abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 08:04:32 #1
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219446925
quote:
Jong kind met ernstig overgewicht ‘wordt gemiddeld maar 39 jaar oud’: artsen slaan alarm om groeiende groep

Kinderartsen zien een alarmerende stijging van het aantal kinderen met obesitas. Het heeft al geleid tot een verdubbeling van de wachtlijsten en vijf keer meer medicijngebruik. De artsen maken zich grote zorgen en roepen de politiek op om vaart te maken met de wet die reclame op ongezond eten en drinken verbiedt.

De kinderartsen zagen in de afgelopen vijf jaar - tussen 2020 en 2024 - hun spreekuren steeds verder vollopen met jonge kinderen met gewrichtsklachten, vervette levers en diabetes type 2.

Bijna 400.000 kinderen (tussen de 0 en 18 jaar) in Nederland kampen met overgewicht, ongeveer 100.000 daarvan hebben obesitas, een chronische ziekte waarbij vetweefsel niet meer goed werkt. In Amsterdam, Rotterdam en Den Bosch zien kinderartsen niet alleen een forse toename van patiënten, maar ook dubbel zo lange wachtlijsten en een vijfvoudige stijging in het gebruik van medicatie ter behandeling van obesitas.

De ontwikkeling gaat gepaard met ernstige, blijvende gezondheidsproblemen en daarom maken de kinderartsen, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) en De Gezonde Generatie zich grote zorgen, stelt Erica van den Akker. Zij is kinderarts-endocrinoloog aan het Erasmus MC Centrum Gezond Gewicht in Rotterdam.

„De nare ziekten die je kunt krijgen door obesitas zien we op steeds jongere leeftijd. Bijvoorbeeld een vervette lever. Door de vervetting ontstaat leverschade, die onomkeerbaar is. Kinderen met een leverbeschadiging door vet lopen risico op een levertransplantatie als jongvolwassene. Deze gevolgen draag je niet een paar jaar, maar je hele leven mee.”

Jong ziek, jong overlijden
Dat geldt ook voor een andere veelvoorkomende ziekte waarvan obesitas de oorzaak is: diabetes. „Een kind van 13 met diabetes type 2 heeft gemiddeld dertien jaar later, als deze 26 is, 80 procent kans op schade aan bloedvaten en organen waardoor bijvoorbeeld gezichtsverlies of schade aan de nieren of het hart optreedt. Hun ziektejaren beginnen al op jonge leeftijd.”

En dat heeft weer gevolgen voor je deelname in de maatschappij, stelt Van den Akker. „Deze jongeren vallen vaker uit op school, bij stages en op werk, omdat ze niet goed meekomen door hun slechte gezondheid.”

Van den Akker zag de afgelopen drie jaar een verdubbeling van het aantal nieuwe verwijzingen van kinderen van met obesitas, sommigen slechts een paar jaar oud. „Uit nieuw, Europees onderzoek werd een model ontwikkeld dat voorspelt dat de levensverwachting van kinderen die al op hun 4de jaar ernstige obesitas hebben, gemiddeld 39 jaar is.”

Wet tegen ongezonde reclame
Om dit op te lossen is een duidelijk preventiebeleid nodig. En dat mist, stellen de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) en De Gezonde Generatie. En dat terwijl kinderen de hele dag door worden verleid tot ongezonde keuzes via influencers, in games, in de supermarkt en op straat. ‘Deze ongezonde omgeving vergroot de kans op overgewicht en obesitas’, stellen de kinderartsen.

Zij doen een dringende oproep aan de politiek om zo snel mogelijk een wet in te voeren die de reclame gericht op kinderen voor ongezond eten en drinken verbiedt. Zo’n wet werd begin dit jaar al aangekondigd, maar ligt er nog niet. Mogelijk wordt het wetsvoorstel in het voorjaar van 2026 aan de Tweede Kamer voorgelegd.
We gaan echt de kant van Amerika op hé :')

https://www.ad.nl/gezond/(...)ende-groep~ad8f4e9b/
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_219446969
Vooral nog meer suikers aan normaal voedsel toevoegen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219446970
Lekker Ranja in de rust boys!!!!222!!!!1
U MAD?
pi_219446995
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 08:17 schreef de_boswachter het volgende:
Daar waar dat vroeger echt in de rust van een heuse sportwedstrijd was is dat tegenwoordig in de rust tussen 2 games in.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_219447018
Kinderen bewegen te weinig en zitten alleen maar de hele dag binnen met hun Nintendo Switch of andere spelcomputer. Natuurlijk onder het genot van snoep, chips en zoete frisdrank.

Verder verdwijnen overal speelpleintjes/-veldjes en speeltuinen of worden ze geteisterd door hangjongeren. Dus er zijn minder plekken om buiten te spelen.

Dan willen kinderen als ze iets ouder zijn ook nog allemaal zo'n fatbike kinderbrommer of iig iets met trapondersteuning.

Niet bevorderlijk dus.
  Miss 200.000.000! dinsdag 9 december 2025 @ 08:32:10 #6
367000 roos94
pi_219447030
„Uit nieuw, Europees onderzoek werd een model ontwikkeld dat voorspelt dat de levensverwachting van kinderen die al op hun 4de jaar ernstige obesitas hebben, gemiddeld 39 jaar is.”

Een kind die op het 4e levensjaar ernstige obesitas heeft is volledig te wijten aan ouders en die zouden imo vervolgd moeten worden voor mishandeling danwel verwaarlozing.
pi_219447097
Tja dat krijg je als al die Millenial ouders aan ‘gentle parenting’ doen en geen grenzen stellen voor het kind. Ach laat hem lekker genieten ach het is maar chips. En voor je het weet heb je Diabeto van Family Guy.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  dinsdag 9 december 2025 @ 08:50:41 #8
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219447123
Ik zie ook regelmatig van die fatties op fatbikes.

En da's geen goeie combinatie :N
pi_219447127
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 08:17 schreef de_boswachter het volgende:
Vroeger kreeg je tenminste nog een veel te heet bekertje thee in een verschrompeld plastic bekertje.
pi_219447142
Ik heb 6 neefjes en nichtjes (12 t/m 19 jaar) en geen van allen heeft overgewicht, reden: vanaf jongs af aan altijd bezig geweest met een actieve levensstijl, veel sporten, bewegen, buiten spelen etc. Als je als ouder je kind dan ook nog wat afremt als het gaat om ongezond voedsel en teveel snacken, dan kun je dit vrij eenvoudig voorkomen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_219447149
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2025 08:38 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ok boomer
Het is toch zo?
  dinsdag 9 december 2025 @ 08:55:43 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219447150
Maar die ouders hebben waarschijnlijk meestal ook geen goede levensstijl ;)
  Redactie Sport dinsdag 9 december 2025 @ 08:59:44 #13
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219447167
Te veel zoetigheid en ongezonde rommel en te weinig beweging. Een dodelijke combo.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:01:54 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219447184
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 08:55 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Het is toch zo?
Nee?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219447192
Laten we eens een beetje onderzoek doen naar sociale klasse en dat koppelen aan deze resultaten en dan denk ik dat onze overheid best makkelijk de pijnpunten vindt.
-nee-
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 09:02:33 #16
236264 crew  capricia
pi_219447194
Misschien is kinder-ozempic wat? :{
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219447197
In Amsterdam, Rotterdam en Den Bosch zien kinderartsen niet alleen een forse toename van patiënten, maar ook dubbel zo lange wachtlijsten en een vijfvoudige stijging in het gebruik van medicatie ter behandeling van obesitas.

Jonge kinderen medicijnen geven voor hun obesitas, waar zijn we mee bezig? Zou het geen goed plan zijn om de pijlen te richten op de ouders? Misschien een wijkteam die eens over de vloer komt met tips?
pi_219447203
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 december 2025 08:51 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Vroeger kreeg je tenminste nog een veel te heet bekertje thee in een verschrompeld plastic bekertje.
Het brandwondencentrum is er groot mee geworden.
U MAD?
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 09:06:51 #19
236264 crew  capricia
pi_219447214
Obesitas is wel een ziekte.
En zal dan ook multidisciplinair behandeld moeten worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219447216
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:02 schreef Marsenal het volgende:
Laten we eens een beetje onderzoek doen naar sociale klasse en dat koppelen aan deze resultaten en dan denk ik dat onze overheid best makkelijk de pijnpunten vindt.
Die rapporten zijn er al lang. Gezinnen die aan de onderkant van de samenleving bungelen hebben meer kans op dit soort problemen.
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:07:42 #21
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219447219
We gaan in ieder geval een vette toekomst tegemoet dus.

Ook dat nog!
pi_219447224
de kinderartsen zien een toename dikke kinderen en komen dan met het idee om reclame te verbieden. Niet de fat bike, hele dag energy drink zuipen en je voortbewegen op idiote elektrische stepjes is de oorzaak. Nee, reclame.

soms denk ik dat mensen in dit land problemen gewoon niet op WILLEN lossen. Mensen hebben een vrije keuze. Ale je structureel de ongezonde keuze maakt, en je ouders begrenzen je niet of maken dezelfde ongezonde keuzes, is de enige mogelijke uitkomst dat je ongezond wordt. Geen reclameverbod wat dat tegen kan houden.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:09:35 #23
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219447230
Oh wat erg
pi_219447243
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:02 schreef Marsenal het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
pi_219447245
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
In Amsterdam, Rotterdam en Den Bosch zien kinderartsen niet alleen een forse toename van patiënten, maar ook dubbel zo lange wachtlijsten en een vijfvoudige stijging in het gebruik van medicatie ter behandeling van obesitas.

Jonge kinderen medicijnen geven voor hun obesitas, waar zijn we mee bezig? Zou het geen goed plan zijn om de pijlen te richten op de ouders? Misschien een wijkteam die eens over de vloer komt met tips?
Zonde van het geld, dat werkt toch niet.
Ik zou eerder inzetten op gratis en verplicht sporten.
pi_219447254
Ik vind dit wel een lastige eerlijk gezegd. Allereerst ben ik voorstander van het gegeven dat iedereen in de basis zelf verantwoordelijk is voor wat hij/zij in zijn of haar eigen mond stopt.

Echter: de overheid mag best eens wat beter/meer reguleren op alle onzin die in de supermarkten ligt. Natuurlijk zijn er altijd manieren om aan snoep en andere ongezonde prut te komen, maar nu wordt het gewoon letterlijk naar je hoofd gesmeten. En de prijs voor een zak pepernoten is nou eenmaal een stuk lager dan de prijs voor 1 of 2 avocado's (om maar even een voorbeeld te geven).

Kortom: de ongezonde industrie meer en meer aan banden leggen (zelfde gebeurde met de rokers, dus waarom niet met de Haribo's van deze wereld?) en met dat geld de gezonde industrie juist goedkoper maken. Want veel gezonde producten (o.a. ook noten) zijn simpelweg niet meer te betalen.
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 09:16:53 #27
236264 crew  capricia
pi_219447259
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:13 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Obesitas gaat veel meer om voeding en algehele leefstijl dan om gratis en verplicht een uurtje sporten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Redactie Sport dinsdag 9 december 2025 @ 09:17:44 #28
pi_219447264
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
de kinderartsen zien een toename dikke kinderen en komen dan met het idee om reclame te verbieden. Niet de fat bike, hele dag energy drink zuipen en je voortbewegen op idiote elektrische stepjes is de oorzaak. Nee, reclame.

soms denk ik dat mensen in dit land problemen gewoon niet op WILLEN lossen. Mensen hebben een vrije keuze. Ale je structureel de ongezonde keuze maakt, en je ouders begrenzen je niet of maken dezelfde ongezonde keuzes, is de enige mogelijke uitkomst dat je ongezond wordt. Geen reclameverbod wat dat tegen kan houden.
Huh, deze spin snap ik niet. Je spreekt over vrije keuze en vervolgens zeg je dat reclame verbieden niet helpt. Het is algemeen bekend dat reclame vrije keuze beïnvloedt.

Natuurlijk is een verbod op de producten zelf wel nog effectiever, dat spreekt voor zich. Maar het idee dat reclame verbieden op ongezonde producten niet helpt terwijl je het hebt over 'iedereen kan volledig vrij kiezen' is vreemd.
  Redactie Sport dinsdag 9 december 2025 @ 09:18:10 #29
pi_219447269
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Obesitas gaat veel meer om voeding en algehele leefstijl dan om gratis en verplicht een uurtje sporten.
Waarom niet zowel op voeding als op beweging inzetten?
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 09:21:56 #30
236264 crew  capricia
pi_219447301
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:18 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Waarom niet zowel op voeding als op beweging inzetten?
Zeker. Een algehele actieve leefstijl.
Maar bij flink dikke mensen kan dat vaak pas als ze (bijv door middel van medicatie) al wat afgevallen zijn.
Ik denk overigens ook dat je het hele gezin moet behandelen, zeg maar.

Puur verplicht een uurtje sporten gaat hem niet worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:22:28 #31
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_219447307
quote:
Om dit op te lossen is een duidelijk preventiebeleid nodig
Of ongezonde producten nog ongezonder maken zodat ze zich in elk geval niet voortplanten.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:24:00 #32
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219447316
Wtf is ‘mokervet’? Mijn mokers zijn geen van alle vet, behalve in de betekenis van ‘cool, moet je zien wat ik ermee in puin kan slaan!’
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:25:09 #33
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219447326
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:13 schreef ootjekatootje het volgende:
Een smartphone, het internet, Snapchat, 10.000 verschillende soorten games, een fetbike.... kinderen van tegenwoordig vinden daar veel gemakkelijker voldoening in dan zich druk te maken door achter een bal aan te lopen.

Aan al die afleidingen die er tegenwoordig zijn, kun je je gewoon niet meer onttrekken. Dat geldt al voor volwassenen die niet van hun smartphone af kunnen blijven, laat staan dat dat voor kinderen geldt. Die hebben nog veel minder discipline dan volwassenen.

Sporten is gewoon heel hard werken, en als je conditie en gezondheid al niet goed is, zijn er maar heel weinig mensen die daar dan nog zin in hebben. Dan wordt het gewoon een enorme opgave. Vraag maar aan mensen die willen afvallen.

Sporten en een beetje badminton of wat dan ook is leuk als je conditie al goed is. Maar als je moddervet bent, kom je er vanzelf achter dat je ook met spelletjes dus een looser bent.

Maar als je dit wil tegengaan zal er wel iets moeten gebeuren. Georganiseerd naar buiten, de natuur in en hutten bouwen. Een padvindersclub waar je samen dingen doet en ook nog eens met elkaar praat en dingen onderneemt oid.
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:25:45 #34
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219447330
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 08:44 schreef Nexum het volgende:
Tja dat krijg je als al die Millenial ouders aan ‘gentle parenting’ doen en geen grenzen stellen voor het kind. Ach laat hem lekker genieten ach het is maar chips. En voor je het weet heb je Diabeto van Family Guy.
Eerder het idee dat de ouders in dit soort gevallen de standaard Wesleys en Priscillas van deze wereld zijn en niet echt de millennials die Floris alles gunnen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219447341
quote:
As je voader ui heet en je moeder knoflook, is het nie gek daje stinkt.
-nee-
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:28:11 #36
66444 Lord_Vetinari
pi_219447347
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:07 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Die rapporten zijn er al lang. Gezinnen die aan de onderkant van de samenleving bungelen hebben meer kans op dit soort problemen.
Tijd dus om te stoppen met het mislukte experiment met (centrum)rechtse kabinetten en meer doen om te voorkomen dat gezinnen daar terecht komen door socialer (inkomens)beleid. :Y
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:33:57 #37
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219447367
Wel mooi om te zien dat niemand hier blijkbaar overgewicht heeft, en iedereen dus precies weet hoe je dat moet voorkomen.
pi_219447370
quote:

[..]
Joh, maar waar ligt de grens van zorg en betutteling?

We kunnen voor ook makkelijke en goedkope maatregelen kiezen zoals een verbod op fastfood voor mensen met overgewicht. Iemand bij de zelfscan die fout voedsel uit je tas trekt. Politie die bij een verkeerscontrole je fattbike inneemt omdat lopen gezonder is. Een leraar die je gefrituurde kip uit je lunchbox pakt en je een mandarijntje geeft.

We kunnen ook stoppen met kindgebonden budget en mensen met obesitas een gezond voedsel pakket geven.

Er zijn veel mogelijkheden, de vraag is of het werkt en we dat zouden willen.
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:36:16 #39
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219447377
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:33 schreef Tengano het volgende:
Wel mooi om te zien dat niemand hier blijkbaar overgewicht heeft, en iedereen dus precies weet hoe je dat moet voorkomen.
Ieder pondje gaat door het mondje makker.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:37:13 #40
3542 Gia
User under construction
pi_219447382
Ik denk dat reclame verbieden niet helpt om dit terug te dringen. Ik zou eerder inzetten op voorlichtingscampagnes, via tv, via school en ook al via het consultatiebureau. Want het wennen aan suiker begint al met die ranja onder de geprakte banaan met liga, of de appelmoes onder de spruitjes, zodat "ze toch de groenten binnen krijgen".
Gewoon niet doen.

Ouders zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor de smaakontwikkeling van hun kind. Hier in de westerse wereld zijn we opgegroeid met zoethoudertjes, maar daar moeten we echt vanaf. Als je een kind van jongs af aan leert om een bakje rauwkost als snack te zien, i.p.v. dat zakje chips, en gewoon nooit Energy in huis halen of aanmaak met suiker, maar (ice)thee, melk of aanmaak zonder suiker, geen appelmoes onder het eten, maar leren wennen aan de smaken, dan ontwikkelen ze een veel gezonder eetpatroon.
(Zelfde geldt overigens voor zout. Geen zout toevoegen aan het eten. Het is niet nodig)

En daarnaast een fiets waar ze echt op moeten trappen om ergens te komen. Elektrische fietsen, in het algemeen, zouden niet toegestaan moeten zijn voor mensen onder de 16. 3x in de week een uur gymles op school. Uitleg in de klassen over sporten. Een sportdag organiseren bij een atletiekvereniging, zodat ze daar kennis mee maken. Een judoleraar die in de klas komt vertellen over deze sport, ondersteunt met een kind uit die klas in zijn sportkleding. Het kan kinderen stimuleren ook op die sport te gaan.
Sporten is ook niet alleen weggelegd voor rijke kinderen. Ouders die dit niet kunnen betalen, kunnen een beroep doen op stichting leergeld. Deze stichting betaalt dan rechtstreeks de contributie en de kleding.
pi_219447388
Vaders en moeders die geen nee kunnen zeggen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 09:39:23 #42
236264 crew  capricia
pi_219447395
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:34 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Joh, maar waar ligt de grens van zorg en betutteling?

We kunnen voor ook makkelijke en goedkope maatregelen kiezen zoals een verbod op fastfood voor mensen met overgewicht. Iemand bij de zelfscan die fout voedsel uit je tas trekt. Politie die bij een verkeerscontrole je fattbike inneemt omdat lopen gezonder is. Een leraar die je gefrituurde kip uit je lunchbox pakt en je een mandarijntje geeft.

We kunnen ook stoppen met kindgebonden budget en mensen met obesitas een gezond voedsel pakket geven.

Er zijn veel mogelijkheden, de vraag is of het werkt en we dat zouden willen.
Ik denk dat je obesitas echt als ernstige ziekte moet beschouwen. En het zo aan moet vliegen.
Het kind en het hele gezin zal erbij betrokken moeten worden. Net zoals je dat bij andere ernstige ziektes bij kinderen doet.
Behandelplan opstellen. Professionals erbij betrekken. En medicatie hoort daar zeker ook bij.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219447396
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:37 schreef Gia het volgende:
Sporten is ook niet alleen weggelegd voor rijke kinderen. Ouders die dit niet kunnen betalen, kunnen een beroep doen op stichting leergeld. Deze stichting betaalt dan rechtstreeks de contributie en de kleding.
Desondanks zijn er toch heel veel mensen (en dus ook kinderen) minder gaan sporten of helemaal gestopt sinds de corona periode. Het verenigingsleven staat echt onder druk, ook omdat ouders (tweeverdieners) minder tijd/zin lijken te hebben om dit richting kinderen te stimuleren en te ondersteunen.
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:41:04 #44
3542 Gia
User under construction
pi_219447408
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:33 schreef Tengano het volgende:
Ik heb overgewicht, maar mijn kinderen geen van beiden. Dat mijn moeder geblunderd heeft (uit onwetendheid), wil niet zeggen dat ik dat ook moet doen. Tegenwoordig weten we beter.
Uiteraard probeer ik er van af te komen, maar dat valt niet mee. Die vetcellen zitten er en vragen erom gevoed te worden. Als ouders kun je ervoor zorgen dat je kinderen niet zoveel vetcellen ontwikkelen, maakt hun volwassen leven veel leuker.
pi_219447415
Prima toch. Hoeven we wat mij betreft helemaal niks aan te doen, behalve dat ouders die hun kinderen vetmesten best voor kindermishandeling veroordeeld mogen worden en dat we als maatschappij niet via de zorg en op andere wijzen hoeven te betalen voor dit soort aan zichzelf toegebrachte handicaps.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219447416
quote:

[..]
Wie heeft het over een uurtje?
Onbeperkt kunnen sporten, in een fitness of zwembad. Dat zet zoden aan de dijk, net als wandelen en fietsen.
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:43:37 #47
66444 Lord_Vetinari
pi_219447436
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:36 schreef Caland het volgende:

[..]
Ieder pondje gaat door het mondje makker.
Schildklier problemen zeggen jou niks he, RFK jr.? Of andere aandoeningen, zoals hormoon onbalans?
pi_219447438
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat je obesitas echt als ernstige ziekte moet beschouwen. En het zo aan moet vliegen.
Het kind en het hele gezin zal erbij betrokken moeten worden. Net zoals je dat bij andere ernstige ziektes bij kinderen doet.
Behandelplan opstellen. Professionals erbij betrekken. En medicatie hoort daar zeker ook bij.
Obesitas is inderdaad een ziekte, we hebben het volgens de OP over steeds meer dikkere kinderen, die hebben echt niet allemaal aangeboren obesitas.
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:44:34 #49
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219447445
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Schildklier problemen zeggen jou niks he, RFK jr.? Of andere aandoeningen, zoals hormoon onbalans?
Ja, van die problemen die bestaan bij minder dan 1% van de bevolking en toch als excuus wordt aangedragen door de helft van de dikkertjes.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 09:45:03 #50
236264 crew  capricia
pi_219447452
Ik weet ook niet of alle informatie en ook hulp ook in alle talen beschikbaar is. Dus ook de professionele begeleiding.

Kan me best voorstellen dat er bepaalde culturen zijn waar obesitas bij kinderen sneller speelt dan bij andere. Daar zit verders geen waardeoordeel in, van mijn kant. Maar wel iets waarnaar gekeken kan worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')