quote:
Op maandag 1 december 2025 21:42 schreef Saboo het volgende:Aangezien je ervaringen zoekt; mijn moeder heeft mij rond haar 40e gekregen.
Ik weet dat er veel perspectieven zijn, en ook kinderen die juist een hele stabiele opvoeding hebben gehad doordat hun ouders wat meer volwassen waren (en financieel stabiel), maar ik wil toch ook wel even mijn perspectief meegeven; want ik vond en vind het als kind soms wel lastig.
Op de basisschool waren al mijn opa's en oma's al dood, in mijn studententijd was nagenoeg mijn hele familie dood, op mijn oudere zus en moeder na. Mijn vader en bonusvader was ik toen ookal kwijt; daar zat ook een flinke dosis pech bij (redelijk jong gestorven).
Ik ben nu begin 30, mijn moeder is niet meer mobiel en heeft mogelijk op korte termijn mijn mantelzorg nodig heeft. Ik kan
intens jaloers zijn op leeftijdsgenoten die een jongere moeder hebben. Nu ik zelf zwanger ben, had ik graag iemand gehad die er voor mij was.
Iedere situatie is anders, en misschien ziet jouw familiesituatie er heel anders uit dan die van mij. Ik snap ook dat het leven soms loopt zoals het loopt, en dat als je eenmaal 40 bent je niet meer "jonger" kunt beginnen. Maar met mijn eigen referentiekader wel een reden om er niet meer na mijn 35e aan te willen beginnen. Nu heb je nooit garanties, en tegelijkertijd heb je hele fitte tachtigers, dus ik snap heel goed waarom je er wél voor zal kiezen. Maar toch een overweging om mee te nemen

.
Ik weet (deels) hoe je je voelt. Maar het is ook wel weer verschillend. Ik reageer met mijn post niet per se naar jou maar ik quote je om een aanvulling of een andere kant te laten zien van een gelijkaardige situatie qua leeftijd.
Mijn ouders kregen mij ook toen zij allebei 40 waren. Ze zijn nu allebei 77.
Ik heb nog oudere broers en zussen. De oudste is 17 jaar ouder dan dat ik ben.
Zij hebben ook allemaal kinderen dus ik ben ook al sinds mijn 13e tante. De oudste van die kinderen woont samen en is getrouwd, ik verwacht daar op termijn ook een aankondiging van kinderen.
Mijn opa en oma van m’n vaders kant waren er al niet meer toen ik kwam. Die waren overigens al overleden toen m’n zus werd geboren die boven mij in het rijtje staat en 9 jaar ouder is dan dat ik ben.
Maar van mijn moederskant heb ik wel een opa en oma meegemaakt. M’n oma is in 2008 overleden en m’n opa in 2011. Ik vond mezelf wel wat jong om een opa en oma te verliezen. En van vriendinnen werkten hun opa en oma zelfs nog soms. Wat ik echt grappig vond.
Maar ik had en heb, veel ooms en tantes, neven en nichten en een bak met broers en zussen boven mij met kinderen.
Bij een verjaardag zat dus altijd het huis vol.
Ik heb echter ook veel begrafenissen meegemaakt van allerlei oud-ooms en tantes, mijn opa en oma kwamen allebei uit een gezin van 13. Waar overigens nu geloof nog 2 of 3 mensen van in leven zijn. Ook zijn er inmiddels 2 van m’n moeders zussen overleden en is iedereen van m’n vaderskant overleden. Maar daar waren de aantallen qua kinderen stukken minder en sloeg de kanker toe.
In mijn jonge jaren ben ik omringt door familie, geconfronteerd met verlies maar ook het geluk trouwerijen en van veel geboortes van Babies gezien (niet letterlijk de geboorte).
Mijn ouders gingen met pensioen/de fut… toen ik nog thuis woonde. Mijn broers en zussen waren toen al het huis uit en had ik m’n ouders voor mezelf. Ik studeerde toen en was veel weg. Maar die mensen zijn zo actief dat ik dat juist fijn vond omdat voornamelijk m’n moeder nu meer thuis was en ik haar juist heb leren kennen. Zij hebben ook nooit mij het gevoel gegeven dat ik het huis uit moest omdat ze nu ‘eindelijk’ samen wilde zijn. Ondertussen hadden ze voor m’n broers en zussen en hun kinderen ook nog oppasdagen, waar ik me ook om bekommerde. Ik heb dus met de kinderen van m’n zussen ook best een goede band opgebouwd. Deze situatie kent ook niet iedereen, zeker niet als je ouders hebt die bijvoorbeeld maar 25 jaar ouder zijn dan dat je zelf bent. Ik vond dit echt een verrijking eigenlijk.
M’n ouders takelen nu al een x aantal jaren af. En hebben nu het huis verkocht aan een van m’n broers en zussen en hebben dus een mantelzorgwoning in de tuin geplaatst waar zij dus nu in wonen. Pa die hoort en ziet slechter, begint te schuifelen ipv lopen en mama die heeft twee nieuwe heupen en een rollator. Geestelijk merk ik ook zeker dat de ouderdom is aangekomen. ik ben hier zelf ook mentaal niet per se aan toe. Maar dat is persoonlijk. Denk ik.
Ik vind het ook heeeel moeilijk om te zien dat pa en ma ouder worden, en het besef dat ze er mogelijk over tien jaar niet meer zijn valt me zwaar en speelt ook al jaren in m’n hoofd. Wat me erg bang en verdrietig maakt. Al sinds ik 30 ben eigenlijk. Voor m’n oudste broers en zussen is deze ervaring heel anders omdat ze zelf al in de 50 zijn. (Zeggen ze)
Ik heb hier zelfs een topic over geopend. Ik kan net als jij ook intens jaloers zijn op mensen met jonge ouders. Maar als ik terug kijk, heb ik inderdaad ook echt een stabiele jeugd gehad wat dit betreft. Ze hadden het financieel goed. Toen hun eerste kind werd geboren, was dat echt anders.
Ik heb nooit wat gemist qua fitheid van m’n ouders in m’n kindertijd. Ik heb nooit gedacht: ze zijn te oud om met me te spelen, te rennen of gek te doen. Ik ging misschien niet voetballen met m’n moeder, maar deed wel heel andere dingen, wat prima is.
Mijn ouders hebben juist mij altijd de veilige basis gegeven en waren wellicht wat serieus en steng wat met hun generatie en leeftijd te maken had. Maar ik denk dat ik liever dit wil dan een jonge moeder die bevriend wilde worden met mijn vrienden en zelf op de bar staat te dansen ( gezien bij vriendinnen vroeger ). Die awkward situaties heb ik nooit meegemaakt en daar valt ook wat van te zeggen. ( ik impliceer niet dat jonge ouders per definitie zo zijn, is maar een voorbeeld)