als ze er niet zijn is zo dramatisch groot dat voor mij persoonlijk die glijdende schaal argumenten iets minder hard meer aan komen. Kan deels komen omdat ik in een oprechte KUTbuurt woon de laatste 20 jaar.
Kanttekening:
Dit effect is beter voor vaste camera's waarvan duidelijk is dat ze er zijn. Een deel van de slechte momenten met mijn buurt waarbij ik mijn telefoon pakte om te filmen mondde uit in iets agressiever gedrag. Dus als jij de camera in de hand hebt werkt dat minder goed.
jij vindt een camera hard tegen hard en gelijk staan aan een heel wapen er bij pakken?quote:Op vrijdag 19 december 2025 00:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hellend vlak. Hard tegen hard. Heb je al een mes bij?
Wel mee eens ja, het is een teken dat we van een high trust society naar een low trust society aan het veranderen zijn.quote:Op donderdag 18 december 2025 15:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die veranderde samenleving werkt zo: "Je kunt buitenlanders niet vertrouwen, die stelen al je spullen en verkrachten je vrouw en dochters!" En voor je het weet denk je dat je niemand meer kunt vertrouwen en laat je je vrouw of dochten niet meer alleen naar buiten gaan, of dan toch alleen als ze pepperspray en een taser bij heeft. Moet er prikkeldraad om je woning. Hang je je jas niet meer onbeheerd op. Ga je alleen nog op pad als je een groot mes bij je hebt. Enzovoorts.
We laten ons onnodig bang maken.
https://www.rdi.nl/onderwerpen/consumenten/jammersquote:Op donderdag 18 december 2025 04:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Oplossing: Wireless camera jammer. Verstoord Wi-Fi- en Bluetoothsignalen. Met een richtantenne zeer doeltreffend.
[ afbeelding ]
quote:Waarom zijn jammers verboden
Nederland is afhankelijk van draadloze technologie. Denk aan mobiele data, telefonie en navigatie. Jammers zijn verboden omdat ze deze mobiele communicatie verstoren. Alarmsystemen, afstandsbedieningen of medische apparatuur kunnen dan niet gebruikt worden. Jammers leveren ook gevaar op doordat alarmnummer 1-1-2 en daarmee politie, brandweer en ambulance niet bereikbaar zijn.
En weer heb je bizarre wereldbeelden.quote:Op vrijdag 19 december 2025 00:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger, toen gingen de mensen in de buurt met elkaar praten. Toen ondernamen ze samen actie. Dat doen we niet meer. En alleen is maar alleen. Dus dan wil je prikkeldraad en wapens. Of toch minstens kunnen zien wat er gebeurt, zodat je de politie kunt bellen. Angsthazen, die niet meer weten hoe ze voor zichzelf op moeten komen. Want de wereld is maar gevaarlijk, met al die loslopende buitenlanders.
quote:Op donderdag 18 december 2025 19:38 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Rare plaats voor een manchet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |