abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 december 2025 @ 17:13:32 #26
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219483358
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2025 17:08 schreef HowardRoark het volgende:
Dat is toch opmerkelijk, een bondgenoot wegzetten als een dreiging.
Dat is dan ook niet wat je hier ziet gebeuren.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219483397
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 14:24 schreef theunderdog het volgende:
MAGA weet vooral niet zo goed wat het wil. Ze doen vijandig tegen Denemarken, tegen de EU. Maar ondertussen willen ze wel weer heel graag dat de EU meedoet aan de strijd omtrent AI tegen China.

Ze hebben zichzelf wijsgemaakt dat deze labiele twijfel 'krachtig' overkomt.
De VS doet niet vijandig, de VS wijst Europa op de eigen verantwoordelijkheden.

De Europese landen hebben de afgelopen decennia helaas hun defensie totaal laten verwaarlozen omdat men dacht dat vanaf nu elk conflict wel uitgepraat zou kunnen worden, inclusief met schurkenstaten zoals Rusland, Iran en China.

Daarnaast is er ook nog besloten om miljoen kansarme migranten uit niet-Westerse samenlevingen toegang te geven tot het Europese vaste land, die hier de samenlevingen aantoonbaar onveiliger maken en zorgen voor een onherkenbaar straatbeeld.

Hier heeft de VS een aantal keer op gewezen, wat bij Europese landen totaal verkeerd viel omdat men zichzelf het middelpunt van het universum acht, gelooft in de vermeende kracht van Europa (ondanks dat Europa op vele gebieden achterloopt, intern zeer verdeeld is en alles kapot wil reguleren (neem bijvoorbeeld conclusies van het gisteren gepresenteerde Wennink rapport)) en het zelfdestructieve asielbeleid als moreel verheven beschouwd.

De VS is hier niet het probleem, het wordt tijd voor Europese landen (en met name de West-Europese landen) om eens in de spiegel te kijken.
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2025 17:13 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat is dan ook niet wat je hier ziet gebeuren.
Dat gebeurt natuurlijk wel, de VS is een bondgenoot van Europa.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 13 december 2025 @ 17:31:51 #28
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219483503
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 14:45 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Nou, dan kan je net goed naar VS emigreren.
Europa is inderdaad verdeeld, maar dan moeten we wel wakker worden en verenigingen. Niet dat we de natte droom van kerel met nare snor realiseren.
We moeten samenwerken en zich bewapenen tegen invloeden uit Oosten en Westen. We staan letterlijk middenin.

Zou je je accepteren dat VS zomaar in jouw tuin binnenwandelen en in je raam gluren. Laten staan China hetzelfde doen.
Nouja, ik maak volop gebruik van Amerikaanse big tech dus dat antwoord laat zich raden: ja, ik accepteer dat de vs bij me door mijn ramen heen gluurt :D net zoals dat heel Europa dat bewust of onbewust accepteert.

Hetzelfde voor de Chinezen. Tictok en co krijgen alle mogelijkheden hier om onze (vooralsnog voornamelijk jeugdige) bevolking te beïnvloeden en te bespioneren. Wat ik echt van de zotte vind, van een vijandige staat waarvan iedereen wel kan bedenken dat ze ons vroeg of laat in het kontje gaan nemen met behulp van die propaganda kanalen en andere invloeden in onze samenleving.

Nee, van de usa kan ik het nog begrijpen dat we dat toelaten. Voor mijn gevoel zou het ook niet handig zijn om dat nu dicht te gaan gooien, zolang Trump de democratie niet volledig vernielt. Samen met de usa staan we sterker tegen grootmacht China. In zoverre het überhaupt mag baten.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219484188
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2025 17:31 schreef embedguy het volgende:

[..]
Nouja, ik maak volop gebruik van Amerikaanse big tech dus dat antwoord laat zich raden: ja, ik accepteer dat de vs bij me door mijn ramen heen gluurt :D net zoals dat heel Europa dat bewust of onbewust accepteert.

Hetzelfde voor de Chinezen. Tictok en co krijgen alle mogelijkheden hier om onze (vooralsnog voornamelijk jeugdige) bevolking te beïnvloeden en te bespioneren. Wat ik echt van de zotte vind, van een vijandige staat waarvan iedereen wel kan bedenken dat ze ons vroeg of laat in het kontje gaan nemen met behulp van die propaganda kanalen en andere invloeden in onze samenleving.

Nee, van de usa kan ik het nog begrijpen dat we dat toelaten. Voor mijn gevoel zou het ook niet handig zijn om dat nu dicht te gaan gooien, zolang Trump de democratie niet volledig vernielt. Samen met de usa staan we sterker tegen grootmacht China. In zoverre het überhaupt mag baten.
Juist in deze tijden moeten we (de Europeanen) nu goed nadenken en beslissen wat wij echt willen met Europa.
Een treuzelend Europa moet tot verleden behoren. Dus kiezen we voor verdere samenwerken met huidige 27 (straks 28e) lidstaten of we kiezen voor federaal Europa en schoppen elke ongewenst bemoeials eruit.

Dat betekent ook mensen die van alles anders beweren, moeten ook goed naar spiegel kijken. Naar zichzelf.. Wat wil je zelf nou?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219484295
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 18:54 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Juist in deze tijden moeten we (de Europeanen) nu goed nadenken en beslissen wat wij echt willen met Europa.
Een treuzelend Europa moet tot verleden behoren. Dus kiezen we voor verdere samenwerken met huidige 27 (straks 28e) lidstaten of we kiezen voor federaal Europa en schoppen elke ongewenst bemoeials eruit.

Dat betekent ook mensen die van alles anders beweren, moeten ook goed naar spiegel kijken. Naar zichzelf.. Wat wil je zelf nou?
Tja, ik ben bang dat het al te laat is :{ Op technologisch vlak missen we al constant de boot omdat we alles onmogelijk maken met regulering en zijn we van iedereen afhankelijk, onze wapens moeten ook massaal van anderen komen, als de VS afhaakt worden we links en rechts gewoon onder de voeten gelopen.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_219484321
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 december 2025 15:45 schreef Jippie het volgende:
Geveegd, graag on-topic blijven.

Users die van elk topic en anti-immigratietopic proberen te maken worden genote.
Maar als dat nou gewoon wel een rol speelt in de discussie? Ik krijg toch echt de indruk dat Trump Europa niet ziet zitten vanwege onze naïeve liberale progressive kijk op immigratie.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 13 december 2025 @ 19:09:56 #32
485843 crew  Jippie
pi_219484362
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:06 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Maar als dat nou gewoon wel een rol speelt in de discussie? Ik krijg toch echt de indruk dat Trump Europa niet ziet zitten vanwege onze naïeve liberale progressive kijk op immigratie.
Je wil toch niet beweren dat we ons postgedrag moeten aanpassen om het Trump naar zijn zin te maken?
pi_219484370
De EU mag best eens leren om de eigen broekriem op te houden.

Daarnaast mag er weleens aan wat bescherming van de strategische bedrijven in de EU gedaan worden. Ze mogen van mij ook eens afrekenen met die hordes nimbys die voorkomen dat de EU waardevolle grondstoffen uit de grond kan trekken.

Op het moment is de EU gewoon de speelbal van de VSA en de BRICS landen. Ze realiseren zich allebei dondersgoed dat de EU een mak lammetje is dat je kan vertellen wat te doen en dan doen ze het, want ze hebben geen keus.
pi_219484375
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:06 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat speelt een rol, maar dit is niet het hele verhaal. Het zit de VS ook dwars dat Europa decennialang zo weinig heeft gedaan aan defensie en een nogal naïeve kijk omarmd als het gaat om geopolitiek, conflicten en oorlogen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219484376
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:09 schreef Jippie het volgende:

[..]
Je wil toch niet beweren dat we ons postgedrag moeten aanpassen om het Trump naar zijn zin te maken?
Gaat om het gevoerde politieke beleid natuurlijk.
pi_219484451
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:04 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Tja, ik ben bang dat het al te laat is :{ Op technologisch vlak missen we al constant de boot omdat we alles onmogelijk maken met regulering en zijn we van iedereen afhankelijk, onze wapens moeten ook massaal van anderen komen, als de VS afhaakt worden we links en rechts gewoon onder de voeten gelopen.
Het is nog niet te laat vind ik.
We mogen nog achter staan, maar de belangrijkste is dat we straks beter samenwerken, alleen zo kunnen we op veel vlakken inhalen en zelfs beter doen dan de rest. We moeten onszelf niet kleiner maken, we kunnen veel meer dan we zelf denken.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 13 december 2025 @ 19:24:40 #37
485843 crew  Jippie
pi_219484487
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:11 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Gaat om het gevoerde politieke beleid natuurlijk.
Laat Trump zich bemoeien met zijn Steeds.
pi_219484498
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:24 schreef Jippie het volgende:

[..]
Laat Trump zich bemoeien met zijn Steeds.
Dat is nou net het probleem, dat doet hij, en niet meer met ons.
  zaterdag 13 december 2025 @ 19:26:19 #39
436847 embedguy
pi_219484509
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 18:54 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Klinkt als een goed idee, het gaat alleen niet gebeuren. Europa treuzelt, dat deden ze in het verleden, dat doen ze nu en dat doen ze in toekomst. Ik zie niet in hoe dat kan veranderen, met zoveel bureaucratie wat zich verankert heeft in Europa. Het is gewoon log en traag.
quote:
Ik weet niet wat je bedoelt :P op zich wil ik hier hetzelfde als wat jij wilt, alleen stel ik dat het ijdele hoop zal zijn. Het gaat niet gebeuren.

Het is maar hopen dat Europa de speelbal wordt van een goedgezinde grootmacht ipv een slechtgezinde zoals China dat zal zijn. Helaas zal het juist China zijn die bij uitstek grootmacht nr.1 zal worden.
Life is happening now.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 13 december 2025 @ 19:27:43 #40
485843 crew  Jippie
pi_219484526
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:25 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat is nou net het probleem, dat doet hij, en niet meer met ons.
Dan zou ik God op mijn blote knieën danken.

Snap heel goed waarom de Denen hem als potentieel gevaar zien.
  zaterdag 13 december 2025 @ 19:33:58 #41
436847 embedguy
pi_219484579
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:19 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Het is nog niet te laat vind ik.
We mogen nog achter staan, maar de belangrijkste is dat we straks beter samenwerken, alleen zo kunnen we op veel vlakken inhalen en zelfs beter doen dan de rest. We moeten onszelf niet kleiner maken, we kunnen veel meer dan we zelf denken.
Ik waardeer je optimisme :P

Ik vraag me alleen af of je door hebt hoe immens ver we achter lopen en hoe diep het zelfsaboterende karakter van Europa zit zodat we eigenlijk ook geen mogelijkheid hebben om het in te halen.

Uit de recente geschiedenis: usa en China mogen trots zijn op hun vorderingen met ai. Europa vertelde redelijk recent heel trots dat ze de eerste zijn die regulatie voor ai heeft. Typisch China en USA, en typisch Europa.

Europa is gewoon rot van binnen. Als het om het bevorderen van innovatie gaat. En het wegpompen van geld naar de bodemloze zorgstaatput, die maar duurder en duurder wordt. Leuk natuurlijk, daar zie ik ook zeker de voordelen van in maar andere grootmachten hebben die bodemloze put niet wat hen een groot voordeel geeft in vergelijking met Europa.

[ Bericht 3% gewijzigd door embedguy op 13-12-2025 19:39:57 ]
Life is happening now.
  zaterdag 13 december 2025 @ 19:38:18 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219484619
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2025 17:08 schreef HowardRoark het volgende:
Dat is toch opmerkelijk, een bondgenoot wegzetten als een dreiging.
Dan is toch niet zo heel raar als ze een stuk land van je willen inpikken.
pi_219484634
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dan is toch niet zo heel raar als ze een stuk land van je willen inpikken.
Ik wist niet dat we inmiddels kolonisatie weer genormaliseerd hadden? Groenland is namelijk nog altijd niet meer dan een kolonie van Denemarken, zoals Suriname dat van Nederland was. Die mensen daar hebben gewoon hun eigen cultuur.
  zaterdag 13 december 2025 @ 19:41:42 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219484645
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik wist niet dat we inmiddels kolonisatie weer genormaliseerd hadden? Groenland is namelijk nog altijd niet meer dan een kolonie van Denemarken, zoals Suriname dat van Nederland was. Die mensen daar hebben gewoon hun eigen cultuur.
Als de VS er met geweld zijn eigen kolonie van wil maken, dan is het ook niet heel raar om dat als vijandige dreiging te betitelen.
pi_219484648
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als de VS er met geweld zijn eigen kolonie van wil maken, dan is het ook niet heel raar om dat als vijandige dreiging te betitelen.
Met geweld nog wel, toe maar. Wat vinden de mensen in Groenland hier zelf eigenlijk van en waarom zou het volgens jou in Deense handen moeten blijven?
  zaterdag 13 december 2025 @ 19:43:29 #46
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219484658
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2025 17:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De VS doet niet vijandig, de VS wijst Europa op de eigen verantwoordelijkheden.

De Europese landen hebben de afgelopen decennia helaas hun defensie totaal laten verwaarlozen omdat men dacht dat vanaf nu elk conflict wel uitgepraat zou kunnen worden, inclusief met schurkenstaten zoals Rusland, Iran en China.

Daarnaast is er ook nog besloten om miljoen kansarme migranten uit niet-Westerse samenlevingen toegang te geven tot het Europese vaste land, die hier de samenlevingen aantoonbaar onveiliger maken en zorgen voor een onherkenbaar straatbeeld.

Hier heeft de VS een aantal keer op gewezen, wat bij Europese landen totaal verkeerd viel omdat men zichzelf het middelpunt van het universum acht, gelooft in de vermeende kracht van Europa (ondanks dat Europa op vele gebieden achterloopt, intern zeer verdeeld is en alles kapot wil reguleren (neem bijvoorbeeld conclusies van het gisteren gepresenteerde Wennink rapport)) en het zelfdestructieve asielbeleid als moreel verheven beschouwd.

De VS is hier niet het probleem, het wordt tijd voor Europese landen (en met name de West-Europese landen) om eens in de spiegel te kijken.
[..]
Dat gebeurt natuurlijk wel, de VS is een bondgenoot van Europa.
Een bondgenoot die je gebruikt en door hoepels wil laten springen, omdat jij "hen meer nodig hebt dan zij jou" is geen bondgenoot. Dat is een wolf in schaapskleren, een nachtmerrie waar je pas van wakker wordt als het al te laat is.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zaterdag 13 december 2025 @ 19:46:46 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219484686
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:42 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Met geweld nog wel, toe maar.
Daar leidt het in de praktijk altijd toe als je een land zomaar gaat bezetten.

quote:
Wat vinden de mensen in Groenland hier zelf eigenlijk van en waarom zou het volgens jou in Deense handen moeten blijven?
Die willen geleidelijk onafhankelijk worden. Geen kolonie worden van de VS. Dus zolang Denemarken nog met ze te maken heeft, is het een juiste conclusie dat het als een vijandige dreiging wordt gezen.
pi_219484732
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:43 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Een bondgenoot die je gebruikt en door hoepels wil laten springen, omdat jij "hen meer nodig hebt dan zij jou" is geen bondgenoot. Dat is een wolf in schaapskleren, een nachtmerrie waar je pas van wakker wordt als het al te laat is.
De VS gebruikt ons niet, wij hebben de VS gebruikt. Zonder de VS spraken we waarschijnlijk nu Duits, om nog maar te zwijgen hoe de VS ons heeft geholpen met de heropbouw van Europa na de Tweede Wereldoorlog.

En in Europa heerste altijd het idee dat wij nu niets meer hoeven te doen aan onze defensie, want als er een weer een oorlog komt dan komt de VS wel weer voor ons de kastanjes uit het vuur slepen.

Wij hebben de VS ook meer nodig dan zij ons en dat is niet de schuld van de VS, maar helaas die van ons. We hebben het nagelaten om te investeren in de talloze sectoren, hebben enorme hoeveelheden regelgeving geïmplementeerd die innovatie moeilijk maken, kijken in geopolitiek opzicht altijd eerst naar de VS en hebben als kers op de taart dus niets gedaan aan onze eigen defensie en doodleuk miljoenen kansarme migranten uit niet-Westerse landen toegelaten wat de samenlevingen hier niet alleen onveiliger heeft gemaakt maar ook voor een enorme extra druk op de sociale voorzieningen hebben gezorgd.
  zaterdag 13 december 2025 @ 20:09:04 #49
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219484862
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:53 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De VS gebruikt ons niet, wij hebben de VS gebruikt. Zonder de VS spraken we waarschijnlijk nu Duits, om nog maar te zwijgen hoe de VS ons heeft geholpen met de heropbouw van Europa na de Tweede Wereldoorlog.

En in Europa heerste altijd het idee dat wij nu niets meer hoeven te doen aan onze defensie, want als er een weer een oorlog komt dan komt de VS wel weer voor ons de kastanjes uit het vuur slepen.

Wij hebben de VS ook meer nodig dan zij ons en dat is niet de schuld van de VS, maar helaas die van ons. We hebben het nagelaten om te investeren in de talloze sectoren, hebben enorme hoeveelheden regelgeving geïmplementeerd die innovatie moeilijk maken, kijken in geopolitiek opzicht altijd eerst naar de VS en hebben als kers op de taart dus niets gedaan aan onze eigen defensie en doodleuk miljoenen kansarme migranten uit niet-Westerse landen toegelaten wat de samenlevingen hier niet alleen onveiliger heeft gemaakt maar ook voor een enorme extra druk op de sociale voorzieningen hebben gezorgd.
De VS is ons pas gaan helpen toen ze zelf werden aangevallen door Japan. Wie weet hoe lang het anders had geduurd en of ze ooit in actie waren gekomen.
Verder een hoop doemscenario's terwijl het helemaal niet zo slecht gaat met Europa, we staan sterker dan je denkt. De VS, een land met honderdduizenden fentanyl doden, mensen die er over straat zwerven en miljoenen mensen die niet eens een zorgverzekering kunnen betalen en in armoede en ziekte sterven. Maar gelukkig hebben de miljonairs en miljardairs het allemaal wel goed geregeld voor zichzelf.

Dat land bewonder ik al lang niet meer. Begint steeds meer op Rusland te lijken, een dictatuur waarin de rijken de macht hebben en een goed leven en de rest het nakijken heeft.

En ze hebben het goed en ze zijn zo sterk, maar ondertussen kijken ze wel van welke landen op deze wereld ze zich nog meer kunnen verrijken. Kots.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 13 december 2025 @ 20:11:46 #50
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219484882
Trouwens, we hebben genoeg terug gedaan voor de VS na WO2. Meegevochten in Korea, Irak, Afghanistan, en zo zijn er vast nog wel wat meer.
Er zijn heel wat Nederlanders die daarvoor hun leven hebben gegeven. En voor wat eigenlijk? Hun zogenaamde vrijheid en democratie?
Laat me niet lachen.
Wie dit leest is een lezer van dit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')