abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219481808
quote:
Deense inlichtingendienst ziet VS niet langer als bondgenoot maar als potentiële dreiging rond Groenland
Kopenhagen Voor het eerst heeft de Deense Defensie Inlichtingendienst (DDIS) de Verenigde Staten aangemerkt als een potentiële dreiging voor Denemarken. In het jaarlijkse veiligheidsrapport wordt gewaarschuwd dat Washington zijn economische en technologische macht inzet om zijn wil op te leggen, zelfs tegenover bondgenoten.

Volgens het rapport neemt de machtsstrijd tussen Rusland, China en de VS in het Arctisch gebied sterk toe. Groenland, dat deel uitmaakt van het Deense koninkrijk, krijgt daarbij bijzondere aandacht vanwege zijn strategische belang voor de Amerikaanse nationale veiligheid. De DDIS waarschuwt dat dit ook het risico op spionage en beïnvloedingscampagnes vergroot.

De spanningen tussen Denemarken en de VS zijn de afgelopen maanden toegenomen. President Trump herhaalde meermaals dat hij Groenland onder Amerikaanse controle wil brengen, terwijl vice-president JD Vance Denemarken bekritiseerde voor zijn beleid in het gebied. Kopenhagen reageerde met diplomatieke stappen en richtte zelfs een “nachtwacht” op om de uitlatingen van Trump te monitoren.

Ondanks de scherpe toon benadrukt DDIS-chef Thomas Ahrenkiel dat de VS nog steeds Denemarkens belangrijkste bondgenoot zijn en de veiligheid van Europa garanderen via de NAVO en de Amerikaanse nucleaire paraplu. Toch waarschuwt het rapport dat de onzekerheid over de Amerikaanse rol Rusland kan aanzetten tot intensievere hybride aanvallen tegen de alliantie.
https://www.nieuwsblad.be(...)nland/113079018.html
Die eeuwige spagaat van belangrijkste bondgenoot en potentiële vijand maakt het niet eenvoudiger.
Als Trump morgen Groendland binnenvalt wat kunnen zij dan überhaupt doen?
blablablabla
pi_219481845
Dan houdt de NAVO verband min of meer op! Dat zou zomaar kunnen gebeuren wanneer VS Groenland binnenvalt.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219481858
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 13:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dan houdt de NAVO verband min of meer op! Dat zou zomaar kunnen gebeuren wanneer VS Groenland binnenvalt.
Had Trump het al niet de jure afgekondigd dat het beter was dat Europa haar eigen boontjes moest doppen?
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 13 december 2025 @ 13:32:25 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219481881
Ik vermoed dat er eigenlijk voor de VS helemaal niks te halen valt bij de NAVO.

Dat geeft alleen maar gedoe voor de VS. En de VS kan prima voor zichzelf zorgen en zit wss helemaal niet te wachten op bijvoorbeeld Hollanders die de VS te hulp komen schieten.

Maar misschien ga ik nu wel even weer te kort door de bocht...
  zaterdag 13 december 2025 @ 13:33:13 #5
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219481886
Goh, dat wisten mensen met een greintje verstand al heel erg lang.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zaterdag 13 december 2025 @ 13:34:54 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219481904
Mooi. Nu de rest van Europa nog.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219481912
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 13:32 schreef Tengano het volgende:

Dat geeft alleen maar gedoe voor de VS. En de VS kan prima voor zichzelf zorgen en zit wss helemaal niet te wachten op bijvoorbeeld Hollanders die de VS te hulp komen schieten.

Wapendeals?
https://www.defensenews.c(...)y-ukraine-aid-sipri/
blablablabla
pi_219481935
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 13:28 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Had Trump het al niet de jure afgekondigd dat het beter was dat Europa haar eigen boontjes moest doppen?
In hoop dat Europa zich verdelen en in chaos storten.
Want Europa die verenigen is veel sterker dan VS. Een ook directe concurrentie. Dus VS wilt dat niet hebben.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zaterdag 13 december 2025 @ 13:41:18 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219481947
quote:
De gedwongen winkelnering valt dan wel een beetje weg denk ik.

Ik zou het eigenlijk wel eng vinden als de VS, net als Rusland, Groenland binnen zou vallen om het te denazificeren.

All bets are off...
pi_219481995
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 13:39 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Want Europa die verenigen is veel sterker dan VS. Een ook directe concurrentie. Dus VS wilt dat niet hebben.
Het enige wat Trump wil is ouderwets landjepik, te beginnen met Groenland. Daarom is decentralisatie van militaire strijdkrachten en economische grootmachten in zijn optiek ook van belang, want als de VS onder huidige statuten Groenland middels oorlog poogt in te lijven, dan krijgt het heerschap niet alleen de Helsinki Treaty en NORDEFCO op zijn dak, ook de NAVO zal stappen willen zetten (al denk ik dat de NAVO onder Rutte het meer een diplomatieke sussende missie zal worden).
Google is your friend, abuse your friends
pi_219482168
quote:

Wedden dat ze onze eilanden willen gebruiken wanneer ze Venezuela binnenstruikelen?
pi_219482231
MAGA weet vooral niet zo goed wat het wil. Ze doen vijandig tegen Denemarken, tegen de EU. Maar ondertussen willen ze wel weer heel graag dat de EU meedoet aan de strijd omtrent AI tegen China.

Ze hebben zichzelf wijsgemaakt dat deze labiele twijfel 'krachtig' overkomt.
  zaterdag 13 december 2025 @ 14:29:10 #13
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219482279
quote:

[..]
Europa sterker dan de vs, haha. Haha. Ha. Goeie grap hoor. Ook niet ‘als we ons verenigen’. Wat overigens niet gaat gebeuren.

Misschien als het al te laat is, maarja: dan is het dus al te laat.

Achja, beter maken we ons zorgen om China. Niet dat we daar iets tegen in te brengen hebben verder.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219482420
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2025 14:29 schreef embedguy het volgende:

[..]
Europa sterker dan de vs, haha. Haha. Ha. Goeie grap hoor. Ook niet ‘als we ons verenigen’. Wat overigens niet gaat gebeuren.

Misschien als het al te laat is, maarja: dan is het dus al te laat.

Achja, beter maken we ons zorgen om China. Niet dat we daar iets tegen in te brengen hebben verder.
Nou, dan kan je net goed naar VS emigreren.
Europa is inderdaad verdeeld, maar dan moeten we wel wakker worden en verenigingen. Niet dat we de natte droom van kerel met nare snor realiseren.
We moeten samenwerken en zich bewapenen tegen invloeden uit Oosten en Westen. We staan letterlijk middenin.

Zou je je accepteren dat VS zomaar in jouw tuin binnenwandelen en in je raam gluren. Laten staan China hetzelfde doen.
pi_219482426
quote:
Nee, hoor. Je ziet vooral dan dat groenlinks niemand iets uitmaakt.
pi_219482502
quote:

[..]
De EU is Europese landen aan het verdelen en in chaos aan het storten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 13:46 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik zat daar laatst weer over na te denken en denk dat het eigenlijk in twee fases gebeurt.

Fase 1, de val van Europa door de tendens die jij terecht aangeeft. En @:Gia zei het vanmorgen ook al, die 'nieuwe europeanen' zul je naar verwachting niet op mogen rekenen als we hier tegen een buitengrenselijke vijand moeten vechen. Dus je verzwakt je eigen land niet alleen economisch en cultureel maar ook militair. En dat maakt ons op een termijn, van wellicht iets van 5 tot 10 jaar, toch wel een makkelijke prooi.

Fase 2 Europa is finished and ready for take over.

#betonrot
De culturele en tijdgeestimpact is misschien nog wel veel gevaarlijker. Het gevoel dat we ons krampachtig moeten vastklampen aan alles wat we nog over hebben aan welvaart, rechten, vrijheden, veiligheid, cultuur, trots, zelfbeschikking en cohesie is natuurlijk funest voor de geestdrift van en voor vooruitgang. Europa staat neit meer op de voorvoet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219482523
De USR is idd een bedreiging voor ons :{
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_219482595
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 december 2025 13:53 schreef DeVerzamelaar het volgende:
in ruil voor hun manier van leven die ze hier zo graag willen.
Die manier van leven is er niet meer zonder de hardwerkende originele Europeaan...
Dan leven ze hier in een land zoals hetgeen waarvoor ze de loop op zijn gegaan, maar dan met slecht weer.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 13 december 2025 @ 15:40:42 #19
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219482750
Ik denk eerder aan een burgeroorlog in de VS.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 13 december 2025 @ 15:45:09 #20
485843 crew  Jippie
pi_219482772
Geveegd, graag on-topic blijven.

Users die van elk topic en anti-immigratietopic proberen te maken worden genote.
  zaterdag 13 december 2025 @ 15:47:16 #21
503714 SebbeSwensje
pi_219482784
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 14:15 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Wedden dat ze onze eilanden willen gebruiken wanneer ze Venezuela binnenstruikelen?
En dit land gaat dan direct bukken met het kontje omhoog.
Appears.
  zaterdag 13 december 2025 @ 16:23:05 #22
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219482967
quote:
Klopt ook. Europese vazalstaten hebben de afgelopen decennia duizenden miljarden uitgegeven aan Amerikaans wapentuig en tevens natuurlijk grotendeels mooi meegedaan aan Amerikaanse agressie ver buiten de eigen grenzen. Vroeger was continentaal Europa voor de VS ook nog een extreem handige uitvalsbasis tegen het hartland van de Sovjets. Die dreiging bestaat eigenlijk niet meer (voor de VS) en de tendens is ook nog eens dat Europa niet meer blind 100% meegaat met hun militaire operaties in bumfuck nowhere dus in principe heb je gelijk. Wat rest is dan een westerse maatschappij die alleen maar concurreert (of beter gezegd faalt om te concurreren) met de Amerikaanse belangen.

De NAVO heeft daarom inderdaad nog maar weinig toegevoegde waarde voor Washington, de Europese lidstaten zijn zelfstandig verder ook helemaal niet in staat om de VS noemenswaardig te versterken in het Pacifische theater en zo militair tegenwicht te bieden aan China. Denk daarom dat we ook na Trump steeds meer gaan zien dat ze een dergelijk partnerschap met bijvoorbeeld Japan en Australië voorrang geven en Europa op den duur compleet laten vallen (als er echt niks meer te halen valt/ Europa definitief is uitgeschakeld uiteraard). Wat op zich logisch is vanuit een geopolitieke bril dus kan het ze niet eens kwalijk nemen eerlijk gezegd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twiitch op 13-12-2025 16:49:29 ]
pi_219483259
quote:
Daar zal Rusland heel blij mee zijn.
pi_219483317
Dat is toch opmerkelijk, een bondgenoot wegzetten als een dreiging.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219483345
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2025 17:08 schreef HowardRoark het volgende:
Is de VS onder Trump een bondgenoot dan?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  zaterdag 13 december 2025 @ 17:13:32 #26
503714 SebbeSwensje
pi_219483358
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2025 17:08 schreef HowardRoark het volgende:
Dat is dan ook niet wat je hier ziet gebeuren.
Appears.
pi_219483397
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 14:24 schreef theunderdog het volgende:
MAGA weet vooral niet zo goed wat het wil. Ze doen vijandig tegen Denemarken, tegen de EU. Maar ondertussen willen ze wel weer heel graag dat de EU meedoet aan de strijd omtrent AI tegen China.

Ze hebben zichzelf wijsgemaakt dat deze labiele twijfel 'krachtig' overkomt.
De VS doet niet vijandig, de VS wijst Europa op de eigen verantwoordelijkheden.

De Europese landen hebben de afgelopen decennia helaas hun defensie totaal laten verwaarlozen omdat men dacht dat vanaf nu elk conflict wel uitgepraat zou kunnen worden, inclusief met schurkenstaten zoals Rusland, Iran en China.

Daarnaast is er ook nog besloten om miljoen kansarme migranten uit niet-Westerse samenlevingen toegang te geven tot het Europese vaste land, die hier de samenlevingen aantoonbaar onveiliger maken en zorgen voor een onherkenbaar straatbeeld.

Hier heeft de VS een aantal keer op gewezen, wat bij Europese landen totaal verkeerd viel omdat men zichzelf het middelpunt van het universum acht, gelooft in de vermeende kracht van Europa (ondanks dat Europa op vele gebieden achterloopt, intern zeer verdeeld is en alles kapot wil reguleren (neem bijvoorbeeld conclusies van het gisteren gepresenteerde Wennink rapport)) en het zelfdestructieve asielbeleid als moreel verheven beschouwd.

De VS is hier niet het probleem, het wordt tijd voor Europese landen (en met name de West-Europese landen) om eens in de spiegel te kijken.
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2025 17:13 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat is dan ook niet wat je hier ziet gebeuren.
Dat gebeurt natuurlijk wel, de VS is een bondgenoot van Europa.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 13 december 2025 @ 17:31:51 #28
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219483503
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 14:45 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Nou, dan kan je net goed naar VS emigreren.
Europa is inderdaad verdeeld, maar dan moeten we wel wakker worden en verenigingen. Niet dat we de natte droom van kerel met nare snor realiseren.
We moeten samenwerken en zich bewapenen tegen invloeden uit Oosten en Westen. We staan letterlijk middenin.

Zou je je accepteren dat VS zomaar in jouw tuin binnenwandelen en in je raam gluren. Laten staan China hetzelfde doen.
Nouja, ik maak volop gebruik van Amerikaanse big tech dus dat antwoord laat zich raden: ja, ik accepteer dat de vs bij me door mijn ramen heen gluurt :D net zoals dat heel Europa dat bewust of onbewust accepteert.

Hetzelfde voor de Chinezen. Tictok en co krijgen alle mogelijkheden hier om onze (vooralsnog voornamelijk jeugdige) bevolking te beïnvloeden en te bespioneren. Wat ik echt van de zotte vind, van een vijandige staat waarvan iedereen wel kan bedenken dat ze ons vroeg of laat in het kontje gaan nemen met behulp van die propaganda kanalen en andere invloeden in onze samenleving.

Nee, van de usa kan ik het nog begrijpen dat we dat toelaten. Voor mijn gevoel zou het ook niet handig zijn om dat nu dicht te gaan gooien, zolang Trump de democratie niet volledig vernielt. Samen met de usa staan we sterker tegen grootmacht China. In zoverre het überhaupt mag baten.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')