Goed stuk van Joop! Wel erg veel gepush, maar denk dat dit een mooi gebaar zou zijn.quote:Esmah Lahlah, kies een kant en zet die hoofddoek dan uit principe één dag af
Op de dag dat de beulen van Rayaan al-Najjar (2006-2024) terechtstaan, behaagt het Kamerlid Esmah Lahlah om een opiniestuk te schrijven waarin zij zich beklaagt over het afbeelden van afvalligen en dissidenten als heldinnen. Ze besluit haar schrijven met de conclusie dat we moeten praten over levens in plaats van symbolen en over principes in plaats van over mensen.
Rayaan belichaamt het principe dat onbetwistbaar is in een vrije samenleving, namelijk dat individuele vrijheid van lichaam en geest boven de collectieve vrijheid van dogma en traditie staat. Haar verlangen naar vrijheid kon rekenen op de gewelddadige repressie van haar familie. Een belangrijke rol speelde daarin de hoofddoek, die ze bij het verlaten van het huis al snel afdeed en vervolgens selfies van zichzelf maakte. De escalatie van geweld kon de weerbarstige aard van Rayaan niet breken. Daarom ging haar familie in deliberatie en besloot vervolgens op principiële gronden Rayaan te executeren.
In tegenstelling tot Esmah Lahlah had Rayaan niet het privilege om haar hoofddoek naar believen op en af te zetten. Voor Rayaan was het duidelijk dat haar verlangen naar vrijheid gewelddadige consequenties zou hebben. Toch koos ze ervoor om niet te buigen. Toen haar lichaam in een smerig moeras werd gevonden, was haar mond met tape afgeplakt, zodat haar misdadige woorden van vrijheid nooit meer zouden klinken.
Is het heldhaftig om voor vrijheid te kiezen in een omgeving die bereid is om dat met dodelijk geweld te onderdrukken? Voor wie achter de vrije samenleving staat, beantwoordt die vraag zichzelf. De werkelijke vraag is waarom Esmah Lahlah postuum het werk van de beulen van Rayaan wil afmaken, namelijk het uitwissen van haar autonomie en moed. Dat is niet alleen misplaatst, maar moreel verwerpelijk.
Er zijn vele meisjes en vrouwen als Rayaan. Die worden niet altijd ter dood gebracht. Soms alleen maar mishandeld, verkracht of zonder reisdocumenten in het buitenland achtergelaten. Centraal hierin staat het onderdrukken van het deelnemen aan de vrije samenleving, en zelf kunnen en mogen beslissen waar ze heengaan, wat voor kleding ze dragen, en wat ze met hun vagina doen. Belangrijke principes, namelijk de vrijheid van geweten en gedachten, vrije partnerkeuze en het zelfbeschikkingsrecht over het eigen lichaam. Volgens de politie zijn er jaarlijks ongeveer 3000 zaken waarbij dogma en traditie deze kernprincipes met geweld aantasten. Dit raakt ook jongens en mannen, die niet mannelijk genoeg zouden zijn of ervan worden verdacht homo te zijn.
Hebben zijn geen recht op hun symbolen, hun iconen en hun martelaren? Het tekent Lahlah’s privilege dat zij zich er blijkbaar niet bewust van hoeft te zijn dat er in Nederland jongens en meisjes zijn, die te jong zijn om te vechten, en zich op de koude tegels van de badkamer in hun eigen bloed afvragen of hun verlangen naar vrijheid in de eerste plaats wel rechtmatig is. Dat verlangen ís rechtmatig en vrouwen als Lale Gül laten dat zien. Die om die reden, net als Rayaan al-Najjar, met dodelijk geweld wordt bedreigd.
Lahlah pretendeert begaan te zijn met het welzijn van moslims in Nederland. In vraag komt dan te staan waarom zij meer bezwaar heeft tegen een afvallige die haar niet zint, dan begrip voor de honderden moslims die sinds het begin van deze eeuw in Nederland zijn gedood vanwege hun verlangen om als individu deel te nemen aan de vrije samenleving. Er zijn meer moslims gedood om deze reden, dan door links-extremistisch, rechts-extremistisch en jihadistisch geweld bij elkaar. Er is voor zover mij bekend de afgelopen twintig jaar niemand vanuit racistische of islamofobe motieven ter dood gebracht. Dat moslims ter dood worden gebracht omdat ze hun individuele vrijheid over eigen lichaam en geest opeisen is een systematisch fenomeen.
Als Esmah Lahlah dan zo begaan is met principes en de vrije samenleving, dan stel ik voor dat ze haar privilege benut en uit solidariteit haar hoofddoek één dag afzet. Dat is namelijk een privilege dat teveel vrouwen niet hebben, zowel in Nederland als wereldwijd. Als je niet het risico loopt om met tape op je mond in een smerig moeras te eindigen, is het immers makkelijk om anderen hun helden te ontzeggen. Kies een kant Esmah Lahlah, want de huid van een vader onder de nagels van een in plakband gewikkelde jonge vrouw staat geen nuance toe.
Wel westers.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
En terecht.
Hoofddoeken horen niet thuis in een daadwerkelijk inclusieve samenleving.
Ga je vrouwenonderdrukking en mannenhaat botvieren in die legio landen waar ze wel ijzertijd denkbeelden aanhangen.
Esmah ligt sowieso enorm gevoelig bij deugend, progressief NL "Oh wat een sterke vrouw, en niet-Westers, en een hoofddoek, we moeten ons bijna inhouden om niet klaar te komen - m/v -" maar uiteindelijk is ze natuurlijk gewoon een uithangbord van religieus conservatisme.
Een lampenkap in Staphorst is ondertussen al een half jaar bezig het progressieve speeksel van haar hoofddoek af te wassen
Zijn de ergsten, bekeerlingen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Wel westers.
Lahlah is geboren en getogen in de Helmondse Leonardusbuurt. Ze heeft een Marokkaanse vader, die op zijn achttiende naar Nederland kwam, een Nederlandse moeder en twee zussen. Haar vader was in Marokko docent en deed in Nederland productiewerk. Haar moeder kwam van de huishoudschool, bekeerde zich tot de islam en werd huisvrouw. [Wiki]
Ja, maar die muts heeft duidelijk een hoofddoek op.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:35 schreef Kim-Holland het volgende:
Dat is geen hoofddoek maar een muts.
Nah, volgens mij is zij religieus helemaal niet zo conservatief. Ze is gescheiden, nu samen met een Nederlandse man en heeft zich ingezet voor onafhankelijkheid van vrouwen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
En terecht.
Hoofddoeken horen niet thuis in een daadwerkelijk inclusieve samenleving.
Ga je vrouwenonderdrukking en mannenhaat botvieren in die legio landen waar ze wel ijzertijd denkbeelden aanhangen.
Esmah ligt sowieso enorm gevoelig bij deugend, progressief NL "Oh wat een sterke vrouw, en niet-Westers, en een hoofddoek, we moeten ons bijna inhouden om niet klaar te komen - m/v -" maar uiteindelijk is ze natuurlijk gewoon een uithangbord van religieus conservatisme.
Een lampenkap in Staphorst is ondertussen al een half jaar bezig het progressieve speeksel van haar hoofddoek af te wassen
Als je progressief bent draag je geen hoofddoek. Simpel. Conservatief middeleeuws seksisme.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:54 schreef Saboo het volgende:
[..]
Nah, volgens mij is zij religieus helemaal niet zo conservatief. Ze is gescheiden, nu samen met een Nederlandse man en heeft zich ingezet voor onafhankelijkheid van vrouwen.
Ik vind het ook moeilijk te rijmen met het achterliggende idee van een hoofddoek, maar ik vermoed dat er een groep moslims is die de hoofddoek eerder draagt als uiting van identiteit dan als teken van onderdrukking. Net zoals sommige mensen een kruisje dragen.
Correct me if I’m wrong, ben zelf geen moslim.
Een hoofddoek kan absoluut een teken van identiteit zijn maar ik zie het op zichzelf echt als onderdrukking. Het hele idee achter een hoofddoek is dat vrouwen zich niet uitdagend mogen kleden en is bedacht vanuit mannelijk perspectief. Waarom is de boodschap dat vrouwen zich moeten aanpassen voor mannen en niet dat mannen zich gewoon niet moeten aanstellen om een beetje haar? Dat is toch idioot?quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:54 schreef Saboo het volgende:
[..]
Nah, volgens mij is zij religieus helemaal niet zo conservatief. Ze is gescheiden, nu samen met een Nederlandse man en heeft zich ingezet voor onafhankelijkheid van vrouwen.
Ik vind het ook moeilijk te rijmen met het achterliggende idee van een hoofddoek, maar ik vermoed dat er een groep moslims is die de hoofddoek eerder draagt als uiting van identiteit dan als teken van onderdrukking. Net zoals sommige mensen een kruisje dragen.
Correct me if I’m wrong, ben zelf geen moslim.
laat me raden, weer een hoop GL bakfietsers totaal gepikeerd?quote:
Kortom, deze vrouw is dus slechts deels Westers, Marokko is namelijk geen Westers land. En de cultuur die ze heeft besloten te omarmen (de Islamitische) is per definitie niet Westers.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Wel westers.
Lahlah is geboren en getogen in de Helmondse Leonardusbuurt. Ze heeft een Marokkaanse vader, die op zijn achttiende naar Nederland kwam, een Nederlandse moeder en twee zussen. Haar vader was in Marokko docent en deed in Nederland productiewerk. Haar moeder kwam van de huishoudschool, bekeerde zich tot de islam en werd huisvrouw. [Wiki]
Uiteraard, daar kun je de klok op gelijkzetten. Hun favoriete en geliefkoosde religie wordt immers bekritiseerd. Weinig tot niets raakt de woke medemens zo diep als kritiek op de Islam of moslims.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
laat me raden, weer een hoop GL bakfietsers totaal gepikeerd?
De burka als kogelvrij vestquote:Op dinsdag 2 december 2025 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:
En wat dachten we van al die moslima's die geheel vrijwillig een hoofddoek opdoen en zo de seksuele agressie van moslimmannen richting andere vrouwen dirigeren. Die zijn medeplichtig aan die onderdrukking.
Mijn moeder droeg vroeger, als pasgetrouwde jonge vrouw, vrijwel altijd een hoofddoekje als ze naar buiten ging. Maar, dit was meer om haar kapsel te beschermen. Mams zat namelijk twee keer in de week met rollers in haar haar voor een watergolf. Dus, op die manier niks mis met een hoofddoek. Echter hoe maak je dat verschil?quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:29 schreef Nexum het volgende:
[..]
Een hoofddoek kan absoluut een teken van identiteit zijn maar ik zie het op zichzelf echt als onderdrukking. Het hele idee achter een hoofddoek is dat vrouwen zich niet uitdagend mogen kleden en is bedacht vanuit mannelijk perspectief. Waarom is de boodschap dat vrouwen zich moeten aanpassen voor mannen en niet dat mannen zich gewoon niet moeten aanstellen om een beetje haar? Dat is toch idioot?
Als jullie een mooie dame op straat zien lopen kun je je toch ook gewoon fatsoenlijk gedragen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |