Dat is dan ook niet wat je hier ziet gebeuren.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:08 schreef HowardRoark het volgende:
Dat is toch opmerkelijk, een bondgenoot wegzetten als een dreiging.
De VS doet niet vijandig, de VS wijst Europa op de eigen verantwoordelijkheden.quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:24 schreef theunderdog het volgende:
MAGA weet vooral niet zo goed wat het wil. Ze doen vijandig tegen Denemarken, tegen de EU. Maar ondertussen willen ze wel weer heel graag dat de EU meedoet aan de strijd omtrent AI tegen China.
Ze hebben zichzelf wijsgemaakt dat deze labiele twijfel 'krachtig' overkomt.
Dat gebeurt natuurlijk wel, de VS is een bondgenoot van Europa.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet wat je hier ziet gebeuren.
Nouja, ik maak volop gebruik van Amerikaanse big tech dus dat antwoord laat zich raden: ja, ik accepteer dat de vs bij me door mijn ramen heen gluurtquote:Op zaterdag 13 december 2025 14:45 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Nou, dan kan je net goed naar VS emigreren.
Europa is inderdaad verdeeld, maar dan moeten we wel wakker worden en verenigingen. Niet dat we de natte droom van kerel met nare snor realiseren.
We moeten samenwerken en zich bewapenen tegen invloeden uit Oosten en Westen. We staan letterlijk middenin.
Zou je je accepteren dat VS zomaar in jouw tuin binnenwandelen en in je raam gluren. Laten staan China hetzelfde doen.
Juist in deze tijden moeten we (de Europeanen) nu goed nadenken en beslissen wat wij echt willen met Europa.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:31 schreef embedguy het volgende:
[..]
Nouja, ik maak volop gebruik van Amerikaanse big tech dus dat antwoord laat zich raden: ja, ik accepteer dat de vs bij me door mijn ramen heen gluurtnet zoals dat heel Europa dat bewust of onbewust accepteert.
Hetzelfde voor de Chinezen. Tictok en co krijgen alle mogelijkheden hier om onze (vooralsnog voornamelijk jeugdige) bevolking te beïnvloeden en te bespioneren. Wat ik echt van de zotte vind, van een vijandige staat waarvan iedereen wel kan bedenken dat ze ons vroeg of laat in het kontje gaan nemen met behulp van die propaganda kanalen en andere invloeden in onze samenleving.
Nee, van de usa kan ik het nog begrijpen dat we dat toelaten. Voor mijn gevoel zou het ook niet handig zijn om dat nu dicht te gaan gooien, zolang Trump de democratie niet volledig vernielt. Samen met de usa staan we sterker tegen grootmacht China. In zoverre het überhaupt mag baten.
Tja, ik ben bang dat het al te laat isquote:Op zaterdag 13 december 2025 18:54 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Juist in deze tijden moeten we (de Europeanen) nu goed nadenken en beslissen wat wij echt willen met Europa.
Een treuzelend Europa moet tot verleden behoren. Dus kiezen we voor verdere samenwerken met huidige 27 (straks 28e) lidstaten of we kiezen voor federaal Europa en schoppen elke ongewenst bemoeials eruit.
Dat betekent ook mensen die van alles anders beweren, moeten ook goed naar spiegel kijken. Naar zichzelf.. Wat wil je zelf nou?
Maar als dat nou gewoon wel een rol speelt in de discussie? Ik krijg toch echt de indruk dat Trump Europa niet ziet zitten vanwege onze naïeve liberale progressive kijk op immigratie.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:45 schreef Jippie het volgende:
Geveegd, graag on-topic blijven.
Users die van elk topic en anti-immigratietopic proberen te maken worden genote.
Je wil toch niet beweren dat we ons postgedrag moeten aanpassen om het Trump naar zijn zin te maken?quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:06 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Maar als dat nou gewoon wel een rol speelt in de discussie? Ik krijg toch echt de indruk dat Trump Europa niet ziet zitten vanwege onze naïeve liberale progressive kijk op immigratie.
Dat speelt een rol, maar dit is niet het hele verhaal. Het zit de VS ook dwars dat Europa decennialang zo weinig heeft gedaan aan defensie en een nogal naïeve kijk omarmd als het gaat om geopolitiek, conflicten en oorlogen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:06 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Maar als dat nou gewoon wel een rol speelt in de discussie? Ik krijg toch echt de indruk dat Trump Europa niet ziet zitten vanwege onze naïeve liberale progressive kijk op immigratie.
Gaat om het gevoerde politieke beleid natuurlijk.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:09 schreef Jippie het volgende:
[..]
Je wil toch niet beweren dat we ons postgedrag moeten aanpassen om het Trump naar zijn zin te maken?
Het is nog niet te laat vind ik.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:04 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Tja, ik ben bang dat het al te laat isOp technologisch vlak missen we al constant de boot omdat we alles onmogelijk maken met regulering en zijn we van iedereen afhankelijk, onze wapens moeten ook massaal van anderen komen, als de VS afhaakt worden we links en rechts gewoon onder de voeten gelopen.
Laat Trump zich bemoeien met zijn Steeds.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:11 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Gaat om het gevoerde politieke beleid natuurlijk.
Dat is nou net het probleem, dat doet hij, en niet meer met ons.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:24 schreef Jippie het volgende:
[..]
Laat Trump zich bemoeien met zijn Steeds.
Klinkt als een goed idee, het gaat alleen niet gebeuren. Europa treuzelt, dat deden ze in het verleden, dat doen ze nu en dat doen ze in toekomst. Ik zie niet in hoe dat kan veranderen, met zoveel bureaucratie wat zich verankert heeft in Europa. Het is gewoon log en traag.quote:Op zaterdag 13 december 2025 18:54 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Juist in deze tijden moeten we (de Europeanen) nu goed nadenken en beslissen wat wij echt willen met Europa.
Een treuzelend Europa moet tot verleden behoren. Dus kiezen we voor verdere samenwerken met huidige 27 (straks 28e) lidstaten of we kiezen voor federaal Europa en schoppen elke ongewenst bemoeials eruit.
Ik weet niet wat je bedoeltquote:Dat betekent ook mensen die van alles anders beweren, moeten ook goed naar spiegel kijken. Naar zichzelf.. Wat wil je zelf nou?
Dan zou ik God op mijn blote knieën danken.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:25 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dat is nou net het probleem, dat doet hij, en niet meer met ons.
Ik waardeer je optimismequote:Op zaterdag 13 december 2025 19:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Het is nog niet te laat vind ik.
We mogen nog achter staan, maar de belangrijkste is dat we straks beter samenwerken, alleen zo kunnen we op veel vlakken inhalen en zelfs beter doen dan de rest. We moeten onszelf niet kleiner maken, we kunnen veel meer dan we zelf denken.
Dan is toch niet zo heel raar als ze een stuk land van je willen inpikken.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:08 schreef HowardRoark het volgende:
Dat is toch opmerkelijk, een bondgenoot wegzetten als een dreiging.
Ik wist niet dat we inmiddels kolonisatie weer genormaliseerd hadden? Groenland is namelijk nog altijd niet meer dan een kolonie van Denemarken, zoals Suriname dat van Nederland was. Die mensen daar hebben gewoon hun eigen cultuur.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan is toch niet zo heel raar als ze een stuk land van je willen inpikken.
Als de VS er met geweld zijn eigen kolonie van wil maken, dan is het ook niet heel raar om dat als vijandige dreiging te betitelen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik wist niet dat we inmiddels kolonisatie weer genormaliseerd hadden? Groenland is namelijk nog altijd niet meer dan een kolonie van Denemarken, zoals Suriname dat van Nederland was. Die mensen daar hebben gewoon hun eigen cultuur.
Met geweld nog wel, toe maar. Wat vinden de mensen in Groenland hier zelf eigenlijk van en waarom zou het volgens jou in Deense handen moeten blijven?quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als de VS er met geweld zijn eigen kolonie van wil maken, dan is het ook niet heel raar om dat als vijandige dreiging te betitelen.
Een bondgenoot die je gebruikt en door hoepels wil laten springen, omdat jij "hen meer nodig hebt dan zij jou" is geen bondgenoot. Dat is een wolf in schaapskleren, een nachtmerrie waar je pas van wakker wordt als het al te laat is.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De VS doet niet vijandig, de VS wijst Europa op de eigen verantwoordelijkheden.
De Europese landen hebben de afgelopen decennia helaas hun defensie totaal laten verwaarlozen omdat men dacht dat vanaf nu elk conflict wel uitgepraat zou kunnen worden, inclusief met schurkenstaten zoals Rusland, Iran en China.
Daarnaast is er ook nog besloten om miljoen kansarme migranten uit niet-Westerse samenlevingen toegang te geven tot het Europese vaste land, die hier de samenlevingen aantoonbaar onveiliger maken en zorgen voor een onherkenbaar straatbeeld.
Hier heeft de VS een aantal keer op gewezen, wat bij Europese landen totaal verkeerd viel omdat men zichzelf het middelpunt van het universum acht, gelooft in de vermeende kracht van Europa (ondanks dat Europa op vele gebieden achterloopt, intern zeer verdeeld is en alles kapot wil reguleren (neem bijvoorbeeld conclusies van het gisteren gepresenteerde Wennink rapport)) en het zelfdestructieve asielbeleid als moreel verheven beschouwd.
De VS is hier niet het probleem, het wordt tijd voor Europese landen (en met name de West-Europese landen) om eens in de spiegel te kijken.
[..]
Dat gebeurt natuurlijk wel, de VS is een bondgenoot van Europa.
Daar leidt het in de praktijk altijd toe als je een land zomaar gaat bezetten.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Met geweld nog wel, toe maar.
Die willen geleidelijk onafhankelijk worden. Geen kolonie worden van de VS. Dus zolang Denemarken nog met ze te maken heeft, is het een juiste conclusie dat het als een vijandige dreiging wordt gezen.quote:Wat vinden de mensen in Groenland hier zelf eigenlijk van en waarom zou het volgens jou in Deense handen moeten blijven?
De VS gebruikt ons niet, wij hebben de VS gebruikt. Zonder de VS spraken we waarschijnlijk nu Duits, om nog maar te zwijgen hoe de VS ons heeft geholpen met de heropbouw van Europa na de Tweede Wereldoorlog.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:43 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Een bondgenoot die je gebruikt en door hoepels wil laten springen, omdat jij "hen meer nodig hebt dan zij jou" is geen bondgenoot. Dat is een wolf in schaapskleren, een nachtmerrie waar je pas van wakker wordt als het al te laat is.
De VS is ons pas gaan helpen toen ze zelf werden aangevallen door Japan. Wie weet hoe lang het anders had geduurd en of ze ooit in actie waren gekomen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De VS gebruikt ons niet, wij hebben de VS gebruikt. Zonder de VS spraken we waarschijnlijk nu Duits, om nog maar te zwijgen hoe de VS ons heeft geholpen met de heropbouw van Europa na de Tweede Wereldoorlog.
En in Europa heerste altijd het idee dat wij nu niets meer hoeven te doen aan onze defensie, want als er een weer een oorlog komt dan komt de VS wel weer voor ons de kastanjes uit het vuur slepen.
Wij hebben de VS ook meer nodig dan zij ons en dat is niet de schuld van de VS, maar helaas die van ons. We hebben het nagelaten om te investeren in de talloze sectoren, hebben enorme hoeveelheden regelgeving geïmplementeerd die innovatie moeilijk maken, kijken in geopolitiek opzicht altijd eerst naar de VS en hebben als kers op de taart dus niets gedaan aan onze eigen defensie en doodleuk miljoenen kansarme migranten uit niet-Westerse landen toegelaten wat de samenlevingen hier niet alleen onveiliger heeft gemaakt maar ook voor een enorme extra druk op de sociale voorzieningen hebben gezorgd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |