abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219499043
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 17:35 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]
Ik kan helaas geen bronnen vinden over percentages langdurig zieken (meer dan x maanden / 1 jaar) en/of betermeldingen in dat tijdsframe. Maar:

- Een zeer klein deel van de kleine ondernemers is niet verzekerd tegen kosten van een zieke werknemer
- kleine ondernemers kennen het laagste verzuimpercentage
- van de mensen die verzuimen doet maar 40-45% dat voor meer dan 5 dagen. Laat staan voor meer dan 1 jaar

Tsja ..

Dan gaat er bij mij niet in dat dé reden dat er niet significant meer vaste contracten komen, is omdat een klein deel van die kleine tot middelgrote werkgevers die onverzekerd verzuimkosten van een twee-keer-zo-laag-als-een-grootbedrijf-verzuimpercentage voor de paar procenten werknemers die langer dan een jaar ziek zijn, niet kunnen dragen.

Is me allemaal net iets te veel 'een beetje van een beetje van een beetje' en indirect, om de arbeidsrechten van iedereen met een vast contract (en specifiek langdurig zieken) af te bouwen.
Het gaat net als bij brand niet zozeer om de kans maar om de impact.

Als je jnderdaad 1 a 2 mensen hebt en een is langdurig ziek dan is vervanging vaak niet betaalbaar, die marge hebben de kleintjes niet. Dus dan is het voor de ondernemer zelf een hele forse strop en veel meer werken, en vergis je niet vaak maken die al weken van 60 uur of meer.

Dat kun je verzekeren maar die zijn ook duur. Ik heb een familielid die ze bewust allemaal onderbrengt in payrollconstructies, puur vanwege dit risico.

Het is iets wat een kleine ondernemers zijn bedrijf kan kosten. Dat hoeft niet aan hem te liggen, ook niet aan de werknemer trouwens want vaak is het gewoon botte pech. Maar waarom zou je het risico nemen met iets wat je vaak met heel veel hard werken hebt opgebouwd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')