Ja dan trek je ook echt zo'n smoel.quote:De schoonheidskoningin zelf claimde later dat het gebaar werd gemaakt omdat ze hoofdpijn had.
Dit is zeer geilquote:Op woensdag 17 december 2025 14:21 schreef raptorix het volgende:
Speciaal voor @:de_boswachter ben ik dieper in het verhaal gedoken.
[ afbeelding ]
Ik weet ook eigenlijk niet zo goed is of het racistisch is of stereotyperend. Als die mensen echt smallere ogen hebben is het dan ook racistisch om zo te doen?quote:Op woensdag 17 december 2025 14:26 schreef bianconeri het volgende:
Racistisch? Het is toch niets negatiefs over Aziaten?
Het is stereotyperend en niet zo netjes, maar racisitisch?
Hopeloosquote:Op woensdag 17 december 2025 14:29 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
ChatGPT zegt ook dat het racistisch is.
quote:Op woensdag 17 december 2025 14:29 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik weet ook eigenlijk niet zo goed is of het racistisch is of stereotyperend. Als die mensen echt smallere ogen hebben is het dan ook racistisch om zo te doen?
Ja. Het maken van "spleetjes" met je ogen om een Aziatisch persoon uit te beelden wordt over het algemeen als racistisch beschouwd.
Waarom?
Stereotypering: Je reduceert een zeer diverse groep mensen tot één overdreven lichamelijk kenmerk, terwijl Aziaten er onderling heel verschillend uitzien.
Geschiedenis van spot en uitsluiting: Dit gebaar is lang gebruikt om Aziatische mensen belachelijk te maken, te pesten of te ontmenselijken, vooral in koloniale en migratiegeschiedenissen.
Kwetsend effect: Ook als het "niet slecht bedoeld" is, roept het bij veel Aziatische mensen ervaringen op van discriminatie en vernedering. In maatschappelijke discussies telt het effect zwaarder dan de intentie.
Ontmenselijking: Het nabootsen van fysieke kenmerken (zoals oogvorm) om een etnische groep te typeren, verschuift de focus van iemands persoon of cultuur naar een karikatuur van het lichaam.
quote:Ja, theoretisch kan iemand zo’n gebaar maken zonder dat het racistisch bedoeld is – bijvoorbeeld door hoofdpijn, vermoeidheid, fel licht of concentratie. Mensen knijpen soms hun ogen samen of trekken hun wenkbrauwen op bij fysieke ongemakken.
Ook n.a.v. die info van ChatGPT vind ik het niet per definitie racisme.quote:Op woensdag 17 december 2025 14:29 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik weet ook eigenlijk niet zo goed is of het racistisch is of stereotyperend. Als die mensen echt smallere ogen hebben is het dan ook racistisch om zo te doen?
Ja. Het maken van "spleetjes" met je ogen om een Aziatisch persoon uit te beelden wordt over het algemeen als racistisch beschouwd.
Waarom?
Stereotypering: Je reduceert een zeer diverse groep mensen tot één overdreven lichamelijk kenmerk, terwijl Aziaten er onderling heel verschillend uitzien.
Geschiedenis van spot en uitsluiting: Dit gebaar is lang gebruikt om Aziatische mensen belachelijk te maken, te pesten of te ontmenselijken, vooral in koloniale en migratiegeschiedenissen.
Kwetsend effect: Ook als het "niet slecht bedoeld" is, roept het bij veel Aziatische mensen ervaringen op van discriminatie en vernedering. In maatschappelijke discussies telt het effect zwaarder dan de intentie.
Ontmenselijking: Het nabootsen van fysieke kenmerken (zoals oogvorm) om een etnische groep te typeren, verschuift de focus van iemands persoon of cultuur naar een karikatuur van het lichaam.
Dat kan inderdaad. Is tegenwoordig maar heel gewoon om te doen. Maar ik ga ervan uit dat Enzo zo wijs is geweest om deze video offline te halen.quote:Op woensdag 17 december 2025 15:05 schreef gwn_een_user het volgende:
grappige is dat ik dit een grote nederlandse youtuber genaamd enzoknol dit toevallig ook eens zag doen in een video jaren geleden. ik ben niet een volger of zo, ik was op de loopband en keek gwn ff toevallig een video of twee van hem
is blijkbaar nooit controversieel gebleken want ik heb er verder niets meer over gehoord? was wel van een jaar of 5-10 terug.
net gecheckt, hij is nog steeds een grote youtuber lol. misschien als ik die video kan opzoeken kan ik hem voor de lol cancellen?
Ziet eruit als een bouwvakker.quote:Op woensdag 17 december 2025 14:21 schreef raptorix het volgende:
[ afbeelding ]
lijkt me sterk want hij maakt elke dag een vlog dacht, net gecheckt op zijn kanaal, het zijn er inmiddels duizenden lolquote:Op woensdag 17 december 2025 15:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Is tegenwoordig maar heel gewoon om te doen. Maar ik ga ervan uit dat Enzo zo wijs is geweest om deze video offline te halen.
Tja, die zieligers heb je nu eenmaal overal. Oeh, hij deed dit! Cancelen, want racisme!!quote:Op woensdag 17 december 2025 15:13 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
lijkt me sterk want hij maakt elke dag een vlog dacht, net gecheckt op zijn kanaal, het zijn er inmiddels duizenden lol
"stuur 2 btc naar dit adres of ik verspreid deze video uit 2016 die je bent vergeten, waarin je spleetogen trekt. verwijderen heeft geen zin meer, ik heb al een kopie gedownload"![]()
haha maar nee, ga ik niet doen. ik ben geen klikspaan en het boeit mij verder allemaal weinig. hij zoekt het maar uit, maar het zou in de toekomst wel eens kunnen opduiken in het nieuws. je hebt het hier als eerste gehoord
Of deze, altijd leuk:quote:Op woensdag 17 december 2025 15:17 schreef roos94 het volgende:
Hankie pankie sjanghai zongen we luidkeels mee
Aan de eerdere foto in dit topic te zien heeft ze al een rood kruisquote:Op woensdag 17 december 2025 16:12 schreef Zoddie het volgende:
Heeft er iemand al contact gemaakt met Azie? Gaat het wel daar? Moeten we geen Giro 555 opzetten of Rode kruis er heen sturen?
Wtf maakt het nou weer uit wat ChatGPT vindt?quote:Op woensdag 17 december 2025 14:29 schreef tesssssssss het volgende:
En dan zet je ook deze tekst erbij natuurlijk:quote:Op woensdag 17 december 2025 14:20 schreef maily het volgende:
[..]
Ja dan trek je ook echt zo'n smoel.
Als er geen racistische bedoelingen bij zitten, dan zet je niet deze tekst erbij:quote:Op woensdag 17 december 2025 14:41 schreef raptorix het volgende:
Ja, theoretisch kan iemand zo’n gebaar maken zonder dat het racistisch bedoeld is – bijvoorbeeld door hoofdpijn, vermoeidheid, fel licht of concentratie. Mensen knijpen soms hun ogen samen of trekken hun wenkbrauwen op bij fysieke ongemakken.
Kijk eens dom? Hou eigenlijk maar weer op.quote:Op woensdag 17 december 2025 19:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als er geen racistische bedoelingen bij zitten, dan zet je niet deze tekst erbij:
'Eating with a Chinese'
Mijne hemelquote:Op woensdag 17 december 2025 19:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als er geen racistische bedoelingen bij zitten, dan zet je niet deze tekst erbij:
'Eating with a Chinese'
Stuur haar wat hamburgersquote:Op woensdag 17 december 2025 14:21 schreef raptorix het volgende:
[ afbeelding ]
Dat weet ik niet, daar vraag ik het altijd aan als ik het zelf niet weet. Ik vraag dat zelfs aan welke tint foundation het beste bij mij huid past.quote:Op woensdag 17 december 2025 19:03 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Wtf maakt het nou weer uit wat ChatGPT vindt?
Dus dit vindt je ineens niet racistisch.....?quote:Op woensdag 17 december 2025 14:26 schreef bianconeri het volgende:
Racistisch? Het is toch niets negatiefs over Aziaten?
Het is stereotyperend en niet zo netjes, maar racisitisch?
Voor de grap even een spleetoog maken is is heel wat anders dan wanneer je buitenlanders dood wenst en allemaal er maar uit wilt trappen omdat ze allemaal gelijk zijn.quote:Op donderdag 18 december 2025 09:04 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dus dit vindt je ineens niet racistisch.....?
Dilkjan!quote:Op woensdag 17 december 2025 19:05 schreef Idisrom het volgende:
China Girl van David Bowie zou vandaag ook niet meer gedraaid kunnen worden, laat staan een hit worden.
Ook de strip Dirkjan melkte vroeger dit onderwerp met de Chinese restauranthouder (lestaulanthoudel) wekenlang uit.
Edit: Dirk = Dirkjan.
Mijn zoontje is deels Aziatisch en ik vond het wel een beetje apart dat men op de opvang "Hankie pankie Shanghai" voor hem deed met die oogjes toen hij jarig was!quote:Op woensdag 17 december 2025 14:52 schreef Gia het volgende:
Die vrouw zit met een Chinese vriendin? te eten en die vriendin maakt deze foto? terwijl zij dit doet. Als die vriendin er akkoord mee is, wat is dan het probleem?
Wel een beetje flauw dat ze er een hoofdpijnverhaal van maakt. Dan lach je niet zo. Ze had beter een statement kunnen maken dat men niet zo'n lange tenen moet hebben.
Ik vind dat echt zo overdreven. Kinderen mogen met carnaval nog niet meer als cowboy of indiaan verkleed gaan. Non of pater uit den boze, want kwetsend. Lederhose en dirndl kan geloof ik nog wel, maar een arabier in de optocht, kan echt niet meer. Had je moeten zien in de oliecrisis! Zwarte piet is al gecanceld, maar komt gewoon terug, hoor.
Slachtofferhulp naar Azië sturen om hen te helpen om met dit verschrikkelijke trauma te dealen!quote:Op woensdag 17 december 2025 16:12 schreef Zoddie het volgende:
Heeft er iemand al contact gemaakt met Azie? Gaat het wel daar? Moeten we geen Giro 555 opzetten of Rode kruis er heen sturen?
Hoezo tegen de draad?quote:Op woensdag 17 december 2025 23:35 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Mijne hemel![]()
Star "tegen de draad" hopper
Ik denk dat ze er op de meeste scholen niet eens bij stilstaan wat voor kindjes in de klas zitten als ze liedjes zingen.quote:Op donderdag 18 december 2025 09:31 schreef ToT het volgende:
[..]
Mijn zoontje is deels Aziatisch en ik vond het wel een beetje apart dat men op de opvang "Hankie pankie Shanghai" voor hem deed met die oogjes toen hij jarig was!Maar ik zag wel in dat het verder onschuldig bedoeld was en er worden al zo veel kinderliedjes gecensureerd tegenwoordig.
Cowboys en indianen; hier heb je een indoor speelcentrum met die naam en in die stijl. Ik ben blij dat het nog niet gecanceld is, maar dat moet je hier volgens mij ook niet proberen!
Heb je het hele bericht gelezen? Ze zegt dat anderen dit er voor de grap bijgeschreven hebben, niet zij. Zij deed dit omdat ze hoofdpijn had.quote:Op donderdag 18 december 2025 09:39 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hoezo tegen de draad?
Met deze tekst heeft ze er gewoon iets racistisch van gemaakt. Dankzij het bijschrift is haar doel duidelijk: mensen belachelijk te maken. Heeft niets met hoofdpijn te maken.
Moriaantje mag al jaren niet meer, Tante uit Marokko is helaas net zoals veel andere liedjes aangepast.quote:Op donderdag 18 december 2025 09:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk dat ze er op de meeste scholen niet eens bij stilstaan wat voor kindjes in de klas zitten als ze liedjes zingen.
Is Moriaantje al gecanceld? Vermoed van wel, maar kortjakje zal wel gewoon mogen, uiteraard. Maar die tante uit Marokko moet wegblijven, denk ik.
Hm, in welke zin aangepast? Als ik erop google kom ik het liedje gewoon tegen. Of komt ze niet meer op kamelen?quote:Op donderdag 18 december 2025 09:48 schreef ToT het volgende:
[..]
Moriaantje mag al jaren niet meer, Tante uit Marokko is helaas net zoals veel andere liedjes aangepast.
Weet ik niet meer, maar "Marokko" kwam niet meer voor in de versie die ik tot mijn verbazing een tijdje geleden gehoord had. De pistolen waren er ook uit gehaald, en in een versie waarin ze nog wel uit Marokko kwam, was het varken aan het spit verdwenen.quote:Op donderdag 18 december 2025 09:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Hm, in welke zin aangepast? Als ik erop google kom ik het liedje gewoon tegen. Of komt ze niet meer op kamelen?
Dan heb je natuurlijk nog:
Cowboy billie boem
Toemba toemba
Nee, loempiavelkopel.quote:Op woensdag 17 december 2025 19:05 schreef Idisrom het volgende:
China Girl van David Bowie zou vandaag ook niet meer gedraaid kunnen worden, laat staan een hit worden.
Ook de strip Dirkjan melkte vroeger dit onderwerp met de Chinese restauranthouder (lestaulanthoudel) wekenlang uit.
Edit: Dirk = Dirkjan.
Ja tuurlijk joh. Het is een ander die het erbij heeft gezet natuurlijkquote:Op donderdag 18 december 2025 09:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb je het hele bericht gelezen? Ze zegt dat anderen dit er voor de grap bijgeschreven hebben, niet zij. Zij deed dit omdat ze hoofdpijn had.
Dat je ophef overdreven vindt, prima.quote:Op woensdag 17 december 2025 14:52 schreef Gia het volgende:
Die vrouw zit met een Chinese vriendin? te eten en die vriendin maakt deze foto? terwijl zij dit doet. Als die vriendin er akkoord mee is, wat is dan het probleem?
Dus, ik mag mijn beste vriendin niet voor de gek houden, als zij er zelf ook om kan lachen, als het met iets is wat ook op andere mensen kan slaan? Stel dat mijn vriendin flaporen heeft en we gaan uit eten en zij maakt een foto waarop ik haar flaporen na-aap, en we zetten dat vervolgens op insta met onderschrift: Lekker uit eten met vriendin met zeiloren. Grote lol met z'n tweeën! Wat gaat dit andere flaporen aan?quote:Op donderdag 18 december 2025 13:25 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat je ophef overdreven vindt, prima.
Maar de redenatie dat wanneer 1 Chinees het goed vindt "het dus oke is" slaat echt nergens op. Alsof 1 Chinees de vertegenwoordiger is voor alle aziaten![]()
Of iets wel of niet beledigend is is natuurlijk subjectief en je kan daar discussie over hebben.
Maar het argumenten dat het universeel gezien dus niet beledigend kan zijn omdat 1 willekeurige persoon van die specifieke afkomst het niet beledigend vindt, dat is zo'n flauwe kul. Daarmee reduceer je mensen van individu tot huidskleur/afkomst.
Mogen ze dan over pakweg 100 jaar in Afrika of Azië bijvoorbeeld ook een speelcentrum met het thema Nazi's & Joden openen?quote:Op donderdag 18 december 2025 09:31 schreef ToT het volgende:
[..]
Cowboys en indianen; hier heb je een indoor speelcentrum met die naam en in die stijl. Ik ben blij dat het nog niet gecanceld is, maar dat moet je hier volgens mij ook niet proberen!
Gelulquote:Op woensdag 17 december 2025 15:05 schreef gwn_een_user het volgende:
grappige is dat ik dit een grote nederlandse youtuber genaamd enzoknol dit toevallig ook eens zag doen in een video jaren geleden. ik ben niet een volger of zo, ik was op de loopband en keek gwn ff toevallig een video of twee van hem
Je mist het punt Gia.quote:Op donderdag 18 december 2025 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, ik mag mijn beste vriendin niet voor de gek houden, als zij er zelf ook om kan lachen, als het met iets is wat ook op andere mensen kan slaan? Stel dat mijn vriendin flaporen heeft en we gaan uit eten en zij maakt een foto waarop ik haar flaporen na-aap, en we zetten dat vervolgens op insta met onderschrift: Lekker uit eten met vriendin met zeiloren. Grote lol met z'n tweeën! Wat gaat dit andere flaporen aan?
Of mag het wel als het over flaporen, dikke buiken, rode haren, beugelbekkie, brilletje enz.... gaat, maar niet als het over een kenmerk van een bevolkingsgroep gaat?
Apart, wel!
Ik denk dat als het een onderonsje is met iemand, het niemand anders aan gaat.
Oh Hitler wordt in sommige Aziatische landen helemaal vereerd. Je kunt poppen kopen die er als hem uitzien, speelgoedhelmen en wapens van de SS'ers enz.quote:Op vrijdag 19 december 2025 07:44 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Mogen ze dan over pakweg 100 jaar in Afrika of Azië bijvoorbeeld ook een speelcentrum met het thema Nazi's & Joden openen?
Mag ik van jou het telefoonnummer van het bouwbedrijf? Want bij ons in de buurt zijn bouwvakkers toch compleet anders gevormd…quote:Op woensdag 17 december 2025 15:09 schreef vosss het volgende:
[..]
Ziet eruit als een bouwvakker.
Zou het er niet op kunnen. Zelfs nu met mijn netvliesloslatingen niet.
Komop zeg, dit ziet er toch niet vrouwelijk uit?quote:Op vrijdag 19 december 2025 09:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mag ik van jou het telefoonnummer van het bouwbedrijf? Want bij ons in de buurt zijn bouwvakkers toch compleet anders gevormd…
Borsten, kutje… Het lijkt mij wel een vrouw.quote:Op vrijdag 19 december 2025 09:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Komop zeg, dit ziet er toch niet vrouwelijk uit?
AI lult alleen maar wat het kan vinden op internetquote:Op woensdag 17 december 2025 14:29 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Hoe ziet "vrouwelijk" er dan wel uit?quote:Op vrijdag 19 december 2025 09:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Komop zeg, dit ziet er toch niet vrouwelijk uit?
quote:Op vrijdag 19 december 2025 09:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoe ziet "vrouwelijk" er dan wel uit?
Die lijkt trouwens wel erg op Famke Louise.quote:Op woensdag 17 december 2025 14:21 schreef raptorix het volgende:
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |