Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor de investeringslink.
Nog een vraag die ik mezelf stelde over dit project. We krijgen een eerste hypotheek op het onroerend goed van het over te nemen bedrijf. Het onroerend goed heeft een waarde van ¤5.740.000. Maar de toekomstige eigenaar leent 'slechts' ¤3.750.000 voor overname aandelen, earn out en werkkapitaal. Met de CCF-lening kan de nieuwe eigenaar dan ook nooit het gehele bedrijf overnemen inclusief het onroerend goed. Lijkt mij. 1. Is de overname van de aandelen/earn out/werkkapitaal van ¤3.750.000 dan exclusief het onroerend goed? 2. Als het onroerend goed inderdaad niet valt onder deze overname, is het onroerend goed dan nog in bezit van de huidige eigenaar, of al in bezit van de toekomstig eigenaar? Aangezien we er via CCF wel een éérste hypotheek op krijgen.
Nog een vraag die ik mezelf stelde over dit project. We krijgen een eerste hypotheek op het onroerend goed van het over te nemen bedrijf. Het onroerend goed heeft een waarde van ¤5.740.000. Maar de toekomstige eigenaar leent 'slechts' ¤3.750.000 voor overname aandelen, earn out en werkkapitaal. Met de CCF-lening kan de nieuwe eigenaar dan ook nooit het gehele bedrijf overnemen inclusief het onroerend goed. Lijkt mij. 1. Is de overname van de aandelen/earn out/werkkapitaal van ¤3.750.000 dan exclusief het onroerend goed? 2. Als het onroerend goed inderdaad niet valt onder deze overname, is het onroerend goed dan nog in bezit van de huidige eigenaar, of al in bezit van de toekomstig eigenaar? Aangezien we er via CCF wel een éérste hypotheek op krijgen.
Iemand een idee?
Terechte constatering lijkt mij. Ik ga niet investeren maar toch even gekeken en viel me als eerste op dat ik een paar maanden geleden langs dit bedrijf ben gereden tijdens een vakantie, maar het bedrijf en pand heeft geen indruk achter gelaten.
Enige verklaring die ik kan bedenken is dat het pand al in eigendom was van de ondernemer die nu het bedrijf overneemt. Zo niet, dan lijkt me niet veel van de taxatiewaarde te kloppen.
Iemand een idee?
Het lijkt me wel dat het OG in het bedrijf zit, waar hij de aandelen van koopt. Verschil kan vele redenen hebben: 1 Er kan een behoorlijke earnout zijn afgesproken, bijv. 5M EUR over de komende 5 jaar bij het behalen van de prestaties. 2 Er kan een enorme badwill in de onderneming zitten 3 De verkoper kan ook een vendor loan hebben verstrekt 4 Hij kan nog eigen inbreng hebben gehad 5 een andere reden.
Hij betaalt dus ca. 3x de gemiddelde netto jaarwinst van de afgelopen jaren, en het og in de zaak is al meer dan het dubbele waard van wat hij betaalt. Klinkt als een gratis lunch.
Op zaterdag 6 december 2025 10:49 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: Hij betaalt dus ca. 3x de gemiddelde netto jaarwinst van de afgelopen jaren, en het og in de zaak is al meer dan het dubbele waard van wat hij betaalt. Klinkt als een gratis lunch.
Ik mis hem ook. En hij is al een keer eerdere een paar dagen later geweest. Afgelopen zomer is de naam iets aangepast en ook het concept. Zal wel een reden hebben, maar misschien loopt het nog niet zo goed. Als ik nu zoek op Google, geeft Google aan "Temporarily closed", is niet echt een goed teken.
Nog geen 4 maanden geleden hadden ze nog een nieuw project gehad bij HCN, zowel een gewone als een geborgde. Ben benieuwd of daar wel op tijd betaald wordt.
Nu is het wel zo dat de vorige termijn van dit project dubbel betaald was, wat ook weer is terug gedraaid. Misschien gaat er daarom nu wat mis met de nieuwe termijn.
Op zaterdag 6 december 2025 18:43 schreef Soulfreak het volgende: Nu is het wel zo dat de vorige termijn van dit project dubbel betaald was, wat ook weer is terug gedraaid. Misschien gaat er daarom nu wat mis met de nieuwe termijn.
Het zou me niet verbazen dat hier de oorzaak zit. Iemand al contact gehad met hcn? Ik schat zo in dat er door een foutje in de techniek de vorige keer een dubbele betaling is ontstaan die vervolgens handmatig is gecorrigeerd, maar dat wil niet zeggen dat het ook bij de bron is gecorrigeerd. Volgens het te downloaden (voorlopig) jaaroverzicht zou namelijk de termijn wel voldaan zijn, bij projecten met achterstand staan in het voorlopige jaaroverzicht alleen de werkelijk uitbetaalde termijnen.
[..] Het zou me niet verbazen dat hier de oorzaak zit. Iemand al contact gehad met hcn? Ik schat zo in dat er door een foutje in de techniek de vorige keer een dubbele betaling is ontstaan die vervolgens handmatig is gecorrigeerd, maar dat wil niet zeggen dat het ook bij de bron is gecorrigeerd. Volgens het te downloaden (voorlopig) jaaroverzicht zou namelijk de termijn wel voldaan zijn, bij projecten met achterstand staan in het voorlopige jaaroverzicht alleen de werkelijk uitbetaalde termijnen.
Ja volgens Hcn is er een probleem met de incasso's en hangt het nu bij opp. Zou ontvangen zijn.
[..] Lijkt niet veel anders dan de website en krijg wel pop-up berichten bij nieuwe projecten. Zelfde als per mail.
Al die apps zijn vrij nutteloos en ik krijg een beetje het gevoel dat het is "omdat je nu eenmaal een app moet hebben". Goed, een pushmelding is wat pro-actiever dan een mail, maar bij CCF ben je door de bank genomen dan toch sowieso te laat, of het is gewoon niet zo'n aantrekkelijk project.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
Heeft er al iemand naar het pannenkoekenhuis gekeken op ccf? als beginnende crowd fund investeerder vind ik het echt moeilijk om de taxatie van dat huis in te schatten. mij lijkt het veel te hoog. het restaurant loopt vast wel goed. ben vaak in ouddorp geweest
Op zondag 7 december 2025 11:02 schreef linkjesjager het volgende: Heeft er al iemand naar het pannenkoekenhuis gekeken op ccf? als beginnende crowd fund investeerder vind ik het echt moeilijk om de taxatie van dat huis in te schatten. mij lijkt het veel te hoog. het restaurant loopt vast wel goed. ben vaak in ouddorp geweest
De reviews op Tripadvisor van het restaurant zijn niet goed. Bestaand personen wordt overgenomen. Voor mij dus niet.
Op zondag 7 december 2025 11:02 schreef linkjesjager het volgende: Heeft er al iemand naar het pannenkoekenhuis gekeken op ccf? als beginnende crowd fund investeerder vind ik het echt moeilijk om de taxatie van dat huis in te schatten. mij lijkt het veel te hoog. het restaurant loopt vast wel goed. ben vaak in ouddorp geweest
Ze hebben weer iets nieuws bedacht: resultaat vóór rentelasten. Alsof dat géén echte kosten zijn en of deze niet netjes te voorspellen zijn.
Of de dame in kwestie enige ondernemerservaring heeft blijkt nergens.
Brengt precies nul komma nul eigen geld in en privé heeft ze al drie hypotheken. Ik krijg dan niet direct een beeld voor ogen van iemand die wijs met geld omgaat.
Andere kant: wat kun je verkl*ten aan wat pannenkoekbeslag in een pan mikken en er een topping op strooien. Ik zie het meiden van hooguit 15 jaar al doen. Ingewerkt personeel is er al. En voor veel gezinnen financieel nog wel haalbaar.
Brengt precies nul komma nul eigen geld in en privé heeft ze al drie hypotheken. Ik krijg dan niet direct een beeld voor ogen van iemand die wijs met geld omgaat.
Drie hypotheken bij dezelfde hypotheekhouder hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn. Ik had bij de aankoop van mijn huidige woning ook 3 hypotheken bij dezelfde bank, een "meegenomen" spaarhypotheek van mijn vorige woning, een niieuwe spaarhypotheek en een aflossingsvrije hypotheek.
Ik vraag me alleen wel af of die taxatiewaarde niet wat opgeklopt is. Funda geeft 3 verkochte woningen in die straat en die blijven alledrie onder de 5 ton. https://www.funda.nl/zoek(...)2,%22unavailable%22] Het huis van deze dame is dan wat groter vanwege een uitbouw aan de achterkant.
[..] Ze hebben weer iets nieuws bedacht: resultaat vóór rentelasten. Alsof dat géén echte kosten zijn en of deze niet netjes te voorspellen zijn.
Andere kant: wat kun je verkl*ten aan wat pannenkoekbeslag in een pan mikken en er een topping op strooien. Ik zie het meiden van hooguit 15 jaar al doen. Ingewerkt personeel is er al. En voor veel gezinnen financieel nog wel haalbaar.
ook mijn gedachte, op zo'n toeristische plek moet het met de pannekoeken wel heel gek lopen wil je geen geld verdienen. De reviews had ik ook bekeken en vond ik een beetje in lijn met de verwachting van zo'n restaurant. Dat de eigenaar niet goed erop reageert vind ik dan weer een minpunt. Daarnaast zijn voor mij ook de drie bestaande hypotheken waarvan nog niks is afbetaald een rode vlag. De taxatie waarde van het huis kan ik me nog steeds moeilijk voorstellen, en op funda staan inderdaad de huizen in de straat voor veel minder. zijn niet de hoekhuizen, maar of dat zo'n groot verschil verklaart
[..] Ze hebben weer iets nieuws bedacht: resultaat vóór rentelasten. Alsof dat géén echte kosten zijn en of deze niet netjes te voorspellen zijn.
Zie reviews. Heel lang wachten op je bestelling
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 16% gewijzigd door Fredericm op 07-12-2025 15:58:25 ]
GVE projecten Kasteel Gemert / Voor de investeerders in dit project en ook voor de ander fokkers, je kan er bijzonder goed eten. Kost wat maar dan heb je ook echt wat, echt iets voor met het gehele gezin / familie
Soenil Bahadoer blaast gasten omver in kasteelrestaurant Gem: sterrenchef serveert pure magie (met pittige rekening) recensie
SPOILER
[..] Zie reviews. Heel lang wachten op je bestelling
SPOILER
Als ik haar Facebook bekijk lijkt ze er al werkzaam te zijn. Dan zal ze toch enig inzicht in de mogelijkheden hebben.. Verder een ton linear. Ik neem m denk ik wel mee. Aanvulling: er is nog een pannenkoeken restaurant met dezelfde naam welke in het bezit in van de zoon van mevrouw. De revieuws daar zijn beter. Er is dus ervaring in huis.
[ Bericht 2% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 07-12-2025 22:19:29 ]
Op zondag 7 december 2025 14:21 schreef Soulfreak het volgende: Wat betreft het pannenkoekrestaurant zelf, is dit niet dezefde als die van HCN bijna 8 jaar geleden? https://horecacrowdfundin(...)ant-ouddorp-d4lo589m
Lijtk mij wel conform de kvk info:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar een uur enkele reis woon-werkverkeer om in een pannenkoekenrestaurant te werken..., tsja.
[ Bericht 4% gewijzigd door tnhb op 07-12-2025 16:57:47 ]
Op zondag 7 december 2025 16:29 schreef peterc het volgende: GVE projecten Kasteel Gemert / Voor de investeerders in dit project en ook voor de ander fokkers, je kan er bijzonder goed eten. Kost wat maar dan heb je ook echt wat, echt iets voor met het gehele gezin / familie
Soenil Bahadoer blaast gasten omver in kasteelrestaurant Gem: sterrenchef serveert pure magie (met pittige rekening) recensie
SPOILER
Voor eten bij een 2 sterren chef een normale rekening.
[..] Als ik haar Facebook bekijk lijkt ze er al werkzaam te zijn. Dan zal ze toch enig inzicht in de mogelijkheden hebben.. Verder een ton liniair. Ik neem m denk ik wel mee.
Dan heb je LTV van 88% bij een tweede hypotheek. Ik wil dan graag een hogere rente of een verhaal waar ik me in kan vinden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 07-12-2025 21:28:20 ]