abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219464875
quote:
7s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Klopt, als je teveel rookt, veroorzaakt dat geen obesitas.
Nee. Ook als je ongezond eet. Je kan prima ongezond eten en binnen je kcal behoefte blijven.
pi_219465062
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee. Ook als je ongezond eet. Je kan prima ongezond eten en binnen je kcal behoefte blijven.
Kcalbehoefte is niet het enige waar je op moet letten. Je dient ook bepaalde vitamines en mineralen binnen te krijgen, vezels, vocht. Ik had ook nog wat toegevoegd aan mijn post.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 11 december 2025 @ 15:16:38 #28
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219465227
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Natuurlijk kan dat, hoewel in de praktijk best lastig. Suiker triggert het lichaam om geen goed signaal van verzadiging af te geven, de combinatie suikers en vetten is helemaal een perfecte manier om vetcellen aan te maken.

Het probleem wat wordt geduid is zwaar overgewicht bij minderjarigen, kleine kinderen zelfs en de gevolgen daarvan. Dan roepen dat het met ozempic en andere medicijnen wel goed gaat komen is simpelweg het probleem niet begrijpen of serieus nemen.

Ozempic gaat niet zomaar bijvoorbeeld atherosclerosis voorkomen, hooguit stabiliseren tijdens gebruik. En het probleem bij dit soort medicijnen is dat het pas genomen zal worden nadat het overgewicht indrukwekkende vormen heeft aangenomen, inclusief ontstaan van o.a. atherosclerosis, en dan waarschijnlijk wel zal leiden tot afvallen, maar zonder dat de onderliggende schade ongedaan kan worden gemaakt. Vervolgens zal bij stoppen met het middel de cirkel opnieuw beginnen.

Een mens wat als kind stuk gemaakt is heeft daar het hele leven last van. Dat is voor obesitas niet anders dan bijvoorbeeld geestelijke mishandeling.
pi_219465756
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:53 schreef theunderdog het volgende:
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen in het vorige deel zo paniekerig zijn over medicatie (zoals ozempic). Natuurlijk is preventie beter, maar daarvoor is het dus al te laat. Dan is die medicatie toch prima?
De terughoudendheid rond medicijnen bij obese kinderen is niet gebaseerd op paniek, maar op afwegingen van risico’s, effectiviteit en ethiek.
Werken aan de levensstijl zou de basis moeten zijn, niet een pilletje of een spuitje. Het is nooit te laat om iets te doen aan dit probleem bij jonge kinderen.
  donderdag 11 december 2025 @ 17:33:07 #30
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219465956
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:35 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Alles onder de 21 (waarschijnlijk zelfs 25) is mentaal niet toegerust om echt intelligente beslissingen te nemen. Eigen verantwoordelijkheid is leuk, maar kan pas wanneer het brein daar klaar voor is.

Daarnaast is er wel degelijks iets fundamenteels veranderd in het voedselaanbod. De mate van bewerking, van vervanging van goede voedingsstoffen door suikers, transvetten, koolhydraatrijke vulstoffen, goedkope meuk dus is enorm toegenomen. Het aanbod aan lange termijn gezond voedsel is enorm verminderd. De voedingsindustrie is meer een dealer dan een normale handelaar.

Dus ja, eigen verantwoordelijkheid is zeker een punt (maar uitsluitend bij volwassenen), het probleem is dat veel toekomstige volwassenen al volkomen stuk zijn gemaakt in hun kindertijd.
Er valt veel meer winst te halen bij een gezond slaapritme en voldoende sporten en bewegen.

Het min-maxen en hyperfocus op dieet heeft nauwelijks effect gehad de afgelopen jaren, dat is de eenvoudige conclusie die we kunnen trekken. Dat het aanbod in bewerkt voedsel gestegen is is bijzaak, je kan jezelf ook tonnetje rond vreten in de aardappels.

Bekijk dit filmpje van Amerikaanse tieners in de jaren '60.
Bekijk deze YouTube-video

We hebben een cultuurverandering nodig. Zorg dat kinderen al op de basisschool dagelijks een uurtje sporten. Iedere middelbare school een fitnessruimte waar de leerlingen gratis gebruik van kunnen maken en waar gedurende de hele dag een coach rondloopt. Tussenuur? Even aan de halters trekken of pull-ups doen.

Ik heb liever dat tieners een uur sporten per dag en een saucijzenbroodje eten dan dat ze de hele dag op hun luie reet zitten en een zakje snoepwortels eten.
  donderdag 11 december 2025 @ 18:21:26 #31
403588 mcmlxiv
pi_219466436
quote:
4s.gif Op donderdag 11 december 2025 17:33 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Er valt veel meer winst te halen bij een gezond slaapritme en voldoende sporten en bewegen.

Het min-maxen en hyperfocus op dieet heeft nauwelijks effect gehad de afgelopen jaren, dat is de eenvoudige conclusie die we kunnen trekken. Dat het aanbod in bewerkt voedsel gestegen is is bijzaak, je kan jezelf ook tonnetje rond vreten in de aardappels.

Bekijk dit filmpje van Amerikaanse tieners in de jaren '60.
Bekijk deze YouTube-video

We hebben een cultuurverandering nodig. Zorg dat kinderen al op de basisschool dagelijks een uurtje sporten. Iedere middelbare school een fitnessruimte waar de leerlingen gratis gebruik van kunnen maken en waar gedurende de hele dag een coach rondloopt. Tussenuur? Even aan de halters trekken of pull-ups doen.

Ik heb liever dat tieners een uur sporten per dag en een saucijzenbroodje eten dan dat ze de hele dag op hun luie reet zitten en een zakje snoepwortels eten.
Zeker beweging is de tweede pijler die verdwenen is bij teveel mensen. De combinatie van normaal voedsel, voldoende beweging en een gezond dag/nacht ritme.

Mijn verbazing gaat over het idiote idee obesitas structureel met medicatie op te lossen.
pi_219473207
quote:
7s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Kcalbehoefte is niet het enige waar je op moet letten. Je dient ook bepaalde vitamines en mineralen binnen te krijgen, vezels, vocht. Ik had ook nog wat toegevoegd aan mijn post.
Ja. Dus dan zijn dat toch andere onderwerpen?
pi_219473215
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 15:16 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Natuurlijk kan dat, hoewel in de praktijk best lastig. Suiker triggert het lichaam om geen goed signaal van verzadiging af te geven, de combinatie suikers en vetten is helemaal een perfecte manier om vetcellen aan te maken.

Het probleem wat wordt geduid is zwaar overgewicht bij minderjarigen, kleine kinderen zelfs en de gevolgen daarvan. Dan roepen dat het met ozempic en andere medicijnen wel goed gaat komen is simpelweg het probleem niet begrijpen of serieus nemen.

Ozempic gaat niet zomaar bijvoorbeeld atherosclerosis voorkomen, hooguit stabiliseren tijdens gebruik. En het probleem bij dit soort medicijnen is dat het pas genomen zal worden nadat het overgewicht indrukwekkende vormen heeft aangenomen, inclusief ontstaan van o.a. atherosclerosis, en dan waarschijnlijk wel zal leiden tot afvallen, maar zonder dat de onderliggende schade ongedaan kan worden gemaakt. Vervolgens zal bij stoppen met het middel de cirkel opnieuw beginnen.

Een mens wat als kind stuk gemaakt is heeft daar het hele leven last van. Dat is voor obesitas niet anders dan bijvoorbeeld geestelijke mishandeling.
Deze problemen kan je nou juist oplossen door medicijngebruik zoals ozempic te normaliseren. Dan zullen mensen niet pas wachten tot het te laat is.
pi_219473224
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 18:21 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Zeker beweging is de tweede pijler die verdwenen is bij teveel mensen. De combinatie van normaal voedsel, voldoende beweging en een gezond dag/nacht ritme.

Mijn verbazing gaat over het idiote idee obesitas structureel met medicatie op te lossen.
Iets idioot noemen maakt je argumentatie niet beter. Verder heb ik nergens aangegeven dat preventie/levensstijl niet belangrijk is. Natuurlijk is dat het. Ook bij gebruik bij ozempic (en vergelijkbare medicatie), moet dat samengaan met levensstijl verandering.
  Forum Admin vrijdag 12 december 2025 @ 14:33:01 #35
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219474294
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je hebt het over twee verschillende onderwerpen. Ozempic (en vergelijkbare medicatie) is een oplossing tegen (kinder) obesitas. Niet tegen een ongezonde levensstijl in het algemeen.
Het is een middel zoals liposuctie voor dikke mensen is.

Het werkt alleen als het onderliggende probleem/oorzaak aangepakt wordt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 12 december 2025 @ 14:45:06 #36
403588 mcmlxiv
pi_219474434
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 12:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Iets idioot noemen maakt je argumentatie niet beter. Verder heb ik nergens aangegeven dat preventie/levensstijl niet belangrijk is. Natuurlijk is dat het. Ook bij gebruik bij ozempic (en vergelijkbare medicatie), moet dat samengaan met levensstijl verandering.
Ik heb van jou nog geen enkele argumentatie gelezen, alleen maar stug “Ozempic en vergelijkbaar kunnen deze problemen oplossen”.

Ook je post hierboven raakt kant noch wal. “Medicijngebruik als Ozempic normaliseren”. Wat is dat? Bij een BMI van 25.2 maar meteen preventief gaan spuiten? Je hebt echt geen idee hoe dat soort spul werkt en wat de impact van jojoën op het menselijk lichaam is zo te lezen.

We mogen best blij zijn dat er meer vormen van medicatie voor allerlei welvaartsziekten komen, maar meer dan dat is het ook niet. Pleisters voor een levenslange ziekte die nooit meer over gaat. Diabetes, Atherosclerose, NAFLD, nierschade, GERD, diverse varianten kanker, artrose en nog een heel rijtje meer. Dat is wat de kinderen uit deze categorie te wachten staat. Dus fijn Ozempic, dan zijn deze kinderen allang structureel kapot.

Preventie, preventie en nog eens preventie, dat is wat minderjarigen, de groep waar het hier over gaat, nodig hebben, niets anders. Preventie dankzij beweging en voeding. Voldoende beweging, goed, gevarieerd en gezond voedsel. Al het andere is pure bullshit die niets aan dit probleem gaat veranderen.
pi_219474732
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 14:45 schreef mcmlxiv het volgende:
Preventie, preventie en nog eens preventie, dat is wat minderjarigen, de groep waar het hier over gaat, nodig hebben, niets anders. Preventie dankzij beweging en voeding. Voldoende beweging, goed, gevarieerd en gezond voedsel. Al het andere is pure bullshit die niets aan dit probleem gaat veranderen.
Zou het niet verstandiger zijn om de industrie te verbieden schadelijk voedsel en verslavende producten te produceren, zodat minderjarigen meer ruimte hebben om te spelen en niet in de verleiding komen deze uit te proberen?
  vrijdag 12 december 2025 @ 15:26:38 #38
403588 mcmlxiv
pi_219474814
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 15:16 schreef torentje het volgende:

[..]
Zou het niet verstandiger zijn om de industrie te verbieden schadelijk voedsel en verslavende producten te produceren, zodat minderjarigen meer ruimte hebben om te spelen en niet in de verleiding komen deze uit te proberen?
Zeker, maar hoe? Welke partijen gaan de gezondheid van de bevolking belangrijker maken dan de financiële belangen van dit soort bedrijven? Ik zie het niet gebeuren. En zolang het niet gebeurd is de enige oplossing hopen dat veel meer ouders dan nú inzien dat hun gedrag en hún beslissingen het welzijn van hun kinderen bepaalt.

Opvoeden is niet toegeven aan elke impuls die een kind heeft, opvoeden is grenzen stellen en bewaken. Ook grenzen op het gebied van beweging, voeding en schermtijd.
pi_219474867
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 15:26 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Zeker, maar hoe? Welke partijen gaan de gezondheid van de bevolking belangrijker maken dan de financiële belangen van dit soort bedrijven? Ik zie het niet gebeuren. En zolang het niet gebeurd is de enige oplossing hopen dat veel meer ouders dan nú inzien dat hun gedrag en hún beslissingen het welzijn van hun kinderen bepaalt.

Opvoeden is niet toegeven aan elke impuls die een kind heeft, opvoeden is grenzen stellen en bewaken. Ook grenzen op het gebied van beweging, voeding en schermtijd.
Mee eens dat ouders een sleutelrol spelen. Maar het is niet eerlijk om hen alléén verantwoordelijk te maken, terwijl de industrie miljarden investeert in marketing en verleiding. Grenzen stellen wordt een stuk moeilijker als je kind dagelijks wordt gebombardeerd met reclames en goedkope snacks.
  vrijdag 12 december 2025 @ 16:36:07 #40
403588 mcmlxiv
pi_219475561
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 15:31 schreef torentje het volgende:

[..]
Mee eens dat ouders een sleutelrol spelen. Maar het is niet eerlijk om hen alléén verantwoordelijk te maken, terwijl de industrie miljarden investeert in marketing en verleiding. Grenzen stellen wordt een stuk moeilijker als je kind dagelijks wordt gebombardeerd met reclames en goedkope snacks.
Klopt. Het idiote is dat wij zelf al sinds jaar en dag politici kiezen die direct economisch belang, en dan ook nog vooral voor kleine groepen, veel belangrijker maken dan welzijn en gezondheid van iedereen.

Deze problematiek, maar ook pfas, glyfosaat, waterkwaliteit, andere vormen van vervuiling en verontreiniging, niets daaraan is echt geheim of verrassend, maar blijkbaar zijn zieke en dode mensen veel minder belangrijk dan winst door een betrekkelijk klein clubje.
pi_219479213
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 14:33 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is een middel zoals liposuctie voor dikke mensen is.

Het werkt alleen als het onderliggende probleem/oorzaak aangepakt wordt.
Nee. Is totaal niet daarmee te vergelijken. Maar niet eens een beetje.
pi_219479235
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 14:45 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Ik heb van jou nog geen enkele argumentatie gelezen, alleen maar stug “Ozempic en vergelijkbaar kunnen deze problemen oplossen”.

Ook je post hierboven raakt kant noch wal. “Medicijngebruik als Ozempic normaliseren”. Wat is dat? Bij een BMI van 25.2 maar meteen preventief gaan spuiten? Je hebt echt geen idee hoe dat soort spul werkt en wat de impact van jojoën op het menselijk lichaam is zo te lezen.

We mogen best blij zijn dat er meer vormen van medicatie voor allerlei welvaartsziekten komen, maar meer dan dat is het ook niet. Pleisters voor een levenslange ziekte die nooit meer over gaat. Diabetes, Atherosclerose, NAFLD, nierschade, GERD, diverse varianten kanker, artrose en nog een heel rijtje meer. Dat is wat de kinderen uit deze categorie te wachten staat. Dus fijn Ozempic, dan zijn deze kinderen allang structureel kapot.

Het komt op mij vooral over dat je irrationele angst hebt voor medicatie.

Geef eens aan waar je precies bang voor bent? wat is het aan GLP-1-receptoragonisten wat je bang maakt? Obesitas is een feit, en we hebben daarvoor fantastische medicatie op de markt. Die steeds beter worden. Men is nu al bezig met onderzoek naar een vergelijkbaar medicijn in pilvorm. Dan heb je ook geen gezeur meer met naalden.

In plaats deze ontwikkelingen te vieren, krijg je dit soort wantrouwig geneuzel.
  vrijdag 12 december 2025 @ 23:26:12 #43
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219479272
https://www.nu.nl/nujij/6(...)it-meer-stoppen.html

quote:
Het diabetesmedicijn Ozempic is erg gewild als afslankmiddel, maar afvallen met Ozempic wordt nog weleens als valsspelen gezien. Dat ligt niet zo simpel, vertellen lezers met én zonder diabetes die het middel gebruiken.
Martin Teeuwisse gebruikt Ozempic zonder dat hij diabetes heeft. Een levenslange worsteling met zijn gewicht werd door long covid nog ingewikkelder. Toch hebben mensen daar volgens hem een mening over. "Je hoort mensen vaak zeggen dat Ozempic de makkelijke weg is", zegt de 54-jarige Teeuwisse. Maar dan kennen ze niet het hele verhaal, stelt hij.

Teeuwisse vindt het kwalijk dat diabetespatiënten het medicijn beperkt konden krijgen nadat het op de zwarte markt was terechtgekomen. "We moeten het juist beteugelen en aanbieden aan de mensen voor wie het een uitkomst is", vindt hij.

Daarmee doelt hij op de groep waar hij zelf ook onder valt: mensen die het echt niet lukt af te vallen. Teeuwisse is door long covid beperkt in zijn energie. Hij heeft daarom moeite om genoeg te bewegen.

Wie via de huisarts Ozempic wil, moet eerst proberen zijn levensstijl aan te passen. De huisarts zegt: ga sporten, vertelt Teeuwisse. "Maar dat gaat in door mijn long covid niet."

Na twee jaar aan huisartsbezoeken krijgt hij het middel nu op recept. Hij betaalt een eigen bijdrage. Teeuwisse heeft last van de vooroordelen die kleven aan het gebruik van het middel. "Berichten op sociale media kunnen hard zijn", zegt hij. Volgens hem hebben mensen hebben snel hun oordeel klaar. "Ze zeggen: je bent gewoon te zwaar, zoek het uit."

Ozempic biedt hem juist een "vriendelijke" manier om af te vallen, wat weer voor nieuwe oplossingen zorgt. "Als ik wat gewicht zou verliezen, kan ik ook weer makkelijker gaan sporten."

Bang om te stoppen
Ozempic heeft de eetgewoontes van Roelof Pit radicaal veranderd. "Ik merkte meteen grote verschillen.", zegt de zeventigjarige diabetespatiënt, die eerder met een permanent hongergevoel kampte. Hij at structureel te veel, tot hij zes weken geleden aan het medicijn begon.

Pit staat onder begeleiding van een diabetesarts, met veel controle en contactmomenten. "Met Ozempic kan ik normale porties eten", zegt hij. Pit snoept nooit en drinkt geen alcohol, maar kon slecht maat houden. "Ik moest afvallen, maar dat lukte niet. Nu mijn honger wegblijft, heb ik mijn eetgedrag goed onder controle."

Daarom kan hij zich goed voorstellen dat dit middel werkt voor mensen met overgewicht die geen diabetes hebben. Wel plaatst hij een kanttekening: Ozempic werkt nu goed, maar hij is bang dat het gevoel zal terugkeren als hij ermee stopt. "Dan lig ik weer de hele nacht honger te hebben."

Pit wijst daarom ook op de risico's die met het medicijngebruik gepaard gaan. "Als ik stop, is het de vraag hoe dat zich zal ontwikkelen."

'Het is en blijft een medicijn'
Jolanda van der Pligt mocht eigenlijk vorig jaar al beginnen met Ozempic, omdat ze diabetes heeft. Maar toen was het middel zo schaars, dat zij er niet aan kon komen. In februari van dit jaar kon ze eindelijk beginnen.

"Met Ozempic is het heel hard gegaan", vertelt de 62-jarige Van der Pligt. Ze raakte in een maand tijd 7 kilo kwijt.

Dat mensen het middel gebruiken om af te vallen, snapt ze wel. "Het is natuurlijk heel fijn om te gebruiken", zegt ze. Wel vindt ze dat mensen er voorzichtig mee moeten zijn. "Het is en blijft een medicijn."

Van der Pligt staat onder nauwe bewaking van haar arts. Zonder doktersverwijzing en passende zorg zou ze het middel niet gebruiken. Haar eetgewoontes zijn veranderd, zegt ze. "Je moet ermee leren omgaan, maar ik ben blij dat ik het krijg."

'Het kan de drempel verlagen'
Op eigen initiatief begon de 75-jarige Erna van Es met het gebruik van Ozempic. Ze verkrijgt het middel via een commerciële kliniek en betaalt het daarom zelf. Geen enkele afvalmethode werkte voor langere tijd. Toen ze echt veel te zwaar werd, besloot Van Es dat ze er klaar mee was. Ozempic bood een oplossing.

Waar Van Es vroeger voortdurend honger had, is dat met Ozempic verleden tijd. Nu kan ze beheerst met eten omgaan. "Als ik ergens geen trek in heb, zeg ik gewoon nee", zegt ze.

Het kostte wel tijd voordat ze aan haar nieuwe eetbehoeften kon wennen. "Het is me ooit gebeurd dat ik doodziek ben geworden nadat ik te veel had gegeten", vertelt ze. Maar stoppen met het medicijn, dat ziet ze zichzelf nooit meer doen.

Van Es vindt het zonde dat Ozempic alleen toegankelijk is voor mensen die het kunnen betalen. Er is volgens haar te weinig oog voor mensen die het veel moeite kost om af te vallen. "Zeker voor mensen die heel zwaar zijn geworden, kunnen dit soort medicijnen de drempel verlagen."

Het zit voor een groot deel ook in de psyche, legt Van Es uit. Mensen met overgewicht hebben een andere relatie met eten. "Mijn man wil geen gebak als we net hebben gegeten. Ik snapte dat nooit, maar nu snap ik dat wel", zegt ze.

Doordat je hongergevoel verdwijnt, kun je makkelijker doseren en gezonde keuzes maken. Van Es maakt zich dus geen zorgen over de feestdagen die eraan komen, zegt ze. "Ik ga gewoon lekker een oliebol eten met Kerst. Als die op is, dan heb ik genoeg gehad."
  Forum Admin vrijdag 12 december 2025 @ 23:26:41 #44
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219479277
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 23:13 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee. Is totaal niet daarmee te vergelijken. Maar niet eens een beetje.
Vertel, want in beide gevallen behandel je de symptonen, maar niet de oorzaak.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')