Die eeuwige spagaat van belangrijkste bondgenoot en potentiële vijand maakt het niet eenvoudiger.quote:Deense inlichtingendienst ziet VS niet langer als bondgenoot maar als potentiële dreiging rond Groenland
Kopenhagen Voor het eerst heeft de Deense Defensie Inlichtingendienst (DDIS) de Verenigde Staten aangemerkt als een potentiële dreiging voor Denemarken. In het jaarlijkse veiligheidsrapport wordt gewaarschuwd dat Washington zijn economische en technologische macht inzet om zijn wil op te leggen, zelfs tegenover bondgenoten.
Volgens het rapport neemt de machtsstrijd tussen Rusland, China en de VS in het Arctisch gebied sterk toe. Groenland, dat deel uitmaakt van het Deense koninkrijk, krijgt daarbij bijzondere aandacht vanwege zijn strategische belang voor de Amerikaanse nationale veiligheid. De DDIS waarschuwt dat dit ook het risico op spionage en beïnvloedingscampagnes vergroot.
De spanningen tussen Denemarken en de VS zijn de afgelopen maanden toegenomen. President Trump herhaalde meermaals dat hij Groenland onder Amerikaanse controle wil brengen, terwijl vice-president JD Vance Denemarken bekritiseerde voor zijn beleid in het gebied. Kopenhagen reageerde met diplomatieke stappen en richtte zelfs een “nachtwacht” op om de uitlatingen van Trump te monitoren.
Ondanks de scherpe toon benadrukt DDIS-chef Thomas Ahrenkiel dat de VS nog steeds Denemarkens belangrijkste bondgenoot zijn en de veiligheid van Europa garanderen via de NAVO en de Amerikaanse nucleaire paraplu. Toch waarschuwt het rapport dat de onzekerheid over de Amerikaanse rol Rusland kan aanzetten tot intensievere hybride aanvallen tegen de alliantie.
https://www.nieuwsblad.be(...)nland/113079018.html
Had Trump het al niet de jure afgekondigd dat het beter was dat Europa haar eigen boontjes moest doppen?quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dan houdt de NAVO verband min of meer op! Dat zou zomaar kunnen gebeuren wanneer VS Groenland binnenvalt.
Wapendeals?quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:32 schreef Tengano het volgende:
Ik vermoed dat er eigenlijk voor de VS helemaal niks te halen valt bij de NAVO.
Dat geeft alleen maar gedoe voor de VS. En de VS kan prima voor zichzelf zorgen en zit wss helemaal niet te wachten op bijvoorbeeld Hollanders die de VS te hulp komen schieten.
Maar misschien ga ik nu wel even weer te kort door de bocht...
In hoop dat Europa zich verdelen en in chaos storten.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:28 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Had Trump het al niet de jure afgekondigd dat het beter was dat Europa haar eigen boontjes moest doppen?
De gedwongen winkelnering valt dan wel een beetje weg denk ik.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Wapendeals?
https://www.defensenews.c(...)y-ukraine-aid-sipri/
Het enige wat Trump wil is ouderwets landjepik, te beginnen met Groenland. Daarom is decentralisatie van militaire strijdkrachten en economische grootmachten in zijn optiek ook van belang, want als de VS onder huidige statuten Groenland middels oorlog poogt in te lijven, dan krijgt het heerschap niet alleen de Helsinki Treaty en NORDEFCO op zijn dak, ook de NAVO zal stappen willen zetten (al denk ik dat de NAVO onder Rutte het meer een diplomatieke sussende missie zal worden).quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:39 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
In hoop dat Europa zich verdelen en in chaos storten.
Want Europa die verenigen is veel sterker dan VS. Een ook directe concurrentie. Dus VS wilt dat niet hebben.
Wedden dat ze onze eilanden willen gebruiken wanneer ze Venezuela binnenstruikelen?quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:32 schreef Tengano het volgende:
Dat geeft alleen maar gedoe voor de VS. En de VS kan prima voor zichzelf zorgen en zit wss helemaal niet te wachten op bijvoorbeeld Hollanders die de VS te hulp komen schieten.
Maar misschien ga ik nu wel even weer te kort door de bocht...
Europa sterker dan de vs, haha. Haha. Ha. Goeie grap hoor. Ook niet ‘als we ons verenigen’. Wat overigens niet gaat gebeuren.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:39 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Want Europa die verenigen is veel sterker dan VS. Een ook directe concurrentie. Dus VS wilt dat niet hebben.
Nou, dan kan je net goed naar VS emigreren.quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:29 schreef embedguy het volgende:
[..]
Europa sterker dan de vs, haha. Haha. Ha. Goeie grap hoor. Ook niet ‘als we ons verenigen’. Wat overigens niet gaat gebeuren.
Misschien als het al te laat is, maarja: dan is het dus al te laat.
Achja, beter maken we ons zorgen om China. Niet dat we daar iets tegen in te brengen hebben verder.
Nee, hoor. Je ziet vooral dan dat groenlinks niemand iets uitmaakt.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dan houdt de NAVO verband min of meer op! Dat zou zomaar kunnen gebeuren wanneer VS Groenland binnenvalt.
De EU is Europese landen aan het verdelen en in chaos aan het storten.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:39 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
De culturele en tijdgeestimpact is misschien nog wel veel gevaarlijker. Het gevoel dat we ons krampachtig moeten vastklampen aan alles wat we nog over hebben aan welvaart, rechten, vrijheden, veiligheid, cultuur, trots, zelfbeschikking en cohesie is natuurlijk funest voor de geestdrift van en voor vooruitgang. Europa staat neit meer op de voorvoet.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:46 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik zat daar laatst weer over na te denken en denk dat het eigenlijk in twee fases gebeurt.
Fase 1, de val van Europa door de tendens die jij terecht aangeeft. En @:Gia zei het vanmorgen ook al, die 'nieuwe europeanen' zul je naar verwachting niet op mogen rekenen als we hier tegen een buitengrenselijke vijand moeten vechen. Dus je verzwakt je eigen land niet alleen economisch en cultureel maar ook militair. En dat maakt ons op een termijn, van wellicht iets van 5 tot 10 jaar, toch wel een makkelijke prooi.
Fase 2 Europa is finished and ready for take over.
#betonrot
Die manier van leven is er niet meer zonder de hardwerkende originele Europeaan...quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:53 schreef DeVerzamelaar het volgende:
in ruil voor hun manier van leven die ze hier zo graag willen.
En dit land gaat dan direct bukken met het kontje omhoog.quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:15 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Wedden dat ze onze eilanden willen gebruiken wanneer ze Venezuela binnenstruikelen?
Klopt ook. Europese vazalstaten hebben de afgelopen decennia duizenden miljarden uitgegeven aan Amerikaans wapentuig en tevens natuurlijk grotendeels mooi meegedaan aan Amerikaanse agressie ver buiten de eigen grenzen. Vroeger was continentaal Europa voor de VS ook nog een extreem handige uitvalsbasis tegen het hartland van de Sovjets. Die dreiging bestaat eigenlijk niet meer (voor de VS) en de tendens is ook nog eens dat Europa niet meer blind 100% meegaat met hun militaire operaties in bumfuck nowhere dus in principe heb je gelijk. Wat rest is dan een westerse maatschappij die alleen maar concurreert (of beter gezegd faalt om te concurreren) met de Amerikaanse belangen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:32 schreef Tengano het volgende:
Daar zal Rusland heel blij mee zijn.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
Is de VS onder Trump een bondgenoot dan?quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:08 schreef HowardRoark het volgende:
Dat is toch opmerkelijk, een bondgenoot wegzetten als een dreiging.
Dat is dan ook niet wat je hier ziet gebeuren.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:08 schreef HowardRoark het volgende:
Dat is toch opmerkelijk, een bondgenoot wegzetten als een dreiging.
De VS doet niet vijandig, de VS wijst Europa op de eigen verantwoordelijkheden.quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:24 schreef theunderdog het volgende:
MAGA weet vooral niet zo goed wat het wil. Ze doen vijandig tegen Denemarken, tegen de EU. Maar ondertussen willen ze wel weer heel graag dat de EU meedoet aan de strijd omtrent AI tegen China.
Ze hebben zichzelf wijsgemaakt dat deze labiele twijfel 'krachtig' overkomt.
Dat gebeurt natuurlijk wel, de VS is een bondgenoot van Europa.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet wat je hier ziet gebeuren.
Nouja, ik maak volop gebruik van Amerikaanse big tech dus dat antwoord laat zich raden: ja, ik accepteer dat de vs bij me door mijn ramen heen gluurtquote:Op zaterdag 13 december 2025 14:45 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Nou, dan kan je net goed naar VS emigreren.
Europa is inderdaad verdeeld, maar dan moeten we wel wakker worden en verenigingen. Niet dat we de natte droom van kerel met nare snor realiseren.
We moeten samenwerken en zich bewapenen tegen invloeden uit Oosten en Westen. We staan letterlijk middenin.
Zou je je accepteren dat VS zomaar in jouw tuin binnenwandelen en in je raam gluren. Laten staan China hetzelfde doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |