Precies dat. Zoiets is zo slecht voor een kind zijn zelfvertrouwen. Of een kind zelf groepjes laten maken in de klas, ook zoiets. Fix dat gewoon zelf als leerkracht zijnde.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:50 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Eigenlijk klopt het ook niet. Niks denigrerender dan dit voor een kind. Je voelt je direct te min.![]()
Laatst hoorde ik een verhaal van een psycholoog die vertelde dat veel ouders het belangrijk vinden dat hun (jonge) kinderen in aanraking komen met leeftijdsgenoten zodat ze sociale vaardigheden aanleren (dus gaan ouders speelafspraakjes regelen etc). Maar, zei hij, kinderen zijn onderling hartstikke hard. Zeker als ze jong zijn. Daar leren ze helemaal geen sociale vaardigheden van, hooguit survival of the fittest. Ze leren sociaal gedrag veel beter van hun ouders.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:50 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Eigenlijk klopt het ook niet. Niks denigrerender dan dit voor een kind. Je voelt je direct te min.![]()
Goed punt en ook wel mee eens.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:22 schreef knoopie het volgende:
<Knip>
Maar hoe kom je er achter wat je leuk vindt, als je het niet uitgeprobeerd hebt? En schoolgym is de plek bij uitstek om laagdrempelig veel verschillende sport uit te proberen. Daar heb ik bijvoorbeeld ontdekt dat klimmen als sport ontzettend leuk is. En dat teamsporten of balsporten mij eigenlijk allemaal niks interesseren. Voor iemand anders zal het atletiek zijn, omdat hij bij gym ineens ontdekt hoe leuk het is om met een salto over een kast te springen.
Onze gymleraar zei gewoon dat iedereen op de banken moest zitten en dan liep ie langs en wees hij gewoon je een nummer toe. Was je nummer 2, dan zocht je alle andere nummers 2 en dat was dan je team. Soms leuk, soms kut, maar in elk geval eerlijk.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Precies dat. Zoiets is zo slecht voor een kind zijn zelfvertrouwen. Of een kind zelf groepjes laten maken in de klas, ook zoiets. Fix dat gewoon zelf als leerkracht zijnde.
Als de ouders langs het voetbalveld staan te schelden op de scheidsrechter, dan vraag ik mij ook weleens af in hoeverre dit nu precies goed is voor de (sociale) ontwikkeling van kleine kinderen.quote:Op vrijdag 5 december 2025 10:52 schreef ZarB het volgende:
[..]
Laatst hoorde ik een verhaal van een psycholoog die vertelde dat veel ouders het belangrijk vinden dat hun (jonge) kinderen in aanraking komen met leeftijdsgenoten zodat ze sociale vaardigheden aanleren (dus gaan ouders speelafspraakjes regelen etc). Maar, zei hij, kinderen zijn onderling hartstikke hard. Zeker als ze jong zijn. Daar leren ze helemaal geen sociale vaardigheden van, hooguit survival of the fittest. Ze leren sociaal gedrag veel beter van hun ouders.
Toen ging ik er eens over nadenken en als ik dan dit soort verhalen lees (of de dynamiek op de opvang/school bekijk) denk ik: ja dat klopt eigenlijk wel.
Ja, ik was een kneus met balsporten, volgen de gymleraar was ik "bal-debiel".quote:Op donderdag 4 december 2025 21:45 schreef roos94 het volgende:
Iedere school had wel een paar kneuzen met gym die niks konden en als laatst werden gekozen.
Ik was daar helaas ook 1 van. Gek genoeg waren het zelden de populaire kids die slecht waren in gym. Het waren altijd al de outcasts die dan ook nog gym verneukten.
Nu de vraag zijn we kneuzen doordat we slecht zijn in gym of zijn we slecht in gym omdat we kneuzen zijn
Klopt. Maar ouders zouden beter moeten weten. Zij zouden het de kinderen moeten kúnnen leren. In tegenstelling tot leeftijdsgenoten.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:14 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als de ouders langs het voetbalveld staan te schelden op de scheidsrechter, dan vraag ik mij ook weleens af in hoeverre dit nu precies goed is voor de (sociale) ontwikkeling van kleine kinderen.
Bij ons waren ze heel streng. Bij elke les werd er een namenlijst bij gepakt en aangevinkt wie er was.quote:Op vrijdag 5 december 2025 15:14 schreef LordofLeaves het volgende:
Ja, maar dat vond ik niet erg. Werd ook altijd als laatste gekozen met teamsporten. Later kon ik gewoon spijbelen met gym, want ze mistten mij toch niet.
Oh ja, de namenlijsten.quote:Op vrijdag 5 december 2025 15:15 schreef roos94 het volgende:
[..]
Bij ons waren ze heel streng. Bij elke les werd er een namenlijst bij gepakt en aangevinkt wie er was.
Als je een gymles miste moest je hem inhalen. In eigen tijd, bij een andere klas. Dat was echt een uber kut systeem.
Was hier gewoon afwisselendvolleybal, basketbal en softbal. ELK. JAAR.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:22 schreef knoopie het volgende:
En schoolgym is de plek bij uitstek om laagdrempelig veel verschillende sport uit te proberen. Daar heb ik bijvoorbeeld ontdekt dat klimmen als sport ontzettend leuk is. En dat teamsporten of balsporten mij eigenlijk allemaal niks interesseren. Voor iemand anders zal het atletiek zijn, omdat hij bij gym ineens ontdekt hoe leuk het is om met een salto over een kast te springen.
Tja. Uiterlijk, geld en sportieve aanleg, drie belangrijke pijlers als je populair wil zijn.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:45 schreef roos94 het volgende:
...Gek genoeg waren het zelden de populaire kids die slecht waren in gym. Het waren altijd al de outcasts die dan ook nog gym verneukten.
Nu de vraag zijn we kneuzen doordat we slecht zijn in gym of zijn we slecht in gym omdat we kneuzen zijn
Of van die mensen die zich onnodig gingen uitsloven op die piepjestest.quote:Op zaterdag 6 december 2025 13:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Gymles, ik vond het vreselijk. Ik deed wel ontzettend mijn best, maar ik was er gewoon niet goed in.
En dat had je die übersportieve klasgenoten die zich hélemaal het zweet in renden om dat onnozele potje volleybal te winnen alsof het een WK-finale was, of zich drie lesuren later nog zaten op te vreten omdat ze een potje basketbal verloren hadden. Echt, die overdreven 'winnaarsmentaliteit'. Voeg dan nog wat van die aanstellerige leraren toe die sporten de hemel in prijzen, alsof er niks belangrijkers bestaat dan een goal scoren - en dan was ik er wel klaar mee.
Oja, die ook nog eens. En vervolgens balen omdat ze maar tot trede 49 gekomen waren, of zo..quote:Op zaterdag 6 december 2025 13:59 schreef Ama het volgende:
[..]
Of van die mensen die zich onnodig gingen uitsloven op die piepjestest.
Ja hahaquote:Op zaterdag 6 december 2025 14:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Oja, die ook nog eens. En vervolgens balen omdat ze maar tot trede 49 gekomen waren, of zo..
Wat is “nodig” en wat is “onnodig” in dat opzicht?quote:Op zaterdag 6 december 2025 13:59 schreef Ama het volgende:
[..]
Of van die mensen die zich onnodig gingen uitsloven op die piepjestest.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |