Klopt. Vroeger was de gereformeerde kerk zo. Ik kom nog wel eens in de kerk. Bij de Protestantse kerk Nederland is alles heel anders geworden, veel vrijer en niemand staat kritisch denken in de weg. De zwarte kousen-kerk maakte deel uit van de Nederlands Hervormde kerk en die zijn ook opgegaan in de PKN. De Staphorst-hoek van die kerk weigerde echter en ging op eigen houtje door. In de PKN heten de zwarte kousen nu Hervormde Gemeente. Ben ik ook wel eens geweest en toen heb ik ook gepraat met een ouderling. Tot mijn verrassing en verbazing hingen ze allang niet meer die conservatieve ideeën aan. Hij zei: We vinden dat je mag geloven wat je wilt, God zal nooit minder van je houden daarom. Dus er is ook een tweespalt gekomen in de zwarte kousenkerk (die vroeger Gereformeerde Bond heette, dat is Staphorst, Putten, Nunspeet, Barendracht, Tholen e.d.): Gelovigen die veel ruimer gingen denken en gelovigen die conservatief bleven en de bijbel letterlijk bleven nemen gingen uit elkaar. Die eerste groep ging mee met PKN. Bij de PKN merk je ook dat ze bij de uitleg van de bijbel ook grondig onderzoeken. Hoe zijn de geschriften ontstaan? Is het wel waar wat er staat. Ook zie je bij toelichtingen van bijbelstukken staan dat sommige boeken fictief zijn, zoals Job, Jona en Esther. Die waarschijnlijk ook met die opzet destijds zijn geschreven, met als doel het moraal van het volk hoog te houden.quote:Op donderdag 22 januari 2026 09:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat gedachtes aan hel en hemel afhankelijk zijn van het aanhangen van een bepaald politiek of religieus "team" staat gelukkig ook nergens beschreven en met zulke projecties zit je niet meer bij een kerk, maar bij een cult.
Ik zie daar nog wel een uitbreiding op komen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 09:23 schreef -Sigaartje het volgende:
Ook zie je bij toelichtingen van bijbelstukken staan dat sommige boeken fictief zijn, zoals Job, Jona en Esther.
De Preciezen en de Rekkelijken, een eeuwenoud onoplosbaar probleem binnen de Protestantse kerkgemeenschap.quote:Op donderdag 22 januari 2026 09:23 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Klopt. Vroeger was de gereformeerde kerk zo. Ik kom nog wel eens in de kerk. Bij de Protestantse kerk Nederland is alles heel anders geworden, veel vrijer en niemand staat kritisch denken in de weg. De zwarte kousen-kerk maakte deel uit van de Nederlands Hervormde kerk en die zijn ook opgegaan in de PKN. De Staphorst-hoek van die kerk weigerde echter en ging op eigen houtje door. In de PKN heten de zwarte kousen nu Hervormde Gemeente. Ben ik ook wel eens geweest en toen heb ik ook gepraat met een ouderling. Tot mijn verrassing en verbazing hingen ze allang niet meer die conservatieve ideeën aan. Hij zei: We vinden dat je mag geloven wat je wilt, God zal nooit minder van je houden daarom. Dus er is ook een tweespalt gekomen in de zwarte kousenkerk (die vroeger Gereformeerde Bond heette, dat is Staphorst, Putten, Nunspeet, Barendracht, Tholen e.d.): Gelovigen die veel ruimer gingen denken en gelovigen die conservatief bleven en de bijbel letterlijk bleven nemen gingen uit elkaar. Die eerste groep ging mee met PKN. Bij de PKN merk je ook dat ze bij de uitleg van de bijbel ook grondig onderzoeken. Hoe zijn de geschriften ontstaan? Is het wel waar wat er staat. Ook zie je bij toelichtingen van bijbelstukken staan dat sommige boeken fictief zijn, zoals Job, Jona en Esther. Die waarschijnlijk ook met die opzet destijds zijn geschreven, met als doel het moraal van het volk hoog te houden.
Ik denk dat vroeg of laat dat dogmatistische wel uitsterft. Zoals eerder is gesteld: Het leidt alleen maar af van de bedoelde boodschap. Ik denk zelf wat we bijvoorbeeld in Urk en Spakenburg zien gebeuren, dat dat de laatste stuiptrekkingen zijn.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:03 schreef EsserS het volgende:
[..]
De Preciezen en de Rekkelijken, een eeuwenoud onoplosbaar probleem binnen de Protestantse kerkgemeenschap.
Dat weet ik niet zo zeer. Hoewel een rigide houding misschien ouderwets lijkt, bieden die duidelijke kaders voor veel mensen juist een gevoel van houvast en identiteit in een nogal chaotische, onbegrijpelijke wereld. Of ze de "bedoelde boodschap" nu echt missen is natuurlijk dé kern van elk theologisch conflict maar groepen die té star blijven, hebben het historisch gezien wel lastiger om op de lange termijn relevant te blijven.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:29 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik denk dat vroeg of laat dat dogmatistische wel uitsterft. Zoals eerder is gesteld: Het leidt alleen maar af van de bedoelde boodschap. Ik denk zelf wat we bijvoorbeeld in Urk en Spakenburg zien gebeuren, dat dat de laatste stuiptrekkingen zijn.
De enige dogma die er toe doet is de boodschap van het kruis, de redding van de wereld. de rest draait om regeltjes opleggen, vooral op anderen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:29 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik denk dat vroeg of laat dat dogmatistische wel uitsterft. Zoals eerder is gesteld: Het leidt alleen maar af van de bedoelde boodschap. Ik denk zelf wat we bijvoorbeeld in Urk en Spakenburg zien gebeuren, dat dat de laatste stuiptrekkingen zijn.
Wat is de boodschap van het kruis? Leg dat eens uit?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:09 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De enige dogma die er toe doet is de boodschap van het kruis, de redding van de wereld.
Waar zegt Paulus dat?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat is de boodschap van het kruis? Leg dat eens uit?
Jezus zelf zegt namelijk nergens expliciet: “Ik sterf om Gods woede te stillen” of “Ik betaal een straf die jullie hadden moeten dragen.”
Dat heeft Paulus er van gemaakt.
Paulus heeft het niet expliciet over de woede van God, maar dat kun je er (blijkbaar) wel uit afleiden:quote:
Ja, dit dus. Daar had ik dus vroeger moeite mee. Ik moest elke zondag naar de kerk. Ik moet helemaal niks!quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:09 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De enige dogma die er toe doet is de boodschap van het kruis, de redding van de wereld. de rest draait om regeltjes opleggen, vooral op anderen.
Ben ik met je eens. Ik merk het bij mezelf. Ik ben dus gereformeerd opgevoed, maar heb zelf flinke kritiek op de gereformeerde leer van destijds. Toch komt er een soort van rust over me als ik de bijbel en de catechismus lees. Dingen als verbod op homoseksualiteit en vreemdgaan vind ik natuurlijk onzin, maar sommige dingen handhaaf ik wel. Zoals het niet werken op zondag. Dan totale rust. Niet zo strikt als vroeger, toen mochten we op zondag nog geen schoteltje afwassen. Toen de supermarkten op zondag open mochten, vond ik dat erg. Nu woon ik tegenover een winkelcentrum en ik merk dat er maar weinig mensen boodschappen gaan doen op zondag, dus het valt allemaal wel mee.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:08 schreef EsserS het volgende:
Hoewel een rigide houding misschien ouderwets lijkt, bieden die duidelijke kaders voor veel mensen juist een gevoel van houvast en identiteit in een nogal chaotische, onbegrijpelijke wereld.
de boodschap van het kruis is verzoening met God, de zonden zijn mee afgerekend en weggedaan zodat ze niet toegerekend hoeven te worden, want <laatst aangehaalde vers>, er is dus wel voor betaald. God doet niet alsof je niks hebt gedaan maar ziet naar Zijn Zoon.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 16:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Paulus heeft het niet expliciet over de woede van God, maar dat kun je er (blijkbaar) wel uit afleiden:
Galaten 3:13
“Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet, door voor ons een vloek te worden.”
Romeinen 3:23–25
“…zij worden om niet gerechtvaardigd door zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus, die God heeft aangewezen als zoenmiddel door zijn bloed.”
2 Korintiërs 5:21
“Hem die geen zonde kende, heeft God voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God.”
dat moet wel, tot je 18e heb je te gehoorzamenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 16:32 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ja, dit dus. Daar had ik dus vroeger moeite mee. Ik moest elke zondag naar de kerk. Ik moet helemaal niks!
Ach ja, het begrip/menselijke construct "Zonde". Een echte filosofische kwestie.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 16:55 schreef Alarmonoff het volgende:
de boodschap van het kruis is verzoening met God, de zonden zijn mee afgerekend en weggedaan zodat ze niet toegerekend hoeven te worden, want <laatst aangehaalde vers>, er is dus wel voor betaald. God doet niet alsof je niks hebt gedaan maar ziet naar Zijn Zoon.
oog om oog, leven voor een leven impliceert eigenlijk dat daar geen sprake van kan zijn.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:39 schreef Haushofer het volgende:
Hoe rechtvaardig is die wet als je in een eindig leven met beperkte mogelijkheden oneindig lang gestraft kunt worden?
Een oog voor een oog, een tand voor een tand, voet voor een voet etc.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:49 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
oog om oog, leven voor een leven impliceert eigenlijk dat daar geen sprake van kan zijn.
Het is de strikte wet van de tora (niet dat het strikt werd gehandhaafd, vooral hypocriete farizeeën waren voor), genade is geopenbaard met Jezus "gaat heen en zondig niet meer", Zaccheus de afpersende belastingambtenaar wou alles 5 voudig teruggeven toen hij zag dat Jezus naar hem omzag en hij zag wie Jezus was.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Een oog voor een oog, een tand voor een tand, voet voor een voet etc.
Nu heb ik wel het idee dat men met het Christendom daar juist wat tegen wilde doen met het NT en de nieuwe leer. Maar het probleem is dat als dingen 'Bijbels' moeten zijn ipv Christelijk, dat je wel een behoorlijke spanwijdte hebt in hoe bont je het wilt maken.
Veel mensen die dit soort teksten lezen, worstelen met de vraag of dit een historisch verslag is van Gods wil of eerder een weerspiegeling van de keiharde oorlogscultuur van die tijd. De jongeren die je hoorde, focussen waarschijnlijk op het Nieuwe Testament en de figuur van Jezus die juist een boodschap van vijandsliefde en vrede bracht. Voor hen is dat de kern terwijl de duistere passages uit het Oude Testament vaak naar de achtergrond verdwijnen of symbolisch worden uitgelegd. Het blijft echter een scherp spanningsveld: hoe kan een "onveranderlijke" God in het ene boek oproepen tot geweld tegen zuigelingen en in het andere tot het toekeren van de andere wang? Die frictie zorgt al eeuwen voor discussie. Het laat in ieder geval zien dat religieuze teksten vaak een stuk complexer en schurender zijn dan een vrolijk liedje doet vermoeden. Het is allemaal interpretatie en heel veel psychologie.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:30 schreef hoatzin het volgende:
Ik hoorde vanochtend weer een aantal christelijke jongeren op de EO zwijmelen over die lieve God die "oneindig van hen hield", de ogen devoot omhoog gericht.
Ik moet dan altijd direct denken aan Samuel 15:3, waar God Saul opdraagt om zuigelingen te vermoorden.
Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe.
Hoppa, de hele zwik om zeep helpen, inclusief vrouwen, kinderen, ja zelfs de dieren. Want ja, allemaal vreselijk zondig natuurlijk...
En dan met z'n alle in koor "amen" als gehersenspoeld.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:30 schreef hoatzin het volgende:
Ik hoorde vanochtend weer een aantal christelijke jongeren op de EO zwijmelen over die lieve God die "oneindig van hen hield", de ogen devoot omhoog gericht.
Ik moet dan altijd direct denken aan Samuel 15:3, waar God Saul opdraagt om zuigelingen te vermoorden.
Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe.
Hoppa, de hele zwik om zeep helpen, inclusief vrouwen, kinderen, ja zelfs de dieren.Want ja, allemaal vreselijk zondig natuurlijk...
Als Jezus en God de Vader één zijn dan sta ik niet zo achter de uitspraak dat 'God' van ons allemaal houdt. Want als dat zo is betekent dat ook dat God ons regionaal of lokaal allemaal van de kaart kan vegen in de vorm van natuurrampen of in andere OT geprojecteerde geweldsvormen. Zou 'Jezus' of "god in de manifestatie van jezus" van iedereen gehouden hebben? Volgens de teksten is het de meest populaire humanist van de Abrahmistische religies. Dus ja, waarschijnlijk wel. Maar laat dat eens wat meer zien met zn allen.quote:Op zondag 25 januari 2026 20:15 schreef dop het volgende:
[..]
En dan met z'n alle in koor "amen" als gehersenspoeld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |