abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219490471
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2025 09:44 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Waarom maak je de vergelijking dan überhaupt? Het zijn twee compleet verschillende landen en soorten migratie.
Het ging om de integratie; die laat je er bewust even buiten. Ik had een willekeurig ander volk als vergelijking kunnen nemen. Maar goed, ik begrijp het al. Het is makkelijker om met een paar zinnetjes een argument af te schieten dan inhoudelijk te reageren.
  zondag 14 december 2025 @ 11:22:12 #227
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219490494
Man man man en maar glashard blijven ontkennen dat de instroom invloed heeft op de woningkansen van jongeren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219490495
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 09:30 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Veel pathetischer zijn die wanhopige pogingen überhaupt om zaken te bagatelliseren.
Want voorstellen om statushouders maar een jaar of 10 op te stapelen is wél een serieus plan?
  zondag 14 december 2025 @ 11:24:33 #229
459912 FlippingCoin
pi_219490516
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 08:04 schreef recursief het volgende:
Het gaat om 1450 woningen in 2023.
Het gaat om gezinnen met kinderen die starter zijn op de woningmarkt. Die zijn er bijna niet, behalve onder statushouders. Dat woningen voor die groep veelal naar statushouders gaan is dus niet zo raar.

Ik heb het bronartikel van de Volkskrant gevonden. Dat is gebaseerd op cijfers van het CBS. Wat de VVD hier doet is liegen met statistiek. Het gaat om data uit 2023, en met hun 78% hebben ze het uiteindelijk over maar 1450 woningen.

• 8% van de vrijgekomen sociale huurwoningen ging naar statushouders. Dat zijn 12.730 sociale huurwoningen.

• Van de woningen in deze groep die specifiek aan starters werden toegewezen ging 20% naar statushouders. Dat die groep daar oververtegenwoordigd is, is niet raar omdat statushouders per definitie altijd starters zijn.

• Van de gezinnen met kinderen die een starterswoning kregen toegewezen ging 78% naar statushouders. Dat ging om 1450 van 1860 woningen.

Als je even nadenkt is dat helemaal niet vreemd: gezinnen met kinderen zijn zelden starters op de woningmarkt, behalve onder statushouders.

Eigenlijk is het hardstikke goed nieuws dat 4 op de 5 startende gezinnen met kinderen op de woningmarkt statushouders zijn. Als dat anders was geweest zou dat betekenen dat veel meer gezinnen met kinderen nog bij opa en oma zouden wonen omdat ze geen woning konden krijgen.

Het Volkskrantartikel zit achter een betaallink. Ik denk dat dit de CBS bron is:

Iets meer corporatiewoningen naar statushouders

Je ontneemt hiermee jongeren dus de kans om een gezin te starten?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  zondag 14 december 2025 @ 11:25:44 #230
459912 FlippingCoin
pi_219490529
En de mensen die heel hard riepen en nog steeds roepen dat statushouders geen invloed hebben op de woningnood zijn akelig stil.

Iedereen die in de buurt of zelfs in van zulke wijken woont zag dit ook gewoon met eigen ogen gebeuren, en ze maar gaslighten alsof dit onzin dan wel uitzondering was.
  zondag 14 december 2025 @ 12:13:47 #231
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219490999
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 11:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het ging om de integratie; die laat je er bewust even buiten. Ik had een willekeurig ander volk als vergelijking kunnen nemen. Maar goed, ik begrijp het al. Het is makkelijker om met een paar zinnetjes een argument af te schieten dan inhoudelijk te reageren.
Maar waar is het volgens jou dan fout gegaan met de intergratie van Nederlanders in Canada?

Wat jij telkens doet is 'moving the goalpost' omdat je aannames maakt en die keer op keer niet kan of wil onderbouwen.
pi_219491062
We zijn verraden!
  zondag 14 december 2025 @ 12:34:02 #233
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219491203
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 12:19 schreef Vvdjemoeder het volgende:
We zijn verraden!
mensen moeten niet zo zeuren , maar gewoon gaan bouwen, Nederland is 60% weiland en akkerbouw land en we moeten toch krimpen met de stront verspreiding, dus hoppa, aan het werk

Dit kabinet is wat meer realistisch

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 14-12-2025 12:44:58 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219491294
quote:
16s.gif Op zondag 14 december 2025 11:22 schreef FlippingCoin het volgende:
Man man man en maar glashard blijven ontkennen dat de instroom invloed heeft op de woningkansen van jongeren.
Als iemand echt begaan is met het lot van jongeren, dan zette hij zich wel in om ervoor te zorgen dat de industrieën meer ruimte overlieten voor de jongeren om te spelen.
  zondag 14 december 2025 @ 13:23:15 #235
459912 FlippingCoin
pi_219491626
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 12:19 schreef Vvdjemoeder het volgende:
We zijn verraden!
voorgelogen door een hoop mensen die zich hier nu niet tonen
pi_219491665
quote:
4s.gif Op zondag 14 december 2025 12:13 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Maar waar is het volgens jou dan fout gegaan met de intergratie van Nederlanders in Canada?

Wat jij telkens doet is 'moving the goalpost' omdat je aannames maakt en die keer op keer niet kan of wil onderbouwen.
Ik heb nergens ook maar 1 ding gezegd over integratie van Nederlanders dat fout gaat. Het enige dat ik heb gezegd is dat de 1e generatie Nederlanders moeilijk integreert. Je had daar een willekeurige andere bevolkingsgroep weg kunnen zetten. Daar is gewoon wereldwijd onderzoek naar gedaan en gewoon consensus over in de sociale wetenschap.

De reden waarom ik die vergelijking maakte kun je teruglezen in de uitgebreide post die ik daar gisteren aan wijdde, ga ik niet nóg een keer doen.

Wellicht omdat het teveel moeite is om even terug te scrollen hier nogmaals:

quote:
Ik heb ook nergens beweerd dat er problemen zijn met Nederlanders doordat ze slecht integreren. Te meer omdat Nederlanders om andere redenen emigreren. Nederlanders hoeven over het algemeen niet te vluchten of om economische redenen (buiten boeren) te emigreren. Ik wilde enkel Nederlanders als voorbeeld stellen dat zelfs die in veel gevallen moeite hebben met integratie en zelfs gewoon Nederlandse communities opbouwen. En dat is dan veelal nog in landen met vergelijkbare normen en waarden. Dat heeft verder niet zoveel met afkomst te maken. Mensen zoeken in vreemde gezelschappen vaak gelijkgestemden op.
Dus om terug te grijpen naar het topic; hoe is het dan een goed idee om statushouders 10 jaar lang bij elkaar te zetten en niet te laten integreren. Je kunt er van uit gaan dat de 1e generatie migranten gewoon slecht integreren, dat zie je wereldwijd bij elke bevolkingsgroep.
Die migranten krijgen vervolgens in de voorgestelde containerparken ( zie de post waarmee ik de vergelijking begon) kinderen. Wetenschappelijk is bekend dat de normen en waarden in de eerste levensfasen worden opgebouwd. Als je die 2e generatie migranten dan gezamenlijk op laat groeien nemen zijnde normen en waarden over van hun ouders en dan zit je dus met 2 generaties migranten die slecht integreren.

En dat is precies het punt wat ik wilde maken; als je statushouders niet direct in de maatschappij op neemt dan verpest je niet 1 maar mogelijk 2 generaties.

Daarmee wil ik niet zeggen dat dat dan een garantie op succes is, in tegendeel. Maar het alternatief, statushouders weg laten rotten buiten de maatschappij is wél een garantie op problemen.
pi_219491992
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 11:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ook qua integratie gaat de vergelijking niet eens een klein beetje op.
pi_219492024
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2025 13:58 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ook qua integratie gaat de vergelijking niet eens een klein beetje op.
Klopt... en ik leg ook gewoon uit waarom
pi_219492032
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 14:02 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Klopt... en ik leg ook gewoon uit waarom
Dan nogmaals, waarom breng je het dan ter sprake als de vergelijking op elk raakvlak mank gaat?
pi_219492105
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2025 14:03 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Dan nogmaals, waarom breng je het dan ter sprake als de vergelijking op elk raakvlak mank gaat?
Die vergelijking gaat niet op elk raakvlak mank, want de kern is juist relevant; integratie van de eerste generatie verloopt vrijwel altijd moeizaam en is sterk afhankelijk van de omstandigheden in het land van aankomst.

Als we weten dat zelfs Nederlanders die vrijwillig emigreren moeite hebben met integratie (vaak nog in landen met vergelijkbare normen en waarden) wat is dan realistisch om te verwachten van statushouders die gevlucht zijn en vervolgens jarenlang geïsoleerd in containerparken worden geplaatst?

Dat is geen ideologische vergelijking maar een observatie over menselijk gedrag en beleidskeuzes.
  zondag 14 december 2025 @ 14:19:22 #241
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219492144
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2025 13:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik heb nergens ook maar 1 ding gezegd over integratie van Nederlanders dat fout gaat. Het enige dat ik heb gezegd is dat de 1e generatie Nederlanders moeilijk integreert. Je had daar een willekeurige andere bevolkingsgroep weg kunnen zetten. Daar is gewoon wereldwijd onderzoek naar gedaan en gewoon consensus over in de sociale wetenschap.

De reden waarom ik die vergelijking maakte kun je teruglezen in de uitgebreide post die ik daar gisteren aan wijdde, ga ik niet nóg een keer doen.

Wellicht omdat het teveel moeite is om even terug te scrollen hier nogmaals:
[..]

Zouden er echt Nederlanders zijn die emigreren en vervolgens in hun nieuwe land op hun luie reet gaan zitten, profiteren van de sociale voorzieningen en verder vooral een hele grote bek hebben?

We moeten het maar voor waarheid aannemen aangezien Vliegbaard zijn bronnen niet met ons wil delen.
pi_219492186
quote:
4s.gif Op zondag 14 december 2025 14:19 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Zouden er echt Nederlanders zijn die emigreren en vervolgens in hun nieuwe land op hun luie reet gaan zitten, profiteren van de sociale voorzieningen en verder vooral een hele grote bek hebben?

We moeten het maar voor waarheid aannemen aangezien Vliegbaard zijn bronnen niet met ons wil delen.
Statushouders doen dat wel dan?

Maar ik begrijp dat je de kern van mijn punt wil ontwijken. Prima.

Maar als je zin hebt in een bron:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.(...)f/fsoc-06-510987.pdf

[ Bericht 8% gewijzigd door Vliegbaard op 14-12-2025 14:31:38 ]
pi_219492279
quote:
4s.gif Op zondag 14 december 2025 14:19 schreef Cruzinats het volgende:

[..]

De werkgevers besteden de arbeid die gedaan moet worden toch onderbetaald uit aan goedkope arbeidskrachten? En delen de winst toch slechts met gelijkgestemden ?de goedkope arbeidskrachten krijgen slechts de lasten.
  zondag 14 december 2025 @ 14:32:39 #244
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219492334
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 14:23 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Statushouders doen dat wel dan?

Maar ik begrijp dat je de kern van mijn punt wil ontwijken. Prima.
De kern van jouw hele argument is dat Nederlanders ook immigreren en het daarom helemaal oké is dat er hier jaarlijks tienduizenden kansloze islamitische gelukszoekers aankloppen.

Volgens de cijfers van het CBS ontvangt ruim 70% van de Somaliërs een bijstandsuitkering. Waarom werken die niet? Komt eens met echte cijfers ipv al die vreemde aannames die je niet wil of kan onderbouwen.
pi_219492398
quote:
4s.gif Op zondag 14 december 2025 14:32 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
De kern van jouw hele argument is dat Nederlanders ook immigreren en het daarom helemaal oké is dat er hier jaarlijks tienduizenden kansloze islamitische gelukszoekers aankloppen.
ik heb het nu twee keer aan je voorgelegd; dat is helemaal de kern niet. Wellicht helpt het je dan even dat je ook even de post leest waar ik initieel op reageerde.

quote:
Volgens de cijfers van het CBS ontvangt ruim 70% van de Somaliërs een bijstandsuitkering. Waarom werken die niet? Komt eens met echte cijfers ipv al die vreemde aannames die je niet wil of kan onderbouwen.
Ik zal het in kleutertaal aan je uitleggen. Als zelfs Nederlanders lastig integreren in het buitenland (maar pak van mijn part een willekeurige andere groep), met alle voorsprong die zij hebben ten opzichte van statushouders; wat verwacht je van die statushouders dan als je ze 10 jaar lang op elkaar zet?

Ik reageerde op het idee dat we statushouders dan maar even 10 jaar lang op een containerpark moeten zetten. dat zou de integratie niet beïnvloeden werd er gesteld. Dus als NU al 70% van de Somaliërs niet werkt, zou het helpen als je die eerst 10 jaar in een containerpark gaat stoppen?
  zondag 14 december 2025 @ 14:46:03 #246
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219492491
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 14:38 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
ik heb het nu twee keer aan je voorgelegd; dat is helemaal de kern niet. Wellicht helpt het je dan even dat je ook even de post leest waar ik initieel op reageerde.
[..]
Ik zal het in kleutertaal aan je uitleggen. Als zelfs Nederlanders lastig integreren in het buitenland (maar pak van mijn part een willekeurige andere groep), met alle voorsprong die zij hebben ten opzichte van statushouders; wat verwacht je van die statushouders dan als je ze 10 jaar lang op elkaar zet?

Ik reageerde op het idee dat we statushouders dan maar even 10 jaar lang op een containerpark moeten zetten. dat zou de integratie niet beïnvloeden werd er gesteld. Dus als NU al 70% van de Somaliërs niet werkt, zou het helpen als je die eerst 10 jaar in een containerpark gaat stoppen?
Je kan beter je redenatie even opnieuw formuleren, waarom niet gewoon westerse immigranten die naar Nederland komen gebruiken als voorbeeld ipv Nederlanders die zestig jaar geleden naar Canada zijn gegaan en waar je geen bronnen of onderbouwing voor kan geven? Vergelijk de participatie van Westerse migranten gewoon met die van bijvoorbeeld Somaliërs. Je maakt het jezelf moeilijk en blaast vervolgens hoog van de toren terwijl het niet meer dan logisch is dat men je wanargument niet serieus wil nemen.
pi_219492585
quote:
4s.gif Op zondag 14 december 2025 14:46 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Je kan beter je redenatie even opnieuw formuleren, waarom niet gewoon westerse immigranten die naar Nederland komen gebruiken als voorbeeld ipv Nederlanders die zestig jaar geleden naar Canada zijn gegaan en waar je geen bronnen of onderbouwing voor kan geven? Vergelijk de participatie van Westerse migranten gewoon met die van bijvoorbeeld Somaliërs. Je maakt het jezelf moeilijk en blaast vervolgens hoog van de toren terwijl het niet meer dan logisch is dat men je wanargument niet serieus wil nemen.
Over het verschuiven van doelpalen gesproken. Of je nu Nederlanders in Canada, Britten in Spanje of westerse migranten in Nederland neemt: het patroon is hetzelfde. Eerste generaties integreren beperkt, sociale clustering is normaal menselijk gedrag en context en beleid bepalen of de tweede generatie wel aansluiting vindt.

Dat wordt ook bevestigd in grootschalig West-Europees onderzoek. Mijn conclusie blijft dus overeind, los van welk voorbeeld je prefereert. Maar ik begrijp dat je me op de vorm wil pakken ipv op de inhoud.

En schijnbaar is het voorbeeld uitstekend gekozen gezien de reacties erop. We verwachten als Nederlanders dat die bij vrijwillige emigratie wel even goed integreren terwijl onderzoek aantoont dat dat gewoon zeer lastig is. Had het voorbeeld niet beter kunnen kiezen wat dat betreft.
  zondag 14 december 2025 @ 14:58:23 #248
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219492682
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 14:51 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Over het verschuiven van doelpalen gesproken. Of je nu Nederlanders in Canada, Britten in Spanje of westerse migranten in Nederland neemt: het patroon is hetzelfde. Eerste generaties integreren beperkt, sociale clustering is normaal menselijk gedrag en context en beleid bepalen of de tweede generatie wel aansluiting vindt.

Dat wordt ook bevestigd in grootschalig West-Europees onderzoek. Mijn conclusie blijft dus overeind, los van welk voorbeeld je prefereert. Maar ik begrijp dat je me op de vorm wil pakken ipv op de inhoud.

En schijnbaar is het voorbeeld uitstekend gekozen gezien de reacties erop. We verwachten als Nederlanders dat die bij vrijwillige emigratie wel even goed integreren terwijl onderzoek aantoont dat dat gewoon zeer lastig is. Had het voorbeeld niet beter kunnen kiezen wat dat betreft.
Syriërs doen het heel goed in Nederland , net als Turken

maar men moet een woonruimte krijgen , er moet gebouwd gaan worden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219493097
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 14:51 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Bij vrijwillige emigratie koopt of huurt men huizen en verwacht niets van het land waar men gaat wonen. Je bent dan al veel meer geïntegreerd, ook betaal je gelijk belasting in je nieuwe land. Dat je daarna naar de Hollandse winkel kaas gaat kopen maakt niet echt het verschil.
life is like a box of chocolates
pi_219493219
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 14:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Syriërs doen het heel goed in Nederland , net als Turken

maar men moet een woonruimte krijgen , er moet gebouwd gaan worden
De industrie laat de minderjarigen geen ruimte om te spelen of te bouwen. In plaats van vrije tijd en fantasie worden zij voortdurend onder druk gezet door commerciële verwachtingen en prestatiedrang.
Daardoor verdwijnt hun speelse creativiteit langzaam naar de achtergrond, terwijl juist die vrijheid essentieel is voor hun ontwikkeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')