abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219364159
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 15:14 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Que? Zo simpel is het niet. De positie op de kieslijst (en dus de kans dat iemand in de kamer komt) is onder andere de rol van een partij. Daarnaast mag je van iemand van bijvoorbeeld D66 verwachten dat hij of zij ook dat geluid uitdraagt en daar aan bijdraagt is de vorm van moties en besturen.

Het is toch raar als je op iemand stemt omdat je diegene en de partij het beste bij je vindt passen dat diegene zich halverwege bedenkt en een switch maakt naar iets waar je je helemaal niet in kan vinden?
Maar op de voor deze man belangrijke punten is de BBB juist een ander geluid uit gaan dragen en niet dit kamerlid, hoe zit het dan met je verhaal?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 28 november 2025 @ 15:57:02 #27
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219364241
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 15:11 schreef Lyrebird het volgende:
Van voor een spreidingswet zijn (wat sowieso raar is) naar tegen een spreidingswet zijn
Ooooo is dat alles?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Huilen dan.
  Forum Admin vrijdag 28 november 2025 @ 16:00:28 #28
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219364282
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 15:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar op de voor deze man belangrijke punten is de BBB juist een ander geluid uit gaan dragen en niet dit kamerlid, hoe zit het dan met je verhaal?
Geen idee, wellicht alleen wanneer een kabinet demissionair is of met een afkoelperiode na verkiezingen.

Voor cohesie en continuïteit zijn dat soort dingen gewoon funest. BBB is wel het vehikel geweest waarmee deze man een zetel heeft weten te bemachtigen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219364343
Overigens hebben zowel Griffioen als Croll bij de daadwerkelijke EK-verkiezingen 0 voorkeursstemmen gehad :P. Nou is dat gezien de nogal beperkte groep kiesgerechtigden niet zo bijzonder maar toch.
pi_219364374
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 16:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Geen idee, wellicht alleen wanneer een kabinet demissionair is of met een afkoelperiode na verkiezingen.

Voor cohesie en continuïteit zijn dat soort dingen gewoon funest. BBB is wel het vehikel geweest waarmee deze man een zetel heeft weten te bemachtigen.
Het is simpel: die man zit in de Kamer en moet zonder last stemmen, dan mag hij ook van fractie wisselen. En voor de democratie is het totaal veranderen van partijstandpunten na de verkiezingen natuurlijk ook gewoon funest.

Het is ook niet zo dat deze man de enige is, dit is al de derde in een jaar bij BBB. Dat zegt dus meer over het totaal afglijden van die partij, met name door Mona Keijzer, dan over de kamerleden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219364391
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 november 2025 16:09 schreef KareldeStoute het volgende:
Overigens hebben zowel Griffioen als Croll bij de daadwerkelijke EK-verkiezingen 0 voorkeursstemmen gehad :P. Nou is dat gezien de nogal beperkte groep kiesgerechtigden niet zo bijzonder maar toch.
De verkiezingen bij de EK lopen natuurlijk totaal anders, er wordt zelfs afgesproken vooraf wie er op wie stemt.
  Forum Admin vrijdag 28 november 2025 @ 16:19:28 #32
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219364423
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is simpel: die man zit in de Kamer en moet zonder last stemmen, dan mag hij ook van fractie wisselen. En voor de democratie is het totaal veranderen van partijstandpunten na de verkiezingen natuurlijk ook gewoon funest.

Het is ook niet zo dat deze man de enige is, dit is al de derde in een jaar bij BBB. Dat zegt dus meer over het totaal afglijden van die partij, met name door Mona Keijzer, dan over de kamerleden.
Kijk, ik snap heel goed waarom hij bij BBB weg wil, die zijn aan het afglijden en het startpunt was al niet heel best.

Er was toch ook een concept waarbij je twee keer kon stemmen, op zowel partij als partijlid? Misschien dat dat een oplossing biedt omdat dat ook onderstreept wat jij zegt over vrij kunnen kiezen en stemmen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 28 november 2025 @ 16:36:27 #33
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219364545
Van de BBB naar D66 ook :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 28 november 2025 @ 16:37:53 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219364555
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 16:36 schreef PzKpfw het volgende:
Van de BBB naar D66 ook :')
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Huilen dan.
pi_219364589
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 16:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
De verkiezingen bij de EK lopen natuurlijk totaal anders, er wordt zelfs afgesproken vooraf wie er op wie stemt.
Ja, dat gaat vaak niet echt zonder last of ruggespraak :P. Maar als ik het PV zie, dan was de discipline er bij BBB goed ingeramd. Bij andere grote partijen werd iets meer gespreid over de lijst gestemd. Maar ook dat is logisch, ze kwamen plots groot op in de provincies en moesten ook wel stevig geïnstrueerd worden.
pi_219364598
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 16:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Kijk, ik snap heel goed waarom hij bij BBB weg wil, die zijn aan het afglijden en het startpunt was al niet heel best.

Er was toch ook een concept waarbij je twee keer kon stemmen, op zowel partij als partijlid? Misschien dat dat een oplossing biedt omdat dat ook onderstreept wat jij zegt over vrij kunnen kiezen en stemmen.
Dat laatste is volgens mij vaak onderdeel van een stelsel met districten om toch tot een evenredige verdeling te komen. Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat mensen uiteindelijk op persoonlijke titel hun plek in de volksvertegenwoordiging krijgen.
pi_219364639
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 16:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Je zou eigenlijk willen dat zo'n persoon dan maar fractieloos in de kamer blijft. Op eigen titel.
En niet dat ie zomaar even makkelijk voor een andere partij daar gaat zitten. Want dat voelt bij velen wel echt als overlopen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219364731
Raad het poppetje:

- Raadslid in Amsterdam voor het CDA.
- Leerde al jong Thierry Baudet kennen, waar hij hem hielp bij zijn proefschrift 'de aanval op de natiestaat'. En bezocht lezingen van de denktank Forum voor Democratie in 2015.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- Besluit toch maar actief te blijven voor het CDA (uh?)
- Dan maar een stichting binnen het CDA 'Sociale Christendemocratie', alles voor steun aan Pieter Omtzigt en Mona Keijzer (je weet wel, Pieter Omtzigt en Mona Keijzer, de ware, eeuwig trouwe, christendemocraten).
- Komt de Tweede Kamer in voor NSC.
- NSC stort in en sluit zich aan bij JA21.
- Optioneel: Maakt de cirkel rond en neemt het stokje over van De Vos, zodra JA21 instort.
pi_219364846
Snap eigenlijk niet waarom D66 zulke figuren dan ook gelijk omarmt
  vrijdag 28 november 2025 @ 22:39:17 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219367596
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 17:32 schreef Raw85 het volgende:
Snap eigenlijk niet waarom D66 zulke figuren dan ook gelijk omarmt
Ze kunnen die zetels strategisch goed gebruiken. Anders hadden ze mogelijk wat moelijker gedaan.
pi_219367649
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 10:29 schreef Hanca het volgende:
Binnen 3 jaar zo enorm verschuiven qua standpunten als partij zoals BBB doet zou je dan ook kiezersbedrog kunnen noemen. 3 jaar geleden waren ze niet anti-asiel, niet extreem conservatief en hielden ze zich wel aan de rechtsstaat.

Er zijn veel ex-kiezers die niks meer van hen moeten hebben, dat daar ook volksvertegenwoordigers tussen zitten wekt niet zo veel verbazing.
Dat zou wellicht zo zijn als hij zou overstappen naar het CDA, maar naar D66 is een heel opmerkelijke draai.
Incelfrikandel
pi_219367803
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 22:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ze kunnen die zetels strategisch goed gebruiken. Anders hadden ze mogelijk wat moelijker gedaan.
De hofnar die in het blauw-wit-rood naar Stroe mag voor het positieve D66-geluid?
  zaterdag 29 november 2025 @ 09:23:47 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219368940
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 22:52 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Dat zou wellicht zo zijn als hij zou overstappen naar het CDA, maar naar D66 is een heel opmerkelijke draai.
Er wordt soms teveel gedacht dat ze allemaal maar zwaar ideologisch zijn.

Maar sommige mensen in de politiek doen echt maar wat.
  zaterdag 29 november 2025 @ 09:47:48 #44
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219369057
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 09:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Er wordt soms teveel gedacht dat ze allemaal maar zwaar ideologisch zijn.

Maar sommige mensen in de politiek doen echt maar wat.
Van de criminele agro-maffia terroristen naar D66 is natuurlijk best opmerkelijk. Dan heb je toch ooit een keer niet echt opgelet of je bent de ultieme politieke hoer.
  zaterdag 29 november 2025 @ 09:56:43 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219369099
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 09:47 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Van de criminele agro-maffia terroristen naar D66 is natuurlijk best opmerkelijk. Dan heb je toch ooit een keer niet echt opgelet of je bent de ultieme politieke hoer.
Lijken me eerder types die maatschappelijk wel betrokken en gemotiveerd zijn en zich willen inzetten voor de samenleving. Maar die niet echt een duidelijk uitgesproken ideaalbeeld van de maatschappij hebben. Dus die zien dat een nieuwe partij, die in 2023 nog niet zo extreem leek, mensen nodig heeft en wagen dan hun kans.

En nu die partij ineens wat anders blijkt te zijn geworden willen ze daar niet meer mee geassocieerd worden en gaan ze ergens anders kijken. Het zou best kunnen dat ze de beste persoonlijke verhoudingen hadden met de D66 fractie.
pi_219369111
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 15:08 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit speelt ook in de TK, moreel gezien compleet verwerpelijk, maar het is ook niet eenvoudig hier wat aan te doen.

Iemand verplichten de zetel op te geven brengt weer andere problemen met zich mee.
Welke problemen?

In de praktijk waren de overstappers c.q. zetelrovers totale nobodies tot aan het moment dat ze gingen overstappen.
Dus uitsluitend gekozen op basis van het surplus aan stemmen dat op anderen op de lijst werd uitgebracht.

Een regelrechte gotspe om dan te roepen en te doen alsof ze persoonlijk gekozen zijn en daarom het recht hebben de zetel mee te nemen.

Lijkt mij hoog tijd om dit foutje in de kieswetgeving te repareren.
-
  zaterdag 29 november 2025 @ 10:32:15 #47
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219369304
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 09:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Lijken me eerder types die maatschappelijk wel betrokken en gemotiveerd zijn en zich willen inzetten voor de samenleving. Maar die niet echt een duidelijk uitgesproken ideaalbeeld van de maatschappij hebben. Dus die zien dat een nieuwe partij, die in 2023 nog niet zo extreem leek, mensen nodig heeft en wagen dan hun kans.

En nu die partij ineens wat anders blijkt te zijn geworden willen ze daar niet meer mee geassocieerd worden en gaan ze ergens anders kijken. Het zou best kunnen dat ze de beste persoonlijke verhoudingen hadden met de D66 fractie.
Is de BBB ooit een echte politieke partij geweest? Opgericht door, gefinancierd door en in de eerste jaren ondergebracht bij ReMarkAble, het marketing en lobby-bureau van de agro-maffia. En tot op de dag van vandaag zijn de geldstromen tussen deze twee en de agro multinationals daarachter schimmig.

BBB is vanaf dag 1 het best te kenmerken als een criminele organisatie met maar 1 doel. De Nederlandse samenleving maximaal uitmelken t.b.v. eerdergenoemde agro multinationals. Geen enkel boer of burger belang. Wat ook wel blijkt uit de schunnige omgang met de belangen van boeren. Volkomen verneukt is de enige term die daarbij past. Tientallen miljarden schade voor de winst van de Bayer Monsantos van deze wereld.

Maar volkomen naïviteit is inderdaad mogelijk. Daar verdenk ik Tuinman ook wel van. Dat lijkt best een behoorlijk kundig staatssecretaris te worden, eeuwig zonde dat hij zich aan deze boevenbende heeft verbonden.
  zaterdag 29 november 2025 @ 14:11:59 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219370335
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 09:58 schreef quo_ het volgende:

Nee de kieswet is er niet om falend management van partijen op te lossen.
  zaterdag 29 november 2025 @ 14:14:19 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219370346
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 10:32 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Is de BBB ooit een echte politieke partij geweest? Opgericht door, gefinancierd door en in de eerste jaren ondergebracht bij ReMarkAble, het marketing en lobby-bureau van de agro-maffia. En tot op de dag van vandaag zijn de geldstromen tussen deze twee en de agro multinationals daarachter schimmig.

BBB is vanaf dag 1 het best te kenmerken als een criminele organisatie met maar 1 doel. De Nederlandse samenleving maximaal uitmelken t.b.v. eerdergenoemde agro multinationals. Geen enkel boer of burger belang. Wat ook wel blijkt uit de schunnige omgang met de belangen van boeren. Volkomen verneukt is de enige term die daarbij past. Tientallen miljarden schade voor de winst van de Bayer Monsantos van deze wereld.

Maar volkomen naïviteit is inderdaad mogelijk. Daar verdenk ik Tuinman ook wel van. Dat lijkt best een behoorlijk kundig staatssecretaris te worden, eeuwig zonde dat hij zich aan deze boevenbende heeft verbonden.
Enige naïviteit hadden ze wel.

Maar dat iedere politicus een rotsvast gedachtegoed heeft dat tot in zijn tenen zit, dat is simpelweg niet zo. Dit zijn meer pragmatici.
pi_219370354
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 09:58 schreef quo_ het volgende:

[..]
Welke problemen?

In de praktijk waren de overstappers c.q. zetelrovers totale nobodies tot aan het moment dat ze gingen overstappen.
Dus uitsluitend gekozen op basis van het surplus aan stemmen dat op anderen op de lijst werd uitgebracht.

Een regelrechte gotspe om dan te roepen en te doen alsof ze persoonlijk gekozen zijn en daarom het recht hebben de zetel mee te nemen.

Men heeft op BBB gestemd voor provincie mede door de standpunten van BBB toentertijd. Dat BBB ervoor heeft gekozen om hele andere pad in te gaan slaan kon de kiezer ook niet weten. Dus ja als de senator in kwestie dan zegt ja sorry ik ben gekozen met deze standpunten en daar verschilt het nu zo erg van dat ik me er niet meer in kan vinden dan is dat goed zijn recht.

Niet fraai, maar beetje apart om in dit geval deze senator te verwijten van zetelroof in plaats van BBB te verwijten een hele andere koers te gaan varen dan waar ze de campagne mee in zijn gegaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')