Ah, alles is woke.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor groepen is BMI prima.
Maar er zijn gewoon artikelen verschenen in NY Times at peak woke waarin artsen ‘afrekenden’ met de mythe dat gewicht en gezondheid correleren.
Met dit artikel is niets mis. Het is deze data die vervolgens door sommigen is misbruikt. Ik zal eens kijken of ik een van de artikelen van de NY Times terug kan vinden waar wetenschapsontkenning plaats vond op een niveau dat zelfs dansleraren met een huisjesmelker als vader er hoofdschuddend van weg zouden lopen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:13 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik heb het artikel gelezen en zo vreemd is het niet.
Ondergewicht wordt vaak veroorzaakt door chronische ziektes, mensen in hun laatste levensjaren zijn vaak ook heel erg dun, door hun ziek zijn. Ze teren uit.
Ouderen hebben ook vaak ondergewicht.
Het artikel zegt alsnog dat een normaal gewicht het gezondste is.
Oké man.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor. Maar dit was weldegelijk het gevolg van de massahysterie destijds.
Ik kan dat ook (BMI = 20), maar studies laten zien dat het voor de meeste mensen niets uitmaakt hoe veel ze bewegen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:07 schreef roos94 het volgende:
[..]
Volgens mij kun je alles vreten wat los en vast zit zolang je dat compenseert met veel bewegen kom je niet aan.
Was getekend, ikzelf
Tenzij je je metabolisme reset.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik kan dat ook (BMI = 20), maar studies laten zien dat het voor de meeste mensen niets uitmaakt hoe veel ze bewegen.
Het lichaam gaat zuiniger met energie om zodra je gaat sporten (wat op zichzelf goed is, maar het helpt niet om af te vallen). Ook geinig: als je minder koolhydraten eet, dan doet het lichaam meer met minder.
Nee ik heb blijkbaar de MASSAHYSTERIE omtrent dat artikel dat je niet kan vinden niet meegekregen.quote:
Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat kinderen met een hogere spiermassa ook een hogere rustverbranding hebben? Bewegen helpt ook met het verbanden van energie. Natuurlijk helpt het geen reet als diezelfde kinderen alsnog een zak chips wegduwen in de avond, maar onder aan de streep is het vrij simpel allemaal.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:05 schreef Lyrebird het volgende:
Bewegen is altijd goed, maar helpt nauwelijks om af te vallen (weer zoiets waarbij de “wetenschap” ons onzin heeft verkocht). Wat wel helpt is minder eten, met name koolhydraten.
Dat valt dus tegen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat kinderen met een hogere spiermassa ook een hogere rustverbranding hebben? Bewegen helpt ook met het verbanden van energie. Natuurlijk helpt het geen reet als diezelfde kinderen alsnog een zak chips wegduwen in de avond, maar onder aan de streep is het vrij simpel allemaal.
Bewegen is niet gelijk aan sporten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:56 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat valt dus tegen.
Het lijkt logisch dat meer bewegen zorgt voor meer verbranding en dus afvallen. Maar dat gebeurt niet. De evolutie heeft voor een verrassing gezorgd: ga je sporten, dan gaat het lichaam efficiënter om met energie.
Sporten is gezond, daar niet van, maar niet de meest geschikte manier om af te vallen.
Minder koolhydraten. Dat helpt.
Dan hadden deze mevrouwen met al hun ervaring veel betere en gerichtere vragen kunnen stellen, want dit kind heeft gezien zijn Immigratiestaanse afkomst meer kans op het ontwikkelen van bijvoorbeeld diabetes. Maar goed, dat werd dan krampachtig niet benoemd want ze waren te druk met op een belerend toontje mij te vertellen wat ik al wist.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:14 schreef Caland het volgende:
[..]
Zal ook een stukje beroepsdeformatie zijn als je zoveel klapmongolen dagelijks spreekt.
We zijn sowieso "te snel" ontwikkeld tov onze relatief primitieve hersenen. Daarom worden we ook dik, want de enorme voedseloverschotten en de bereikbaarheid ervan is iets wat onze hersenen eigenlijk helemaal niet kennen, derhalve kan niet iedereen er mee om gaan. Aankomen gaat razendsnel, afvallen een stuk minder.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:56 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat valt dus tegen.
Het lijkt logisch dat meer bewegen zorgt voor meer verbranding en dus afvallen. Maar dat gebeurt niet. De evolutie heeft voor een verrassing gezorgd: ga je sporten, dan gaat het lichaam efficiënter om met energie.
Ja, meer spieren is prima. Maar dat dit helpt om van de kilo’s af te komen niet.
Sporten is gezond, daar niet van, maar niet de meest geschikte manier om af te vallen.
Minder koolhydraten. Dat helpt.
Te licht is niet goed en te zwaar is niet goed. Ik denk dat het gezonder is om qua BMI zo'n beetje in het midden te zitten, dan helemaal onderaan de curve. Ik wil met mijn 1.67 m. proberen om van 92 naar 72 te gaan. Dat is bovenaan de curve, maar dan ben ik al tevreden.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:13 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik heb het artikel gelezen en zo vreemd is het niet.
Ondergewicht wordt vaak veroorzaakt door chronische ziektes, mensen in hun laatste levensjaren zijn vaak ook heel erg dun, door hun ziek zijn. Ze teren uit.
Ouderen hebben ook vaak ondergewicht.
Het artikel zegt alsnog dat een normaal gewicht het gezondste is.
Oh, dit herken ik ook, hoor! Ik hoef maar naar de BBQ te kijken of het zit er al aan. Mijn schoonzusje kan eten wat ze wil en komt geen grammetje aan. En ik denk dat dit toch te maken heeft met je gewicht als kind.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hangt toch echt af van wat je eet. Dat heeft weer een sterk effect op je metabolisme.
Een tijdje terug zag ik een interview met een arts die met obese kinderen werkte en die merkte dat zelfs met extreem lage hoeveelheden calorieën deze kinderen niet afvielen omdat hun metabolisme compleet naar zijn grootje was geholpen.
En sommige mensen kunnen gewoon alles eten. Ik ken(de) een meid die hoeveelheden at waar ik al misselijk van werd als ik eraan dacht en ze had een perfect strak lichaam. En nee, buiten een beetje lafjes hockeyen en seks deed ze geen fysieke inspanning. Haar lichaam kreeg gewoon geen signaal: sla vet op. En dat is de key met afvallen: zorgen dat jouw lichaam vet gaat verbranden. En beweging helpt daar maar zeer beperkt mee.
Op gewicht blijven is wat meer een kwestie van balans van inname en verbruik. Maar ook dat is genuanceerder.
Als je minder koolhydraten eet, dan zet je lichaam vet of eiwit om naar glucose, omdat je hersenen glucose nodig hebben.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik kan dat ook (BMI = 20), maar studies laten zien dat het voor de meeste mensen niets uitmaakt hoe veel ze bewegen.
Het lichaam gaat zuiniger met energie om zodra je gaat sporten (wat op zichzelf goed is, maar het helpt niet om af te vallen). Ook geinig: als je minder koolhydraten eet, dan doet het lichaam meer met minder.
Dit kan zelfs leiden tot spierafbraak.quote:Gluconeogenese is het proces waarbij het lichaam glucose (suiker) aanmaakt uit niet-koolhydraatbronnen, zoals aminozuren (uit eiwitten) en glycerol (uit vetten), voornamelijk in de lever en nieren.
Met massahysterie doelde ik uiteraard op het wokespook.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee ik heb blijkbaar de MASSAHYSTERIE omtrent dat artikel dat je niet kan vinden niet meegekregen.
Ik drink bijna alleen nog maar water, zeker thuis.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We zijn sowieso "te snel" ontwikkeld tov onze relatief primitieve hersenen. Daarom worden we ook dik, want de enorme voedseloverschotten en de bereikbaarheid ervan is iets wat onze hersenen eigenlijk helemaal niet kennen, derhalve kan niet iedereen er mee om gaan. Aankomen gaat razendsnel, afvallen een stuk minder.
En ja, te veel koolhydraten is ook niet goed en al helemaal de eenvoudige zijn funest en die zitten bijna overal in. Geeft diezelfde hersenen ook weer de prikkel "goed" want zoet = energie.
De meeste mensen en ik verwacht dus ook kinderen drinken zich dik. Vloeibare kcal zijn de ergste dikmakers.
Daar kom je niet van aan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik drink bijna alleen nog maar water, zeker thuis.
Koffie for the win!quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik heb het geluk dat ik dol ben op water en heel weinig met zoetigheid op heb. Heel soms wel zin in, maar dan praten we over cake/drop en dat eet ik ook maar zelden.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Koffie, absoluut. De meuk die veel mensen drinken niet. Wel lekker overigens, maar ook echt dikmakers.quote:
Zonder suiker aub. Gewoon zwart en van goede kwaliteit.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Koffie, absoluut. De meuk die veel mensen drinken niet. Wel lekker overigens, maar ook echt dikmakers.
De nuance in het artikel is dat het gaat over ‘weight loss’ en niet over ‘body fat loss’ of lichaamssamenstelling. De kern van de bevindingen is dat de relatie tussen meer bewegen en gewichtsverlies zwak is: extra fysieke activiteit leidt niet automatisch tot meer gewichtsverlies, omdat het lichaam biologisch en gedragsmatig compenseert. Dit verklaart ook waarom gewicht vaak beperkt verandert, zelfs als lichaamsvet afneemt en spiermassa toeneemt, een verschuiving in lichaamssamenstelling die het artikel niet expliciet bespreekt, maar wel relevant is voor het interpreteren van de uitkomsten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat heeft weinig nut als de voeding zeer ongezond is. Je kunt beter een liter cola per dag minder drinken dan gaan sporten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zonde van het geld, dat werkt toch niet.
Ik zou eerder inzetten op gratis en verplicht sporten.
Dat lijkt me evident. Als ik sport zoals ik doe, maar er niet fatsoenlijk bij eet blijft er niks van me over. Voeding en beweging gaan hand in hand.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat heeft weinig nut als de voeding zeer ongezond is. Je kunt beter een liter cola per dag minder drinken dan gaan sporten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |