Los van het feit dat je duidelijk niet snapt hoe het systeem qua afkeuringen werkt, is de WAO in 2004 vervangen door de WIA, in 2004 zijn er bij die overgang behoorlijk strenge herkeuringen geweest, voor iedereen, wie nu nog een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft, heeft hem wel degelijk terecht.quote:Op woensdag 10 december 2025 15:37 schreef Elan het volgende: [..] Dat zou op zich wel kunnen als daar capaciteit voor zou zijn en als de ICT op orde was. Weet je hoeveel mensen op enig moment afgekeurd worden en dan vervolgens nooit meer een oproepje krijgen voor een herkeuring? Terwijl als jij in weet ik veel 2008 wegens psychische klachten bent uitgevallen je misschien inmiddels allang weer voldoende herstel hebt doorgemaakt om weer aan de slag te kunnen. Maar dan moet zo'n UWV daar dus wel oog voor hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De tyfus zeg, je hebt echt geen flauw benul hoe het werkt...quote:Op woensdag 10 december 2025 15:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat überhaupt een ding of verzin je dit ter plekke?
Ik hoop dat de uitleg hierboven simpel genoeg voor je is.
Zou allicht fijn zijn als Elan met cijfers komt ja.quote:Op woensdag 10 december 2025 15:53 schreef Vis1980 het volgende:
Wel of niet ziek, zullen we dat aan de experts overlaten of die ene ongeinformeerde oom op een verjaardag?
Elke werknemer heeft beperkingen.quote:Op woensdag 10 december 2025 15:52 schreef Firuze60 het volgende:
Werkgevers zitten niet te wachten op werknemers met beperkingen. Tenzij dat dan weer om gesubsidieerde banen gaat.
Haha, dat zeker, elke werkgever ook! Er lopen behoorlijk veel beroerde werkgevers rond..quote:Op woensdag 10 december 2025 15:56 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Elke werknemer heeft beperkingen.
Dat willen ze niet omdat ze in geval van dat de ziekte terug keert het ze een hoop geld gaat kosten. Wajong hou je je hele leven recht op, zelfs als je weer aan het werk gaat. Daar kunnen werkgevers geen bult aan vallen. Het zou schelen als je je als overheid dat soort regelingen ook voor WAO'ers en WIA mensen zou treffen.quote:Op woensdag 10 december 2025 15:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat willen werkgevers vaak helemaal niet. Of het mag niet van het uwv(ja dat gebeurt ook)
Tijdje terug nog een artikel gelezen van iemand die dolgraag thuis wilde werken als helpdesk medewerker, want dat was iets wat ze wel kon. Geen enkel bedrijf wilde haar.
Kijken of ik dat nog kan vinden.
elke werkgever ookquote:Op woensdag 10 december 2025 15:56 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Elke werknemer heeft beperkingen.
Die cijfers zijn er niet zolang het UWV niet functioneert en er geen toezichthoudend orgaan isquote:Op woensdag 10 december 2025 15:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Zou allicht fijn zijn als Elan met cijfers komt ja.
Kortom, je hebt zelf ook helemaal geen zicht op de grootte en ernst ervan. Dit komt dus in feite gewoon uit je dikke duim.quote:Op woensdag 10 december 2025 15:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Die cijfers zijn er niet zolang het UWV niet functioneert en er geen toezichthoudend orgaan is![]()
quote:Op woensdag 10 december 2025 15:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Los van het feit dat je duidelijk niet snapt hoe het systeem qua afkeuringen werkt, is de WAO in 2004 vervangen door de WIA, in 2004 zijn er bij die overgang behoorlijk strenge herkeuringen geweest, voor iedereen, wie nu nog een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft, heeft hem wel degelijk terecht.En hoeveel mensen zitten nog in die oude gunstige regeling?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
De tyfus zeg, je hebt echt geen flauw benul hoe het werkt...
Ik hoop dat de uitleg hierboven simpel genoeg voor je is.Het feit dat je als overheid met twee maten meet is al redelijk bizar. Waarom zijn de WAO'ers niet automatisch overgegaan in de WIA?
blablablabla
quote:Op woensdag 10 december 2025 16:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Kortom, je hebt zelf ook helemaal geen zicht op de grootte en ernst ervan. Dit komt dus in feite gewoon uit je dikke duim.
Als je dit soort ellende leest kan iedereen en zijn moeder bedenken dat dat maar het topje van de ijsberg is. Maar ik heb die cijfers inderdaad niet. Niemand trouwens want het UWV functioneert voor geen meter.quote:Ruim 32.000 mensen kregen de afgelopen jaren een onjuiste WIA-uitkering. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer in een nieuw rapport over fouten bij het UWV. De toezichthouder noemt het realistisch dat tussen 2020 en 2024 zeker 32.770 uitkeringen te hoog of te laag zijn vastgesteld. Daarnaast kregen zo’n 400 mensen ten onrechte geen uitkering, terwijl 1.600 mensen er juist wél een ontvingen zonder dat zij daar recht op hadden.
Ik heb geen idee hoe jij opgevoed bent, maar wel een vermoeden, naar boven slijmen en naar beneden trappen, klopt dat? Nou, met dat motto ga je de samenleving vast wel beter krijgen.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:02 schreef Elan het volgende:
[..]
En hoeveel mensen zitten nog in die oude gunstige regeling?Het feit dat je als overheid met twee maten meet is al redelijk bizar. Waarom zijn de WAO'ers niet automatisch overgegaan in de WIA?
Dit gaat over te hoge of te lage uitkering. Niet zodanig bedoelend van ze hebben ten onrechte een uitkering gekregen. UWV heeft jarenlang met een verkeerde formule de bedragen berekend en dat hebben ze nu ontdekt. Dat zegt niets over of ze wel of niet recht hadden op die uitkering.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:04 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Als je dit soort ellende leest kan iedereen en zijn moeder bedenken dat dat maar het topje van de ijsberg is. Maar ik heb die cijfers inderdaad niet. Niemand trouwens want het UWV functioneert voor geen meter.
Het UWV funcioneert idd voor geen meter, maar dat is dan omdat ze te veel mensen niet afkeuren die wel een uitkering zouden moeten krijgen.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:04 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Als je dit soort ellende leest kan iedereen en zijn moeder bedenken dat dat maar het topje van de ijsberg is. Maar ik heb die cijfers inderdaad niet. Niemand trouwens want het UWV functioneert voor geen meter.
quote:Op woensdag 10 december 2025 16:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dit gaat over te hoge of te lage uitkering. Niet zodanig bedoelend van ze hebben ten onrechte een uitkering gekregen.
quote:Het systeem en de aansturing van de controles op WIA-uitkeringen bij UWV heeft jarenlang tekortgeschoten, zo wijst onderzoek van de Algemene Rekenkamer uit. Dat heeft tot tienduizenden verkeerd vastgestelde uitkeringen geleid. De demissionair minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid neemt de aanbevelingen voor verbetering over. Maar dat volstaat niet, stelt de Rekenkamer, want ook het arbeidsongeschiktheidsstelsel schiet tekort.
Omdat de wet is zoals die is, mensen die onder de WIA regels niet afgekeurd zouden worden zijn ook niet door de 2004 herkeuringen gekomen.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:02 schreef Elan het volgende:
[..]
En hoeveel mensen zitten nog in die oude gunstige regeling?Het feit dat je als overheid met twee maten meet is al redelijk bizar. Waarom zijn de WAO'ers niet automatisch overgegaan in de WIA?
Fouten in berekening van dagloon. Dus niet de keuring zelf.quote:Als u tussen 2020 en 2024 voor het eerst een WIA-uitkering heeft gekregen, dan is er bij u mogelijk een fout in de berekening van het dagloon gemaakt
quote:Het gaat dan om de hoogte van de uitkering en over hoelang iemand de uitkering krijgt.
Ze worden überhaupt niet gekeurd dus dat weet jij helemaal niet.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat de wet is zoals die is, mensen die onder de WIA regels niet afgekeurd zouden worden zijn ook niet door de 2004 herkeuringen gekomen.
Maar goed, ga rustig verder met het verzinnen van allerlei zaken omtrent verzekeringen die je duidelijk niet snapt, als je zelfs met zo'n opmerking over inkomen vraagt of het zo werkt of dat ik het verzin.
Je zet jezelf met je totale gebrek aan kennis steeds meer voor schut.
quote:Op woensdag 10 december 2025 16:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
https://www.uwv.nl/nl/wia(...)20op%20deze%20fouten.
[..]
Fouten in berekening van dagloon. Dus niet de keuring zelf.
https://www.uwv.nl/nl/act(...)eest-gestelde-vragen
[..]
Maar blijf die toko vooral verdedigenquote:Bij de rekensom waarmee iemands arbeidsongeschiktheid wordt bepaald, gaat veel meer mis dan het UWV zelf meldt. Al sinds 2020 meldt de controleafdeling van het UWV in rapporten allerlei gebreken. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag en het AD.
De uitkeringsinstantie maakt die fouten bij het vaststellen van het percentage arbeidsongeschiktheid van mensen die een WIA-uitkering ontvangen. Gedupeerden ontvangen daardoor een te lage of te hoge uitkering, of helemaal geen.
Allerlei fouten
De fouten schelen arbeidsongeschikten enkele euro's tot 1.184,89 euro per maand, blijkt uit berekeningen die het UWV zelf heeft gemaakt.
Uit verschillende UWV-onderzoeken en documenten blijkt dat er al zeker 5 jaar allerlei fouten gemaakt worden bij de bepaling van het arbeidsongeschiktheidspercentage. Dus niet alleen bij de indexering, zoals het UWV vorige week bekendmaakte.
Ik verdedig die toko helemaal niet. Ik sla aan op je aparte manier van verbanden leggen. Er gebeurt A dus is B ook zo.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:12 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Maar blijf die toko vooral verdedigen
Verdedigen van fouten van het UWV doet niemand hier, maar wil je er eventjes fijntjes op wijzen dat een foute controledwang erger is en meer geld kost dan die paar kneuzen die misbruik maken van het systeem, zie de toeslagenaffaire.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:12 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Ja, ten nadele van de arbeidsongeschikten, niet ten voordele. Dat staat er ook.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:12 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Als je gratis geld aan mensen geeft mag je daar best wat vaker kritisch naar kijken.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Verdedigen van fouten van het UWV doet niemand hier, maar wil je er eventjes fijntjes op wijzen dat een foute controledwang erger is en meer geld kost dan die paar kneuzen die misbruik maken van het systeem, zie de toeslagenaffaire.
Geldt dat dan ook andersom, dat als mensen niet krijgen waar ze recht op hebben, dat daar dan eens goed naar moet worden gekeken?quote:Op woensdag 10 december 2025 16:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je gratis geld aan mensen geeft mag je daar best wat vaker kritisch naar kijken.
En iedereen die maar een heel klein beetje creatief is met zijn belastingaangifte uiteraard vast ook..hahahahaquote:Op woensdag 10 december 2025 16:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je gratis geld aan mensen geeft mag je daar best wat vaker kritisch naar kijken.
quote:Op woensdag 10 december 2025 16:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik verdedig die toko helemaal niet. Ik sla aan op je aparte manier van verbanden leggen. Er gebeurt A dus is B ook zo.
Maar goed ik dring niet echt tot je door want jouw idee van UWV heeft fouten gemaakt op ene gebied dus zijn ze compleet onbetrouwbaar en deugt hele systeem niet en hebben wij opeens half miljoen mensen die wel gewoon aan het werk kunnen.
Ik kan er niets mee maar you do you.
Je blijft met je stokpaardje komen dat het over geld en indexering gaat maar de feitelijke arbeidsongeschiktheid is OOK onvoldoende onderzocht.quote:Ook is in deze periode bij ongeveer een kwart van de beoordelingen door verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen door ontoereikende rapportages niet na te gaan of deze juist zijn. Het is dan onzeker of de belastbaarheid van mensen voor werk juist is beoordeeld, en de duur en mate waarin iemand arbeidsongeschikt is.
Beide is relevant.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ten nadele van de arbeidsongeschikten, niet ten voordele. Dat staat er ook.
Als ze nog WAO krijgen dan zijn ze in 2004 uitermate streng herkeurd, en was er geen zicht op herstel, maar ik begrijp dat jij graag ziet dat ze een hoop geld verspillen om een groep 50-plussers die al meer dan 20 jaar afgekeurd zijn nog een keer te gaan herkeuren.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze worden überhaupt niet gekeurd dus dat weet jij helemaal niet.
Ik kan me niet helemaal vinden in bepaalde medisch-ethische kwesties, maar ik luister graag naar haar. Ze is positief, constructief en kan toch ook uitdelen als ze vindt dat dat nodig is.quote:
Vingers in de oren lalalal dat is niet op mij van toepassing.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
Benieuwd wat Yesilgoz nou echt vindt van Buma's woorden dat iedereen beter moet luisteren en moet geven en nemen.
Nee exact, het moet natuurlijk wel een beetje op niveau zijnquote:Op woensdag 10 december 2025 16:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze nog WAO krijgen dan zijn ze in 2004 uitermate streng herkeurd, en was er geen zicht op herstel, maar ik begrijp dat jij graag ziet dat ze een hoop geld verspillen om een groep 50-plussers die al meer dan 20 jaar afgekeurd zijn nog een keer te gaan herkeuren.
Los van het feit dat ze niet spontaan genezen zijn denk ik idd dat 50-plussers die al meer dan 22 jaar niet gewerkt hebben idd een enorme aanvulling op de arbeidsmarkt zijn....
Oh wacht, als je toch denkt dat die groep "makkelijk kan werken" dan zou je natuurlijk ook de wetgeving zo kunnen aanpassen dat ze makkelijker aan het werk kunnen, en niet in een onmogelijke positie komen als dat werken toch niet werkt, want dat is nu het risico als je het wel probeert: dat het niet lukt en je vervolgens een lagere uitkering (van nogmaals: een verzekering) krijgt.
En niet op een manier dat een werkgever voor een dubbeltje eerste rang kan zitten, en een afgekeurde arts als telefoniste aan het werk kan zetten voor minder dan minimumloon.
Zoiets jaquote:Op woensdag 10 december 2025 16:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vingers in de oren lalalal dat is niet op mij van toepassing.
Zoiets?
Yesilgoz denkt vooral dat dat voor anderen geldt, niet voor haar.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
Benieuwd wat Yesilgoz nou echt vindt van Buma's woorden dat iedereen beter moet luisteren en moet geven en nemen.
Ik noem letterlijk "minder dan minimumloon", en zelfs het minimumloon vind je geen ondergrens?quote:Op woensdag 10 december 2025 16:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee exact, het moet natuurlijk wel een beetje op niveau zijn![]()
Laat die mensen lekker een tegenprestatie leveren, en dat ze al 20 jaar niks hoeven uitvoeren en dus onmogelijk van waarde kunnen zijn is al helemaal een belachelijk excuus.
Witwassen kost de staat 11 miljard en arbeidsongeschiktheid 26 miljard. Dus die bewering is feitelijk onjuist.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:23 schreef Firuze60 het volgende:
Mijn zoon doet onderzoek bij een bank naar witwaspraktijken, je wil niet weten wat voor smoezen daar worden verzonnen. Dat soort fraudeurs kosten de staat veel meer dan die in jouw ogen onterechte zieke in de WIA.
Oh, stel je nu dat alle arbeidsongeschiktheid fraude is?quote:Op woensdag 10 december 2025 16:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Witwassen kost de staat 11 miljard en arbeidsongeschiktheid 26 miljard. Dus die bewering is feitelijk onjuist.
Witwassen is in alle gevallen fout, arbeidsongeschiktheid niet, dus je praat weer eens poep.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Witwassen kost de staat 11 miljard en arbeidsongeschiktheid 26 miljard. Dus die bewering is feitelijk onjuist.
quote:Op woensdag 10 december 2025 16:31 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, als jouw huis van 1.000.000 afbrandt en mijn huis van 450.000 voor 250.000 herbouwd kan worden dan moet jouw uitkering van je brandverzekering schijnbaar ook maar 250.000 zijn, omdat dat voldoende is om een huis te herbouwen, ongeacht het feit dat de herbouw van jouw huis 666.000 kost en je verzekeringspremie daar ook op gebaseerd is.
Duidelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |