Het grootste risico van beleggen is nog wel NIET beleggen..quote:Op maandag 15 december 2025 19:47 schreef greatgonzo het volgende:
we zijn super voorzichtig, mijn vrouw misschien nog wel meer dan ik. Een deposito krijg ik er misschien nog doorheen, maar beleggen staan we eigenlijk niet echt voor open. Of het moet super defensief zijn met amper risico.
Punt is wel, dat politiek Den Haag zint op maatregelen om bijv. de HRA af te knijpen en de Eigen Woning naar Box 3 te verhuizen. Verder is je LTV iets van 344/720 < 50%. In die context zou ik niet verder aflossen dan wat contractueel met de bank is overeengekomen.quote:Op dinsdag 16 december 2025 15:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zover ik zie heb ik 3 opties:
1. Aflossen op de duurdere hypotheek, dat scheelt ca ¤100 p.m. maar dan is wel ¤30k weg. Voordeel is dat ik dan geen vermogensbelasting meer hoef te betalen en ik iets lagere maandlasten heb.
2. Beleggen maar de markt lijkt momenteel niet hele gunstig en de vrh vreet een groot deel van het rendement weg;
3. Op de spaarrekening laten staan en de inflatie + VRH het weg laten eten.
4. Ipv 36 uur pw te gaan werken naar 32 gaan. Nadeel is wel dat ik nu mijn werk eigenlijk al in 2 dagen af heb en dus met name minder betaald krijg dan dat ik daadwerkelijk minder werk.
Dat, je moet spreiden.quote:Op zondag 21 december 2025 08:02 schreef Belastingadviess het volgende:
[..]
Het grootste risico van beleggen is nog wel NIET beleggen..
Je kan het gewoon verdelen in delen: Spaargeld, goud, obligaties/deposito's, aandelen.
De kans dat je nu met VRH en inflatie geld verliest is gegarandeerd. Over een jaar of 30 gezien zijn de bedragen ook nog eens idioot groot.
Begin in ieder geval met een klein deel. Wereld ETF of SP500 ETF is een stuk eenvoudiger te kopen dan het misschien lijk.t
Spaarrente heeft verschillende tredes. De eerste 10k is met de hoogste rente, daarna gaat het steeds meer omlaag. Met een miljoen+ krijg je geen eens rente bij bv de INGquote:Op maandag 15 december 2025 19:59 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoe kan dit, al heb je miljoenen op je spaarrekening dan is het nooit meer dan 0,5% ongeveer.
De spaarrente is toch wel wat meer dan dat.
Dan kun je nog spreiden tussen banken. Dat je bv 9 ton wegzet bij iedere bank. Alleen zou ik dat niet bij kleinere banken wegzetten, omdat je bij eventueel omvallen van een bank tot 100k verzekerd bent.quote:Op zondag 21 december 2025 09:08 schreef 111210 het volgende:
[..]
Spaarrente heeft verschillende tredes. De eerste 10k is met de hoogste rente, daarna gaat het steeds meer omlaag. Met een miljoen+ krijg je geen eens rente bij bv de ING
Je moet je geld dan ook niet bij de ing neer zetten…quote:Op zondag 21 december 2025 09:08 schreef 111210 het volgende:
[..]
Spaarrente heeft verschillende tredes. De eerste 10k is met de hoogste rente, daarna gaat het steeds meer omlaag. Met een miljoen+ krijg je geen eens rente bij bv de ING
Zojuist even gekeken in Raisin: 1 miljoen kun je over 11 banken verspreiden (zodat de volledige 1 miljoen onder het bankgarantiestelsel valt) tegen een rente tussen de 2,7% en 3,15%. (Looptijd 5 tot 9 jaar, als je het niet wilt vastzetten zul je ergens tussen de 1,5 a 2% zitten)quote:Op zondag 21 december 2025 09:59 schreef embedguy het volgende:
[..]
Je moet je geld dan ook niet bij de ing neer zetten…
En je geld verspreiden bij banken die wel een (relatief) fatsoenlijke rente betalen, het liefst zoveel verspreiden dat je onder de bankgarantie blijft. Met 1 a 2 miljoen kan dat nog prima.
Steeds meer banken worden overgenomen, NN en Leaseplan bijv. Wat betekent dat voor het depositogarantiestelsel?quote:Op zondag 21 december 2025 09:59 schreef embedguy het volgende:
[..]
Je moet je geld dan ook niet bij de ing neer zetten…
En je geld verspreiden bij banken die wel een (relatief) fatsoenlijke rente betalen, het liefst zoveel verspreiden dat je onder de bankgarantie blijft. Met 1 a 2 miljoen kan dat nog prima.
IK meen dat dat stelsel per rekeninghouder en per bank (incl. moeder/dochter) geldt. Dus heb je 'n rekening bij NIBC en één bij ABN-AMRO, dan telt het totaal saldi op. Heeft je partner een rekening bij dezelfde bank, dan wordt dat niet (op)geteld.quote:Op zondag 21 december 2025 11:16 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Steeds meer banken worden overgenomen, NN en Leaseplan bijv. Wat betekent dat voor het depositogarantiestelsel?
Heel veel banken kan je alles boetevrij aflossen als de huidige rente hoger is dan jouw rente.quote:Op maandag 15 december 2025 19:47 schreef greatgonzo het volgende:
Ik zit een beetje met het volgende.
We hebben zelf goed gespaard en nu willen mijn ouders bij leven nog wat meer gaan schenken.
Maar ondertussen loopt ons spaargeld wel zo op dat de vermogensbelasting haast gelijk is aan de rente
Vooropgesteld.. we zijn super voorzichtig, mijn vrouw misschien nog wel meer dan ik. Een deposito krijg ik er misschien nog doorheen, maar beleggen staan we eigenlijk niet echt voor open. Of het moet super defensief zijn met amper risico.
Op de (bankspaar) hypotheek lossen we jaarlijks al 10% boetevrij af op het aflossingsvrije deel, dus daar hoeft het niet heen. Enkele jaren terug leek het niet lonend op het andere hypotheekdeel af te lossen, omdat we de boete dan pas na een jaar of 7 zouden terugverdienen, dus dit hebben we maar gelaten.
Mijn doel is met name om de vermogensbelasting flink omlaag te krijgen. Wat zou dan het beste doel zijn?
Ik heb er voor dit jaar voor gekozen om niet verder af te lossen en te kijken wat volgend jaar brengt.quote:Op zondag 21 december 2025 08:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Punt is wel, dat politiek Den Haag zint op maatregelen om bijv. de HRA af te knijpen en de Eigen Woning naar Box 3 te verhuizen. Verder is je LTV iets van 344/720 < 50%. In die context zou ik niet verder aflossen dan wat contractueel met de bank is overeengekomen.
goud is een goede optie,je meot het wel goed verstoppen,in een bankkluis(is nu bij externen,zoals de nederlandse kluis) is het maar tot een bepaald bedrag verzekerd. Aziaten en vooral chinezen hebben veel goud achter de hand,mede door het het wantrouwen in banken.quote:Op zondag 21 december 2025 08:02 schreef Belastingadviess het volgende:
[..]
Het grootste risico van beleggen is nog wel NIET beleggen..
Je kan het gewoon verdelen in delen: Spaargeld, goud, obligaties/deposito's, aandelen.
De kans dat je nu met VRH en inflatie geld verliest is gegarandeerd. Over een jaar of 30 gezien zijn de bedragen ook nog eens idioot groot.
Begin in ieder geval met een klein deel. Wereld ETF of SP500 ETF is een stuk eenvoudiger te kopen dan het misschien lijk.t
Gewoon GLD etf kopen..quote:Op dinsdag 23 december 2025 19:16 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
goud is een goede optie,je meot het wel goed verstoppen,in een bankkluis(is nu bij externen,zoals de nederlandse kluis) is het maar tot een bepaald bedrag verzekerd. Aziaten en vooral chinezen hebben veel goud achter de hand,mede door het het wantrouwen in banken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |