Goed stuk van Joop! Wel erg veel gepush, maar denk dat dit een mooi gebaar zou zijn.quote:Esmah Lahlah, kies een kant en zet die hoofddoek dan uit principe één dag af
Op de dag dat de beulen van Rayaan al-Najjar (2006-2024) terechtstaan, behaagt het Kamerlid Esmah Lahlah om een opiniestuk te schrijven waarin zij zich beklaagt over het afbeelden van afvalligen en dissidenten als heldinnen. Ze besluit haar schrijven met de conclusie dat we moeten praten over levens in plaats van symbolen en over principes in plaats van over mensen.
Rayaan belichaamt het principe dat onbetwistbaar is in een vrije samenleving, namelijk dat individuele vrijheid van lichaam en geest boven de collectieve vrijheid van dogma en traditie staat. Haar verlangen naar vrijheid kon rekenen op de gewelddadige repressie van haar familie. Een belangrijke rol speelde daarin de hoofddoek, die ze bij het verlaten van het huis al snel afdeed en vervolgens selfies van zichzelf maakte. De escalatie van geweld kon de weerbarstige aard van Rayaan niet breken. Daarom ging haar familie in deliberatie en besloot vervolgens op principiële gronden Rayaan te executeren.
In tegenstelling tot Esmah Lahlah had Rayaan niet het privilege om haar hoofddoek naar believen op en af te zetten. Voor Rayaan was het duidelijk dat haar verlangen naar vrijheid gewelddadige consequenties zou hebben. Toch koos ze ervoor om niet te buigen. Toen haar lichaam in een smerig moeras werd gevonden, was haar mond met tape afgeplakt, zodat haar misdadige woorden van vrijheid nooit meer zouden klinken.
Is het heldhaftig om voor vrijheid te kiezen in een omgeving die bereid is om dat met dodelijk geweld te onderdrukken? Voor wie achter de vrije samenleving staat, beantwoordt die vraag zichzelf. De werkelijke vraag is waarom Esmah Lahlah postuum het werk van de beulen van Rayaan wil afmaken, namelijk het uitwissen van haar autonomie en moed. Dat is niet alleen misplaatst, maar moreel verwerpelijk.
Er zijn vele meisjes en vrouwen als Rayaan. Die worden niet altijd ter dood gebracht. Soms alleen maar mishandeld, verkracht of zonder reisdocumenten in het buitenland achtergelaten. Centraal hierin staat het onderdrukken van het deelnemen aan de vrije samenleving, en zelf kunnen en mogen beslissen waar ze heengaan, wat voor kleding ze dragen, en wat ze met hun vagina doen. Belangrijke principes, namelijk de vrijheid van geweten en gedachten, vrije partnerkeuze en het zelfbeschikkingsrecht over het eigen lichaam. Volgens de politie zijn er jaarlijks ongeveer 3000 zaken waarbij dogma en traditie deze kernprincipes met geweld aantasten. Dit raakt ook jongens en mannen, die niet mannelijk genoeg zouden zijn of ervan worden verdacht homo te zijn.
Hebben zijn geen recht op hun symbolen, hun iconen en hun martelaren? Het tekent Lahlah’s privilege dat zij zich er blijkbaar niet bewust van hoeft te zijn dat er in Nederland jongens en meisjes zijn, die te jong zijn om te vechten, en zich op de koude tegels van de badkamer in hun eigen bloed afvragen of hun verlangen naar vrijheid in de eerste plaats wel rechtmatig is. Dat verlangen ís rechtmatig en vrouwen als Lale Gül laten dat zien. Die om die reden, net als Rayaan al-Najjar, met dodelijk geweld wordt bedreigd.
Lahlah pretendeert begaan te zijn met het welzijn van moslims in Nederland. In vraag komt dan te staan waarom zij meer bezwaar heeft tegen een afvallige die haar niet zint, dan begrip voor de honderden moslims die sinds het begin van deze eeuw in Nederland zijn gedood vanwege hun verlangen om als individu deel te nemen aan de vrije samenleving. Er zijn meer moslims gedood om deze reden, dan door links-extremistisch, rechts-extremistisch en jihadistisch geweld bij elkaar. Er is voor zover mij bekend de afgelopen twintig jaar niemand vanuit racistische of islamofobe motieven ter dood gebracht. Dat moslims ter dood worden gebracht omdat ze hun individuele vrijheid over eigen lichaam en geest opeisen is een systematisch fenomeen.
Als Esmah Lahlah dan zo begaan is met principes en de vrije samenleving, dan stel ik voor dat ze haar privilege benut en uit solidariteit haar hoofddoek één dag afzet. Dat is namelijk een privilege dat teveel vrouwen niet hebben, zowel in Nederland als wereldwijd. Als je niet het risico loopt om met tape op je mond in een smerig moeras te eindigen, is het immers makkelijk om anderen hun helden te ontzeggen. Kies een kant Esmah Lahlah, want de huid van een vader onder de nagels van een in plakband gewikkelde jonge vrouw staat geen nuance toe.
Wel westers.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
En terecht.
Hoofddoeken horen niet thuis in een daadwerkelijk inclusieve samenleving.
Ga je vrouwenonderdrukking en mannenhaat botvieren in die legio landen waar ze wel ijzertijd denkbeelden aanhangen.
Esmah ligt sowieso enorm gevoelig bij deugend, progressief NL "Oh wat een sterke vrouw, en niet-Westers, en een hoofddoek, we moeten ons bijna inhouden om niet klaar te komen - m/v -" maar uiteindelijk is ze natuurlijk gewoon een uithangbord van religieus conservatisme.
Een lampenkap in Staphorst is ondertussen al een half jaar bezig het progressieve speeksel van haar hoofddoek af te wassen
Zijn de ergsten, bekeerlingen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Wel westers.
Lahlah is geboren en getogen in de Helmondse Leonardusbuurt. Ze heeft een Marokkaanse vader, die op zijn achttiende naar Nederland kwam, een Nederlandse moeder en twee zussen. Haar vader was in Marokko docent en deed in Nederland productiewerk. Haar moeder kwam van de huishoudschool, bekeerde zich tot de islam en werd huisvrouw. [Wiki]
Ja, maar die muts heeft duidelijk een hoofddoek op.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:35 schreef Kim-Holland het volgende:
Dat is geen hoofddoek maar een muts.
Nah, volgens mij is zij religieus helemaal niet zo conservatief. Ze is gescheiden, nu samen met een Nederlandse man en heeft zich ingezet voor onafhankelijkheid van vrouwen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
En terecht.
Hoofddoeken horen niet thuis in een daadwerkelijk inclusieve samenleving.
Ga je vrouwenonderdrukking en mannenhaat botvieren in die legio landen waar ze wel ijzertijd denkbeelden aanhangen.
Esmah ligt sowieso enorm gevoelig bij deugend, progressief NL "Oh wat een sterke vrouw, en niet-Westers, en een hoofddoek, we moeten ons bijna inhouden om niet klaar te komen - m/v -" maar uiteindelijk is ze natuurlijk gewoon een uithangbord van religieus conservatisme.
Een lampenkap in Staphorst is ondertussen al een half jaar bezig het progressieve speeksel van haar hoofddoek af te wassen
Als je progressief bent draag je geen hoofddoek. Simpel. Conservatief middeleeuws seksisme.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:54 schreef Saboo het volgende:
[..]
Nah, volgens mij is zij religieus helemaal niet zo conservatief. Ze is gescheiden, nu samen met een Nederlandse man en heeft zich ingezet voor onafhankelijkheid van vrouwen.
Ik vind het ook moeilijk te rijmen met het achterliggende idee van een hoofddoek, maar ik vermoed dat er een groep moslims is die de hoofddoek eerder draagt als uiting van identiteit dan als teken van onderdrukking. Net zoals sommige mensen een kruisje dragen.
Correct me if I’m wrong, ben zelf geen moslim.
Een hoofddoek kan absoluut een teken van identiteit zijn maar ik zie het op zichzelf echt als onderdrukking. Het hele idee achter een hoofddoek is dat vrouwen zich niet uitdagend mogen kleden en is bedacht vanuit mannelijk perspectief. Waarom is de boodschap dat vrouwen zich moeten aanpassen voor mannen en niet dat mannen zich gewoon niet moeten aanstellen om een beetje haar? Dat is toch idioot?quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:54 schreef Saboo het volgende:
[..]
Nah, volgens mij is zij religieus helemaal niet zo conservatief. Ze is gescheiden, nu samen met een Nederlandse man en heeft zich ingezet voor onafhankelijkheid van vrouwen.
Ik vind het ook moeilijk te rijmen met het achterliggende idee van een hoofddoek, maar ik vermoed dat er een groep moslims is die de hoofddoek eerder draagt als uiting van identiteit dan als teken van onderdrukking. Net zoals sommige mensen een kruisje dragen.
Correct me if I’m wrong, ben zelf geen moslim.
laat me raden, weer een hoop GL bakfietsers totaal gepikeerd?quote:
Kortom, deze vrouw is dus slechts deels Westers, Marokko is namelijk geen Westers land. En de cultuur die ze heeft besloten te omarmen (de Islamitische) is per definitie niet Westers.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Wel westers.
Lahlah is geboren en getogen in de Helmondse Leonardusbuurt. Ze heeft een Marokkaanse vader, die op zijn achttiende naar Nederland kwam, een Nederlandse moeder en twee zussen. Haar vader was in Marokko docent en deed in Nederland productiewerk. Haar moeder kwam van de huishoudschool, bekeerde zich tot de islam en werd huisvrouw. [Wiki]
Uiteraard, daar kun je de klok op gelijkzetten. Hun favoriete en geliefkoosde religie wordt immers bekritiseerd. Weinig tot niets raakt de woke medemens zo diep als kritiek op de Islam of moslims.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
laat me raden, weer een hoop GL bakfietsers totaal gepikeerd?
De burka als kogelvrij vestquote:Op dinsdag 2 december 2025 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:
En wat dachten we van al die moslima's die geheel vrijwillig een hoofddoek opdoen en zo de seksuele agressie van moslimmannen richting andere vrouwen dirigeren. Die zijn medeplichtig aan die onderdrukking.
Mijn moeder droeg vroeger, als pasgetrouwde jonge vrouw, vrijwel altijd een hoofddoekje als ze naar buiten ging. Maar, dit was meer om haar kapsel te beschermen. Mams zat namelijk twee keer in de week met rollers in haar haar voor een watergolf. Dus, op die manier niks mis met een hoofddoek. Echter hoe maak je dat verschil?quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:29 schreef Nexum het volgende:
[..]
Een hoofddoek kan absoluut een teken van identiteit zijn maar ik zie het op zichzelf echt als onderdrukking. Het hele idee achter een hoofddoek is dat vrouwen zich niet uitdagend mogen kleden en is bedacht vanuit mannelijk perspectief. Waarom is de boodschap dat vrouwen zich moeten aanpassen voor mannen en niet dat mannen zich gewoon niet moeten aanstellen om een beetje haar? Dat is toch idioot?
Als jullie een mooie dame op straat zien lopen kun je je toch ook gewoon fatsoenlijk gedragen?
In huiselijke kring met alleen de naaste familie is het dragen van de hoofddoek niet verplicht, dus ik betwijfel sterk of ze de hoofddoek ook thuis dragen.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:55 schreef Gia het volgende:
Op zich heb ik er geen bezwaar tegen als een moslima op straat een hoofddoek draagt, aangezien het dragen van een hoofddoek op straat redelijk normaal is. Maar, ze houden het ding ook overal binnenskamers op, en dat gaat tegen onze normen en waarden in. Wij zetten binnen een hoofddeksel af.
Binnenskamers verwijst niet alleen naar het eigen huis. Ook in een school, in een bibliotheek, in een verenigingslokaal enz....ben je binnenskamers. Ik heb het ook juist niet over de eigen woning. Wat je thuis doet, moet je lekker zelf weten.quote:Op woensdag 3 december 2025 12:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In huiselijke kring met alleen de naaste familie is het dragen van de hoofddoek niet verplicht, dus ik betwijfel sterk of ze de hoofddoek ook thuis dragen.
En dat doet ze nu behoorlijk teniet door op deze manier over vrouwen als Lale Gül en Ryan te spreken. Elke keuze dient gerespecteerd te worden, maar het besluit om niet mee te gaan in culturele of religieuze normen ondanks de buitenproportionele consequenties is er een waar je met respect en bewondering naar mag kijken zonder dat er wordt gedaan alsof die bewondering afbreuk doet aan de vrijheid van een ander.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:54 schreef Saboo het volgende:
[..]
Nah, volgens mij is zij religieus helemaal niet zo conservatief. Ze is gescheiden, nu samen met een Nederlandse man en heeft zich ingezet voor onafhankelijkheid van vrouwen.
Ik vind het ook moeilijk te rijmen met het achterliggende idee van een hoofddoek, maar ik vermoed dat er een groep moslims is die de hoofddoek eerder draagt als uiting van identiteit dan als teken van onderdrukking. Net zoals sommige mensen een kruisje dragen.
Correct me if I’m wrong, ben zelf geen moslim.
En als die westerse jongen er geen probleem mee heeft als ze een hoofddoek draagt?quote:Op woensdag 3 december 2025 11:55 schreef Gia het volgende:
- Stel dat je dochter verkering krijgt met een westerse jongen en geen hoofddoek meer wil dragen.
Dan gaat vader een stevig gesprek met haar voeren, dat ze echt die hoofddoek moet dragen. Doet ze dat niet, dan wordt ze verstoten.
Dan is het nog aan haar om zelf te kiezen wat ze wil.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En als die westerse jongen er geen probleem mee heeft als ze een hoofddoek draagt?
In sommige islamitische gezinnen zal dat beslist problemen opleveren, maar lang niet in alle islamitische gezinnen.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:04 schreef Gia het volgende:
Maar goed, dat was niet de vraag. Is er een probleem in een islamitisch gezin als een dochter besluit geen hoofddoek meer te dragen? Geen gezeur of de vraag verdraaien, maar gewoon antwoord.
Ik denk in veel gezinnen wel en in sommige niet. Ook zal het tijdelijk gedoogd worden, omdat men ervan uitgaat dat een dochter op een bepaald moment toch trouwt en dan door haar man wel gevraagd wordt zich te bedekken. Of anders de schoonfamilie hier wel commentaar op heeft.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In sommige islamitische gezinnen zal dat beslist problemen opleveren, maar lang niet in alle islamitische gezinnen.
Ik vind zowel de stukken van Lahlah als het stuk in de OP nodeloos complex geschreven. Maar volgens mij heeft zij het nergens over Rayaan, en spreekt ze al helemaal geen oordeel uit over de verschrikkelijkheden die daar zijn gebeurd.quote:Op woensdag 3 december 2025 12:52 schreef Qarrad het volgende:
[..]
En dat doet ze nu behoorlijk teniet door op deze manier over vrouwen als Lale Gül en Ryan te spreken. Elke keuze dient gerespecteerd te worden, maar het besluit om niet mee te gaan in culturele of religieuze normen ondanks de buitenproportionele consequenties is er een waar je met respect en bewondering naar mag kijken zonder dat er wordt gedaan alsof die bewondering afbreuk doet aan de vrijheid van een ander.
Ik vind haar motieven om hierop te springen dan ook niet zuiver.
Mja, ik vind dat een beetje dezelfde gedachtengang al dat elke keer als er iets speelt waarbij asielzoekers/moslims/Marokkanen betrokken zijn: er wordt geroepen dat Wilders vooral niet in de kaart gespeeld mag worden en dat dat sentiment dan de overhand krijgt boven wat er eigenlijk aan de hand is.quote:Op woensdag 3 december 2025 15:47 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik vind zowel de stukken van Lahlah als het stuk in de OP nodeloos complex geschreven. Maar volgens mij heeft zij het nergens over Rayaan, en spreekt ze al helemaal geen oordeel uit over de verschrikkelijkheden die daar zijn gebeurd.
Wat betreft de kritiek op Lale Gül, die is er al langer en niet alleen vanuit de hoek van Esmah Lahlah. Het is daarbij niet expliciet op de persoon Lale Gül gericht, maar er zijn meer geluiden (ook uit de literaire wereld) dat een "matig geschreven boek" (niet mijn woorden; ik heb het niet gelezen) gepusht wordt als bestseller omdat het simpelweg in het belang is van een bepaalde politieke agenda's, en Gül de perfecte spokesperson is vanwege haar achtergrond. Dat betekent niet dat Gül wordt bekritiseerd vanwege haar keuze om weg te gaan bij de islam, of dat zij niet dapper is geweest. Maar op hoe deze tragische omstandigheden gebruikt worden door de media.
De kritiek van Lahlah richt zich dan ook niet op mensen als Gül zelf, maar op hoe "afvalligen" gebruikt worden door de media als frame tegen moslims. Ze zegt expliciet zegt dat iedereen de vrijheid zou moeten hebben om weg te gaan bij het geloof maar ook om bij het geloof te blijven zonder gedemoniseerd te worden. Daarmee keurt ze impliciet dus ook het geweld naar Rayaan af, die niet die vrijheid had.
Ik snap daarom allemaal niet echt wat dit met haar hoofddoek te maken heeft en wat het zou helpen als zij haar hoofddoek af zou doen. Dat is natuurlijk ook maar een beetje provoceren van Joop en bevestigt eigenlijk precies haar hele punt (Zij als afvallige > zonder hoofddoek wordt verheerlijkt; zij als keurige "gematigde" moslima met hoofddoek, die zich al jarenlang inzet voor een betere maatschappij, wordt veroordeeld. En als iemand veroordeeld wordt vanwege een hoofddoek, spreek je de vrijheid voor autonome keuzes alleen maar tegen).
die LALA is de schuld van de ondergang van de Extreem links, Timmermans schaamde zich te pletter voor die rare mutsquote:Op dinsdag 2 december 2025 17:29 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-principe-een-dag-af
[..]
Goed stuk van Joop! Wel erg veel gepush, maar denk dat dit een mooi gebaar zou zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |