quote:
Op dinsdag 2 december 2025 21:34 schreef Saboo het volgende:[..]
Ik vind je verhaal soms een beetje moeilijk te volgen, maar er is een verschil tussen naar de sportschool gaan omdat je goed voor jezelf wil zorgen, of omdat je jezelf haat en wil veranderen . Ik heb een eetstoornis gehad, en toen sportte ik uit zelfhaat. Al jaaaren geen eetstoornis meer en ik sport nu meer dan toen. Maar wel vanuit de gedachte dat ik zuinig op mijzelf wil zijn, zelfhaat zit er niet bij. Erg bevrijdend kan ik je zeggen. Je hebt dus geen zelfhaat nodig als motivatie voor vooruitgang.
Er zit bij mij wel zelfhaat. Ik begin in de loop der jaren mij gelukkig wel af te vragen of het beeld wat ik van mezelf heb realistisch is.
Bij mij heeft het vooral met mijn homoseksualiteit te maken. Mijn angst houdt in dat ik het stereotype flamboyante valse nicht ben + angsten dat als ik dat zou accepteren, waarschijnlijk ook zal gaan blijken dat eigenlijk helemaal niet als man door het leven wil gaan. Ik zie mezelf dan in wezen voor mij als iemand zoals dit. En daarmee ben ik eigenlijk mijn hele leven tegen in gevecht.
Bekijk deze YouTube-videoToen ik 17 jaar was, besloot ik ondanks de enorme schaamte voor mezelf toch naar een psycholoog te gaan. Ik bedacht toen dat ik vast niet de enige persoon ben die met zijn geaardheid worstelt (dacht toen aan bijvoorbeeld mensen die opgroeiden in een orthodox religieus gezin) en dat hij waarschijnlijk meer clienten heeft gehad die daarmee worstelen. En zo niet, dan weet hij vast een collega die daar meer expertise in heeft en mij vast kan helpen.
Ik zat er elke keer maar omheen te draaien, hopende dat hij wel de hints kon oppakken waar het nou eigenlijk om ging. Toen het mij eindelijk lukte het mijn strot uit te krijgen, kreeg ik een reactie "Maak jij je daar druk over? In Nederland mag je zijn wie je bent hoor! Wees blij dat je niet in een Arabisch land woont." Daardoor werd voor mij bevestigd dat ik dus gestoord ben en dat ik dus een slecht kortzichtig persoon ben vanwege het feit dat ik worstelde met mijn geaardheid en genderidentiteit.
Het ging de jaren erna steeds slechter met mij. Mijn ouders vonden dat het zo uit de hand liep dat het waarschijnlijk beter zou zijn als ik voor een tijdje opgenomen zou worden en dat vond de huisarts ook. Bij die instelling werd erop gereageerd met "Nou, als we dat met iedereen die een beetje angst heeft gaan doen, kunnen we half Nederland wel opbergen!"
Nu achteraf terugkijkend: het is al vanaf het begin herkend als angst- en dwangproblematiek. Alleen wordt daar wel elke keer de verkeerde diagnose aan gekoppeld. Het klopt inderdaad dat bij autisme ook angst en dwangmatig gedrag gepaard gaat, maar dat wil niet perse zeggen dat ik door die angst- en dwangproblematiek dus autisme zou moeten hebben.
Toen ik 26 jaar was, ging ik mij eens verdiepen in ADHD: iets wat door mijn angsten (en daarom dus heel besluiteloos en voorzichtig in plaats van impulsief en haantje de voorste) heel ver van mij af leek te staan. Ik herkende daar toch heel veel in van mezelf. Ik had daar echt zo'n gevoel bij: dit is het! Toen ik dat aan anderen vertelde, werd er uiteraard op gereageerd van "Joh, als je de kenmerken van elke willekeurige stoornis leest, vind je altijd wel iets waarin jij jezelf herkent. Je moet niet zo piekeren joh!" AD(H)D werd bij mij bij voorbaat niet serieus genomen. Ik werd uitgebreid onderzocht op autisme en toen daaruit bleek dat ik niet voldoe aan de criteria, kreeg ik de diagnose ontwijkende persoonlijkheidsstoornis en obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis (niet hetzelfde als een obsessief-compulsieve stoornis). Ik wilde zodoende behandeld worden in een kliniek waar ik absoluut niet terecht zou komen als was gebleken dat ik wel ASS zou hebben. De behandeling hield in dat mensen een strak programma volgen en uit alles wat ze daarbij ervaren inclusief het contact met mede-clienten er dan eigenlijk voor zichzelf achterkomen waarom ze elke keer tegen dezelfde problemen aanlopen. Bij mij sloeg dat heel goed aan. Ik had daar de kans niet om mezelf sociaal te isoleren, dus zodoende werd ik 'gedwongen' om sociale aansluiting proberen te zoeken en merkte ik dat ik toch door anderen geaccepteerd werd. Ik bleek eigenlijk juist heel sociaal te zijn en mij goed in te kunnen leven in anderen. Dat wist ik ergens altijd al, alleen voorheen was niemand dat met mij eens en daarom kon ik mezelf ook niet serieus nemen.
10 jaar later pas kreeg ik alsnog de diagnose ADHD gecombineerd type. Omdat ik dus voorheen elke keer van anderen had aangehoord om mijn eigen gedachten niet serieus te nemen, riep het heel veel emoties bij mij op toen ik opeens bevestiging kreeg voor mijn eigen vermoedens. De twijfels over mijn seksualiteit die ik noodgedwongen moet onderdrukken aangezien toch niemand mij wil begrijpen en helpen, vlamden daardoor ook weer op. En ja hoor, daardoor gingen behandelaars van PsyQ conclusies trekken dat er bij mij waarschijnlijk toch een combinatie is van ADHD en autisme. Dat onderzoek van 10 jaar eerder was volgens hen te summier. Ik moest zelf regelen dat ik mij uitgebreid op autisme liet onderzoeken, want zolang ze niet zeker waren daarover, mocht ik niet meedoen met groepsvaardigheidstrainingen: dat zou namelijk averechts werken voor zowel mijzelf als de groepsleden. Uiteindelijk liet ik mij bij Annelies Spek onderzoeken, wederom een negatieve uitslag. Maar ik was 2 jaar verder en ik was emotioneel gesloopt en zo ongelooflijk kwaad op alles en iedereen.
Nu met die klote-GGZ herhaalt het patroon zich weer.
Het gaat de laatste jaren zo vaak over narcisme. Nou, dat slaat vooral op die lui die daar werken. Als ik hier vertel wat ik daar heb meegemaakt, dan zal bij voorbaat driekwart van de mensen mij niet willen geloven, want het staat namelijk haaks op wat ze zelf willen geloven. Dan kan ik een reactie verwachten zoals "Jamaar bij de GGZ werken ook mensen die het echt goed voorhebben met de patienten hoor!" En dat baseren ze dan bijvoorbeeld omdat ze iemand kennen die daar werkt en die heeft de uitstraling van een lieve oma. Het is ook wel zo dat er mensen werken die goede intenties hebben. Maar alleen dat is niet genoeg. Voor dat werk moet je ook over meer competenties beschikken. Empathie is essentieel. Empathie gaat verder dan het zielig vinden voor iemand die het moeilijk heeft. Empathie houdt in dat je de beleving van anderen kunt begrijpen en daarop kan anticiperen.
Voor mij zijn uitspraken als "Je moet jezelf accepteren zoals je bent!" inhoudloze uitspraken.
Ik maak mij zorgen over mezelf. Ik weet niet hoe ik verder moet. Ik weet alleen dat ik het anders moet doen dan hoe ik het tot nu toe gedaan heb. Ik vind het heel moeilijk, want ik heb het idee dat iedereen mij daarbij zal tegenwerken.