abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219467477
Italian cuisine becomes world’s first to be awarded UNESCO status
By
Barbie Latza Nadeau
Updated Dec 10, 2025
Italian cuisine is enjoyed around the world.
Italian cuisine is enjoyed around the world. karandaev/iStockphoto/Getty Images

Rome

It’s time to uncork the prosecco and maybe order a plate of tagliatelle al ragù for the table. Italy has a very tasty reason to celebrate: Its national cuisine has become the first entire gastronomic style to be recognized by UNESCO, the UN’s cultural body — a status that should help protect it from imitators.

The decision to designate Italian food as an intangible cultural heritage was confirmed on Wednesday by Italian Prime Minister Giorgia Meloni ahead of an announcement expected from UNESCO.

“We are the first in the world to receive this recognition, which honors who we are and our identity,” she said in a statement. “Because for us Italians, cuisine is not just food or a collection of recipes. It is much more: It is culture, tradition, work, and wealth.”

The status marks the successful end to a three-year campaign by Italy’s Agriculture Ministry to have the nation’s traditional way of growing, harvesting, preparing and serving food recognized.

“The act of cooking in Italy transcends the simple nutritional necessity to become a complex and stratified daily practice,” Pier Luigi Petrillo, one of the editors of Italy’s proposal, wrote in the initial bid.

It comes as the country continues to fight against “fake” Italian food, including a recent complaint lodged with the European Parliament after jars of prepackaged carbonara sauce showed up on its shelves. Italy has also fought against the production of fake olive oil and the use of Italian-sounding names on products that were not made in Italy.

AD

The recognition by UNESCO should help protect the cuisine from such culinary abuses, the country’s agriculture minister, Francesco Lollobrigida, said.

“This recognition is a source of pride but also of awareness of the further valorization that our products, our territories, and our supply chains will enjoy,” Lollobrigida said in a statement. “It will also be an additional tool to counter those who seek to exploit the value that the entire world recognizes in Made in Italy, and it will represent new opportunities to create jobs and wealth in the regions, and to continue in the tradition that UNESCO has recognized as a World Heritage Site.”

Living gastronomic landscape
UNESCO heritage status typically bestows added prestige to designated entities — which range from historical landmarks to other so-called intangible assets, such as pool swimming in Iceland or beekeeping in Slovenia. It also places an added burden of responsibility on countries to safeguard their cultural treasures.

Related article
Italy food Bombolotti-all'Amatriciana-c_L'osteria
Italian food: Classic dishes everyone needs to try

It often leads to a rise in tourism, although as one of the most-visited destinations in Europe, Italy is already being overwhelmed by visitors at peak times.

Meloni said the country would, however, get a financial lift from the decision.

AD

“We already export 70 billion euros in agri-food products, and we are the leading economy in Europe in terms of agricultural added value,” she said. “This recognition will give the Italian economy a decisive boost to reach new heights.”

Italy’s previous contributions to the list of intangible cultural heritage include manual bell ringing (2024), opera singing (2023), truffle hunting and extraction (2019), Neapolitan pizza makers (2017), and celebrations of big shoulder-borne processional structures (2013). Italy was also listed among the places that enjoy the Mediterranean diet when it was added in 2013.

In its bid, Italy argued that the country’s “living gastronomic landscapes” reflect the nation’s biocultural diversity and that the cuisine adheres to sustainability, seasonability and non-wasteful recipes, which adds to its uniqueness. The proposal also pointed out that the passing on of traditions within families over generations creates a sentimental connection to food.
pi_219467502
Wat vinden wij hiervan is onze staqmppot te min?

[ Bericht 3% gewijzigd door Karzai op 11-12-2025 20:19:39 ]
  Moderator donderdag 11 december 2025 @ 20:16:14 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219467544
Stamppot beste pot
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219467669
Dat had ik gisteren al in het Nederlands gepost:
golfer in CUL / CULinair nieuws #3
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_219468178
Stamppot is niet te min, maar het is wel heel wat anders dan de gevarieerde Italiaanse keuken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219468409
quote:
7s.gif Op donderdag 11 december 2025 21:01 schreef miss_sly het volgende:
Stamppot is niet te min, maar het is wel heel wat anders dan de gevarieerde Italiaanse keuken.
ik vind het wat overdeven ken wel meer keukens die net zo goed zijn
  donderdag 11 december 2025 @ 21:20:30 #7
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219468427
Mooi, morgen maar eens vieren met een lekkere pizza Hawaii :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_219468525
quote:
6s.gif Op donderdag 11 december 2025 21:20 schreef StateOfMind het volgende:
Mooi, morgen maar eens vieren met een lekkere pizza Hawaii :7
  donderdag 11 december 2025 @ 21:30:37 #9
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219468553
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 21:28 schreef marc0871 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
^p^ :6
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_219468635
On topic maar weer.
pi_219468655
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 21:18 schreef Karzai het volgende:

[..]
ik vind het wat overdeven ken wel meer keukens die net zo goed zijn
Misschien proberen zij nu ook wel dezelfde status te krijgen.

Ik moet zeggen dat ik de Italiaanse keuken wel bijzonder vind. Het zijn vaak eenvoudige gerechten met weinig ingrediënten die al generaties door nonna’s worden doorgegeven. Het is bovendien behalve een heel smakelijke ook een redelijk gezonde keuken.
pi_219469042
Dan crosspost ik mijn post van gisteren nog maar een keer:

Pizza, pasta, risotto en tiramisu, het zijn allemaal gerechten uit de wereldwijd bekende en geliefde Italiaanse keuken. Vanaf vandaag staat die keuken op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed van de VN-organisatie Unesco. Het is een lijst met belangrijke tradities die nooit verloren mogen gaan.

Bij de vermelding werden geen specifieke gerechten, recepten of regionale specialiteiten genoemd. De nadruk ligt op het culturele belang dat Italianen hechten aan de rituelen van koken en eten, zoals de zondagse familielunch, de traditie waarbij grootmoeders hun kleinkinderen leren hoe ze tortellinideeg moeten vouwen en zelfs het samenkomen om een maaltijd te delen.

Luca Adámo, de eigenaar van Trattoria Enoteca in Haarlem die dit jaar is uitgeroepen tot het beste Italiaanse restaurant van Nederland, herkent die enorme belangstelling voor eten van Italianen. "Het is gewoon iets waar ze continu mee bezig zijn", zei hij in het Radio 1 Journaal.

"Ik weet nog dat ik vroeger met mijn ouders op vakantie in Italië was. Dan lag ik op het strand naast een familie met Italianen en het enige dat ik de hele dag hoorde, was hoe ze bepaalde gerechten maakten. Die gesprekken gingen gewoon de hele dag door, over niks anders dan eten. Het zit zo in die cultuur verweven dat eten superbelangrijk is."

Er zijn in Italië twintig regio's en in iedere regio hebben ze een iets andere keuken. Al die keukens hebben volgens Adámo één ding gemeen: ze zijn er meester in om met weinig ingrediënten een mooi gerecht te maken. "Om een idee te geven, pasta is eigenlijk bloem en water. En daarmee kunnen ze iets heel moois toveren."

Hij vindt het dan ook terecht dat de Italiaanse keuken nu op de Unesco-lijst is gezet. "De passie waarmee de Italianen koken, is heel anders dan in de rest van de wereld. Dus ja, ik vind het een mooi initiatief."
Italianen eten een pizza in Napels

Ook premier Giorgia Meloni juicht de erkenning toe, die volgens haar een eerbetoon is aan de Italianen en hun nationale identiteit. "Want voor ons Italianen is de keuken niet zomaar eten of een verzameling recepten. Het is veel meer: het is cultuur, traditie, werk, rijkdom", zegt ze in een verklaring.

Het is niet de eerste keer dat de keuken van een land of streek op de Unesco-lijst komt van immaterieel cultureel erfgoed. Sinds 2010 staan ook de "gastronomische maaltijden van de Fransen" op de lijst en de laatste jaren werden onder meer de cidercultuur van de Spaanse regio Asturië, de culinaire Ceebu Jen-traditie uit Senegal en de manier van kaasmaken in Minas Gerais in Brazilië toegevoegd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_219469259
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 22:07 schreef golfer het volgende:
Dan crosspost ik mijn post van gisteren nog maar een keer:

Pizza, pasta, risotto en tiramisu, het zijn allemaal gerechten uit de wereldwijd bekende en geliefde Italiaanse keuken. Vanaf vandaag staat die keuken op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed van de VN-organisatie Unesco. Het is een lijst met belangrijke tradities die nooit verloren mogen gaan.

Bij de vermelding werden geen specifieke gerechten, recepten of regionale specialiteiten genoemd. De nadruk ligt op het culturele belang dat Italianen hechten aan de rituelen van koken en eten, zoals de zondagse familielunch, de traditie waarbij grootmoeders hun kleinkinderen leren hoe ze tortellinideeg moeten vouwen en zelfs het samenkomen om een maaltijd te delen.

Luca Adámo, de eigenaar van Trattoria Enoteca in Haarlem die dit jaar is uitgeroepen tot het beste Italiaanse restaurant van Nederland, herkent die enorme belangstelling voor eten van Italianen. "Het is gewoon iets waar ze continu mee bezig zijn", zei hij in het Radio 1 Journaal.

"Ik weet nog dat ik vroeger met mijn ouders op vakantie in Italië was. Dan lag ik op het strand naast een familie met Italianen en het enige dat ik de hele dag hoorde, was hoe ze bepaalde gerechten maakten. Die gesprekken gingen gewoon de hele dag door, over niks anders dan eten. Het zit zo in die cultuur verweven dat eten superbelangrijk is."

Er zijn in Italië twintig regio's en in iedere regio hebben ze een iets andere keuken. Al die keukens hebben volgens Adámo één ding gemeen: ze zijn er meester in om met weinig ingrediënten een mooi gerecht te maken. "Om een idee te geven, pasta is eigenlijk bloem en water. En daarmee kunnen ze iets heel moois toveren."

Hij vindt het dan ook terecht dat de Italiaanse keuken nu op de Unesco-lijst is gezet. "De passie waarmee de Italianen koken, is heel anders dan in de rest van de wereld. Dus ja, ik vind het een mooi initiatief."
Italianen eten een pizza in Napels

Ook premier Giorgia Meloni juicht de erkenning toe, die volgens haar een eerbetoon is aan de Italianen en hun nationale identiteit. "Want voor ons Italianen is de keuken niet zomaar eten of een verzameling recepten. Het is veel meer: het is cultuur, traditie, werk, rijkdom", zegt ze in een verklaring.

Het is niet de eerste keer dat de keuken van een land of streek op de Unesco-lijst komt van immaterieel cultureel erfgoed. Sinds 2010 staan ook de "gastronomische maaltijden van de Fransen" op de lijst en de laatste jaren werden onder meer de cidercultuur van de Spaanse regio Asturië, de culinaire Ceebu Jen-traditie uit Senegal en de manier van kaasmaken in Minas Gerais in Brazilië toegevoegd.
onzin wat mij bettreft ken talloze gerechten uit de indiase, chinese en japanse keuken die net zo goed zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door Karzai op 12-12-2025 17:12:34 ]
pi_219469289
de italiaanse keuken vind ik zelfs nog vrij beperkt , zo dat is mijn duit in het zakje
  donderdag 11 december 2025 @ 22:26:33 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_219469314
Rendang kickt al die Italiaanse liflafjes ass. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_219469843
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 22:21 schreef Karzai het volgende:

onzin wat mij bettreft ken talloze gerechten uit de indiase, chineze en japnanse keuken die net zo goed zijn
Ben je vaak in verschillende Italiaanse streken uit eten geweest?
Poef.....gone! ©golfer
pi_219469856
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 22:58 schreef golfer het volgende:

[..]
Ben je vaak in verschillende Italiaanse streken uit eten geweest?
nee :)
  donderdag 11 december 2025 @ 23:05:12 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219469956
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 22:21 schreef Karzai het volgende:

[..]
onzin wat mij bettreft ken talloze gerechten uit de indiase, chineze en japnanse keuken die net zo goed zijn
Typen gaat lekker.
The love you take is equal to the love you make.
pi_219470004
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 22:59 schreef Karzai het volgende:

nee :)
Als je dat wel had gedaan zou je snappen waarom die keuken van ze zo belangrijk en uniek voor ze is.
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 12 december 2025 @ 09:41:34 #20
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219471885
kindermenu op de unesco lijst :')

Pasta, pizza, gelato :')
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  vrijdag 12 december 2025 @ 20:23:41 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219477656
Hoed af voor de Italianen die hun keuken weer eens fantastische weten te verkopen.
  vrijdag 12 december 2025 @ 20:26:46 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219477692
Hilarisch trouwens om te zien hoe sommigen hier reageren, die in CUL nooit verder zijn gekomen dan vette hap en afhaalchinees
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')