Wat zeg je hier nou eigenlijk?quote:Zodoende had ik over mezelf het idee dat ik - zonder mij daar zelf van bewust te zijn - op anderen overkwam als een enorm domme sukkel.
Maar ben je ook een enorme, domme sukkel?quote:Op zondag 30 november 2025 15:17 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb hier wel vaker over gepost en dan loopt de discussie helaas vast. Niet alleen hier. Ook bij de psychische zorgverlening.
Ik heb geen leuke jeugd gehad en mij daarbij vooral geschaamd om wie ik was. Ik was als kind heel angstig en vertoonde gedrag wat destijds door de volwassen mensen in mijn leven werd aangezien voor autisme, waardoor ikzelf bedacht dat ik schijnbaar op anderen overkom als een soort lichte variant van Rainman. Zo voelde ik mij overigens niet, ik begreep wel dat de manier hoe anderen mij beleven, heel anders kan zijn dan hoe ik mezelf ervaar. Zodoende had ik over mezelf het idee dat ik - zonder mij daar zelf van bewust te zijn - op anderen overkwam als een enorm domme sukkel.
Probeer je verhaal te structureren. Splits zaken op en maak het behapbaar zodat het niet een grote brij wordt.quote:Op zondag 30 november 2025 16:00 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Het is (voor mij) een nogal moeilijke complexe situatie. Dat wordt dan hoe dan ook een lang verhaal. Ik vraag mij af of dat dan voor anderen te volgen is of een onduidelijke brij van woorden.
Hier ben ik het wel mee eensquote:Op zondag 30 november 2025 15:37 schreef Tengano het volgende:
Daanaast is het sowieso verstandig jezelf eerst te accepteren voordat je 'aan je zelf gaat sleutelen'.
Als je in eerste instantie niet kunt, of wilt erkennen dat je vervormd, of destructief of ongewenst gedrag vertoont, ben je ook niet in staat er iets aan te doen.
Dus erken eerst het probleem en werk dan aan een oplossing.
Terugkomend op de TT betekent dat, accepteer jezelf eerst zoals je bent, met al je kwaliteiten en onvermogendheden. Accepteer het en vergeef jezelf dat je zo bent, en zo bent geworden. De volgende stap is de stap naar volwassenheid en verantwoordelijkheid nemen voor jezelf. En dat betekent dan werken aan een gewenste gedragsverandering wat in wezen zelf ontwikkeling is.
Negerenquote:Op zondag 30 november 2025 18:05 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Wat bedoel je daar nou weer mee?
Dat was een grapje; dat mensen hier in feite tijd en energie steken in mensen die feedback/advies vragen of een klankbord willen hebben in dit soort topics en dat het wel passend zou zijn als de GGD dat zou subsidieren. Niks aan de hand, is gewoon een grapje.quote:Op zondag 30 november 2025 18:05 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Wat bedoel je daar nou weer mee?
Nou ja zoiets werkt voor 9 van de 10 personen, dus passen ze dat globaal toe. Als je zelf ervaart dat je je wel als kut mag ervaren is dat naar mijn idee niet raar, maar ze bedoelen het goed. Misschien is dat wel belangrijk voor jou om mee te nemen.. ze proberen je juist te helpen met dat soort zinnenquote:wat er mis is met mij + ik heb niet eens het recht om mij daarover kut te voelen, want "zo moet je niet naar jezelf kijken, je moet jezelf accepteren zoals je bent" (Daarom heb ik zo'n negatieve associatie met die uitspraak.)
Maar dit is toch juist heel netjes van hen? Ze geven misschien zelfs aan dat je anders bent dan de mensen die niet of minder gemotiveerd zijn..quote:Als ik hoor van hen "We merken dat jij heel gemotiveerd bent en we willen je graag helpen" raak ik heel achterdochtig, dat ze op mijn emoties proberen in te spelen om controle over mij te krijgen en daarvoor alle psychologische trucjes uit de kast trekken die ze geleerd hebben.
Laat deze gedachte voor een tijd gewoon varen. Hulpinstanties zijn er gewoon wel op gericht om mensen te helpen. FOK!kers in het algemeen ook.quote:Ik geloof het niet dat ze mij willen helpen. Ik denk dat ze vooral voor zichzelf bevestiging zoeken een goed hulpvaardig mens te zijn vanwege hun beroep.
Hier ben ik het helemaal mee eens.quote:Op zondag 30 november 2025 21:47 schreef Cockwhale het volgende:
Be pragmatic and realistic. Accept what you can't change, change what you can't accept.
bronquote:Je vindt jezelf niet zo succesvol, je twijfelt aan je eigen kwaliteiten, je zelfvertrouwen laat te wensen over, je voelt je onzeker: heel veel mensen kampen met zulke gevoelens. Ze zitten gewoon niet lekker in hun vel. De oorzaak is vaak dat ze zichzelf niet of onvoldoende accepteren zoals ze zijn. Kun je daar wat aan doen? Jazeker wel!
Het leven gaat steeds sneller, we leven in een individualistische maatschappij en die richt zich steeds meer op uiterlijke kenmerken. Het gevolg: duizenden mensen worstelen met hun zelfacceptatie. Ze willen anders zijn, of er anders uitzien. Vaak leidt dat tot narigheid, zoals lichamelijke of psychische problemen, een negatief zelfbeeld en stress.
Voorbeelden genoeg, waarom mensen niet meer lekker in hun vel zitten: ze voelen zich te dik of te dun, ze kampen met hun allochtone afkomst, ze beschouwen zichzelf als een ´watje´, ze zijn vaak ziek, zwak of misselijk, ze vinden dat ze te kleine borsten hebben, ze kampen met hun seksuele identiteit of ze kijken in de spiegel, zien de rimpels en voelen zich oud worden…
Waarom zou je per definitie geen ADHD en autisme (een combinatie die men vaak nog lastig te diagnosticeren vindt, dus welke diagnoses je nu wel niet hebt hoeft niet iets te zeggen) en eventueel daarnaast nog iets kunnen hebben?quote:Op zondag 30 november 2025 15:17 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Inmiddels begrijp ik dat ik geen autisme heb, wel ADHD, zeer vermoedelijk daarnaast ook een obsessief-compulsieve stoornis en ik denk dat de omstandigheden waarmee ik opgroeide, een negatief effect hebben gehad op mijn persoonlijke en emotionele ontwikkeling van mijn jeugd.
Dit is denk ik toch echt gewoon de triestheid van het systeem.quote:Op zondag 30 november 2025 15:17 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[...]
Het ging afgelopen maanden niet altijd goed met mij. Ik had daarbij de patientenlijn s nachts moeten bellen. Elke keer was die lijn bezet en slechts 1x werd ik teruggebeld. Toen ik laatst de begeleider van het wijkteam erop aansprak, vond zij dat ik echt in een crisis was en dat het mijn verantwoordelijkheid was dat ik naar de HAP belde; de patientenlijn is volgens haar bedoeld als je emoties van je af wilt praten. Op zulke momenten zit ik zo in mezelf opgesloten dat het al enorm moeilijk is en heel lang duurt voordat ik de telefoon kan grijpen. Mijn gedachten zijn dan zo onlogisch.
Ik weet niet wat ik hiermee aanmoet.
Het is in totaal 2x uitgebreid onderzocht en elke keer bleek dat ik niet voldoe aan de criteria voor ASS.quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:04 schreef Stepperoller het volgende:
Op basis van je openingspost lijk je namelijk toch op een andere golflengte te communiceren (terwijl je verbaal sterk overkomt) waardoor je niet wordt begrepen. En omgekeerd lijk jij zaken te letterlijk te nemen. Aangezien je veel aan zelfanalyse doet is het misschien de moeite waard je eens in deze combinatie te verdiepen en te kijken of de hypothese je nog waardevolle handvaten zou kunnen bieden.
Fijn dat je dat snapt, want zo zie ik het zelf ook. Als zo'n begeleider nogal stellig beweert dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, voel ik mij niet serieus genomen, heb ik het idee dat ik een machtsstrijd moet aangaan die ik bij voorbaat ga verliezen.quote:Hartstikke logisch dat de HAP bellen dan een te grote drempel is. Ik vraag me ook af of dat echt wat oplevert, want ze kennen jou en je achtergrond niet, dus zo lang jij geen samenhangend verhaal kan vertellen blijft het voor de HAP ook onduidelijk wat ze voor je kunnen betekenen. En als je de patiëntenlijn noemt verwijzen ze je waarschijnlijk daar naar door met het advies weer terug te bellen als de patiëntenlijn ook zegt dat je de HAP moet bellen.
Ik vind je verhaal soms een beetje moeilijk te volgen, maar er is een verschil tussen naar de sportschool gaan omdat je goed voor jezelf wil zorgen, of omdat je jezelf haat en wil veranderen . Ik heb een eetstoornis gehad, en toen sportte ik uit zelfhaat. Al jaaaren geen eetstoornis meer en ik sport nu meer dan toen. Maar wel vanuit de gedachte dat ik zuinig op mijzelf wil zijn, zelfhaat zit er niet bij. Erg bevrijdend kan ik je zeggen. Je hebt dus geen zelfhaat nodig als motivatie voor vooruitgang.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:23 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb het even allemaal op mij in moeten laten werken.
Dat van de GGZ met die rekeningen heb ik niet verzonnen. Ik heb het vooral uit hier opgemaakt: https://www.zorgkaartnede(...)a-3025974/waardering
Het zou kunnen dat deze mensen onderverzekerd waren en daarom die rekeningen moesten betalen. Ik heb wel van een psycholoog van het FACT-team begrepen dat als ik zou besluiten te stoppen met behandeling, ik dus wel rekeningen krijg. Wederom kreeg ik daarover geen duidelijke uitleg.
Wat er in de waarderingen op Zorgkaart staat, herken ik allemaal. Ik kan ook begrijpen dat er mensen zijn die het als positief ervaren, want inderdaad de mensen die ik daar heb gesproken, komen aardig en begrijpend over. Ik zou ook nog kunnen begrijpen dat zij andersom zoekende zijn hoe ze mijn vertrouwen kunnen winnen.
[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens.
[..]
bron
Dit roept aversie bij mij op. Ik voel mij bij zoiets veroordeeld. Er wordt a priori voor mij bepaald waarom ik mezelf niet zou accepteren, namelijk dat de maatschappij steeds sneller gaat. Dus als ik mezelf te dik vind en graag slanker en gespierder zou willen zijn en om die reden regelmatig naar de sportschool ga en gezond probeer te eten, dan betekent het dus dat ik een slecht mens ben die zichzelf niet kan accepteren zoals hij is? Krijg ik wel een veer in mijn reet als ik voortaan ophou met sporten en gezond eten, in gewicht aan kom, steeds minder fit word, maar ik vind dat niet erg meer want ik heb door elke dag tegen mijn spiegelbeeld aan te praten dat ik goed ben zoals ik ben, mijn vermeende destructieve gedachten geherprogrammeerd naar constructieve gedachten? En zijn die gedachten dan constructief omdat anderen graag willen dat ik op deze manier denk? Oh, wacht ... nu ben ik teveel aan het piekeren, hé!? Sorry hoor, mevrouw met jouw zoetsappige zelfacceptatie-teksten! En het spijt mij overigens ook heel erg dat ik door die teksten geen warm gevoel krijg en jou heel erg dankbaar voor ben voor jouw wijze indoctrinatie levenslessen, maar juist kotsneigingen krijg en ik zou het liefst vol op jouw bakkes willen kotsen zoals in The Exorcist! Dat is niet lief van mij he? Ben ik nou een narcist? Of ben ik in jouw ogen te dom om te kunnen begrijpen wat je bedoelt en je gaat het mij ook niet uitleggen, want ik moet daar zelf achterkomen? En als ik mij daardoor gefrustreerd voel omdat ik blijf worstelen met mezelf wat mijn dagelijks leven belemmert, praat je zeker tegen mij op een toon alsof je een peuterspeelzaal-leidster bent dat ik 'mezelf de tijd mag gunnen en compassie voor mezelf mag hebben'? En moet ik daarna dankjewel tegen jou zeggen, want als ik dat niet doe, kwets ik jouw gevoelens en dan moet je huilen en dan ben ik de klootzak die het gedaan heeft?"
Ik heb mij uiteraard laten meeslepen door mijn gedachten. Ik laat het toch maar staan, want dit is wel wat zich dan in mijn hoofd afspeelt.
Tussen niet depressief zijn en gelukkig zijn zit nog wel wat ruimte hoorquote:Op dinsdag 2 december 2025 13:38 schreef Saboo het volgende:
De gedachte die mij altijd helpt is dit:
50% van de mensen is lelijker dan gemiddeld, 50% van de mensen is dommer dan gemiddeld, 50% van de mensen heeft minder sociale skills dan gemiddeld. En zo kan ik nog even doorgaan. Uiteindelijk is maar 6.7% van de mensen depressief, dus feitelijk gezien kun je als iemand die lelijker, dommer en minder sociaal dan gemiddeld is.... Prima gelukkig zijn.
Je hoeft je zelf dus helemaal niet fantastisch te vinden om tevreden te zijn. En je hoeft jezelf ook niet per se te ontwikkelen als je daar geen zin in hebt. We zijn niet allemaal geboren voor grootsheid. Lelijke, domme en minder sociale mensen hebben prima bestaansrecht. Het feit dat het in de praktijk waarschijnlijk meevalt en je wsl niet zo dom en lelijk bent als je zelf denkt is dan vooral een leuk extraatje.
Ik denk dat niemand consistent gelukkig isquote:Op woensdag 3 december 2025 00:40 schreef the-eye het volgende:
[..]
Tussen niet depressief zijn en gelukkig zijn zit nog wel wat ruimte hoor
Er zit bij mij wel zelfhaat. Ik begin in de loop der jaren mij gelukkig wel af te vragen of het beeld wat ik van mezelf heb realistisch is.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:34 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik vind je verhaal soms een beetje moeilijk te volgen, maar er is een verschil tussen naar de sportschool gaan omdat je goed voor jezelf wil zorgen, of omdat je jezelf haat en wil veranderen . Ik heb een eetstoornis gehad, en toen sportte ik uit zelfhaat. Al jaaaren geen eetstoornis meer en ik sport nu meer dan toen. Maar wel vanuit de gedachte dat ik zuinig op mijzelf wil zijn, zelfhaat zit er niet bij. Erg bevrijdend kan ik je zeggen. Je hebt dus geen zelfhaat nodig als motivatie voor vooruitgang.
Ik herken best veel van wat je zegt hoor. Vergelijkbare diagnoses ook (ADD, ontwijkende ps, trekken van obsessief compulsieve PS). Ik worstel niet met mijn geaardheid, maar vind het wel heel sneu dat je zo'n angst hebt voor het beeld dat andere van je hebben. Waarom is het erg als mensen je een flamboyante homo vinden? (oprechte vraag...) En of je wel/of niet vals bent is iets wat jezelf in de hand hebt, maar ik denk dat de meeste mensen "flamboyante homo's" allang niet meer met vals zijn associeren. En als dat wel zo is? Waarom zou je dat jou laten raken? Ben je iemand die vindt dat iedereen je aardig moet vinden?quote:Op woensdag 3 december 2025 10:32 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Er zit bij mij wel zelfhaat. Ik begin in de loop der jaren mij gelukkig wel af te vragen of het beeld wat ik van mezelf heb realistisch is.
Bij mij heeft het vooral met mijn homoseksualiteit te maken. Mijn angst houdt in dat ik het stereotype flamboyante valse nicht ben + angsten dat als ik dat zou accepteren, waarschijnlijk ook zal gaan blijken dat eigenlijk helemaal niet als man door het leven wil gaan. Ik zie mezelf dan in wezen voor mij als iemand zoals dit. En daarmee ben ik eigenlijk mijn hele leven tegen in gevecht.
Bekijk deze YouTube-video
Toen ik 17 jaar was, besloot ik ondanks de enorme schaamte voor mezelf toch naar een psycholoog te gaan. Ik bedacht toen dat ik vast niet de enige persoon ben die met zijn geaardheid worstelt (dacht toen aan bijvoorbeeld mensen die opgroeiden in een orthodox religieus gezin) en dat hij waarschijnlijk meer clienten heeft gehad die daarmee worstelen. En zo niet, dan weet hij vast een collega die daar meer expertise in heeft en mij vast kan helpen.
Ik zat er elke keer maar omheen te draaien, hopende dat hij wel de hints kon oppakken waar het nou eigenlijk om ging. Toen het mij eindelijk lukte het mijn strot uit te krijgen, kreeg ik een reactie "Maak jij je daar druk over? In Nederland mag je zijn wie je bent hoor! Wees blij dat je niet in een Arabisch land woont." Daardoor werd voor mij bevestigd dat ik dus gestoord ben en dat ik dus een slecht kortzichtig persoon ben vanwege het feit dat ik worstelde met mijn geaardheid en genderidentiteit.
Het ging de jaren erna steeds slechter met mij. Mijn ouders vonden dat het zo uit de hand liep dat het waarschijnlijk beter zou zijn als ik voor een tijdje opgenomen zou worden en dat vond de huisarts ook. Bij die instelling werd erop gereageerd met "Nou, als we dat met iedereen die een beetje angst heeft gaan doen, kunnen we half Nederland wel opbergen!"
Nu achteraf terugkijkend: het is al vanaf het begin herkend als angst- en dwangproblematiek. Alleen wordt daar wel elke keer de verkeerde diagnose aan gekoppeld. Het klopt inderdaad dat bij autisme ook angst en dwangmatig gedrag gepaard gaat, maar dat wil niet perse zeggen dat ik door die angst- en dwangproblematiek dus autisme zou moeten hebben.
Toen ik 26 jaar was, ging ik mij eens verdiepen in ADHD: iets wat door mijn angsten (en daarom dus heel besluiteloos en voorzichtig in plaats van impulsief en haantje de voorste) heel ver van mij af leek te staan. Ik herkende daar toch heel veel in van mezelf. Ik had daar echt zo'n gevoel bij: dit is het! Toen ik dat aan anderen vertelde, werd er uiteraard op gereageerd van "Joh, als je de kenmerken van elke willekeurige stoornis leest, vind je altijd wel iets waarin jij jezelf herkent. Je moet niet zo piekeren joh!" AD(H)D werd bij mij bij voorbaat niet serieus genomen. Ik werd uitgebreid onderzocht op autisme en toen daaruit bleek dat ik niet voldoe aan de criteria, kreeg ik de diagnose ontwijkende persoonlijkheidsstoornis en obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis (niet hetzelfde als een obsessief-compulsieve stoornis). Ik wilde zodoende behandeld worden in een kliniek waar ik absoluut niet terecht zou komen als was gebleken dat ik wel ASS zou hebben. De behandeling hield in dat mensen een strak programma volgen en uit alles wat ze daarbij ervaren inclusief het contact met mede-clienten er dan eigenlijk voor zichzelf achterkomen waarom ze elke keer tegen dezelfde problemen aanlopen. Bij mij sloeg dat heel goed aan. Ik had daar de kans niet om mezelf sociaal te isoleren, dus zodoende werd ik 'gedwongen' om sociale aansluiting proberen te zoeken en merkte ik dat ik toch door anderen geaccepteerd werd. Ik bleek eigenlijk juist heel sociaal te zijn en mij goed in te kunnen leven in anderen. Dat wist ik ergens altijd al, alleen voorheen was niemand dat met mij eens en daarom kon ik mezelf ook niet serieus nemen.
10 jaar later pas kreeg ik alsnog de diagnose ADHD gecombineerd type. Omdat ik dus voorheen elke keer van anderen had aangehoord om mijn eigen gedachten niet serieus te nemen, riep het heel veel emoties bij mij op toen ik opeens bevestiging kreeg voor mijn eigen vermoedens. De twijfels over mijn seksualiteit die ik noodgedwongen moet onderdrukken aangezien toch niemand mij wil begrijpen en helpen, vlamden daardoor ook weer op. En ja hoor, daardoor gingen behandelaars van PsyQ conclusies trekken dat er bij mij waarschijnlijk toch een combinatie is van ADHD en autisme. Dat onderzoek van 10 jaar eerder was volgens hen te summier. Ik moest zelf regelen dat ik mij uitgebreid op autisme liet onderzoeken, want zolang ze niet zeker waren daarover, mocht ik niet meedoen met groepsvaardigheidstrainingen: dat zou namelijk averechts werken voor zowel mijzelf als de groepsleden. Uiteindelijk liet ik mij bij Annelies Spek onderzoeken, wederom een negatieve uitslag. Maar ik was 2 jaar verder en ik was emotioneel gesloopt en zo ongelooflijk kwaad op alles en iedereen.
Nu met die klote-GGZ herhaalt het patroon zich weer.
Het gaat de laatste jaren zo vaak over narcisme. Nou, dat slaat vooral op die lui die daar werken. Als ik hier vertel wat ik daar heb meegemaakt, dan zal bij voorbaat driekwart van de mensen mij niet willen geloven, want het staat namelijk haaks op wat ze zelf willen geloven. Dan kan ik een reactie verwachten zoals "Jamaar bij de GGZ werken ook mensen die het echt goed voorhebben met de patienten hoor!" En dat baseren ze dan bijvoorbeeld omdat ze iemand kennen die daar werkt en die heeft de uitstraling van een lieve oma. Het is ook wel zo dat er mensen werken die goede intenties hebben. Maar alleen dat is niet genoeg. Voor dat werk moet je ook over meer competenties beschikken. Empathie is essentieel. Empathie gaat verder dan het zielig vinden voor iemand die het moeilijk heeft. Empathie houdt in dat je de beleving van anderen kunt begrijpen en daarop kan anticiperen.
Voor mij zijn uitspraken als "Je moet jezelf accepteren zoals je bent!" inhoudloze uitspraken.
Ik maak mij zorgen over mezelf. Ik weet niet hoe ik verder moet. Ik weet alleen dat ik het anders moet doen dan hoe ik het tot nu toe gedaan heb. Ik vind het heel moeilijk, want ik heb het idee dat iedereen mij daarbij zal tegenwerken.
Ik ben zeker niet iemand die vindt dat iedereen mij aardig moet vinden. Over het algemeen vinden mensen mij aardig. Ik heb daar echter niks aan als ik dat zelf niet zo ervaar.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:45 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik herken best veel van wat je zegt hoor. Vergelijkbare diagnoses ook (ADD, ontwijkende ps, trekken van obsessief compulsieve PS). Ik worstel niet met mijn geaardheid, maar vind het wel heel sneu dat je zo'n angst hebt voor het beeld dat andere van je hebben. Waarom is het erg als mensen je een flamboyante homo vinden? (oprechte vraag...) En of je wel/of niet vals bent is iets wat jezelf in de hand hebt, maar ik denk dat de meeste mensen "flamboyante homo's" allang niet meer met vals zijn associeren. En als dat wel zo is? Waarom zou je dat jou laten raken? Ben je iemand die vindt dat iedereen je aardig moet vinden?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |